Strul med koppling KTM 690

Baseballa

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690 SMC R -13
Detta började vid ca 900 mil med att kopplingen började slira. Orsaken då var en mellanskiva som gått paj. Hela kopplingspaketet byttes då och frid och fröjd ca 100 mil. Började slira igen så plockade isär och kollade, satte ihop och i med ny olja så rullade allt igen. Samma sak hände sen vid 1600 mil men då gick yttersta lamellen av. Bytte då endast den trasiga och skvätte i ny olja. Gick kanske 50 mil innan sliret återkom så isär och kolla och i med ny olja och funkade efter det. Lämnade in på service vid 1835 mil och efter 30-40 mil återkom det. Så samma procedur igen, isär - ihop och ny olja. Gick 100 mil utan problem men idag började det om igen. Alltid kört på rekommenderad olja och funkar som det ska när man rullar ur garaget men efter ett tag uppstår samma problem. Några idéer ?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hur ser kopplingskorgen ut?
Snärtar man upp hojen på slangen tillräckligt många gånger så blir det fina hack i korgen.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Motorex är salladsdressing, prova Motul.

Nja, nu lugnar vi ned oss här!
Motorex sägs vara det enda man ska köra i dessa 690is, det diskuteras om och om igen men det slutar med att folk kör med Motorex.

TS har du Facebook?
Bli medlem i ktmclubscandinavia så finns det säkert någon som kommer hjälpa dig!

Lycka till!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur körs hojen ,,är de mycket banåka eller kopplar du upp den på bakhjulet?
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Kör sbk racing och slippa problemet. Min har gått 2000 mil utan ett endaste bekymmer. Använder ifs gasen om jag ska åka på slangen.

Är allt monterat rätt?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kör sbk racing och slippa problemet. Min har gått 2000 mil utan ett endaste bekymmer. Använder ifs gasen om jag ska åka på slangen.

Är allt monterat rätt?

-08 KTM 690 och -14 KTM 690 är väl två rätt olika motorer... Alla KTM-mekaniker jag snackat med har sagt att man inte ska köra annat än Motorex i nyare 690-motorer iaf.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
-08 KTM 690 och -14 KTM 690 är väl två rätt olika motorer... Alla KTM-mekaniker jag snackat med har sagt att man inte ska köra annat än Motorex i nyare 690-motorer iaf.

Varför rek de Motorex? Slirar årg 13- motorn på andra oljemärken? Om så är fallet har de en svaghet i kopplingen typ för svaga kopplingsfjädrar eller annat fel.

Jag kan som ex nämna att min gamla Xr650r Turbo inte slirade på kopplingen trots 125hk på hjulet oavsett oljemärke. Den enda modd jag hade i kopplingen va hårdare fjädrar. Med org fjädrar klarade kopplingen ca 85-90hk innan den slirade!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
-08 KTM 690 och -14 KTM 690 är väl två rätt olika motorer... Alla KTM-mekaniker jag snackat med har sagt att man inte ska köra annat än Motorex i nyare 690-motorer iaf.
Vad hade du föreslagit om du jobbade med KTM och endast sålde och blev ombedd att sälja Motorex?
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Har du satt på nya broms o kopplings grepp ( bing bling grepp alltså) polaren gjode det o har fått lov att byta kopplingen en gång o upplever att det slirar igen.

Jag är inne på min andra 690ER åkt 4500 mil delat på dessa o aldrig haft problem med kopplingen,
Ps. En 690 behöver man aldrig blippa upp med kopplingen det räcker men ett litet gas juck :banana
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du satt på nya broms o kopplings grepp ( bing bling grepp alltså) polaren gjode det o har fått lov att byta kopplingen en gång o upplever att det slirar igen.

Jag är inne på min andra 690ER åkt 4500 mil delat på dessa o aldrig haft problem med kopplingen,
Ps. En 690 behöver man aldrig blippa upp med kopplingen det räcker men ett litet gas juck :banana
Det är hydralkoppling på dom där va? :va Då måste det vara ett litet glapp/spel mellan greppets klack och stötstången i kopplingspumpen, annars har man alltid frikopplat några procent, precis som man alltid måste ha lite spel i en kopplingsvajer.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Vad hade du föreslagit om du jobbade med KTM och endast sålde och blev ombedd att sälja Motorex?

Finns flera fina exempel på folk som kört på annan olja och fått strul me koppling eller att hojen börjat dra olja osv på just 690. Ser inte varför man inte ska använda oljan som rekommenderas i manualen.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Finns flera fina exempel på folk som kört på annan olja och fått strul me koppling eller att hojen börjat dra olja osv på just 690. Ser inte varför man inte ska använda oljan som rekommenderas i manualen.
Det var ju inte direkt svar på frågan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top