LED-Blinkers Kawasaki ZXR750 -94

mahlberg

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2016
Ort
Mölnlycke
Hoj
1994 Kawasaki ZXR750
Hallå, hallå!
Då dom gamla blinkersarmaturerna var trasiga köpte jag led-blinkers och montera, men det funkar inte riktigt som det ska..

Först lös alla 4 konstant, sen kom jag på mig själv med att vara dum i huvet och glömt att motståndet ändrades ju. Räknade ut att varje blinkers behövde ett motstånd på 6,85 Ohm och har nu monterat ett motstånd på varje blinkers..

När jag blinkar vänster blinkar alla fyra, när jag blinkar höger lyser högerblinkers konstant och det låter som en k-pist ur relät.
Någon professor i mc-el som har en tanke eller lösning på mitt ytterst besynnerliga problem?

MVH Mahlberg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testa ta ur kontrollampan till blinkersen, misstänker att den är tänkt att jordas genom den sidan som inte blinkar och då blir det knas med led. Gjorde liknande på min gamla Honda. Funkar det då så får man nog lösa det hela med två dioder och en ny jord till kontrollampan, har inte testat det än men bör funka.

Edit:
Byt relä, jag bytte till detta http://www.diodhuset.se/blinkersrela-led-japansk-bil hjälper ju inte mot överledningen i kontrollampan men man slipper joxa med motstånd.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade kawa 20w blinkerslampor? Då skulle 2 motstånd på varje sida på 6,85 vara rätt.
Annars ta bort ett motstånd på varje sida. Då skulle det bli rätt för 10 W blinkerslampor. Med ett 6,85 W motstånd på varje sida.
Olika på höger och vänster sida känns för mig som felkopplingar.

Anm.: Moderna "smarta" blinkreläer upptäcker både när en blinkerslampa slocknat => snabbblink. Och när det drar för mycket ström till blinkers, misstänkt kortis i blinkersladdarna => snabbblink.
På tex Triumph Sprint RS med 10W blinkerslampor är därför blinkersreläet märkt med MAX 40W (=max 2 st 20W blinkerslamporpå ena sidan).
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top