Nästan första hojen.

Oliwer.Garant

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
Kallhäll
Hoj
1982 Yamaha XJ550 Café
Hejsan,

Går i köptankar av ny hoj.
Har idag en Yamaha XJ550 Seca -82, ombyggd som café räser.
Men vill komplettera mitt lilla stall med en modern maskin som jag kan ha roligt med, frågan är vad som passar.

En liten lätt hoj har jag redan, men är själv inte så stor så jag söker något som jag känner mig trygg på. Kollat på Mt07 och även Sv650, men blir steget för litet så att man tröttnar fort? Ska man kolla på en 900a direkt ? Provade en FJR1300 igår, sänkt förvisso, men kändes på något sätt inte klumpig. Min 550 är betydligt svårare att hantera vid t.ex lågfartskörning, men säkerligen mer lätthanterlig i kurvorna.

Så vad säger ni, steget från 55hk café räser till 75hk nakenhoj är lagom eller ska jag satsa på större direkt?
Fördelen med en 650 är försäkringen, billigare än bilen...
Värt att poängtera är att jag håller på att ta körkort. Nya hojen införskaffas när lappen är klar.

Mvh Oliwer
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag vänder på frågan. Vad vill du ha den till? Touring, kurviga busvägar, först från rödljuset eller brukshoj till pendling.

Fundera på det så blir det lättare. Dock har jag två råd.
- Köp hoj med hjärtat, ingen blir lycklig över ett förnuftigt val
- Gråt hellre en gång när du betalar än varje dag när du kör

Om det är första hoj så undvik för mycket effekt. Du blir inte bättre förare, tvärt om och risken för misstag ökar markant.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skillnaden från 1982 till en modern hoj är rätt stor, framförallt chassie-mässigt, så det är väl fullt möjligt at en fjr är smidigare i kurvorna än din 550 trots vikten.

Likaså lär ny(-ish?) sv eller mt vara bra mycket mer hoj att köra oberoende av vad siffrorna säger, risken att din 82'a idag faktiskt ger 55hk är väl också inte jätte stor.

Men som föregående, vad skall du ha hojen till för körning?
Tittar du redan på nakna hojar, så har du tittat på tex aprilia shiver? 20hk till, men fortfarande "smidig" och nybörjarvänlig.
 

Oliwer.Garant

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
Kallhäll
Hoj
1982 Yamaha XJ550 Café
Jag är av den sort att jag föredrar kurviga vägar, gasa är kul, men det ska vara ut ur kurvor. 550in är relativt fräsch och har nog större delen av sin effekt kvar, men självklart inte all hästar hemma ;)
Aprilia går bort, utan att ens kolla på den så utgår jag ifrån att det är en prisklass som inte lockar för tillfället. Gillar italienska hojar, men vill nog inte äga en.
Alternativet till 650 var nog en MT09, men steget däremellan känns ruggigt stort.
Mitt hjärta säger CBX1000, men gammal härk har jag redan, söker alltså en förnuftigt rolig modern hoj, t.ex SV650.
Lutar väl åt 650, vill åka med känslan att jag har kontroll över hojen och inte vice versa.
Ville väl egentligen bara få mina tidigare aningar bekräftade :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är av den sort att jag föredrar kurviga vägar, gasa är kul, men det ska vara ut ur kurvor. 550in är relativt fräsch och har nog större delen av sin effekt kvar, men självklart inte all hästar hemma ;)
Aprilia går bort, utan att ens kolla på den så utgår jag ifrån att det är en prisklass som inte lockar för tillfället. Gillar italienska hojar, men vill nog inte äga en.
Alternativet till 650 var nog en MT09, men steget däremellan känns ruggigt stort.
Mitt hjärta säger CBX1000, men gammal härk har jag redan, söker alltså en förnuftigt rolig modern hoj, t.ex SV650.
Lutar väl åt 650, vill inte åka med känslan att jag har kontroll över hojen och inte vice versa.
Ville väl egentligen bara få mina tidigare aningar bekräftade :)

Shivern är inte mycket dyrare än SV650 för samma årsmodell.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vilken budget har du ...?
 

Oliwer.Garant

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
Kallhäll
Hoj
1982 Yamaha XJ550 Café
Skulle räkna med 70k för ny hoj. Kan tänka mig begagnad med max 2 år på nacken också.

Mvh Oliwer
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Då skulle jag kollat på Shiver, roligaste hojen under 1000cc imho.
Men VARNING, du kommer troligen växa ur hojjen snabbt. Köp en literhoj direkt. 70k är ju en stor budget :banana
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tycker ju att det låter som att en Triumph Street Triple är det du letar efter. Lättkörd och smidig med billig försäkring.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
- Gråt hellre en gång när du betalar än varje dag när du kör

Det här är det absolut bästa rådet när man köper hoj, bil eller whatever. Finns inget värre än att köpa något som man tycker "duger", och sedan på varenda jäkla åktur tänka "varför tog jag inte en sån där istället..." :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är av den sort att jag föredrar kurviga vägar, gasa är kul, men det ska vara ut ur kurvor. 550in är relativt fräsch och har nog större delen av sin effekt kvar, men självklart inte all hästar hemma ;)
Aprilia går bort, utan att ens kolla på den så utgår jag ifrån att det är en prisklass som inte lockar för tillfället. Gillar italienska hojar, men vill nog inte äga en.
Alternativet till 650 var nog en MT09, men steget däremellan känns ruggigt stort.
Mitt hjärta säger CBX1000, men gammal härk har jag redan, söker alltså en förnuftigt rolig modern hoj, t.ex SV650.
Lutar väl åt 650, vill åka med känslan att jag har kontroll över hojen och inte vice versa.
Ville väl egentligen bara få mina tidigare aningar bekräftade :)

Skulle räkna med 70k för ny hoj. Kan tänka mig begagnad med max 2 år på nacken också.

Mvh Oliwer

"Ny" demo aprilia shiver '15 med 0 mil på mätaren finns för 79 på blocket, lätt beggade ligger runt 45-70k.

Så, så värst långt över budget är de inte. En annan sak om du inte vill ha en då förstås. :)
 

Oliwer.Garant

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
Kallhäll
Hoj
1982 Yamaha XJ550 Café
Kollade försäkring på MT09, går tyvärr bort pga av det.
Street Triple är i samma liga som MT07/SV650 men i mina ögon så är den ohyggligt ful (förlåt om jag trampar på någons tår).
Ducati Monster, har för mig alltid varit måttstocken för hur en hoj ska se ut. SV650 är inte så långt ifrån utseendemässigt. Men vi är återigen inne på italienskt och där tycker jag att det är samma som med italienska bilar, utan att ha ägt någon och något fördomsfull såklart ;).
Ska spana in några 750/800cc hojar också. Kanske är ett bättre köp än 650cc.

Literhoj är för mycket för mig, kanske även en 800cc om man ska vara självkritisk.

M750.jpg

2016-Suzuki-SV650.jpg
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det här med italienska hojar. Jag ägde en RSV Mille i ett antal år och förutom ett besök i ett taggtrådsstaket (kan ha haft med föraren att göra...) så bytte jag enbart slitdelar. Skottsäker är ordet de flesta använder om den. Min nuvarande Ducce är det samma sak med. Moderna hojar håller helt enkelt, även om de är från italien. Inte ens den beryktade servicen på min Ducce är nämvärt värre än på en dussinhoj. Det är du som skall köpa vad du vill men 80-talet ringde och vill ha tillbaks sina fördomar...

När jag tänker på saken ägde jag en Aprilia 125 anno 1987, inte ens den bråkade vad gällde kvaliteten.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top