Honda cb500 73 Från skrot till café racer med många ?

Liljedahlarn

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
nybo
Hoj
xt 660 x 2011 xt 550 1982
Hejsan

Har precis inhandlat en Honda cb500 från 1973
Målet är att få den till en café racer nästa sommar
De som måste göras eller saknas är!


: all el är borta
: Kontrollera att motorn går som den ska
: lacka ramen
: köpa sadel
: lacka tanken om den går att rädda
: försöka rädda fram gaffeln byta dämpning bak
: Bygga eller köpa ett avgassystem
: mer kommer säker




De första blir att lösa problemet med att få igång den så ja vet att den funkar så pass.

Jag vet dock inte riktigt hur jag ska gå till väga än då El ej är de ja gillar mest,
Men har en Suzuki 400 som jag ska kolla lite på å se om de går att lösa.
Annars får jag köpa ett elsystem och börja de

för att starta måste de väl räcka med att man får ström till tändningen `?

s-l1600.jpg
detta är målet

Så här ser den ut nu :D
IMG_0270.jpgIMG_0271.JPGIMG_0283.jpg
 

Liljedahlarn

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
nybo
Hoj
xt 660 x 2011 xt 550 1982
Köpa ny kabelmatta eller beg ?

`Det är fråga då jag saknar helt kablar ska man Köpa en ny eller en beg skillnaden är ca 700kr

Sen är de en massa mer man kanske måste få tag i för att få den att funka :D


Orka el nej inte alls
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ägde en -72:a en gång i tiden. Det jag kommer ihåg att det sitter två brytarspetsar på den, och därmed torde vara 2 tändspolar också. Ventilspelet var 0.05 mm på in/ut.

Eftersom det är förgasare och inte eletronisk tändsystem på denna blir det lite lättare att få ordning på elsystemet. Det var fyra pipor på den, så det var väldigt enkelt att ställa fuggarna utan instrument.

Jag servade min ett antal ggr själv. Lämnade den aldrig till verkstad för service. Simpelt enkel att serva den (klarade till och med jag).

Det som kan dra iväg ordentligt är kostnaden för reservdelar du behöver.

Men får du tag beg till vettig pris så.. det mesta är upp till dig... försök se till att inte byta original framgaffel + swing. Varför? Jo, för om du byter dessa till annat än original kan du inte få Classica försäkring. Och då kan premien bli hög. väldigt hög t o m vid jämförelse.

Bromskivorna kanske du kan få svarvat till ett vettig pris ( jag betalade 700 SEK).

Lacka ramen: Lämna in den för blästring, sedan pulverlack. (beror på hur noga du vill vara förstås). Kullager kanske finner du till ett vettig pris hos SKF lr INA.

Framgår inte av ditt inlägg hur mycket du är beredd att kosta på den men... klarar du det under 15K är det BRA!! Det är dyrt med original delar till så pass gammal hoj.

MC-Varuhuset (2004) ville ha ca 8 000 kronor för original stötdämpare till min CBX...STYCK!!

Det du måste ha liksom i mycket annat för att lyckas är TÅLAMOD!!

Ska bli intressant att följa ditt projekt.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jag byggde ny el från grunden men har man inte så bra koll på el blir det ju knepigt...

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Liljedahlarn

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
nybo
Hoj
xt 660 x 2011 xt 550 1982
Då har man skickat mail till transports, Så får väl se om man får tag i reg papperna eller får göra en ukontroll
Då Ägare på bågen har varit död i snart 10år så vet ingen vart papperna är och mc har sålt vidare utan papper.
 

Liljedahlarn

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
nybo
Hoj
xt 660 x 2011 xt 550 1982
Ägde en -72:a en gång i tiden. Det jag kommer ihåg att det sitter två brytarspetsar på den, och därmed torde vara 2 tändspolar också. Ventilspelet var 0.05 mm på in/ut.

Eftersom det är förgasare och inte eletronisk tändsystem på denna blir det lite lättare att få ordning på elsystemet. Det var fyra pipor på den, så det var väldigt enkelt att ställa fuggarna utan instrument.

Jag servade min ett antal ggr själv. Lämnade den aldrig till verkstad för service. Simpelt enkel att serva den (klarade till och med jag).

Det som kan dra iväg ordentligt är kostnaden för reservdelar du behöver.

Men får du tag beg till vettig pris så.. det mesta är upp till dig... försök se till att inte byta original framgaffel + swing. Varför? Jo, för om du byter dessa till annat än original kan du inte få Classica försäkring. Och då kan premien bli hög. väldigt hög t o m vid jämförelse.

Bromskivorna kanske du kan få svarvat till ett vettig pris ( jag betalade 700 SEK).

Lacka ramen: Lämna in den för blästring, sedan pulverlack. (beror på hur noga du vill vara förstås). Kullager kanske finner du till ett vettig pris hos SKF lr INA.

Framgår inte av ditt inlägg hur mycket du är beredd att kosta på den men... klarar du det under 15K är det BRA!! Det är dyrt med original delar till så pass gammal hoj.

MC-Varuhuset (2004) ville ha ca 8 000 kronor för original stötdämpare till min CBX...STYCK!!

Det du måste ha liksom i mycket annat för att lyckas är TÅLAMOD!!

Ska bli intressant att följa ditt projekt.

Jag har väl tänkt att lägga mellan 10000 och 20000 så jag får den som jag vill ha den :D
tändspolar har jag två liggandes från en Suzuki 400 från 84 som borde passa annars köper jag nya
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Du får många brytare, kondingar och annat till tändningen för de tusenlappar som den elektroniska tändningen kostar. Ska du inte tävla fungerar brytare gott.

Det enda du behöver ge är lite kärlek och omvårdnad, halva nöjet med en gammal hoj. Och om du skulle få problem kan du lösa det längs vägen...
 

Liljedahlarn

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
nybo
Hoj
xt 660 x 2011 xt 550 1982
Du får många brytare, kondingar och annat till tändningen för de tusenlappar som den elektroniska tändningen kostar. Ska du inte tävla fungerar brytare gott.

Det enda du behöver ge är lite kärlek och omvårdnad, halva nöjet med en gammal hoj. Och om du skulle få problem kan du lösa det längs vägen...

Okej
bara veta vart man ska hitta dessa för själva brytare har jag men sen saknar jag allt å vet inte riktigt vart jag ska börja mer än att köpa ett elsystem

Å letar beg men verkar vara svårt :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Brytare kondingar etc, Dynakitet är värt varje krona som det kostar. Installera och slippa bry sig om mekaniska delar :tummenupp

Sen för den övriga elen så kan du söka på moto-gadget, enkel eldragning blir det oxå (dyrt men snyggt) :yoparty
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jag håller med. Elektronisk tändning är kalas. Bekymmersfritt.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Liljedahlarn

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
nybo
Hoj
xt 660 x 2011 xt 550 1982
alltid lika kul med el :D

IMG_9119.jpgIMG_9120.jpgIMG_9121.jpgIMG_9122.jpgIMG_9124.jpg

Då har sakerna kommit som jag gissa är det olika kontakter :D
Alltid lika kul :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top