Rengörning av visir.

Marcus80

Guest
Var enda gång jag är ute verkar det som om alla insekter är det med. Jag tvättar mitt visir med yes och händerna, ingen borste eller så.

Det jag undrar är, hur gör ni andra för att få visiret rent? Min hjälm är ny för säsongen och har ändå tänkt byta till nästa år pga smårepor mm men ändå hade ju varit trevlig om det höll säsongen ut.
Hjälmen i fråga är en hjc is 17. Dark green/orange om det spelar någon roll
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Varmt vatten o ibland yes, kör med sånna servetter för barn som man blötar själv.
 

Marcus80

Guest
Har funderat på sådana med då min käre son fortfarande använder sådana ibland. Men känns som om dom kan repa visiret när man försöker dra bort resterna av döda flygfält mm? Skönt jag inte gör helt fel då, har aldrig haft detta bekymmer under alla år, kan ha och göra med cross mask med ripoff filmer ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Liten frottéhandduk (för babystjärtar, går såklart att bara klippa till) liggandes blöt i en tvåliters fryspåse. Bara att ta fram och torka av visiret när man stannar. Kan ligga på visiret en stund innan om det är riktigt jävligt, typ efter Karesuando-Pajala över Vittangi en varm sommarkväll.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har funderat på sådana med då min käre son fortfarande använder sådana ibland. Men känns som om dom kan repa visiret när man försöker dra bort resterna av döda flygfält mm? Skönt jag inte gör helt fel då, har aldrig haft detta bekymmer under alla år, kan ha och göra med cross mask med ripoff filmer ;)

Du får skaffa en hjälm med fästen för tear-offs på gathojen med? :hihi

Men jag brukar köra med varmvatten och fingrarna, eller ett rejält ösregnväder. När det är mycket stora, och extra geggiga insekter på visiret blir det diskmedel och händerna.
 

Marcus80

Guest
Du får skaffa en hjälm med fästen för tear-offs på gathojen med? :hihi

Men jag brukar köra med varmvatten och fingrarna, eller ett rejält ösregnväder. När det är mycket stora, och extra geggiga insekter på visiret blir det diskmedel och händerna.

Undra om man kan få hjc att tillverka visir det går att sätta ripoff på?
Jag tackar för alla svar och kan lugnt fortsätta som jag gör mao. Bara stoppa ner en fpk med våtservetter i hojen så kan man köra med det med. Trevlig kväll på er. Nu ska jag och grabben fortsätta kolla på pj masks; )
 

Croa

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2016
Ort
Kiruna
Hoj
08 Yamaha FZ6S
Undra om man kan få hjc att tillverka visir det går att sätta ripoff på?
Jag tackar för alla svar och kan lugnt fortsätta som jag gör mao. Bara stoppa ner en fpk med våtservetter i hojen så kan man köra med det med. Trevlig kväll på er. Nu ska jag och grabben fortsätta kolla på pj masks; )

Finns redan.. Tex HJC Rpha modellerna
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Undra om man kan få hjc att tillverka visir det går att sätta ripoff på?
Jag tackar för alla svar och kan lugnt fortsätta som jag gör mao. Bara stoppa ner en fpk med våtservetter i hojen så kan man köra med det med. Trevlig kväll på er. Nu ska jag och grabben fortsätta kolla på pj masks; )

Jag har en sån HJC-hjälm. :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
Undra om man kan få hjc att tillverka visir det går att sätta ripoff på?

En tillverkare som erbjuder ripoff som en feature på något låter per definition som en potentiellt dålig affär :gnissla

Själv kör jag alltid en blöt handduk som får ligga på hjälmen några minuter och sen torkning med mikrofiberduk. Flugfritt och repfritt.
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Undra om man kan få hjc att tillverka visir det går att sätta ripoff på?
Jag tackar för alla svar och kan lugnt fortsätta som jag gör mao. Bara stoppa ner en fpk med våtservetter i hojen så kan man köra med det med. Trevlig kväll på er. Nu ska jag och grabben fortsätta kolla på pj masks; )

Finns på min hjc is17 Lorenzo99.


Skickat från iphone med tapatalk.
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Sprayar på lite Sanego Final Touch och torkar bort med en handduk. Har för övrigt polerat både hjälm och visir med lackskydd så skiten sätter sig inte så hårt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Pröva att inte bry dig om visiret och insekterna. Se förbi dem och lägg fokus på det som krävs för körningen.

Jag har åkt ihop med folk som inte ens kan rulla fullt mellan tankningarna utan att stanna och putsa visir. Jobbit!

Efter en full dagsetapp kan det vara lämpligt att ägna visiret lite omtanke - speciellt om man skall fortsätta rakt in i solnedgången och sedan vidare in i mörkret.

Vanligt bensinstationspapper funkar fint. Vik det dubbelt, tre- eller fyrdubbelt, vät det ordentligt under rent, rinnande vatten och lägg det bara över visiret - baka ut det, men gnugga inte. Låt sitta i 5-10 minuter, i skugga medans du gör annat.

VIKTIGT! Använd aldrig vattnet i spannen, eller svampen på fönsterskrapan!
Varje dag är det idioter som använder det redskapet för att skura bort diesel- eller bensinspill från karossen, gnugga bort fågelbajs från taket eller tvätta hela sin jävla bil. Även om vattnet ser rent ut så kan man gå på en jävla mina där.

Efter 5 minuter kan du lyfta bort pappret och titta. Har inte allt löst sig så vät på andra/yttersidan av pappret och lägg på det igen åt andra hållet. Vänta 5 minuter till, lyft av pappret. 9 gånger av 10 är allt löst och kan bara torkas bort med nytt torrt papper. Gnugga inte! Polera inte, utan nöj dig med "good enough" för att undvika repor eller mattning.

Yes och andra rengöringsmedel minskar ytspänningen vid rengöringen - men även efter.
Bra just när man tvättar, och bra på en bilruta i kombination med torkarblad, men värdelöst på ett visir.
Efter sol kommer regn, och då vill man ha så hög ytspänning som möjligt så att vattnet pärlar sig och rinner av redan i låga farter.

Fuktade babyservetter kan jag INTE rekommendera rakt av.
De flesta innehåller någon eller flera tillsatser - för sitt tänkta ända-mål.
Glycerin är nog bra för att ge en känsla av mjuk stjärt, och påstått aloe vera-extrakt kanske smeker mammas känsla för nyttighet, men på ett visir inför en nattetapp kan det innebära ett rent helvete.
Någon av tillsatserna skapar ibland sådana djävulska koronor i visiret från mötande bilars strålkastare att man hellre kör öppet.
Timme efter timme, tills dagen gryr igen...

Självklart inte alla märken - jag har tidigare haft med mig en förpackning med sådana där tvättservetter, men ett felköp utomlands har gjort att jag släppt upplägget helt.

...men bäst förstås, är att bara se förbi insekterna och koncentrera sig på.det viktiga.
För övrigt så sänker det snittet att stå still och skura visir. :fakta
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)

Jag gör bara rent visiret när jag är ute och kör om det blir riktigt dålig sikt -- orka stanna för det stup-i-ain liksom. ;) Annars så blir det efter körningen eller innan nästa och då får det ligga i vattenbad i vasken först. Det med Yes var en bra poäng, det har jag inte ens tänkt på. :)

Edit: Vid längre stopp så brukar jag också passa på att göra rent visiret med förblötningsmetoden. Men jag ser visiret som förbrukningsvara så skulle det bli repigt så är det ju bara att byta det.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pröva att inte bry dig om visiret och insekterna. Se förbi dem och lägg fokus på det som krävs för körningen.

Jag har åkt ihop med folk som inte ens kan rulla fullt mellan tankningarna utan att stanna och putsa visir. Jobbit!

Efter en full dagsetapp kan det vara lämpligt att ägna visiret lite omtanke - speciellt om man skall fortsätta rakt in i solnedgången och sedan vidare in i mörkret.

När det börjar se ut såhär så kan det vara dags att tvätta visiret. :hihi
Det här var på en tur hem från sthlm när jag bodde i Karlskrona... Visiret var nytvättat när jag lämnade Stockhom, och jag vägrade stanna och tvätta på vägen hem. Tyckte att det var väldigt vad mörkt det blev. När jag stannade och tog av mig hjälmen fick jag ett ganska gott skratt. :crash
277845_433043716738181_662108274_o.jpg
 

Marcus80

Guest
Ja jo jag lägger inte någon större vikt vid det när jag kör men blir ju lite jobbigt när det börjar bli svårt att se ut igenom det. Tackar för alla tips
 

Croa

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2016
Ort
Kiruna
Hoj
08 Yamaha FZ6S
Pröva att inte bry dig om visiret och insekterna. Se förbi dem och lägg fokus på det som krävs för körningen.

Jag har åkt ihop med folk som inte ens kan rulla fullt mellan tankningarna utan att stanna och putsa visir.

Welcome to Norrland! :tummenupp

image.jpg

Tips från en som får torka av visiret ofta... OFTA!:
Ajax Universal clearing wipes, effektiva och lämnar inte någon hinna.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top