VTI driver forskning om automatiserad körning för MC

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hamnade i en diskussion om detta gällande ansvarsfrågan för självkörande/automatiserade fordon. Om fordonet lägger sig i och gör ett felaktigt val, dvs orsakar en olycka eller liknande, vems fel är det då? Företaget, utvecklaren av mjukvaran, föraren? Känns lite som en knäckfråga, inte fan skulle jag skriva på en ansvarsfriskrivning för företagets sida, samtidigt som att jag inte kan tänka mig att något företag skulle vilja ansvara för sina produkter på det viset. Ett beslutsfattande/tänkande system är ju oändligt mycket mer känsligt än ett rent mekaniskt system. Lite läsning om ämnet: https://www.technologyreview.com/s/542626/why-self-driving-cars-must-be-programmed-to-kill/

Det är väl bara en tidsfråga, men jag tror det är en bra bit kvar, särskilt för hojar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Passa på och njut av MC-körningen så länge det går. Att köra hoj "as we know it" kommer inom inte allt för många år inte längre att vara möjligt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
– Vi utgår från människan, ett förarperspektiv, vi måste se till att vägen fram till helautomatiserade bilar sker säkert och till nytta för användaren, så att både fordon och förare kan ta kontrollen från varandra, säger Anna Anund

FAN ta den motorcykel som försöker ta kontrollen från mig! :kulspruta:argpådato

Hela mitt liv sedan tonåren har gått ut på att själv ha kontroll på mig själv, min hoj och på trafiksituationen runt omkring mig - och hela tiden bli bättre på det jag gör.
En hoj som börjar bitcha mitt upp i alltihopa...? Nej nej nej!
Det går emot allt motorcykeln står för, imho.

Apropå Hoztics kompis "trötthetsvarnare":
Jag har en liknande idiotgrej i min Passat. Värdelös!
Jag har kört långt, långt, långt mycket längre än vad jag brukar och vad jag själv anser är lämpligt bara för att försöka trigga den jävla nonsensfeaturen.
Inte ett knyst. Det är business as usual, trots att jag är waaay utanför mina egna ramar.

Den som lämnar över sunt förnuft och uppmärksamhet till en bild av en kaffekopp på panelen är riktigt farlig i trafiken. Det är den sortens trafikanter man vill ha i framtiden - dumma får som kan vallas runt i skock.

"Meek and obedient you follow the leader
Down well trodden corridors into the valley of steel"

Tvi vale!


...men när jag hänger på hästasläpet så plingar det till efter en kvart och den där imbecilla bilden på en kaffekopp dyker upp, med texten "Ta en paus!"

Fuck
FUCK
FFUUCCKK så dumt det är!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Passa på och njut av MC-körningen så länge det går. Att köra hoj "as we know it" kommer inom inte allt för många år inte längre att vara möjligt.

Så sant som det är sagt.
Med lite smart hantering, sammanhållning och lågflykt under radarn kan vi - och starka intresseorganisationer, kanske pressa ut 5 eller 7 bra år ur motorcykeln extra.

Motsatsen - fortsatta idiotkörningar på stulna hojar, vansinnesbombrepor i allmänhetens åsyn och spökgöstastunt i vardagstrafik riskerar istället att tidigarelägga allt sådant tvingade helvete som det forskas järnet på världen över.


Brrr....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hamnade i en diskussion om detta gällande ansvarsfrågan för självkörande/automatiserade fordon. Om fordonet lägger sig i och gör ett felaktigt val, dvs orsakar en olycka eller liknande, vems fel är det då? Företaget, utvecklaren av mjukvaran, föraren? Känns lite som en knäckfråga, inte fan skulle jag skriva på en ansvarsfriskrivning för företagets sida, samtidigt som att jag inte kan tänka mig att något företag skulle vilja ansvara för sina produkter på det viset. Ett beslutsfattande/tänkande system är ju oändligt mycket mer känsligt än ett rent mekaniskt system. Lite läsning om ämnet: https://www.technologyreview.com/s/542626/why-self-driving-cars-must-be-programmed-to-kill/

Det är väl bara en tidsfråga, men jag tror det är en bra bit kvar, särskilt för hojar.

Den där artikeln har ju helt rätt men samtidigt så är det ju så att de flesta trafikanter skulle nog drabbas av någon slags paralysering och köra rakt fram in i klungan. Så frågan om vem som kör in i klungan kanske saknar betydelse i praktiken. :va Bara mina egna tankar...
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Så sant som det är sagt.
Med lite smart hantering, sammanhållning och lågflykt under radarn kan vi - och starka intresseorganisationer, kanske pressa ut 5 eller 7 bra år ur motorcykeln extra.

Motsatsen - fortsatta idiotkörningar på stulna hojar, vansinnesbombrepor i allmänhetens åsyn och spökgöstastunt i vardagstrafik riskerar istället att tidigarelägga allt sådant tvingade helvete som det forskas järnet på världen över.


Brrr....

Jag skulle vilja se hur myndigheter skulle hindra mig att köra en mc här uppe i norrbotten. Det kan gå veckor mellan gångerna jag ser en polisbil. Och då jobbar jag ändå dagarna i ända med att uppehålla mig på vägen. Plus att jag kör cirkus 3-4000mil per år med bil. säger bara lycka till!.

Sen måste man ha i åtanke att det förmodligen blir svårt att förbjuda manuella bilar bara över en natt. Tittar man på fordonsparken iaf här i norr så är det ju inte jätte ny. Så om inte staten ska dela ut autonoma bilar gratis. Som ännu idag inte ens finns i någon stor skala direkt. Tror ändå att säkerhetsvurmarnas utopi ligger rätt långt fram i tiden. Titta bara på elbilen den har funnits sen bilens barndom och den har ännu inte riktigt slagit igenom.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle vilja se hur myndigheter skulle hindra mig att köra en mc här uppe i norrbotten. Det kan gå veckor mellan gångerna jag ser en polisbil. Och då jobbar jag ändå dagarna i ända med att uppehålla mig på vägen. Plus att jag kör cirkus 3-4000mil per år med bil. säger bara lycka till!.

Sen måste man ha i åtanke att det förmodligen blir svårt att förbjuda manuella bilar bara över en natt. Tittar man på fordonsparken iaf här i norr så är det ju inte jätte ny. Så om inte staten ska dela ut autonoma bilar gratis. Som ännu idag inte ens finns i någon stor skala direkt. Tror ändå att säkerhetsvurmarnas utopi ligger rätt långt fram i tiden. Titta bara på elbilen den har funnits sen bilens barndom och den har ännu inte riktigt slagit igenom.

Detta kommer troligen lösas genom försäkringskrav, inledningsvis. Du kommer troligen bli tvungen att anpassa dig till de självkörande bilarnas samhälle genom de försäkringskrav detta indirekt ställer på dig, genom att ju mindre övervakning och ju mindre anpassning i form av automatiska säkerhetssystem du går med på (där vissa är bra, det skall inte undanhållas), desto högre premie får du.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Just autonom självkörande Mc känns väl inte så intressant men tänk att ha en självkörande bil!
Bilåkande är ju i ärlighetens namn inget roligt alls, åkdonet lutar åt fel håll i kurvorna, har ingen runt om sikt och tar för mycket plats på vägen.
-För min del skulle det passa perfekt att sätta mig i baksätet på en självkörande bil och knappa in slutmålet på en skärm och luta mig tillbaks.
Eller varför inte en liten säng att ligga och sova på när man åker mer än 5 mil, perfekt att hälsa på släkten i skåne och vakna upp utvilad när man anländer.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag skulle vilja se hur myndigheter skulle hindra mig att köra en mc...

Ahh, jag ku nog ge ett par förslag..

Idag har du polisen på dej i Rom om du kör i innercity med förbrännings motor.. Nu ä odet ju Italien, men i paris, London mf diskuteras och beslutas raskt i ämnet. Oslo diskuterar at diesel vill man inte ha...

Och ja det är långt mellan poliserna uppe i norr - så det löser vi med några civilanställda miljövakter (finns nog ingen brist på politiska idéer här dagsläget.)

Senast idag läste jag att NTF´s dagliga chef anser att nummerplåt fram på MC:n borde vara ett krav, liksom ägaransvar för alla - och här gäller det motorcyklisterna inte bara det som hon bettecknar som avvikande grupp av motorcyklister.. Och här är det djupa relationer rakt in i hjärtat av dagens regering.

Jag anser vi redan har lyckats att försena MC i allt detta med flera år - Men, ALLA besluts afttare måsta förstå att dom skal sitta lugnt i båten och inte göra bort sig i nått som man inte förstår sig på. Låt teknologin och oss som kunder styre utvecklingen, då kommer det fart, förnuft och fläkt..

Tänk om t. ex. Miljöpartiet hade lagstiftat om PC utvecklingen eller internet - vart hade vi varit nu då!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
VTI skriver:
Extra roligt är att vi har flera svenska partners i projektet; Scania, Autoliv, Smarteye, Stressforskningsinstitutet och Uppsala universitet.

Det verkar som att VTI missat att Scania är ett Tyskt företag !
Bara för att Apple tillverkar det mesta i Kina gör väl inte det Apple till ett Kinesiskt företag ?

De enda svenska fordonstillverkarna är väl Volvo Lastvagnar och Koenigsegg. ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Semcon har frågat fotgängare om de litar på att den självkörande bilen ser dem och stannar vid övergångsstället

I vår undersökning uppger 57 procent av de svenska deltagarna (internationellt genomsnitt 47 procent) att de inte litar på att en självkörande bil skulle upptäcka dem och stanna.
http://www.nyteknik.se/opinion/hur-vet-du-att-sjalvkorande-bilen-stannar-6798986

Självklart är det angeläget att omvärlden/oskyddade/ej uppkopplade trafikanter kan kommunicera/interagera med den herrelösa bilen - men hur?

Överraskande: diffen i uppfattning mellan de svenska fotgängare som tillfrågats, och utländska.
Trevligt att vi svenskar är lite mer kritiska än andra nationer. Oväntat.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
VTI skriver:


Det verkar som att VTI missat att Scania är ett Tyskt företag !
Bara för att Apple tillverkar det mesta i Kina gör väl inte det Apple till ett Kinesiskt företag ?

De enda svenska fordonstillverkarna är väl Volvo Lastvagnar och Koenigsegg. ?

Så då anses IKEA vara Nederländskt då? Eftersom det ägs av en stiftelse där? :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så då anses IKEA vara Nederländskt då? Eftersom det ägs av en stiftelse där? :va

Det beror väl lite på hur man ser det.
dels är det ju en fråga om vart huvudkontoret är.
dels är det en fråga om hur företaget är registrerat.

Ett aktiebolag blir ju inte per definition amerikanskt bara för att några amerikaner köper aktier.

Jag tror att man brukar använda huvudkontorets placering som definition.
I Scanias fall så är det troligen så att dom lyder under huvudkontoret i tyskland. Om det inte är så att dom har helt egen och fristående ledning och bara har tyska ägare. Men det tror jag inte.

Sen är det ju så att det finns ju ett svenskt bolag som heter Scania AB. Det lyder i sin tur under moderbolaget. så tekniskt sett så är det nog så att man kan anse att det i många avseenden är ett svenskt bolag även om ledningen kanske är tysk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror väl lite på hur man ser det.
dels är det ju en fråga om vart huvudkontoret är.
dels är det en fråga om hur företaget är registrerat.

Ett aktiebolag blir ju inte per definition amerikanskt bara för att några amerikaner köper aktier.

Jag tror att man brukar använda huvudkontorets placering som definition.
I Scanias fall så är det troligen så att dom lyder under huvudkontoret i tyskland. Om det inte är så att dom har helt egen och fristående ledning och bara har tyska ägare. Men det tror jag inte.

Sen är det ju så att det finns ju ett svenskt bolag som heter Scania AB. Det lyder i sin tur under moderbolaget. så tekniskt sett så är det nog så att man kan anse att det i många avseenden är ett svenskt bolag även om ledningen kanske är tysk.

Scanias huvudkontor ligger i Sverige, om nu inte Tyskarna flyttat det sedan jag var där, vilket är fullt möjligt och om jag inte minns fel var planerat att göras.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det beror väl lite på hur man ser det.
dels är det ju en fråga om vart huvudkontoret är.
dels är det en fråga om hur företaget är registrerat.

Ett aktiebolag blir ju inte per definition amerikanskt bara för att några amerikaner köper aktier.

Jag tror att man brukar använda huvudkontorets placering som definition.
I Scanias fall så är det troligen så att dom lyder under huvudkontoret i tyskland. Om det inte är så att dom har helt egen och fristående ledning och bara har tyska ägare. Men det tror jag inte.

Sen är det ju så att det finns ju ett svenskt bolag som heter Scania AB. Det lyder i sin tur under moderbolaget. så tekniskt sett så är det nog så att man kan anse att det i många avseenden är ett svenskt bolag även om ledningen kanske är tysk.

Scania ägs av Volkswagen, men huvudkontoret ligger i Södertälje, där väldigt mycket av utvecklingen sker. Även stor del av tillverkningen sker i Sverige, med montering i olika delar av världen. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Semcon har frågat fotgängare om de litar på att den självkörande bilen ser dem och stannar vid övergångsstället


http://www.nyteknik.se/opinion/hur-vet-du-att-sjalvkorande-bilen-stannar-6798986

Självklart är det angeläget att omvärlden/oskyddade/ej uppkopplade trafikanter kan kommunicera/interagera med den herrelösa bilen - men hur?

Överraskande: diffen i uppfattning mellan de svenska fotgängare som tillfrågats, och utländska.
Trevligt att vi svenskar är lite mer kritiska än andra nationer. Oväntat.
Det oväntade är att så många litar på tekniken. Hur stor andel litar på att bli sedda av en mänsklig förare?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Javisst. Drar man tillbaka det lite till så ägs ju då Scania av Porsche. Porsche Holding är för övrigt registrerat i Österrike, så då borde Scania vara Österrikiskt. :)

Som KTM!!!! :rock:rock:rock

..fast det är ju Indiskt, typ. Det gäller att hänga med i globaliseringssvängarna.


Trådämnet? :va
Vad var det nu igen..?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top