Hur hona cylindrar på rätt sätt?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har sökt och sett lite olika uppgifter, men ingen direkt "bruksanvisning". Var och köpte honingsverktyg på Fultema i går, men har blivit lite tveksam nu. Alltså, hur honar jag cylindrarna i min hoj själv? Varv, tryck, rörelse, verktyg, smörjmedel etc???
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
HansJ skrev:
Har sökt och sett lite olika uppgifter, men ingen direkt "bruksanvisning". Var och köpte honingsverktyg på Fultema i går, men har blivit lite tveksam nu. Alltså, hur honar jag cylindrarna i min hoj själv? Varv, tryck, rörelse, verktyg, smörjmedel etc???

Du honar på det sätt som blir bäst för din motor och hur du tänker köra in den. Grövre kornstorlek för lugn och lång inkörning och mindre kornstorlek för avancerad och brutal inkörning. Smörjmedel, vanlig motorolja duger bra. Du får absolut inte köra torrt. Sikta på att få ett 60 graders rutmönster. Dvs låg hastighet med upp-och-nedåt-rörelser i rätt proportion. Du måste veta den exakta anledning till varför du ska hona för att det ska bli bra, dvs så att du inte kör med stenarna halvvägs ute vid vändpunkterna t.ex. Jag föreslår att du kikar på några seriös Amerikanska motorbyggares hemsidor hur de gör. Bäst är att använda stenar som är längre än själva cylinderfodret.

Är du det minsta osäker, lämna in cyllen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
andersbrink skrev:
Du honar på det sätt som blir bäst för din motor och hur du tänker köra in den. Grövre kornstorlek för lugn och lång inkörning och mindre kornstorlek för avancerad och brutal inkörning. Smörjmedel, vanlig motorolja duger bra. Du får absolut inte köra torrt. Sikta på att få ett 60 graders rutmönster. Dvs låg hastighet med upp-och-nedåt-rörelser i rätt proportion. Du måste veta den exakta anledning till varför du ska hona för att det ska bli bra, dvs så att du inte kör med stenarna halvvägs ute vid vändpunkterna t.ex. Jag föreslår att du kikar på några seriös Amerikanska motorbyggares hemsidor hur de gör. Bäst är att använda stenar som är längre än själva cylinderfodret.

Är du det minsta osäker, lämna in cyllen.
Anledningen till att jag ska hona är kolvringsbyte, delvis pga att jag vill få ned oljeförbrukningen, men också eftersom jag läst lite på motonetusa om tätning. Jag ska alltså försöka slita in ringarna den brutala vägen. Vad menar du med stenarna halvvägs ut, att man ska slipa förbi vändlägena eller inte? Har du tips på bra site där jag kan läsa på?
Duger Biltemas honingsverktyg, eller var det pengar i sjön? Hur högt tryck ungefär ska man ställa det med i så fall? Man slutar alltså hona när man ser rätt mönster
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Med tanke på att det bara kostar runt 100-150:- per cylinder att hona på en mc-verkstad så är ju egentligen frågan om man överhuvudtaget ska ge sig på att göra det själv.
 

Dr.Bike

Guest
3-stenars bryunen för borrmaskin är bra. Ja om man vill att cylindrarna ska bli trekantiga, för det blir de då brynena ofelbart kalvar när inte borrmaskinsaxeln sammanfaller EXAKT med cylinderaxeln.

Men ok, för att bara rugga upp ytan funkar dessa stenar som ren raggarrenovering, och min erfarenhet är att olja är för mesigt att använda, det tar så dåligt. Använd T-sprit istället.

Rutmönstren skall ha en vinkel av 30 grader i spetsigaste vinkeln (den horisontella) för bästa oljefäste. M.a.o 60 grader vertikalt.

Kör relativt sakta med borrmaskinen och mata på duktigt fram och åter. Du SER mönstret i slammet som bildas när du har rätt hastighet och matning.
Det kräver lite träning så om du kan låna en skrotmotor/cylinder att träna på är det bra.
Fega inte och kör tills hela cylinderytan blir sidenmatt av detta mönster.
Kör INTE ut så stenarna vickar i respektive ände, då blir cylindern ofelbart trattformad/konisk och förstörd.

Det GÅR alltså att göra detta själv. No probs.
Men precis som Sören säger: Det bästa är att lämna in.

En riktig SUNNEN-slip rätar ut dåliga lopp, gör dem RAKA och cylinderns rundhet och parallellitet är A och O i motorrenovering.
Är inte detta bra, kan man (nästan) skita i resten.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag tackar och bokar för orakelutlåtandena, trodde faktiskt det skulle vara enklare, att det bara var att rugga upp ytan något. Tidigare honing jag gjort går nog under epitetet "raggarrenovering", var nån gång i början på 80talet, en gammal åkgräsklippare med en Briggs&Stratton på 4,5 hk, och jag tror inte man märkte så stor skillnad på rätt och fel då...

Jag lämnar iväg till någon som har utrustning och kunnande i stället! (Men anledningen till att man vill göra något sånt här är inte direkt att spara pengar, det är bara kul och lärorikt att testa själv, tills man sabbar nåt dyrt vill säga) Men nu har jag lärt mig lite till, och inte gjort något fel!
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Bli inte rädd!

Gjorde det på en skoter å för några år sen å den går kalas fortfarande! (även några mopeder har fått sig en omgång!

Gör det på "känn" blir nog bra ska du se! :)

Använd olja som sagt... :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Billiga honingsverktyg bara FÖRDÄRVAR en cylinder

Därimot funkar det utmärkt att lägga i ett 240-320 våtslippapper

i cylindern och använda honingsverktyget för att snurra runt pappret

Kan vara lite klurigt att få fart på de hela men gör man en rulle av pappret som är lite mindre än cylinderdiametern så brukar de gå


Iden med det hela är att få ett mjukare slipverktyg som inte " skorrar"

jag kör alltid i tvättmusslan med fotogen eller avfettning som smörjning


Resultatet blir toksnyggt ser helt proffsgjort ut

Men som tidigare nämdes så gör den inte en oval cylinder rak igen tyvär

Det fungerar dock utmärkt vid kolvringsbyte på en annars fin cylinder

Men jag skulle aldrig köra med bara dom stenar som sitter på brynet från biltema
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har efter övervägande tänkt färdigt (kan ta tid ibland :hihi), och bestämt mig för att låta ett proffs göra honingen. Har någon bra tipps på duktigt folk i Stockholm? E&D t.ex.? Andra verkstäder som gör ett bra jobb för en vettig peng?
MVH,
Hasse
 

Dr.Bike

Guest
HansJ skrev:
Har efter övervägande tänkt färdigt (kan ta tid ibland :hihi), och bestämt mig för att låta ett proffs göra honingen. Har någon bra tipps på duktigt folk i Stockholm? E&D t.ex.? Andra verkstäder som gör ett bra jobb för en vettig peng?
MVH,
Hasse


Täby Motor ute i Näsby Park.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Rätt sätt innebär att honingen görs med en påskruvad stressplatta och rätt verkyg.
En som kan göra det är t.ex. Blenco Speedshop
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är rationalen bakom den där lösningen?

Har aldrig sett det förut så jag vet inte, tänkte att någon skulle komma med förslag här i tråden. Men jag känner mig till 99,999 % säker på att någon hoppats på att få ner friktionen. Huruvida de lyckats eller ej vette sjutton.

Ser ju ut lite som glidlager där man gjort "fickor" för smörjfettet men det är väl knappast hjälpa här med tanke på smörjmedlets viskositet.
Så det kanske bara handlar om att helt enkelt krympa ner friktionsytan. Det är ju en metod som brukar funka för att få ner friktionen och minska livslängden.
Eller nåt jag inte tänkt på, eller så har dom ingen aning om vad dom gjort.

Kanske får bolla frågan vidare till mina tribologivänner istället för forumet.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tror inte det är för friktionen iom urgröpningarna finns på kolven med
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att de är kolvringarna som tätar emot cylindern så då borde inte urgröpningarna i kolven göra nåt för friktionen .Men jag kan ju tänka fel

Ja, större delen av friktionsförlusterna står ju kolvringarna för. Och större delen av det sker ju vid TDC när trycket på ringarna är som högst. Det är absolut en bra poäng som talar för att vinsten att hämta bör vara tämligen begränsad.

Dessutom är ju kolvringarna knappt där nere.

Men den lilla delen av friktionen som faktiskt kolven står för, som är störst när vevstaken har stor vinkel och trycker kolven mot väggarna den minskar ju med gropar både på kolv och väggar.

Skulle vilja se om det ens är mätbart i en bromsbänk och, dock är det nog mätbart i en dedikerad rigg för friktionsmätning.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top