Rambygge (STG)

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
UrbanTiger skrev:
Det var en svetsfirma som fanns i Eslöv förr...
Som byggde ramar.. Kanske finns kvar, här är rätt många svetsfirmor och mekaniska verkstäder nu sen Åkermans la ner.
 

Mackan_

Kawasaki FunnyBike
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Kawa Turbo Funnybike
Har du slipat rören där du ska svetsa med te.x skotte för där är en belägning på rören och att du måste borra i ändarna om rören är slutna te.x 2-3mm hål
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jodå, det har jag gjort. Det går ju rätt bra där man kommer åt lätt. Men där många rör möts är det lite svårare. Och jag lägger nog på onödigt mycket tillsatspinne. Det blir säkert bra så småningom, övning ger färdighet
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
andersson turbo skrev:
Vilken typ av rör använder du?
cromolly?
Ja, 25x1.5mm. Och tillsatspinne från ARIGO. Röd 2.4mm volfram. Kan väl säga att mina svetsar ser mer ut som MIG'ade än TIG'ade. Om jag kollar på andra bygge så ser det nästan ut som om dom inte tillsätter något alls men jag tycker det ser svagt ut, möjligt att det är tvärtom, att mer tillsats är sämre?
 

RASET

Kör streetbike pb 6.36 201m. Team WCX
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åhus
Hoj
Fireblade snart 997cc och en Pro street bike Susuki+turbo
jojje1963 skrev:
Ja, 25x1.5mm. Och tillsatspinne från ARIGO. Röd 2.4mm volfram. Kan väl säga att mina svetsar ser mer ut som MIG'ade än TIG'ade. Om jag kollar på andra bygge så ser det nästan ut som om dom inte tillsätter något alls men jag tycker det ser svagt ut, möjligt att det är tvärtom, att mer tillsats är sämre?

Det måste vara för klent :fatta! för en sådan racemotor :4skrika :4skrika :4skrika .Min bror säger att du har tagit efter hans skit hoj på ramen :va :va .
Det ser bra ut :tummenupp det kommer att gå fort i sommar :Bugar
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
jojje1963 skrev:
Ja, 25x1.5mm. Och tillsatspinne från ARIGO. Röd 2.4mm volfram. Kan väl säga att mina svetsar ser mer ut som MIG'ade än TIG'ade. Om jag kollar på andra bygge så ser det nästan ut som om dom inte tillsätter något alls men jag tycker det ser svagt ut, möjligt att det är tvärtom, att mer tillsats är sämre?


Hmm 1,6 säger reglementet att det måste vara så om nån frågar så skrev du nog bara fel här på sporthoj :) hehe


Arigotråden är inte den bästa den bublar å kolar ur om man inte svetsar kallt nog ,Det finns bättre alternativ tyvär så vet jag ingen beteckning

Men kolla med några chassiebyggare på bilsidan dom brukar ha koll på detta

Jag pratade med en Mats Erikson från dalarna nånstans (promodåkare) bil
Väldigt trevlig och mycket kunnig man ,Han borde kunna tipsa dig om dyligt


Om du nu får fram nån bra beteckning på tillsatstråd är även jag intreserad av detta :D :D :tummenupp
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
RASET skrev:
Det måste vara för klent :fatta! för en sådan racemotor :4skrika :4skrika :4skrika .Min bror säger att du har tagit efter hans skit hoj på ramen :va :va .
Det ser bra ut :tummenupp det kommer att gå fort i sommar :Bugar

Hehe, säg till din bror att sätta på whelliebars och utmana mig :7peta

Jag ska köra 5.40 annars slänger jag den i kanalen
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
andersson turbo skrev:
Hmm 1,6 säger reglementet att det måste vara så om nån frågar så skrev du nog bara fel här på sporthoj :) hehe


Arigotråden är inte den bästa den bublar å kolar ur om man inte svetsar kallt nog ,Det finns bättre alternativ tyvär så vet jag ingen beteckning

Men kolla med några chassiebyggare på bilsidan dom brukar ha koll på detta

Jag pratade med en Mats Erikson från dalarna nånstans (promodåkare) bil
Väldigt trevlig och mycket kunnig man ,Han borde kunna tipsa dig om dyligt


Om du nu får fram nån bra beteckning på tillsatstråd är även jag intreserad av detta :D :D :tummenupp

1.5mm står det i min bok... annars så skrev jag fel.
Jupp, det bubblar när det blir för varmt! Ska kolla vad andra använder men jag tror Stava i Lund kör med ARIGO tråd när han bygger PROMOD, ska kolla upp det
 

PM1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Falun
Hoj
Suzuki GSXR 1201 -89
Det finns faktiskt en kille i Eslöv också som du känner rätt bra som har bra tillsatspinnar...hör med Håkan fast jag vet ej hur tillgången på material är just nu men annars kan du maila eller pm'a mig så får du tel# till Conny som är rätt insatt i ämnet.

Lycka till med bygget, det ser fint ut!!
Ser framemot att få se det på MECA till våren!!

Mvh // ULF



jojje1963 skrev:
1.5mm står det i min bok... annars så skrev jag fel.
Jupp, det bubblar när det blir för varmt! Ska kolla vad andra använder men jag tror Stava i Lund kör med ARIGO tråd när han bygger PROMOD, ska kolla upp det
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Hmm, Håkan kan inte sånt här längre, han har folk till allt vet du väl?
Fast enligt Lars-Benny så änvänder dom samma pinne som jag har. Connys nummer har jag, ska ringa honom.

Ska ni köra? Annars får du komma som publik.

PM1 skrev:
Det finns faktiskt en kille i Eslöv också som du känner rätt bra som har bra tillsatspinnar...hör med Håkan fast jag vet ej hur tillgången på material är just nu men annars kan du maila eller pm'a mig så får du tel# till Conny som är rätt insatt i ämnet.

Lycka till med bygget, det ser fint ut!!
Ser framemot att få se det på MECA till våren!!

Mvh // ULF
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
jojje1963 skrev:
Ja, 25x1.5mm. Och tillsatspinne från ARIGO. Röd 2.4mm volfram. Kan väl säga att mina svetsar ser mer ut som MIG'ade än TIG'ade. Om jag kollar på andra bygge så ser det nästan ut som om dom inte tillsätter något alls men jag tycker det ser svagt ut, möjligt att det är tvärtom, att mer tillsats är sämre?


ska du få fina sömmar så ser du till att passformen är 100% tight och sedan smälter du bara ihop, ett krav är att du har rotgas inne i röret om genombränningen ska bli bra men små 25x1,5mm rör är väl inte det lättaste att lära sig Tig,a på :hihi
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
PD skrev:
ska du få fina sömmar så ser du till att passformen är 100% tight och sedan smälter du bara ihop, ett krav är att du har rotgas inne i röret om genombränningen ska bli bra men små 25x1,5mm rör är väl inte det lättaste att lära sig Tig,a på :hihi

Rotgas kör jag inte med men det har jag förstått är det bästa. Får nog gå en kurs så nästa ram blir snyggare :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
PD skrev:
ska du få fina sömmar så ser du till att passformen är 100% tight och sedan smälter du bara ihop, ett krav är att du har rotgas inne i röret om genombränningen ska bli bra men små 25x1,5mm rör är väl inte det lättaste att lära sig Tig,a på :hihi




Hmm inte får man väl smälta ihop cromolly??
Inte som jag lärt mig i allafall skall visst vara risk för urkolning tillsatsmaterialet ska ju kyla smältan såpass att man hela tiden har en gulaktig svetsfog (skitsvårt ja vet) hehe rotgas kan nog va bra ändå

jag är ingen guru på cromolly svetsning , vill gärna lära mig mer
ställer bara frågan för ja tycker de låter konstigt
 

pinto

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
sth
Hoj
Yamaha
Nästan ett måste vid krommolysvetsning är ju att ta bort rörens glödskorpa innan svetsning. Annars är det risk för porisar. Använd en liten smal, roterande stålborste, eller negerkrull (såndär svart skiva som ser ut som en tvättsvamp men är gjord av plast med slipmedel. Använd inte gamla och absolut inte rostiga pinnar. Torka ren dom med aceton.

Har hört att Arigo har två olika trådar, varav den ena funkar bra..... (k)olla med ME (Mats Eriksson)
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
andersson turbo skrev:
Hmm inte får man väl smälta ihop cromolly??
Inte som jag lärt mig i allafall skall visst vara risk för urkolning tillsatsmaterialet ska ju kyla smältan såpass att man hela tiden har en gulaktig svetsfog (skitsvårt ja vet) hehe rotgas kan nog va bra ändå

jag är ingen guru på cromolly svetsning , vill gärna lära mig mer
ställer bara frågan för ja tycker de låter konstigt

jaha är det sånt där flygplanstjosan :yoparty

får och får, ja tror inte länsman bryr sig :hihi

att tillsattsmaterialet ska kyla smältan: vad jag vet så spelar det ingen roll om svetsen blir varm huvudsaken är att det svalnar långsamt, ska det vara riktigt så ska man först förvärma svetsa och låta det kallna låångsamt för att minska risken för sprickor
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ok jag erkänner, jag bara programerade sen fräste CNC'n. Jag kör försiktigt så det tog 7-8 timmar att fräsa ut!!!!
Veva fram loggorna för hand är nog inget för mej :rolleyes:

Bearing skrev:
Jobbigt att veva för hand, hade inte du en CNC-fräs :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top