Rambygge (STG)

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Har börjat rita på min nya ram. STG Turbo Bonneville.
Vad tror ni? Själv tycker jag den ser ut att gå 7:eek:r :D
Bild
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Riktig räser ju! 7:an sitter nog där.. Lätt! :hihi Vad blir det för spis i den? 5s-repa på Meca blir det väl hoppas jag? :)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Blir en 1120cc turbo Bonneville motor, hembyggd slider (slir) koppling och trycklufts växling (om det går som jag tänkt). 5.70 bör va möjligt med 1.8bar tycker jag. Ska vi säja att 5.40 är målet? Bara att ladda på tills man når dit :tummenupp

lahi skrev:
Riktig räser ju! 7:an sitter nog där.. Lätt! :hihi Vad blir det för spis i den? 5s-repa på Meca blir det väl hoppas jag? :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
jojje1963 skrev:
Har börjat rita på min nya ram. STG Turbo Bonneville.
Vad tror ni? Själv tycker jag den ser ut att gå 7:eek:r :D
Bild

Ja de klart att det blir en stadig 7 sekunders maskin..
Vad åker de snabbaste på i STG nu?
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Färnbo skrev:
Vad åker de snabbaste på i STG nu?
Svenska rekordet i STTG är Pärra Evensson som åkte 8.06 med uppbackning på Tullinge i år (han körde 8.009 i Piteå utan uppbackning). Det körs en europeisk Super Twin Top Gas-serie med dålig registerhållning men jag tror att bästa tid där är 7.91 med överladdning och 7.95 eller så med atmosfärtryck. Med det material som är på plats i Sverige och Danmark nu så lär dom tiderna putsas en del innan 2006 är över.

Vi var nere på Vandel i Danmark nu i höstas där det kom åkare från "kontinenten" som hade riktigt balla hojar med friska idéer typ Roman Sixta från Tjeckien med en Honda V-tvin med svensk kompressor och superskjut i ljudet och Herman Jolinks Ducati.

En rätt kass hemsida men dock, http://www.topgas.com

MVH
PiPPi
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Här kan man jämföra med min gamla hoj
stg11.jpg
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Kolla gärna in http://harleydrags.com/harleydrags.nsf/XTG5 för bra bilder med detaljer runt UCCs chassiebygge för Stefan André STTG-hoj.

Första säsongen nu i år med helt nya grejer så det har varit mycket testning. Lite problem med att få lådan att hålla men dom hann med ett par låga 8.20-repor med 60-fotare runt 1.23 vilket dom inte är nöjda med. En av hojarna som jag tror kör sjuor nästa år.

MVH
PiPPi
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tackar, prydligt bygge!
Har du nån aning om hur många som kör STTG i Sverige?
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
jojje1963 skrev:
Har du nån aning om hur många som kör STTG i Sverige?
Ja, på ett ungefär. Det startade 11 stycken i årets SM (inklusive Emil Gottfredsen från Danmark) och tio av dom körde mer än en tävling.

För 2006 så kliver en av dom vidare till en nitro-hoj men du kan nog lägga till en tre-fyra stycken nya STTG-hojar med dig inräknat. Kan bli intressant för din hemmabana då dom nya teamen är skåningar och danskar.

Du som är en friskus med ett tänk "outside the box" borde satsa på en lite mer okonventionell växellåda och köra med variatorteknik från snöskotersidan.

Bokstavligt ett oändligt antal växlar, slider/lock-up funktion är grundbulten i konstruktionen, ingen tid att slösa bort med att växla, effektförlust mindre än en vanlig låda, ingen skillnad i vikt, billigare, du kör hela repan på det varvtal som ger bäst effekt, obegränsat med justeringsmöjligheter och det finns bra med kunskap på det området bara ett par mil norrut i landet.

http://tinyurl.com/95lzc

MVH
PiPPi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
pwillen skrev:
Bokstavligt ett oändligt antal växlar, slider/lock-up funktion är grundbulten i konstruktionen, ingen tid att slösa bort med att växla, effektförlust mindre än en vanlig låda, ingen skillnad i vikt, billigare, du kör hela repan på det varvtal som ger bäst effekt, obegränsat med justeringsmöjligheter och det finns bra med kunskap på det området bara ett par mil norrut i landet.

Funkar det verkligen? Det är ju trots allt mycket effekt, 4t och 2 cylindrar, det måste ju äta upp en variator på två röda? Remmen smälter väl? :)
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Hoztic skrev:
Funkar det verkligen? Det är ju trots allt mycket effekt, 4t och 2 cylindrar, det måste ju äta upp en variator på två röda? Remmen smälter väl? :)
Det trodde jag med, min egen snöskoter är ungefär 200 år gammal och det har hänt mycket sen dess. Dagens sportskotrar är nästan racemaskiner direkt från fabriken och rena standardgrejer ska tydligen räcka riktigt långt plus att det finns en hel eftermarknadsindustri med prylar till dom variatorerna. Har varit i kontakt med en racer norrifrån och det åks tydligen med riktigt ordentligt med pulver däruppe, typ lustgasmaskiner på 400+ hästkrafter i chassien med totalvikter på typ 350 kilo med en roterande massa i drivlinan som är tyngre än på en hoj. Vill man ha mer så finns det kompletta specialbyggda racevariatorer att ta till. Kan inte det här så bra ännu men någon nämnde 15000 i nypris för såna grejer och 5000-6000 för begagnat och det ligger tydligen en del bra variatorutrustningar i garagen i Sverige. Värsta racelådan till en Harley STTG kan kosta 80000 och mer.

Det saknas detaljer men enligt en åkare som testat lite grejer på bromsbänk så tappade man mindre än 5 procent i effekt genom variatorn på en hundrahästarsmotor vilket är anmärkningsvärt om det stämmer.

Som sagt, det här är ett helt nytt område för mig och det kan vara värt att ta det med en nypa salt men jag vet att det har viskats att en av sveriges främsta tvåtakts-dragracer är och nosar på en sån här lösning och jag blev själv intresserad av tekniken i och med en tråd i ett USA-forum angående kompressormatade Funny Bikes.

Bygger man likadant som alla andra åker man bara lika fort :tummenupp

MVH
PiPPi
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag tror det blir bra, motorn blir bärande oxå eftersom al-plåten fungerar både som sump och motorfäste. Sen är där två fäste i toppen plus 2 i blocket. Många ramar har bara ett rör över motorn så detta måste va bättre tycker jag. Vi får väl se, går alltid att förstärka om det behövs.

Sen är det ju meningen att framhjulet ska hänga i luften så det viktigaste är ju att motorn inte rör sig i förhållande till bakhjulet. Men jag förstår hur du menar iaf

UrbanTiger skrev:
Jag funderar på om den kanske blir vek iramen från bakre motorfästet och rakt upp. Vridstyvheten alltså. Bara en tanke då övre ramrören sitter så pass tätt ihop. Det kanske är helt okej.. har inte sett sånn ram förut.

Henkes D.B.T skrev:
Tjena, Jojje.
Snyggt bygge.
Vi ses nästa sommar i Malmö. / Henke :banana :Bugar

Tackar,
Jepp, det är snart vår :yoparty
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
UrbanTiger skrev:
Det är ju din erfarenhet som gäller... :tummenupp

Ja, fast det var nog ett misstag att använda detta bygget för att lära sig TIG'a.. är inte särskilt nöjd med mina svetsar men jag kan iaf skryta med att jag byggt allt själv. Att man aldrig lär sig :kocko
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
ESV? Vet jag inte vem det är... Men visst finns det svetsare här, men man vill ju kunna själv.. Nu e gasen slut så imorgon fräser jag nog al-plattan i min CNC istället, det kan jag iaf (självlärd :banana )

UrbanTiger skrev:
Men till nästa gång kan du bättre. Och i Eslöv kan som väl svetsa om inte ESV gått i KK. Dom gjorde fina hojramar om jag inte minns fel.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top