Plasta portar

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej. Jag har länge gått och funderat på om man skulle ge sig på och fixa till toppen på min zx7r-1996 enligt den metod som man kan se på www.mototuneusa.com med höjt golv på porten för att öka gashatigheten. Tänkte leta rätt på lämpligt epoxikladd och på den sidan rekommendrerar man ju nåt som heter JB-Weld som inte finns i Sverige. Döm om min häpnad när jag i dag knallar in på Clas Ohlsson i Täby och hittar just JB-Weld på hyllan för 99 kr satsen! Perfekt,bara att plocka ur toppen och börja. På det här forumet finns det en del folk som kan det här troligen bra mycket bättre än jag ( som bara gjort ett par toppar innan och ingen med plast) så alla tips och synpunker mottages taxamt.
Tänkte ta ner squishet till ca 0,75mm , grada in orginalkammar till antingen orginal lobeceneter på 100gr in och ut eller kanske lite mer ca 105/105 som vad jag förstår är vanligt på en zx7r. Ovanpå det som sagt portning och inslipning av ventilerna. Har annars redan FCR 39mm och ett Akra Racingline helsystem på cykeln.
Tar gärna emot alla kloka råd...Per:squid
 

tmp

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej Per,

Lite nyfiken bara, tänkte du pressa dit slottade kuggar på kammarna eller har du tänkt använda orginalen på något smart sätt?
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Min spontana reaktion är bluff och båg. Hemsidan ser dessutom ut att vara allt annat än seriös. Plast, kan aldrig hålla. Skulle det vara en fördel att ha denna utformning av porten så skulle det vara så från fabriken (undantag om det är mycket kostsam bearbetning). Höjd gashastighet är inte detsamma som höjt flöde om tvärsnittsarean minskar.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej. Justerbara kamdrev från Factory ligger i garaget och väntar på att förenas med kammarna.Annars går det inte att grada in dom.
Per:squid

Plast höll för Grottis när han var igång och gjorde toppar till alla och envar. En polare som kör i Superbike har haft plastade portar i åratal och det håller.Och dom ser ut ungefär sådär. Jag skall kolla vad Anders Brink har att säga, han vet nog en del . Jag har sett en del av ahns inlägg här. Mindre tvärsnittarea ger ju helt rätt ett lägre flöde men den högre gashastigheten ger ju mer turbulens i förbränningsrummet= bättre förbränning. Högre flöde är inte alltid = mer effekt, i så fall skulle ju alla åka med decimeterstora portar och lastbilsförgasare. Fler synpunkter ,någon?
Per:squid
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Pinjong skrev:
Plast, kan aldrig hålla. .
Håller mycket bra. MJP har plastat våra kanaler, med rätt grejor går det utmärkt. Angående portningen på den sidan har jag inte kunskapen att uttala mej, Andersbrink är killen att snacka med :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Pinjong!

Vad menas med bra flöde?
Betyder det att stor kanal flödar bättre än en liten? :va

Det är inte alltid som kolven går med max fart ner i cylinder loppet och att ventilen är fullt öppen. OM, det vore så, så skulle jag kunna tänka mig att ju större ju bättre. Men, hur lång tid av kammens öppet tid är det så? 10-20% kanske.

Resten av tiden är det inte så. Ibland går till och med kolven åt fel håll fasten ventilen är öppen. Är det då också bättre att ha stor kanal?
DÅ vill man utnyttja gasens Massa, tyngd, rörelseenergi. (Var det kinetik det heter?) :gnissla

www.mototuneusa.com är ingen klåpare. Han har huvudet på skaft.

Däremot så är det inte samma plast som "Classe i Sjön" har som Mototune rekomenderar. Den tål inte lika hög tempertur. Men det kanske går ändå, det vet jag inte.

Jorå, så att..... :banana
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Pinjong skrev:
Min spontana reaktion är bluff och båg. Hemsidan ser dessutom ut att vara allt annat än seriös. Plast, kan aldrig hålla. Skulle det vara en fördel att ha denna utformning av porten så skulle det vara så från fabriken (undantag om det är mycket kostsam bearbetning). Höjd gashastighet är inte detsamma som höjt flöde om tvärsnittsarean minskar.

Anders Brink har hänvisat till honom, och det räcker för mig. Jag håller med om att hans "utstrålning" är helt hopplös, men man kanske får försöka se förbi det. Skulle aldrig lita på en sak grabben säger utan att kollat med Brink först...
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
per7 skrev:
Hej. Justerbara kamdrev från Factory ligger i garaget och väntar på att förenas med kammarna.Annars går det inte att grada in dom.
Per:squid

Plast höll för Grottis när han var igång och gjorde toppar till alla och envar. En polare som kör i Superbike har haft plastade portar i åratal och det håller.Och dom ser ut ungefär sådär. Jag skall kolla vad Anders Brink har att säga, han vet nog en del . Jag har sett en del av ahns inlägg här. Mindre tvärsnittarea ger ju helt rätt ett lägre flöde men den högre gashastigheten ger ju mer turbulens i förbränningsrummet= bättre förbränning. Högre flöde är inte alltid = mer effekt, i så fall skulle ju alla åka med decimeterstora portar och lastbilsförgasare. Fler synpunkter ,någon?
Per:squid

Jag har ingen erfarenhet av plastning av portar, det är bara en spontan reaktion. Det känns som att det hör hemma i just de sammanhangen du nämner, tävling. Det är rätt svårt att få in större ventiler än vad man redan har i högprestandamotorer. Problemen är just att det oftast inte går att öka ventilarean, det finns inte plats. Och kommer ventilen alltför nära cylinderväggen uppstår negativa flödeseffekter. Sedan är kanalerna anpassade efter att ha rätt strömningshastighet för att bl.a. ge rätt motryck när insugsventilerna är öppna under kolvuppgångens kompressionsfas. Detta avstäms för de varven man vill ha ha bäst effekt. Därtill kommer resonans. Höjer man gashastigheten genom tvärsnittsareaminskning kommer fyllnaden bli bättre på lägre varvtal men arbetet med att få in gasblandningen blir tyngre på högre varvtal eftersom motståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Att virvelbildningen ökar, bidrar till en bättre ventilation och fyllnad, jag undrar om inte denna fördel förtas av varvtalsminskningen. Men håller man på och laborerar med andra kammar kan visst förändringar i gashastighet ge förbättringar. Jag har svårt att se någon vits med detta, visst det är kul att laborera, men är det inte bättre att lägga pengarna på en större cykel? De pengarna får man dessutom tillbaks vid försäljning.
 
Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej du. Nä, jag tänker inte lägga en endaste spänn på nån annan moppe än min zx7r. Den passar mig perfekt och det är inte förhållandet hkr/kr som jag är ute efter utan det är så kul att fippla med nåt underdogaktigt. Jag vet att en Ninja från 96 inte ligger överst i näringskedjan men den är min, den är betald och jag trivs kanon med den. Det gåt tom att hänga av moderna grejor med den. Dom är rappare än vad man tror. Motorcyklar och logik har inget med varann att göra. Jag tänkte med dessa planerade åtgärder ta ut det som går ur den utan att köpa en massa svindyra delar, bara optimera det som redan finns där. :squid

Mats757 skrev:
Pinjong!

Vad menas med bra flöde?
Betyder det att stor kanal flödar bättre än en liten? :va

Det är inte alltid som kolven går med max fart ner i cylinder loppet och att ventilen är fullt öppen. OM, det vore så, så skulle jag kunna tänka mig att ju större ju bättre. Men, hur lång tid av kammens öppet tid är det så? 10-20% kanske.

Resten av tiden är det inte så. Ibland går till och med kolven åt fel håll fasten ventilen är öppen. Är det då också bättre att ha stor kanal?
DÅ vill man utnyttja gasens Massa, tyngd, rörelseenergi. (Var det kinetik det heter?) :gnissla

www.mototuneusa.com är ingen klåpare. Han har huvudet på skaft.

Däremot så är det inte samma plast som "Classe i Sjön" har som Mototune rekomenderar. Den tål inte lika hög tempertur. Men det kanske går ändå, det vet jag inte.

Jorå, så att..... :banana
Hej Mats. Menar du att jag har gått och köpt fel plast?? Vad jag kan se så är det samma som Motoman kör med . Det finns ju en som heter Kwik och den härdar snabbare men pallar bara för 150 grader. Den jag köpte pallar 300 grader och det borde ju vara tillräckligt, eller? Hoppas du har fel, för på Classe så fanns det båda sorterna och jag tog den som hette "auto/marine".
Kan det vara så att du hittade "kwik"-varianten?? Snablar, nu blev jag orolig!
Hej..........Per:squid
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Då kanske jag har fel i alla fall, även om det aldrig händer i vanliga fall :tungan

En kompis (förlåt en jag känner) var på Classe och handlade, då var det inte samma som Mototune rekomenderade. Men det kan vara så att det finns flera sorter av samma sak. :va

Det är väl klart du ska försöka trimma hojen du har. Skulle alla människor vara genomförnuftiga, så fanns det bara en motorcykelmodell, en bilmodell, osv...
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Mats757 skrev:
Då kanske jag har fel i alla fall, även om det aldrig händer i vanliga fall :tungan

En kompis (förlåt en jag känner) var på Classe och handlade, då var det inte samma som Mototune rekomenderade. Men det kan vara så att det finns flera sorter av samma sak. :va

Det är väl klart du ska försöka trimma hojen du har. Skulle alla människor vara genomförnuftiga, så fanns det bara en motorcykelmodell, en bilmodell, osv...
Hej!
Jag kollade på nätet och hittade en tysk sida med JB-weld i sortimentet och det fanns tror tre sorter. En vanlig, den jag köpte, en Kwik, snabbis som inte pallar över 150 och en som heter adhesive som verkar vara nåt limaktigt. Fler fanns inte. Hoooppas jag fått rätt klet...........Per
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Clas Ohlson har JB-Weld som funkar, det ska vara det med en röd och en svart tub. JÄVLIGT kletigt, usch och fy! Det som funkar bättre säljs i Sverige av t.ex. Mats Appelgren men kostar nästan tusenlappen för ett "kit" (1 kilo) - absolut skitenkelt att applicera och bearbeta. Det som också funkar är Devcon F (pastaliknande) och Devcon F2 (mera flytande) aluminiumepoxy.

Ökad fyllnadsgrad är vad man vill åstadkomma, genom att bl.a. minimera turbulensen och öka gashastigheten. "Strypningen" (dvs ökningen av radien) vid korta radien ska ligga nånstans mellan 60 till 70% av insugstallrikens diameter beroende på vad motorn ska användas till. Sen brukar man även fylla upp pottan vid stora radien för en mer rak insugskanal.

Räkna lugnt med att portningen tar 5 ggr längre tid än planerat.
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
andersbrink skrev:
Ökad fyllnadsgrad är vad man vill åstadkomma, genom att bl.a. minimera turbulensen och öka gashastigheten. "Strypningen" (dvs ökningen av radien) vid korta radien ska ligga nånstans mellan 60 till 70% av insugstallrikens diameter beroende på vad motorn ska användas till. Sen brukar man även fylla upp pottan vid stora radien för en mer rak insugskanal.

Räkna lugnt med att portningen tar 5 ggr längre tid än planerat.


Jag tror jag förstår hur det fungerar. Det gasflöde som skapas i ytterkurvan i insugskanalen skapar ett högre tryck där jämfört med innerkurvan (all rörelse av materia vill gå rakt fram). Detta tryckfall skapar gasströmmar från ytterkurva till innerkurva, turbulens skapas som förhindrar flödet. Genom att förminska ventilarean på den sida av gasflödets innerkurva kan tryckfallet där minskas och därför även reducera turbulensen. Inte bara flödeshastigheten ökas utan även massflödet trots förminskningen av tvärsnittsarean. Är det korrekt antagande att förminskningen av insugstallrikens flödesarea sker på den sidan av den s.k. innerkurvan av insugskanalen? Men desto rakare insugskanal man redan har desto mindre effekt kommer denna moddning att ge vid mina antaganden.
 
Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej Anders! Kul att du tittade in, jag väntade nästan på det iom att jag sett dina inlägg lite här och där här på forumet. Det ser ut som om jag i alla fall fick tag på rätt klet i alla fall. Skönt det . De andra sorterna som du rekommenderar har jag aldrig hittat eller ens hört talas om. Jag tror jag satstar på det jag köpt , hur kletigt det än är. Tänkte ta ner kanalen till ca 65% av insugsventilens diameter som Motoman rekommenderar. Jag skall ha motorn till framförallt vanligt gatåka, måhända en smula bråttom. Tänkte inte stoppa i större ventiler eller så, det är så dyrt och kommer nog inte till sin rätt utan ännu dyrare kammar, fjärdrar, retainers, etc. Själva portandet, dvs hanterandet av slipstift etc tror jag inte blir nåt större problem, har ju gjort det förr med rätt gott resultat.Tror du att man måste plasta på stora radien också? Tänkte slipa ner styrningen så den är i nivå med taket för att störa så lite som möjligt. Återigen Motomans ideér. Vad tror du? Verkar det vettigt eller är jag ute och cyklar? Vad gäller tiden så tänkte jag ta vintern på mig.

Per:squid

Pinjong skrev:
Jag tror jag förstår hur det fungerar. Det gasflöde som skapas ytterkurva i insugskanalen skapar ett högre tryck där jämfört med innerkurvan (all rörelse av materia vill gå rakt fram). Detta tryckfall skapar gasströmmar från ytterkurva till innerkurva, turbulens skapas som förhindrar flödet. Genom att förminska ventilarean på den sida gasflödets innerkurva kan tryckfallet där minskas och turbulensen minskas. Inte bara flödeshastigheten ökas utan även massflödet trots förminskningen av tvärsnittsarean. Är det korrekt antagande att förminskningen av insugstallrikens flödesarea sker på den sidan av den s.k. innerkurvan av insugskanalen? Men desto rakare insugskanal man redan har desto mindre effekt kommer denna moddning att ge vid mina antaganden.
Jag tror du ligger ganska rätt i dina funderingar. Hade inte kunnat uttryck det bättre själv i alla fall. Vad jag tror mig ha förstått är att man skall fylla igen de områden i porten som är "döda", dvs inte stryper nåt flöde utan bara skapar turbulens. Läste nånstans att man med detta skulle kunna öka den volumetriska effektiviteten på en sugmotor rejält, kanske inte till 100% men inte långt ifrån. Men då skall man nog ha mer erfarenhet än jag

Per..............:squid
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Pinjong skrev:
Men desto rakare insugskanal man redan har desto mindre effekt kommer denna moddning att ge vid mina antaganden.

Precis exakt. T.ex, på moderna 600'or med nästan spikrak insugskanal finns det inte så mycket att göra på annat än ett bra ventiljobb och försöka minimera ventilstyrningsturbulensen.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
andersbrink skrev:
Precis exakt. T.ex, på moderna 600'or med nästan spikrak insugskanal finns det inte så mycket att göra på annat än ett bra ventiljobb och försöka minimera ventilstyrningsturbulensen.
På bilder av portning som jag sett, bl a Motomans’s, så ser det så jäkla brutalt ut att slipa ner ventilstyrningarna till ”taket”.
På min moppe snackar vi 1 cm bort! Det låter som att det vore som gjort för att förkorta livet på ventiler och styrningar med rätt mycket – eller?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
U-joppe skrev:
På bilder av portning som jag sett, bl a Motomans’s, så ser det så jäkla brutalt ut att slipa ner ventilstyrningarna till ”taket”.
På min moppe snackar vi 1 cm bort! Det låter som att det vore som gjort för att förkorta livet på ventiler och styrningar med rätt mycket – eller?

Precis du kommer att få kortare livslängd på både styrningar och ventiler det blir en avägning mellan effekt och livslängd.

Vill du förbättra livslängden något så kan man sätta i nya styrningar som man svarvat ner diametern på (ytterdiametern på den delen som sticker ner i porten inte resten).
Då sabbar man inte funktionen lika mycket samtidigt som man förbättrar flödet gentemot orginal.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
andersbrink skrev:
"Strypningen" (dvs ökningen av radien) vid korta radien ska ligga nånstans mellan 60 till 70% av insugstallrikens diameter beroende på vad motorn ska användas till.

…beroende på vad de skall användas till – kan du utveckla det?
Vilken blir motorkaraktären vid 60 respektive 70?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
U-joppe skrev:
…beroende på vad de skall användas till – kan du utveckla det?
Vilken blir motorkaraktären vid 60 respektive 70?

Det beror alldeles på hur jobbet utförs, men generellt är att ett större insug ger mer hästar längst upp i varvtalsområdet än ett mindre insug. En dålig trimmare kan få mindre effekt med 70% än en bra trimmare med 60% uppe i varvtalsområdet för maxeffekten.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top