Diskutera Digital Fotografering här

Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag kör helt o hållet med gimp för redigering. Dock behövs annan/ytterligare mjukvara för att hantera raw-filer. Jag började använa ufraw som tillägg till gimp för hantering av raw men den fungerade väldigt dåligt det saknades mängder av information i bilderna eftersom ufraw inte kunde tolka det. Det fungerade bra med min gamla kamera (Nikon D200) men med den nyare (Nikon D600) var det värre. Jag använder nu raw-hanteraren som medföljde kameran och redigerar vidare i gimp.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
:hihi

Kan inte förstå att Capture NX2 skulle bli så dyrt som 2400kr direkt från Nikon. Det kostar ca 1800kr hos svenska återförsäljare (Cyberphoto, Scandinavian Photo etc), eller är det någon light-version eller dylikt som de får sälja? :va

En personlig favorit för RAW-hantering, bildsortering, justeringar etc är Adobe Lightroom. Jag kör i normala fall Bridge, Camera RAW och Photoshop för den biten men gjorde misstaget att i vintras ladda ner demoversionen av Lightroom (hela programmet kan användas kostnadsfritt i 30 dagar). Och allt blev så jäääkla smidigt (efter att det först känts lite bakvänt en dag eller två). Tvärt om mot vad man kanske kan tro när man ser priset (ca 1300kr) så är det ett riktigt kompetent och kraftfullt program. Så länge man inte ska ner och göra allt för mycket ändringar på detaljnivå eller börja med ändringar som skulle kräva lager i Photoshop så klarar man sig som fotograf med Lightroom. Jag skulle vilja påstå att de allra flesta digitalfotografer som sitter och kluddar i Photoshop skulle klara sig minst lika bra minst 95% av tiden med Lightroom.

Tyvärr har jag ännu inte haft råd att köpa Lightroom än. Men jag önskar att jag hade haft det nu när jag sitter med över 200 bilder från en bröllopsplåtning i helgen (jag vet att det är relativt få bilder, men det gör inte jobbet roligare :huvet).

Tycker man att det är roligast att ta bilderna men att efterarbetet suger: Välj Lightroom.
Tycker man att det är roligare att sitta och pillra i flera timmar med samma bild: Välj Photoshop. Också.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
:hihi


Tycker man att det är roligast att ta bilderna men att efterarbetet suger: Välj Lightroom.
Tycker man att det är roligare att sitta och pillra i flera timmar med samma bild: Välj Photoshop. Också.

Tack för tipset ska kolla in lightroom. Det jag gillade med capture nx var just att det var så smidigt att redigera. elements tycker jag är mycket jobbigare och tar mer tid per bild. Det jag är ute efter är framförallt att kunna ändra ljusförhållanden på olika sätt i samma bild. Dvs att jag kan göra en del mörkare samt en annan ljusare.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En av mina bättre från Silverstone i helgen, på Backlund såklart :)
Högerklick-visa bild sen + / zooma.
7d, 70-200 f2.8 isII
f3,5 1/2000, iso200, 200mm, kraftigt beskuret.

motofoto.se-7981-6eb.jpg
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
har precis testat ett Canon 300 2.8 IS II L USM
Jag har haft en 70-200 2.8 IS II USM ett tag och tyckte den AF och skärpan var bra men 300 skjuter den ur vattnet..mums..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
har precis testat ett Canon 300 2.8 IS II L USM
Jag har haft en 70-200 2.8 IS II USM ett tag och tyckte den AF och skärpan var bra men 300 skjuter den ur vattnet..mums..

ja det hade vart nått, men jag håller kvar vid mitt ett år till + 1.4 II extender,
vad kostar den gluggen nu?
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
ja det hade vart nått, men jag håller kvar vid mitt ett år till + 1.4 II extender,
vad kostar den gluggen nu?

59k enligt cyberfoto..denna beg kostar 25k men i us men jag reser dit ett par gånger/år så då funkar det.

köpte en 400 2.8 IS V.II med bror min i usa men den är lite för tung att plåta tex banracing..stå på tierp funkade med monopod men inte mer..
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
Jag provar en fuling som kan resultera i en snyting :


Massor av fotoprylar säljes:
1 kameraryggsäck DaKine Mission Photo med separat insats 500:- (nypris 1100:)
1 Elinchrom Skyport trådlös blixt-sändare
2 Elinchrom Skyport trådlös blixt-mottagare
2 blixtar Nikon SB-25 "speedlight" 600:- styck
1 blixt Nikon SB-24 "speedlight" 500 :- styck
2 långa 2-meters studiostativ 150:- styck (nypris 399:- styck)
2 korta 1,2meters studiostativ 100:- styck (nypris 299:- styck)
1 softbox 50x70cm med runt fäste, 200:- (nypris 599:)
1 octabox 80cm 250:- (nypris 599:)
1 paraply
2 paraplyadaptrar för studiostativ/speedlight-blixtar 75:- styck (nypris 199:- styck)
1 reflexskärm 25:- (nypris 159:)
1 Cokin graderat gråfilter 50:- (nypris 200:)
4 kablar 3,5mm - PC-kontakt 20cm långa (passar mellan skyport och Nikon-blixtar) 50:- tillsammans
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Bästa tåliga kompaktkamera?
Fick min Panasonic Lumix FT-1 stulen i våras, och har nu tröttnat på mobilkameran. Gillade min Lumix rent generellt men störde mej på den ocentrerade blixten som sabbade närbilder.

Vad ska man sikta på i gruppen tåliga kompaktkameror?
Är rätt sugen på Ricoh WG-4, främst p.g.a. macroläget.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top