Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Ja förmodligen! Sportläge..? Inget jag vet om iallfall, men de kanske finns

Det e en symbol som illustrerar en gubbe som springer. Vrid ratten dit, osså ställer du kameran i repetativ-tagning (vet du hur du gör det?). D70'n tar 3 bilder per sekund. :yoparty Sikta på målet och håll nere avtryckaren bara. Eftersom du fotar Crossar så förutsätter jag att det e dagsljus för blixten e disablad i det här läget.

Du kan inte misslyckas! :tummenupp

Det sjyssta med den inställningen e att kameran justerar in focus allteftersom motivet kommer närmare/längre bort från kameran.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
RoLLER skrev:
Upplättningsblixt har jag inte en aning om hur man gör. Men det ska jag kika in på. Intressant!


Du ställer in din blixt på att slå ett steg under allmänljustet.

Om man ska göra det den gamla hederliga manuella vägen så går det till enligt följande:

Ponera att du ska plåta en häst utomhus och din ljusmätare ger dig f8/125 200iso, du ställer då in din kamera på f8/125,200iso och din blixt på f11/125 200iso, den lyser ett steg mindre än allmänljuset.

På moderna blixtar så ställer man helt sonika in den på att slå på -1 så är saken biff.

När jag skriver "slå" så menas det att när blixten blixtrar. Det finns massor av kul yrkesutryck att svänga sig med om man vill verka insatt och kunnig. :D

RoLLER skrev:
Det e en symbol som illustrerar en gubbe som springer. Vrid ratten dit, osså ställer du kameran i repetativ-tagning (vet du hur du gör det?). D70'n tar 3 bilder per sekund. :yoparty Sikta på målet och håll nere avtryckaren bara. Eftersom du fotar Crossar så förutsätter jag att det e dagsljus för blixten e disablad i det här läget.

Du kan inte misslyckas! :tummenupp

Det sjyssta med den inställningen e att kameran justerar in focus allteftersom motivet kommer närmare/längre bort från kameran.

Vad "sportläget" på en kamera egentligen är är att kameran ställer in minsta möjliga bländare utan att underexponera för att få en så kort tid som möjligt och på det sättet "frysa" rörelsen i ögonblicket. Om jag ska läsa lite mellan raderna på Rollers inlägg så verkar det som att d50 även ställer in följande af (c-af). Vissa kameror kopplar iom till c-af när du slår över till sportläge, på andra får man göra det manuellt.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Micke O skrev:
Mikke: Ladda ner Canons DPP (Digital Photo Professional), den är precis uppdaterad. Från att ha varit odugligt till att vara riktigt bra i min mening. Här skriver dom lite om det (som en del i ett test av EOS1Ds Mark II):

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dsmkii/page16.asp

Kör man Canon behöver man minsann inte betala extra för att få en RAW-konverterare ;)

Det suger fan på pung-vrövv att man ska behöva göra det.

Vi är knullade av dom stora företagen helt enkelt. Ett djävla skämt e vad det e. Fan va förbannad jag blir när jag tänker på det.

1. Man tjackar en kamera för ca. 7.800:-

2. Sen går skiten inte att använda. :va Du måste tjacka ett minneskort för 1.150:- också?

3. När du väl tjackat det kan du ändå inte använda kamerans kapacitet fullt ut. Du måste tjacka nåt jävla specialprogram från Nikon.

4. Är du rädd om kameran, vilket man oftast e om finmekanik som kostar så pass mycket. Då måste du tjacka en väska.

Va fan ere frågan om???

Vi konsumenter måste göra uppror!
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
RoLLER skrev:
Det suger fan på pung-vrövv att man ska behöva göra det.

Vi är knullade av dom stora företagen helt enkelt. Ett djävla skämt e vad det e. Fan va förbannad jag blir när jag tänker på det.

1. Man tjackar en kamera för ca. 7.800:-

2. Sen går skiten inte att använda. :va Du måste tjacka ett minneskort för 1.150:- också?

3. När du väl tjackat det kan du ändå inte använda kamerans kapacitet fullt ut. Du måste tjacka nåt jävla specialprogram från Nikon.

4. Är du rädd om kameran, vilket man oftast e om finmekanik som kostar så pass mycket. Då måste du tjacka en väska.

Va fan ere frågan om???

Vi konsumenter måste göra uppror!


Tanka ner en råformatskonverterar från nätet då. Det finns en hel massa olika som finns att hämta hem helt gratis. Googla lite min vän.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
RoLLER skrev:
Det suger fan på pung-vrövv att man ska behöva göra det.

Vi är knullade av dom stora företagen helt enkelt. Ett djävla skämt e vad det e. Fan va förbannad jag blir när jag tänker på det.

1. Man tjackar en kamera för ca. 7.800:-

2. Sen går skiten inte att använda. :va Du måste tjacka ett minneskort för 1.150:- också?

3. När du väl tjackat det kan du ändå inte använda kamerans kapacitet fullt ut. Du måste tjacka nåt jävla specialprogram från Nikon.

4. Är du rädd om kameran, vilket man oftast e om finmekanik som kostar så pass mycket. Då måste du tjacka en väska.

Va fan ere frågan om???

Vi konsumenter måste göra uppror!

[ironi] Ja, varför köper du Nikon då ;) [/ironi]
 

MikkE

Guest
Micke O skrev:
Mikke: Ladda ner Canons DPP (Digital Photo Professional), den är precis uppdaterad. Från att ha varit odugligt till att vara riktigt bra i min mening. Här skriver dom lite om det (som en del i ett test av EOS1Ds Mark II):

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dsmkii/page16.asp

Kör man Canon behöver man minsann inte betala extra för att få en RAW-konverterare ;)
:Bugar :Bugar :Bugar
Fy fasiken va jag kommer att nörda idag. Ska bara montera ihop mitt skrivbord först :)

Bild kommer senare :hihi
 

MikkE

Guest
Micke O skrev:
Mikke: Ladda ner Canons DPP (Digital Photo Professional), den är precis uppdaterad. Från att ha varit odugligt till att vara riktigt bra i min mening. Här skriver dom lite om det (som en del i ett test av EOS1Ds Mark II):

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dsmkii/page16.asp

Kör man Canon behöver man minsann inte betala extra för att få en RAW-konverterare ;)
Alltså, jag hittar inte programmet. Ska det finnas på länken? Canon.se? DC++? Pirate Bay?
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
RoLLER skrev:
..............Vad är det egentligen som skiljer D70'n från D50'n?

Kolla här:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/


/Peter
(Nikon D70 + SB800, Nikon F90X + SB28 och en massa annat Nikon skrot)

Pirro skrev:
Tagen med Canon 350D. Någon som kan rekomendera ett bra objektiv till min kamera. Har bara kitobjektiv nu.

Kolla in ett 50mm F1.8 eller liknande. Dom brukar vara grymt skarpa och ljusstarka till ett lågt pris. Kanonglugg till porträtt då det motsvarar en 85mm i 35mm filmformat.

/Peter
 

MikkE

Guest
Egentligen helt onödigt, men jag är så glad. Nu har jag äntligen mitt digitala bord (alltså, endast elektriska prylar får vara på bordet :hihi)
Skönt som fan att inte behöva ha datorn på byrån och stå upp i timmar eller ligga i sängen med den i knät..
 

Bifogat

  • IMG_8989.jpg
    IMG_8989.jpg
    64.6 KB · Visningar: 289

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Det e en symbol som illustrerar en gubbe som springer. Vrid ratten dit, osså ställer du kameran i repetativ-tagning (vet du hur du gör det?). D70'n tar 3 bilder per sekund. :yoparty Sikta på målet och håll nere avtryckaren bara. Eftersom du fotar Crossar så förutsätter jag att det e dagsljus för blixten e disablad i det här läget.

Du kan inte misslyckas! :tummenupp

Det sjyssta med den inställningen e att kameran justerar in focus allteftersom motivet kommer närmare/längre bort från kameran.

Thx dude, men en sån symbol verkar inte jag ha! :-(
Fotade lite wheeliebilder idag. Kom fram till att jag hade FÖR kort slutartid! De blev ingen rörig bakgrund (panorering).. Påt igen bara :)

Nope, vet inte hur jag ställer in repetativtagning, samma som på din d50 kanske?

Mikke; Lägg till mig på msn om du vill ha photoshop cs2
 

MikkE

Guest
Thundercat skrev:
Mikke: Köpte du stativet?
Nope, kommer att köpa ett batterigrepp först, å sen objektiv.. igen :)

Har ett Velbon CX 560 som funkar bra, dock lite för klent.. men nytt kommer iaf
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Jag har en KM Dynax 5D med 18-70mm 3.5-5.6 (kitobjektiv) som är helt ok.
Kör på finaste JPEG för tillfället. Jag testade med RAW men programvaran som följde med kameran är helt otroligt seg.
Får leta upp något bättre program helt enkelt.
 

MikkE

Guest
Thundercat skrev:
Oki, det lät som du skulle köpa nu.

Vad blir det för något objektiv?
Snart så

Denna lilla pjäs :)
Canon EF 70-200/4,0 L USM
 

Bifogat

  • 70-200_4.jpg
    70-200_4.jpg
    5.5 KB · Visningar: 503

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Testa att ladda hemm Capture One LE. Finns en demoversion av det som du får köra gratis i 30 dagar eller liknande, sedan kostar det typ 700:- eller något sådant att köpa. Väl investerade pengar enl. mig.

- Johan

MikkE skrev:
Snart så

Denna lilla pjäs :)
Canon EF 70-200/4,0 L USM
Den är inte fel. Jag har ett som ser ungefär likadant ut men är lite tyngre (och lite ljusstarkare).. Används riktigt mycket och uppskattas väldigt mycket av ägaren ;)
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
MikkE skrev:
Snart så

Denna lilla pjäs :)
Canon EF 70-200/4,0 L USM

Bra glugg, men ska du plåta bana så satsa på ännu längre. Tycker knappt att mitt (sunkiga) Sigma 100-300 räcker på bana, trots brännviddsförlängning på 1,6x. Även om man är ute och springer på banan sitter man ju inte gärna i sandfållan utan helst bakom närmsta räcke som också funkar som stativ.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top