Diskutera Digital Fotografering här

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Jag har också en Canon Eos 300 D med 18-55 glugg samt ett 70-300 objektiv signerat Sigma, men misstänker att jag måste köpa ett nytt då det snart kommer att flytta. Köpte kameran maj 2004.

Jag gillat att fotografera det mesta så länge man ser "bilden" och sen förevigar den med kameran. Har tagit en shitload med bilder genom åren på alla Potatoes (där jag är medlem).

Skulle vilja lära mig alla manuella inställningar bättre där jag fortfarande är lite kass. Har tyvärr inga bilder att slänga upp så här direkt men har tagit många bra och fina bilder, jävligt kul att fotografera!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
955i skrev:
Jag har också en Canon Eos 300 D med 18-55 glugg samt ett 70-300 objektiv signerat Sigma, men misstänker att jag måste köpa ett nytt då det snart kommer att flytta. Köpte kameran maj 2004.

Jag gillat att fotografera det mesta så länge man ser "bilden" och sen förevigar den med kameran. Har tagit en shitload med bilder genom åren på alla Potatoes (där jag är medlem).

Skulle vilja lära mig alla manuella inställningar bättre där jag fortfarande är lite kass. Har tyvärr inga bilder att slänga upp så här direkt men har tagit många bra och fina bilder, jävligt kul att fotografera!

Då är vi på samma nivå. Jag har en D50. Vill fördjupa mig lite mer i Lägena
M, A, S & P. Har börjat plöja igenom manualen och ligger på sida 76 av 100 (användbara) sidor. Just nu känner jag mig mest yr i huvet av alla funktioner.
 
Last edited:

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
RoLLER skrev:
Då är vi på samma nivå. Jag har en D50. Vill fördjupa mig lite mer i Lägena
M, A, S & P. Har börjat plöja igenom manualen och ligger på sida 76 av 100 (användbara) sidor. Just nu känner jag mig mest yr i huvet av alla funktioner.

M = Manuell, du ställer allt själv

A = Aperturepriority, du väljer bländare och kameran väljer lämplig slutartid

S = Shutterpriority, du väljer slutartid och kameran väljer lämplig bländare

P = Autoläge, kameran väljer både tid och bländare
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
coolrob skrev:
tjenare jag kör med nikon d50 med tillhörande 18-55 kitobjektiv + ett nikon55-200

är hobbyfotograf

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=43926

några bilder som jag orkat ladda up men mer kommer :tummenupp

Sjyssta bilder. Använder du "Nikon Capture" för att leka med RAW filer (funkar inte med PhotoShop för mig)? Jag har problem att få fram bild informationen med multifunktionsknappen. Man skall trycka den upp eller ned för att få fram det men det scrollar bara bilden då. Har du nåt tips?

Tycker övriga här att Adobe Elements duger?

darth_igel skrev:
M = Manuell, du ställer allt själv

A = Aperturepriority, du väljer bländare och kameran väljer lämplig slutartid

S = Shutterpriority, du väljer slutartid och kameran väljer lämplig bländare

P = Autoläge, kameran väljer både tid och bländare

Okie, tack! Jag läste mig till det där i manualen. Om man skall göra ett porträttfoto men skarpt ansikte och suddig bakgrund så kan man köra med manuell bländare. Men vad av alla dessa F XX är lämpligt då? :va

Tur att man fotar digitalt så det bara är att testa sig fram. :tomten
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
RoLLER skrev:
... Om man skall göra ett porträttfoto men skarpt ansikte och suddig bakgrund så kan man köra med manuell bländare. Men vad av alla dessa F XX är lämpligt då? :va

Tur att man fotar digitalt så det bara är att testa sig fram. :tomten
Beror lite på hur stor kran personen i fråga har...
Svårt att säga vilken, annat än att tumregeln är större bländaröppning (lägre F värde) => mindre skärpedjup. Beror på brännvidd och säkert en massa annat också.

Kul att veta är att det går att räkna fram något som heter HyperFocal, ett idealvärde för att få ett vettigt skärpedjup oavsett zoom-läge med en manuell skärpeinställning. Har man rätt värden så behöver man inte bry sig om ifall Autofokus hinner med/klarar, det blir mer som en vanlig point&shoot kamera då. Kika på wwww.dpreview.com (en i övrigt mycket bra sida!) och sök på "hyperfocal".
 
Last edited:

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
RoLLER skrev:
Okie, tack! Jag läste mig till det där i manualen. Om man skall göra ett porträttfoto men skarpt ansikte och suddig bakgrund så kan man köra med manuell bländare. Men vad av alla dessa F XX är lämpligt då? :va

Tur att man fotar digitalt så det bara är att testa sig fram. :tomten

Större bländare (lägre F-tal) ger ett kortare skärpedjup och snabbare slutartid
 

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Tagen med Canon 350D. Någon som kan rekomendera ett bra objektiv till min kamera. Har bara kitobjektiv nu.
 

Bifogat

  • Rolle.jpg
    Rolle.jpg
    118.1 KB · Visningar: 427

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
darth_igel skrev:
Större bländare (lägre F-tal) ger ett kortare skärpedjup och snabbare slutartid

Det e mycket nu! :brinnerup Men det sjunker in så sakteliga...

Det kunde vara bra om alla delade med sig av bra framkallningsställen på nätet. Jag tänkte testa www.fujicolor.se nu.
 

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
RoLLER skrev:
Det e mycket nu! :brinnerup Men det sjunker in så sakteliga...

Det kunde vara bra om alla delade med sig av bra framkallningsställen på nätet. Jag tänkte testa www.fujicolor.se nu.

Ett tipps om du ska köpa skrivare, funderar själv på någon av Cannons skrivare (skriver ut med fotolabbkvlité och kostar 2000kr) är att gå in på deras hemsida och få en gratis urskrift på någon av deras skrivare. Hemskickat och klart på valfritt foto GRATIS!
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Jag har själv nu kontaktat Canon (eftersom jag har en sån kamera och dom kunde inte erbjuda något) men är det nån som vet nån bra kurs man skulle kunna gå just för digitaltfoto? Dvs lära sig mer om allt samtidigt en släng av Photoshop och så utan att det kostar skjortan :gnissla då det kommer bekostas ur egen ficka.

Tips?
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
955i skrev:
Jag har själv nu kontaktat Canon (eftersom jag har en sån kamera och dom kunde inte erbjuda något) men är det nån som vet nån bra kurs man skulle kunna gå just för digitaltfoto? Dvs lära sig mer om allt samtidigt en släng av Photoshop och så utan att det kostar skjortan :gnissla då det kommer bekostas ur egen ficka.

Tips?
kolla in förstasidan på www.fotosidan.se :tummenupp
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Jag vill bara komma ett par tips till er som vill bli duktiga på att ta och se bilder. Titta på andras bilder och lär bildvinklar och framför allt se "ljuset".
Gå in på www. PHOTO.net där har ni massor att se och lära.
Min egen hemsida www.adlercreutz.net :Rockbanan
Mvh//Nils
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
955i skrev:
Jag har själv nu kontaktat Canon (eftersom jag har en sån kamera och dom kunde inte erbjuda något) men är det nån som vet nån bra kurs man skulle kunna gå just för digitaltfoto? Dvs lära sig mer om allt samtidigt en släng av Photoshop och så utan att det kostar skjortan :gnissla då det kommer bekostas ur egen ficka.

Tips?

ABF anordnar kurser i digital fotografering. Kostade runt tusenlappen.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Läs guiderna på fotosidan, testa kameran. Testa mer, och testa mer... Framkalla kan man göra på MÅÅÅNGA olika ställen som e bra. www.frontweb.se rekommenderar jag.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
mr_rockster skrev:
Läs guiderna på fotosidan, testa kameran. Testa mer, och testa mer... Framkalla kan man göra på MÅÅÅNGA olika ställen som e bra. www.frontweb.se rekommenderar jag.

Jag har fotat säkert mellan 100-300 kort varje dag sen jag köpte kameran. Och igår blev jag klar med manualen så nu känns det som jag börjar få något sånär koll på kameran och funktionerna. Att säga att jag behärskar kameran vore jordens lögn! Men lite känsla för min Nikon D50 har jag fått.

Igår var jag och fotade lite hästar i ett ridhus. Det blev så kallt, platt, stelt och tråkigt med blixten. Jag visste hur jag ville ha bilden och lyckades ställa in kamerans slutartid som jag ville, S-läget (bländarautomatik) och höja ISO-talet så inte behövde blixten och fick lite rörelseoskärpa som jag va ute efter.

Grymt skön känsla när man vet hur man vill ha bilden och lyckas genomföra det.

Nu ska jag plöja igenom alla guider på Fotosidan.se

Edit:What do ya'll think, ya'll mean ol' bastards?

Foto 1
Foto 2
Foto 3

(höjde ljusstyrkan lite i Adobe Elements)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top