Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Diskutera Digital Fotografering-tråden!

Vilka hänger här?
Här är vi ett större gäng som tycker om att snacka och nörda oss med våra kameror. Vi delar gärna med oss och visar vad vi har fotat eller vad vi har att visa upp. Kom ihåg att inga bilder är dåliga här!

Tänk på!
Vi går inte efter några regler här, men några punkter man bör tänka på.
  • Lägger du upp bilder måste du också kunna ta kritik, positiv som negativ.
  • Kommentera gärna bilder, både positiv som negativ kritik. Ger man negativ kritik ska man kunna förklara vad som kunde förbättras med bilden.
  • Begränsa dina bilder, alla har inte en fet skärm. Max 800 pixlars bredd.
  • Inget skitsnack om andras bilder.
Visa upp bilder
Eftersom att inte alla framför skärmarna har fetingupplösning så kan vi begränsa oss lite med storlekarna på bilderna. Vi kan begränsa oss till en bildbredd på max 800 pixlar.
Vill du lägga upp en bild som syns i fullformat (ca 800 pixlar här) och inte i en thumbnail så måste bilden finnas på ett webutrymme som man kan kopiera adressen ifrån. När du har det lägger du in adressen mellan
. Tänk på att adressen måste sluta på .jpg, .jpeg eller liknande bildfiler. Tex
(adressen skall självklart sitta ihop utan mellanrum)
Vill du ladda upp bilder direkt på sporthoj är begränsningen för filtypen på MAX 141.6 Kb/st

Så håll bara en skön stämmning och försök att inte spamma för mkt, välkommen in i träsket ;)

Fotoskola/fotoguide
Fotosidan.se fotoskola för nybörjare. - Perfekt för din som är "grön" inom fotografering.
DigitalFOTO - Skapa HDR-bilder - Lär dig vilka bilder som fungerar bäst och hur du tar bilder för optimalt resultat med HDR.

Guider om digitalkameror/objektiv
Nikon - http://bythom.com
Canon - www.the-digital-picture.com
Många märken - http://www.dpreview.com
Många märken - http://www.steves-digicams.com
Många märken - www.photozone.de

Program
SimpleViewer - Enkelt galleriprogram.
iWatermark - Enkelt program som kan göra vattenstämplar på din bilder.

Programguider
Bildbehandling i Photoshop (moderskeppet) - Grymt bra!
Film: Grunderna i Photoshop (filmen är 450 mb stor i ISO-format. Gratis så klart!)

Medlemmars hemsidor/portfolios/galleri
Amanda Lindelöf - Stalker Photo
Andreas Andersson - Andy-a
Andreas Sandberg - woofes 1 & 2
Bengt Bjervik - Blue
Fredrik Hygren - Hygge
Johan Mattsson - Thundercat
Johan Söderström - mr_rockster
Johnny Kallenberg - JKay
Karl Larsson - KetogaN 1 & 2
Mikael Johansson - MikkE
Mikael Olofsson - Micke_O
Micke Persson - rookie
Nils Adlercreuts - Kawasaki/Nils
Ove Aune - Oas 1 & 2
Pontus Andersson - SnutteP2_
Simon Hjort & Marcus - BadToy & Nitrous
Sofia Hellberg - Satanja
Torstein Kvamme - Kungen

Övriga hemsidor / sidor
Andy Rouse - Natur och djurfotografering.
John Hyde - Natur och djurfotografering.
Magnus Karlsson - Natur och djurfotografering.
Sports Shooter - För dig som tycker om sportfotografering.
World Press Photo - Världens bästa press- och repotagebilder.

Fotokurser
AIFO AB

Gratis bildarkiv
www.flickr.com
http://imageshack.us
www.photobucket.com
www.picasaweb.google.com
http://www.pbase.com

Nätbutiker
Sverige - Cyberphoto
Sverige - ScandinavianPhoto
Sverige - Kaffebrus
Sverige - Boströms
England - Simply Electronics
USA - B&H Photo Video
USA - Best Buy

Jämnför priser på nätet
Sverige - Prisjakt
Sverige - Pricerunner
USA - Pricegrabber

Fotolab
www.colormailer.com
www.frontweb.se/
www.fujicolor.se
www.mypix.se
www.order.proprint.se
www.cig.canon-europe.com/user/login.html
www.pixdiscount.se
www.japanphoto.se

Import - Köpa kamera, objektiv eller kameratillbehör utomlands?
Kalkylator - Beräkna dina avgifter på Tullverket.
Artikel - Att köpa sin kamerautrustning från utlandet, fotosidan.se.
Garantier på importvaror för Canon.
Garantier på importvaror för Nikon.

Tidningar
Tidningen DigitalFoto
Kamera & Bild
Tidningen FOTO
Digitalfoto för alla


Har du en egen hemsida/portfolio/galleri, en bra länk eller annat som kan tänkas läggas till här, kontakta mig - MikkE.


Annars så heter jag heter Micke, är 25 år. Fotograferar med en Canon EOS 20D med tillhörande objektiv; Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, Canon EF 50/1,8 II och Canon 70-200/4 L USM. Har ett litet sidoprojekt, mj foto, där jag uppdaterar med lite bilder då och då. Finns även med på fotosidan.se - HÄR
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jäääää!!!!!!!!!! Jag har klickat, jag är här! :banana

Let's snacka "Fota Digitalt"

Edit: Hej jag heter RoLLER och jag använder mig av en Nikon D50 med
objektivet AF-S Nikkor 18-55m 1:3,5-5,6G ED.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Diskuterar gärna digital foto. Skaffade mig en "prosumer" i våras (Coolpix 8800), och inser i efterhand att jag skulle haft en DSLR för att kunna ta snabba actionbilder på bana :död

Kunde vara intressant att höra vad andra kör med för tekniker för att få till bra banbilder. Mitt problem är att jag oftast måste använda mycket zoom, eftersom man är begränsad i val av plats (och tid mellan egna körningarna).

Vad kör ni med för bländare/tider/känslighet/brännvidd en solig dag?
Förinställer ni skärpa (autofokusen är seg på min...)?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
HansJ skrev:
Vad kör ni med för bländare/tider/känslighet/brännvidd en solig dag?
Förinställer ni skärpa (autofokusen är seg på min...)?

Har en Minolta Dimage 7i. Autofokusen är enligt min mening helt hopplös när det gäller banbilder. Måste alltid när motiven är på väg mot mig förinställa manuellt. Annars funkar det bra även om man skulle önska sig mera brännvidd.
Brukar slentrianmässigt ha känsligheten ställd på auto. Det är ju alltid trevligt med oskarpa bakgrunder när man plåter hojar i rörelse och mest fart i bilden blir det ju tveklöst med långa slutartider, dock svårt med perfekt skärpa då. Kräver mycket övning åtminstone för mig, och den övningen ligger till stor del framför mig. :gnissla
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Inser att min fråga lät lite väl noobig. Vad jag egentligen undrar över, vilken är längsta tiden ni kan köra med för att få skärpa på hojen? Antar att det är lite skit samma om man panorerar eller håller still, i första fallet blir det rörelseoskärpa pga panoreringen, i andra pga att objektet rör på sig. Jag har testat 1/250, men det verkar lite väl långt?
@Ankan:
Jotack, mycket träning krävs. Antar att prosumer innebär att fotografen får anstränga sig mer, och slänga fler bilder. Har också försökt att ställa fokus manuellt. Ska nästa år labba lite mer med ISO, har hittills kört på Auto också, men gissar att om jag tvingar fram högre känslighet, så får jag mer spelutrymme att sätta kortare tider på långa brännvidder. Kruxet är att det blir ganska mycket brus på de flesta prosumer kamerorna vid högre känslighet...
 

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
Har en Nikon D1 (hade tidigare en D70), AF Nikkor 50/1.8D, Tokina AF 19-35/3.5-4.5, Nikon SB-24.
Har även analog Nikonutrustning men nu skulle ju digital fotografering diskuteras
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Ja happ.. På land använder jag en KM Dynax 7D, med ett Minolta 28-100 3,5-5,6 , Sigma 70-300 4-5,6 Macro och nått gammalt minolta 35-70. Under ytan har jag en Sea&sea Motormarin II EX med tillhörande jätteblixt.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Mikke nästa gång vi ses så ska du få lära mig lite basic fotokunskaper. (om du inte som sist har fullt upp med att strippa) har plockat fram manualen till min kamera nu efter ett års ägande och har nog mest ställt till inställningarna i kameran :D

kameran är en Sony Cybershot DSC-W1 antagligen en mycket bra pocketkamera men ganska usel att ta fina actionbilder med.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
HansJ skrev:
Inser att min fråga lät lite väl noobig. Vad jag egentligen undrar över, vilken är längsta tiden ni kan köra med för att få skärpa på hojen? Antar att det är lite skit samma om man panorerar eller håller still, i första fallet blir det rörelseoskärpa pga panoreringen, i andra pga att objektet rör på sig. Jag har testat 1/250, men det verkar lite väl långt?

Om jag panorerar är det ju just för att jag vill ha rörelseoskärpa på bakgrunden och då brukar jag köra med 1/160 - 1/250, lite beroende på brännvidd, hastighet, vinkel och avstånd till motivet. Har någon gång lyckats få bra panoreringar på 1/60 - 1/100 men det är låg hitrate på bra bilder då :)

1/50 och 100mm (lyckträff att den blev skarp)

1/1250 och 250mm

1/200 och 265mm

1/2000 och 200mm

Vad jag heter syns ju på nicket men jag är 26 år gammal och hobbyplåtar med en 300D. Till den har jag ett Canon EF-S 18-55, ett Sigma 100-300 5,6-6,7 och ett Tamron 28-200 3,8-5,6. Ett Speedlight 420EX ingår också i utrustningen.

Siktar på 20D:s efterföljare, ett EF-S 17-85 4-5,6 IS USM och ett Speedlight 580EX till våren om den hunnit släppas då och om jag har råd :)

Bilder finns på http://mofoto.se
 
Last edited:

bingoofsweden

Streetracer
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet CB 919
Grymma bilder Thundercat!!! :tummenupp

Har du några bilder på hojar med samma upplägg...mer konst lixom
(dvs inte en blurrig bild tagen på en hoj som blåser förbi i 200)
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Rorliga bilder med stillbildskamera

Bilder pa rorliga objekt ar kul nar det lyckas. Har gatt at nagra filmrullar forut med skumma bilder... Nu med en digital Canon EOS300 med standard objektivet 28-55mm (tror jag) och ett Tamron (ca) 70-300mm. Det forra objektivet canon 80-200 som satt pa gamla kameran var snabbare i fokuseringen men det foll i betonggolv... :confused: Det kostar att ligga pa topp!

Ett svart ovningsobjekt ar nar barnen sitter i en :banana gunga. Forsok fa till barnet skarpt och bakgrunden suddig sa ar ni en bra bit pa vag till perfekta mc-bilder i rorelse. :tungan

Jag brukar nastan alltid lata kameran skota installningarna med automatik. Canon'en har en fardig installning for rorliga bilder. Funkar fint i de flesta fall. Sen ar det ju alltid kul att laborera med nya installningar...! :)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Panorering är aldrig fel ;). Mina tider när jag panorerar är mellan 1/250 -1/80. Se på fotosidan så ser du några exempel. Eifrem i hoppet är nog 1/80 och Ejdehage från Kinnekulle ring e taget med 18-50 ("vidvinkel") på 1/200 ... Vill jag frysa bilden brukar jag smälla på bländare 2,8-4 typ och se till att få 1/800 eller snabbare tid. Juseterar sedan ISO:t efter tiden... Panoreringar brukar aldrig vara problem med tiderna men ibland om man vill frysa bilden. Fotar de mesta med mitt 70-200 objektiv på en 20D (upp till 320 mm då med 1,6 crop). Ibland tar jag även 18-50 vilket jag gillar mer och mer om man kommer riktigt nära. Ger bra känsla i bilderna.

- Johan

HansJ skrev:
Diskuterar gärna digital foto. Skaffade mig en "prosumer" i våras (Coolpix 8800), och inser i efterhand att jag skulle haft en DSLR för att kunna ta snabba actionbilder på bana :död

Kunde vara intressant att höra vad andra kör med för tekniker för att få till bra banbilder. Mitt problem är att jag oftast måste använda mycket zoom, eftersom man är begränsad i val av plats (och tid mellan egna körningarna).

Vad kör ni med för bländare/tider/känslighet/brännvidd en solig dag?
Förinställer ni skärpa (autofokusen är seg på min...)?
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
Ankan skrev:
Har en Minolta Dimage 7i. Autofokusen är enligt min mening helt hopplös när det gäller banbilder. Måste alltid när motiven är på väg mot mig förinställa manuellt.

:va

Många kända kameramodeller är feltillverkade och defekta

Kameratillverkarna Canon, Sony, Konica-Minolta och Fuji har alla gått med att många deras kameror lider av en defekt. Problemet är att bildsensorn inte är tillräckligt tätad och att fukt därmed lätt kan skada sensorn. Resultaten är förvrängda bilder, eller i värsta fall inga bilder alls. Orsaken till att de fyra tillverkarna har samma problem är att alla har köpt sina bildsensorer från Sony.

De drabbade modellerna är tillverkade någon gång mellan oktober 2002 och mars 2004. Det är dock viktigt att komma ihåg att modeller som tillverkats under 2004 kan finnas kvar i butikerna ända in på 2005. På Imaging-resource.com har man hela listan på drabbade modeller och många av de mest populära kamerorna finns med på listan.

Tillverkarna har meddelat att de kommer laga alla defekta modeller gratis. Frågan är bara om kunder med modeller från år 2002 som redan gått sönder har kvar sina kameror.

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1128958202.html

Canon:
PowerShot A60
PowerShot A70
PowerShot A75
PowerShot A300
PowerShot A310
PowerShot S230 Digital ELPH / Digital IXUS V3 / IXY D320
PowerShot SD100 Digital ELPH / Digital IXUS II / IXY Digital 30
PowerShot SD110 Digital ELPH / Digital IXUS IIs / IXY Digital 30a
Fujifilm:
FinePix A303
FinePix F410 Zoom
FinePix F700
FinePix S2 Pro
Sony:
Cyber-shot DSC-F717
Cyber-shot DSC-P10
Cyber-shot DSC-P12
Cyber-shot DSC-P2
Cyber-shot DSC-P31
Cyber-shot DSC-P32
Cyber-shot DSC-P51
Cyber-shot DSC-P52
Cyber-shot DSC-P7
Cyber-shot DSC-P71
Cyber-shot DSC-P72
Cyber-shot DSC-P8
Cyber-shot DSC-P92
Cyber-shot DSC-U10
Cyber-shot DSC-U20
Cyber-shot DSC-U30
Cyber-shot DSC-U60
Cyber-shot DSC-V1
CD Mavica MVC-CD250
CD Mavica MVC-CD400
CD Mavica MVC-CD500
FD Mavica MVC-FD100
FD Mavica MVC-FD200
Konica Minolta:
(note: all affected models were actually released prior to the merger with Konica, and hence carry only the Minolta brand name)
DiMAGE A1
DiMAGE 7i
DiMAGE 7Hi
DiMAGE Xi
DiMAGE Xt
DiMAGE X20
DiMAGE S414
DiMAGE F300
Nikon:
(note: added 10/11/05 14:35ET)
Coolpix SQ
Coolpix 3100
Coolpix 5700
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
bingoofsweden skrev:
Grymma bilder Thundercat!!! :tummenupp

Har du några bilder på hojar med samma upplägg...mer konst lixom
(dvs inte en blurrig bild tagen på en hoj som blåser förbi i 200)

Tackar! :Bugar

Har inte hunnit fota så mycket än. Men jag har idéer på flera fotoprojekt. Köpte mig ett stativ i förra veckan så nu skall det nog kunna bli fler projektbilder.
 

bingoofsweden

Streetracer
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet CB 919
Appropå kameror så om man vill köpa en och inte betala en hel
förmögenhet så kan jag tipsa om en sida som är jävligt bra och seriös
och har väldigt bra priser på kamerautrustning.

technikdirekt.de
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top