Hojar i STCC eller inte 2006?

Status
Ej öppen för fler svar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
oFFkeFF skrev:
STCC=Företaget får driva en SM-serie till låns av förbundet. D.v.s man säljer rättigheterna, eller iaf borde man åtminstone det. Den som driver en serie gör det sällan av andra skäl än att tjäna pengar på det.
Så det har inget att göra med om det är sveriges främsta förare eller inte.


En deal som gjordes när dom tog över SS600 var att det var STCC som köpte in airfence som sen kunde användas även på dom vanliga rr-tävlingarna. Dom kostade en hel del. Sen fanns det något mer, men man såg iaf till att få tillbaka något ja!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Superbike kommer fortsätta TV-sändas nästa år. Det jag bara önskar vore att Peter Sköld berättar exakt vad han fått ihop. Det var ju ett blabber på Knutstorp, och frågor vad som komma skall nästa år. Alla önskade sig större kanaler så att det nås ut till fler folk. Ingen tittar på SportExpressen. De vågade inte ens säga tittarsiffrorna. De sa bara "det är bra".
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ecce skrev:
Vadå lånar en sm serie...

Jag tycker offkeff var ganska tydlig med framförandet av sin frågeställning.....

För övrigt vad gäller upplevelse så ser jag åtminstone ingen större skillnad på 600 och 1000cc. Visst 600:eek:rna har mer yl och låter ballare men det är allt. Den som påstår att det sladdar och är spektakulärt som värsta McCoy ljuger eller har inte sett ett Superbikerace i SM.

Vad gäller namnet "Superbike" kan ni väl kalla standard 600:eek:rna det också? De har nämligen precis lika lite gemensamt med de Superbike som kör i VM som de som idag kallas "Superbike" i SM. Okej...kubiken skiljer...

Vidare skulle det vara intressant att höra vem den här triggertrash är och om han företräder någon. Det luktar lite mysko det här....
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Vidare skulle det vara intressant att höra vem den här triggertrash är och om han företräder någon. Det luktar lite mysko det här....[/QUOTE]

Ja vet!!!! Men det har ingen betydelse alla har väl en egen åsikt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Chris Ash skrev:
Vad gäller namnet "Superbike" kan ni väl kalla standard 600:eek:rna det också? De har nämligen precis lika lite gemensamt med de Superbike som kör i VM som de som idag kallas "Superbike" i SM. Okej...kubiken skiljer...

koskit.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
fezt skrev:
Visst att pålsson kan snacka mkt utan att ha belägg för det.... men SVEMO, host, jobbar för sporten ur ett lite längre vidare perspektiv. Verkar va ett väääldigt långt segdraget perspektiv tycker jag. Jag erkänner, de gör mkt för oss, visst.... men de skulle kunna göras typ liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite mer.
Hur mkt publik har vi på ett SM?
Hur proffsigt är arrangemanget ? (ok stavningen där va svår)
Hur fort går utvecklingen framåt för att det ska bli en ändring ?
:va
Alltså, jag menar inte alls att Pålsson snackar skit. Bara att han faktiskt inte alls har redogjort för vad för gott han tänker göra för MC-klassen i STCC. Ändå verkar många förutsätta att alt blir så bra om han "får som han vil". Men vad vill han?

Det är klent med publik på SM. Trots 1000 cc, Superbike å allt :)
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Steny skrev:
Ja vet!!!! Men det har ingen betydelse alla har väl en egen åsikt.

Beror på vem man frågar.

En del verkar tycka att deras åsikter är de enda åsikterna som borde finnas och är inte riktigt lyhörda för andra tankegångar.......


Inte riktat till någon speciell.... men känner du/ni er träffade så kanske det var just er jag syftade på :pannkyss
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Vilken klass det än skulle vara 125JR, 250RR, 600, 1000. Det finns bara två saker som kan få intresset att öka och man måste ha båda. Tät racing och stålar. Tät racing får man genom ett bra reglemente oavsätt kubik. Stålar får man från någon som har det och får lägga det på vad han vill. Face it, står du i affären med dina stålar inte fan köper du det som du inte vill ha, det spelar ingen roll varför du inte vill ha det.

Skulle nu Pålsson vilja lägga alla sina stålar på 125JR så skulle han kunna göra det till en jätte grej med media osv. Publiken skulle älska det för att det enda dom får höra genom tv:n ( på bästa sändnings tid) är att dessa killar är det coolaste som finns (inget ont om 125, bara ett exempel). Skulle han välja 600 så är det dom som är coolast. Men nu verkar det som om han har valt 1000, och får han inte det så blir det kanske inga coola killar i STCC, i bästa fall ett gäng på 600kubikare undangömda längst bak i depån.

Fattade någon det där???

//PP
 

Godspeed

Inschenjör
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
CBR600F (gammal & billig...)
Swedie skrev:
Att fråga publiken vad de vill se nästa år gör ju såklart att resultatet lutar mot det hållet som ger mer spänning. Men vad är spänning? Fråga publiken. Vi går i cirklar här.

Jag är publik och wannabe-pilot men har inte tid. Jag vill främst se ett stort startfält och längre rejs. Är det 600 som ger detta vill jag se 600 är det 1000 så 1000.

Hur ser publiken ut, hur många av dem som kommer och tittar på STCC förstår egentligen skillnaden mellan 600 och 1000 kubik? Vill man ha många hästar och tokvrålande motorer får man gå på dragracing tycker jag.

Min erfarenhet är att svensk racingpublik är ganska pantad och på ett amerikanskt vis blir mest upphetsade när ambulansen kommer ut eller bilarna eller motorcykelförarna kraschar (Nu kan jag bara jämföra med italienare och engelsmän). Då får man gå på folkrace tycker jag. :4skrika
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
Kanske en bra anledning att låta någon annan styra 1000cc-klassen.

SM/SO har ändå en positiv trend, fler förare, 125juniorerna och tv-sändningar är bara några av sakerna som kommit till de senaste åren.
Så om man nu tar bort sm/so-seriens "trumf-kort" som jag vet att Mike anser att det är, hur tror du/ni det påverkar svensk roadracing i övrigt?
Även om allt inte är bra i svensk RR jobbar de få som faktiskt arbetar med det för att det just ska bli bättre.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
oFFkeFF skrev:
SM/SO har ändå en positiv trend, fler förare, 125juniorerna och tv-sändningar är bara några av sakerna som kommit till de senaste åren.
Så om man nu tar bort sm/so-seriens "trumf-kort" som jag vet att Mike anser att det är, hur tror du/ni det påverkar svensk roadracing i övrigt?
Även om allt inte är bra i svensk RR jobbar de få som faktiskt arbetar med det för att det just ska bli bättre.
Vi har ett dilemma. Fråga är väl om det är värt att våga satsa på Rickard Pålsson. Jag råkar tro att det är det. Men samtidigt, vill jag VÄLDIGT gärna se att SM/SO ökar sin standard och satsar på lite mindre förtjänst framför kvalite för båda förare och publik. Får jag höra från Peter Sköld att Superbike ska sändas i SVT24 (som det babblades lite om på mötet), så är jag mer för det, än att lämna över 1000cc. Men om 1000cc stannar kvar, och sändas igen... i SportExpressen. Jaru, då vill jag se att STCC tar över 1000cc. För egen personlig del, vill jag synas i media så mycket som möjligt. Blir bra mycket lättare oxå att hitta sponsorer. Allt blir lättare på sätt o vis, dock samtidigt dyrare oxå. Dilemma.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
TriggerTrash skrev:
Enligt undersökningar som gjorts på banorna under året så har intresset för hojarna minskat.

Visa undersökningen.

OM det är så. Kan det vara för att man gått över till ett standardreglemente, där det är upp till förarna att köra fort... och att förarna inte varit bra nog i 600a? Visserligen haft 3 pojkar, kanske 4, som varje race varit namnen längst upp på listan. Men är inte det få? Kan vara en slump, då produktionsracing borde ge tätare racing.

Jag tror nog iaf på att söka efter en klass där många/fler talangfulla förare finns. På så sätt borde det ju vara fler i toppen som kämpar och fajtar om pokalerna. Finns det även pengar att vinna (mitt önskemål) så kommer det satsas än hårdare! (bra tror jag)
 

sandstream

Guest
Hur kommer det sig att man aldrig ser någon från Svemo i dessa intressanta RR-diskussioner?
Finns det något större forum än SH där deras medlemmar i RR-sektionen är aktiva?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Pålsson står ju trots allt för en elitsatsning vad gäller pengar, publik och TV. Svemo borde låta typ topp 5 i SM-klasserna rösta om vad som ska gälla i STCC och sedan får de den klassen. En elitklass för eliten, inte någon svensk lagomklass som passar alla. För mig är det sak samma om det är 250R, 600 eller 1000 med valfritt reglemente - bara elitförarna blir nöjda, jag litar på dem.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
sandstream skrev:
Hur kommer det sig att man aldrig ser någon från Svemo i dessa intressanta RR-diskussioner?
Finns det något större forum än SH där deras medlemmar i RR-sektionen är aktiva?
Nej, de som är i Svemo har inga datorer. Inte Peter Sköld iaf. Nog därför man aldrig hör från honom på det nya snabba sättet...internet.

Neutral skrev:
Pålsson står ju trots allt för en elitsatsning vad gäller pengar, publik och TV. Svemo borde låta typ topp 5 i SM-klasserna rösta om vad som ska gälla i STCC och sedan får de den klassen. En elitklass för eliten, inte någon svensk lagomklass som passar alla. För mig är det sak samma om det är 250R, 600 eller 1000 med valfritt reglemente - bara elitförarna blir nöjda, jag litar på dem.
Bra ide hörredu.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sandstream skrev:
Hur kommer det sig att man aldrig ser någon från Svemo i dessa intressanta RR-diskussioner?
Finns det något större forum än SH där deras medlemmar i RR-sektionen är aktiva?
Svemo bryr sig inte så mycket om vad som skrivs på öppna forum, beslut som fattas hos Svemo baseras på vad dom anser vara rätt.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Bara för att det skulle bli 1000cc i STCC så betyder väl inte det att SBK ska försvinna.. Det blir väl snarare tvärt om. Om nu "gamla racer rävar" ger sig in i STCC så finns det ju gott om utrymme för nya talanger som kör rookie 1000 och rookie 600 idag att kliva upp å visa upp sig... Det skulle ju bla sänka snittåldern i SBK.

Själv hoppas jag på 2 klasser med 1000cc och 600cc där 1000cc är en huvudklass och 600 en support.

Swedie skrev:
Nej, de som är i Svemo har inga datorer. Inte Peter Sköld iaf. Nog därför man aldrig hör från honom på det nya snabba sättet...internet.


Bra ide hörredu.

Peter har dator, och mail faktiskt. Tror nog att han inte har tid eller orkar ödsla energie på ett forum där han förmodligen inte får säga vad han tycker utan att bli påhoppad.
 

sandstream

Guest
Swedie skrev:
Nej, de som är i Svemo har inga datorer. Inte Peter Sköld iaf. Nog därför man aldrig hör från honom på det nya snabba sättet...internet.
GSXR1100R skrev:
Svemo bryr sig inte så mycket om vad som skrivs på öppna forum, beslut som fattas hos Svemo baseras på vad dom anser vara rätt.
Det är ju grymt synd eftersom det är här deras medlemmar finns och här kan de få en känsla för vad ni tycker.

Finns säkert de som är bundis med Sköld och pojkarna men många får nog aldrig göra sin röst hörd.

Året som gick kan väl inte ens av den mest optimistiske klassas som ett lyckat år utan snarare ett steg ned från tidigare år (från huvudklass till supportklass tex).
Oavsett vad Rickard och Svemo kommer överens om (eller inte) hoppas jag det blir bättre nästa år och sändningar i en större kanal än ViaSat Sport.

Mrlind skrev:
Peter har dator, och mail faktiskt. Tror nog att han inte har tid eller orkar ödsla energie på ett forum där han förmodligen inte får säga vad han tycker utan att bli påhoppad.
Nä, usch vad läskigt :rolleyes:
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top