Hojar i STCC eller inte 2006?

Status
Ej öppen för fler svar.

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
TriggerTrash skrev:
Skulle det förresten inte vara åtminstone lite roligare att kunna komma ut till en tilltänkt ny storsponsor och kunna slå sig för sitt håriga bröst och berätta att det minsann är det häftigast, värsta och absolut tuffaste inom svensk Mc-racing som man försöker få ihop pengar till. Här finns TV,här finns publiken,här finns intresset, fighterna så mycket hästar att Svensson inte för sitt liv kan förstå hur det överhuvudtaget går att köra på dessa maskiner. Jo då!! Här ser ni en som kan och tror på sig själv och sin ultimata sport.

Ett annat scenario är ju att med mössan i hand fråga om det eventuellt kanske skulle finnas något litet intresse att bidra med en slant till vår lilla serie som körs lite i skymundan och inte riktigt blivit accepterad för vad den är. Men vi har fått ner kostnaderna så in i det omöjliga att vi nu faktiskt klarar oss med en uppsättning däck, halt att köra, jovars men man får ju se till alla pengar man sparar och att precis alla har råd att få vara med. Vad vi kör? Jo det är maskiner som inte får överstiga 600 kubik och med lite medvind i bromsbänken hamnar på dryga 100 hästkrafter. Ja lite drygt 10 mer än du har i din golf, det stämmer det!! Vi är ca 60 st som skall profilera oss och nå ut till den stora massan. TV? ja det tror jag väl. Har du bara parabol och ett par extrakort så finns ju alla möjligheter att få en glimt. Ja kanske inte från just vår klass men du kan ju kanske bilda dig en uppfattning i vart fall.... två hjul?.. ja, just det....


Argumentet med det största och fränaste håller inte så bra när dom mindre inte lika häftiga standard hojarna åker snabbare. Varför inte använda kvaliten istället? Vi har en tuff bra serie med många ungaförare som vågar hoppa in jag tror att betydligt färre junnisar hoppar på en tusen hoj. Det bevisas genom att snitt åldern i gubb SM superbike är 35 år. Det kan inte vara att satsa framåt på svensk RRatt satsa på en sådan klass.

Att det skulle vara lättare att få sponsorer är bullshit med 1000 är svamel enigt mig. En sponsor ser väl mer till vad han får i utbyte genom events, reklamplatser, publik på plats och TV tid och produktion.

Med däcks reglerna håller jag med dig detta skall inte vara en instegsklass för fjolårs rookies med noll budget och ett sett däck. Tanken från början var att serien skulle vara så attraktiv att toppförarna från övriga klasser kom över det gjorde dom från början men under åren med TV sändingar som blivit sämre osv så har den trenden minska.

Många här som skriver har sett 1000 cc hojar sladda på WM nivå och att det ser spektakulärt ut visst det gör det men det finns en anledning till att dom grabbarna åker VM inte SM. Hur många åker på brefrilla i SO räkna.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Steny skrev:
Argumentet ned det största och fränaste håller inte så bra när dom mindre inte lika häftiga standard hojarna åker snabbare. Varför inte använda kvaliten istället? Vi har en tuff bra serie med många ungaförare som vågar hoppa in jag tror att betydligt färre junnisar hoppar på en tusen hoj. Det bevisas genom att snitt åldern i gubb SM superbike är 35 år. Det kan inte vara att satsa framåt på svensk RRatt satsa på en sådan klass.
Vad vill du se, ett 600 fält eller ett 1000 fält vråla förbi? Vilken ger den största upplevelsen?

Det tråkiga är kanske (inte för mig) att RR-sporten blir mer show än att det handlar om snabbaste varvtiden. För hur många sitter i publiken och klockar?

För att sporten ska växa, krävs småungar som börjar köra nu! Men för att sporten ska attrahera en publik, krävs det (enligt mig) inte yngre förare, utan förare som kan hantera hojarna, mer vrål, och kanske för en sekund styla för publiken som ändå är där för en upplevelse.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Swedie skrev:
Vad vill du se, ett 600 fält eller ett 1000 fält vråla förbi? Vilken ger den största upplevelsen?

Det tråkiga är kanske (inte för mig) att RR-sporten blir mer show än att det handlar om snabbaste varvtiden. För hur många sitter i publiken och klockar?

För att sporten ska växa, krävs småungar som börjar köra nu! Men för att sporten ska attrahera en publik, krävs det (enligt mig) inte yngre förare, utan förare som kan hantera hojarna, mer vrål, och kanske för en sekund styla för publiken som ändå är där för en upplevelse.

Dom förarna finns inte i Sverige. Är det ett bra race har det ingen betydelse på storleken ett 125 gp lopp kan vara lika kul som ett motogp race sportsligt.

Skulle alla svenskar åka som Vermulen och Cris Walker så skulle det vara fräckt och häftig show, men showen görs väl lika bra av ett tätt race.

Hur mycket sladdar du?
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Bingo skrev:
Vet vi verkligen vad han vill? Att han uttalat sig som han gjort i privata sammanhang ser jag mest som ett sätt för honom att sätta press på SVEMO. Till intet förpliktigande löften är lätta att ge, ju mer svävande desto lättare. Vad exakt för bra saker är det han kan lova att göra om det blir 1000cc?

Snubbar som pålsson kommer och går. SVEMO arbetar för sportens utveckling ur ett lite annat,längre och vidare perspektiv. Betyder inte alls att SVEMO alltid eller i enna specifika fråga har rätt och att alla andra alltid har fel, men kan dock vara bra att ha i åtanke. Pålsson är inte den Kristus Frälsaren som många verkar tro.

Edit: "snubbar som Pålsson..." skall inte tolkas som negativt för denne säkerligen hedervärde man (jag känner honom inte). Vill bara sätta saker i lite perspektiv. Han är varken den förste eller den siste storsponsorn.



Ett uttalande i radion ser jag inte som direkt privat när man blir intervjuad i sporten som den nye ägaren av STCC.


Eftersom han tog över STCC för 11 dagar sedan så känns det inte som tåget ens har lämnat perrongen. Framförallt får man ju se till att ha med sig rätt folk på tåget. Det är ju ytterliggare en av grundförutsättningarna. Det skall till en ny styrelse som skall godkänna beslut etc... STCC är ju ingen liten apparat som bekant...


Sen kan det nog vara lite svårt att spå 1000cc en lysande framtid innan det ens blivit beslutat någonting överhuvudtaget. Svemo är väl inget snabbtåg heller direkt. Styrelsen har möte den 15: e okt men om våra STCC-intressen kommer att diskuteras vet väl ingen ens här på listan. Som innefattar många aktiva som borde vara de första att veta.

Får vi 1000cc så tror i varje fall jag att marknadskrafterna kommer att bli större. Sen tror jag inte att det blir någon dans på rosor för det. Förarna kommer att få slita ont ändå för att få ihop sina sponsorpengar så att de kan bjuda upp till dans för oss i publiken.

Tror också att 1000cc kan skapa en större stabilet och kanske binda upp någon huvudsponsor på lite längre avtal.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Axxexs skrev:
Man gjorde en röstning om det när man var på Våler och körde det racet. Jag vill inte skriva hur många som röstade på vilken klass, för det hade varit pinsamt för dom som gillar 1000cc. Men förarmajoriteten sa att man ville ha kvar 600cc.
86% ville köra 600

TriggerTrash skrev:
har det gjorts unndersökningar som visar att publiken vill ha 1000cc istället för 600cc? Mer än de som läser på SH men aldrig åker på racen. ;) Nudge skrev:
En sådan undersöknings skulle nog inte ge så mycket. De undersökningar som gjort är hur publiken upplevt sin racehelg och vilka klasser som attraherat mest etc...

Gemene man skulle nog inte se skillnaden mellan 600/1000cc på racen men det det handlar om är att få in sponsorer till klassen och att generalagenterna och tex däcksimportörerna skall ställa sig bakom till 110%. I förlängningen gör ju detta också att klassen blir mer intressant för arrangören att ha kvar!!

Honda harenligt Cawalli basen inte tänkt satsa mer om det blir 1000. Snare kanske satsningen blir smalare.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Steny skrev:
Dom förarna finns inte i Sverige. Är det ett bra race har det ingen betydelse på storleken ett 125 gp lopp kan vara lika kul som ett motogp race sportsligt.

Skulle alla svenskar åka som Vermulen och Cris Walker så skulle det vara fräckt och häftig show, men showen görs väl lika bra av ett tätt race.

Hur mycket sladdar du?
Jag håller med. Har inte med storleken på hojarna att göra. Men om det nu INTE är tät och spännade racing, varför då inte försöka ge lite spänning genom större biffigare hojar som kan SE ut att gå snabbt, utan att de gör det?

Jag sladdar inte mycket. Men ska träna nästa år :tungan
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Stenberg har rätt att MC-klassen i STCC inte ska vara en serie för nybörjare / förare med dålig ekonomi. Visst, alla är välkomna men om STCC vill ha sin "toppserie" krävs det lite från oss förare oxå. Det är inte bara STCC/Pålsson eller SVEMO/Sköld det handlar om. Det är framför allt oss förare som ska göra våra val ang. vilken serie vi vill köra i.

Tycker man kombinationen SO/Luff o den serie passar bäst. då kör man där. Anser man att någon annan serie är den som gäller.... jaa... det är ett ganska fritt land och man får köra där man vill - om man har råd. Har man inte råd - svälj stoltheten och kör någon annanstans.

600 eller 1000? Tror inte det spelar någon roll i publikens ögon. Det enda som jag tror 1000cc skulle kunna tillföra STCC är ordet "Superbike". Det skulle få klassen att få mer respekt hos bilpubliken då de flesta säkert zappat förbi något rejs på eurosport eller motsvarande kanal. Vi får inte glömma bort att publiken är där för att dom gillar motorsport.....

I STCC körs inte bara bil, utan även formel samt cart. jaja, dom har 4 hjul - men kan ju knappast förknippas med "vanliga" bilar. Tror att MC är och förblir ett bra kompliment till tävlingarna i STCC och att SM/SO kommer att leva vidare i sitt stilla liv som det lever idag. Det finns på tok för många viljor som alla strävar åt olika håll.... om alla drar åt varsitt håll kommer man ingenstans.


Nu ska jag sluta svamla....

my 2 cents

//Anders
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Strider skrev:
Så du menar att det finns folk som är ännu mer emot 1000cc än vad Sköld är.

Om du tänker efter lite, så finns det ytterligare ett företag som tjänar pengar på att driva en roadracing-serie i sverige. Som faktiskt för att de "lånar" ett par sm och nm-klassar, bjuder på b-race och supportklasser på sina rejs. Vad bjuder STCC tillbaka för lånet av en SM-klass? Första åren lyftes mc-klassen verkligen fram i TV och gav roadracingen en väldig massa goodwill, bra show och bra tv-bevakning. De senaste 2 åren skulle jag säga att det goodwill'en mer eller mindre är som bortblåst..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Att fråga 600cc förare vad de vill köra nästa år gör ju såklart att resultatet lutar mot 600cc. Mindre kostnad och mindre strul.

Att fråga 1000cc förare vad de vill köra nästa år gör ju såklart att resultatet lutar mot 1000cc. Mindre kostnad och mindre strul.

Att fråga publiken vad de vill se nästa år gör ju såklart att resultatet lutar mot det hållet som ger mer spänning. Men vad är spänning? Fråga publiken. Vi går i cirklar här.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
TriggerTrash skrev:
Just nu känns det som klassens existens i STCC är hotad och är 1000cc lösningen så är väl det anledning nog!!
Nja, det där ska man nog inte ta alltför allvarligt. Däremot kan det gynna någons syften om vi tror på det ;)
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
oFFkeFF skrev:
Om du tänker efter lite, så finns det ytterligare ett företag som tjänar pengar på att driva en roadracing-serie i sverige. Som faktiskt för att de "lånar" ett par sm och nm-klassar, bjuder på b-race och supportklasser på sina rejs. Vad bjuder STCC tillbaka för lånet av en SM-klass? Första åren lyftes mc-klassen verkligen fram i TV och gav roadracingen en väldig massa goodwill, bra show och bra tv-bevakning. De senaste 2 åren skulle jag säga att det goodwill'en mer eller mindre är som bortblåst..


Du menar helt enkelt att det inte kommit till några nybörajare till sporten. Nyrekryteringen har väl inte direkt blivit mindre. Vad jag vet var det ca 50 ungdomar som var på Åsen för at få provköra roadracing för ettt par veckor sedan.

Varför lyfts den inte fram i TV. Ingen huvudsponsor som vill ta på sig kostnaden. Ganska enkel matematik.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Bingo skrev:
Nja, det där ska man nog inte ta alltför allvarligt. Däremot kan det gynna någons syften om vi tror på det ;)

Inte bara promotorns utan även en del förare har sagt att om har bra SBK deale på gång.
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Steny skrev:
86% ville köra 600


Skulle 86% hoppa av om det blev 1000cc?



Honda har enligt Cawalli basen inte tänkt satsa mer om det blir 1000. Snarare kanske satsningen blir smalare.

Vem vet!! VEIDEC valda att hoppa av som huvudsponsor förra året men såg ändå värdet i klassen eftersom de hoppade in med eget team senare.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
TriggerTrash skrev:
Du menar helt enkelt att det inte kommit till några nybörajare till sporten. Nyrekryteringen har väl inte direkt blivit mindre. Vad jag vet var det ca 50 ungdomar som var på Åsen för at få provköra roadracing för ettt par veckor sedan.

Varför lyfts den inte fram i TV. Ingen huvudsponsor som vill ta på sig kostnaden. Ganska enkel matematik.

Jag skrev precis att STCC gett en massa goodwill, men att jag tycker det givit mindre tillbaka de senaste två åren. D.v.s STCC har inte haft förmågan att exempelvis ordna en huvudsponsor för mc-klassen.
STCC har inte haft mycket att göra med 125 junior, utan det är ett projekt som SVEMO drivit stenhårt, dock hade man ju ett uppvisningsrace med STCC i år som jag förstått det vilket är lysande. Det är exempel på saker som är ett samarbete mellan SVEMO och STCC.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
oFFkeFF skrev:
Om du tänker efter lite, så finns det ytterligare ett företag som tjänar pengar på att driva en roadracing-serie i sverige. Som faktiskt för att de "lånar" ett par sm och nm-klassar, bjuder på b-race och supportklasser på sina rejs. Vad bjuder STCC tillbaka för lånet av en SM-klass? Första åren lyftes mc-klassen verkligen fram i TV och gav roadracingen en väldig massa goodwill, bra show och bra tv-bevakning. De senaste 2 åren skulle jag säga att det goodwill'en mer eller mindre är som bortblåst..


Vadå lånar en sm serie... Jag kan nästan lova dig att han/hon som vinner ev serie i STCC kommer att ses som Sveriges främsta, oavsätt om han/hon vinner "SM" eller inte...

björn
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
ecce skrev:
Vadå lånar en sm serie... Jag kan nästan lova dig att han/hon som vinner ev serie i STCC kommer att ses som Sveriges främsta, oavsätt om han/hon vinner "SM" eller inte...

björn


Precis. :fakta
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Steny skrev:
Att det skulle vara lättare att få sponsorer är bullshit med 1000 är svamel enigt mig. En sponsor ser väl mer till vad han får i utbyte genom events, reklamplatser, publik på plats och TV tid och produktion.

Då får det finnas en arena att visa upp detta på

Med däcks reglerna håller jag med dig detta skall inte vara en instegsklass för fjolårs rookies med noll budget och ett sett däck. Tanken från början var att serien skulle vara så attraktiv att toppförarna från övriga klasser kom över det gjorde dom från början men under åren med TV sändingar som blivit sämre osv så har den trenden minska.

Vi får hoppas att det blir en TV-lösning som rockar

Många här som skriver har sett 1000 cc hojar sladda på WM nivå och att det ser spektakulärt ut visst det gör det men det finns en anledning till att dom grabbarna åker VM inte SM. Hur många åker på brefrilla i SO räkna.

Visst är det bra om man har tränat lite innan man kommertill VM och sladdar ;-)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ecce skrev:
Vadå lånar en sm serie... Jag kan nästan lova dig att han/hon som vinner ev serie i STCC kommer att ses som Sveriges främsta, oavsätt om han/hon vinner "SM" eller inte...

björn

STCC=Företaget får driva en SM-serie till låns av förbundet. D.v.s man säljer rättigheterna, eller iaf borde man åtminstone det. Den som driver en serie gör det sällan av andra skäl än att tjäna pengar på det.
Så det har inget att göra med om det är sveriges främsta förare eller inte.
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
oFFkeFF skrev:
Jag skrev precis att STCC gett en massa goodwill, men att jag tycker det givit mindre tillbaka de senaste två åren. D.v.s STCC har inte haft förmågan att exempelvis ordna en huvudsponsor för mc-klassen.
STCC har inte haft mycket att göra med 125 junior, utan det är ett projekt som SVEMO drivit stenhårt, dock hade man ju ett uppvisningsrace med STCC i år som jag förstått det vilket är lysande. Det är exempel på saker som är ett samarbete mellan SVEMO och STCC.

Goodwill??!! ;-)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
TriggerTrash skrev:
Goodwill??!! ;-)

Att 125jr är så framgångsrikt har absolut mest att göra med eldsjälar som GG m.fl som hjälpt alla juniorer framåt. Det var mike som upplät banan på karlskoga för testet. Sen kan man ju iofs fråga alla dem som deltog i testet var de fick reda på att 125jr fanns.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top