Hojar i STCC eller inte 2006?

Status
Ej öppen för fler svar.

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Chris Ash skrev:
Jag tycker de borde införa en klass med uppborrade Hayabusor på 1600 kubik. Störst,fränast,coolast,bäst och vackrast enligt Bosse i sin radhuslänga......

Dina inlägg har alltid varit en orgie i optimism..... ;-) Rock on
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
Ja, i år ja när toppen redan försvunnit mycket p g a att de inte fick köra 1000 cc, budgetarna har sjunkit och de flesta som röstar på 600 gör väl det av kostnadsskäl.
Var det verkligen så att de bästa försvann pga attd et inte blev 1000cc?
Folkesson skulle väl kört VM ändå. Cralle har ju snackat om fyrhjulingar i år och Jimmy L sa ju själv att han vill eut iternationellt och helst SS-VM.
Tror du helt ärligt dessa tre och Fredde Jansson skulle varit kvar enkom för att det blivit 1000cc? Det är nog att göra det enkelt för sig.

Neutral skrev:
att man vill ha in sponsorer i alla klasser men man vill inte lyssna på publiken som är det som sponsorerna är intresserade av.
har det gjorts unndersökningar som visar att publiken vill ha 1000cc istället för 600cc? Mer än de som läser på SH men aldrig åker på racen. ;) Nudge, nudge. wink, wink mr S.
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Strider skrev:
Det får du fråga Peter Sköld om.

Vi som kör roadracing tillsammans med bilar i STCC är inte riktiga en i gänget. Vi är svartfötter, orcher. En sådan serie ska vi inte satsa på. Roadracing skall köras som det alltid har gjorts i SM och SO hela glada familjen tillsammans. Att sedan det kommer en kille som Pålsson som har möjlighet att göra någonting riktigt stort och bra och lyfta sporten och tvätta bort gärdesgårdskänslan, ordna tv-tid och göra nått kommersiellt av det hela har ingen som helst betydelse.

Ungefär så känns det som han resonerar. Naturligtvis har han en hel massa argument som en del är ganska gedigna. Men jag tycker ändå man ska ta chansen att göra nått större när den finns...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Axxexs skrev:
Man gjorde en röstning om det när man var på Våler och körde det racet. Jag vill inte skriva hur många som röstade på vilken klass, för det hade varit pinsamt för dom som gillar 1000cc. Men förarmajoriteten sa att man ville ha kvar 600cc.
"AI" sa att han tyckte sveriges elit skulle köra i veidec. Då syftade jag på att när det gäller sveriges elit så vill inte alla köra 600. Däremot vet jag att majoriteten i superstock 600 ville köra det nästa år också. Därmed inte sagt att detta är sveriges elit. Topp 10 i superstock hör väl dit, men sen får man börja kika bland toppförarna i superbike för att se fler förare som tillhör toppen.
Poäng: Sveriges elit består inte endast av startfältet i superstock600. Finns rookisar som är lika snabba som en del i det startfältet :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alla ni som hoppar på Sköld verkar veta hur han resonerar. Please enlighten me!

På en del inlägg verkar det som om bara det blev 1000cc hojar i STCC så kommer manna regna från himlen över roadracingen i Sverige. EXAKT vad får er att resonera så? Säger inte att ni har fel men har svårt att helt greppa fixeringen vid kubiken.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Att folk fortfarande tror att det är sköld som har mest mot 1000cc i stcc är det som förvånar mig mest...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
fezt skrev:
Topp 10 i superstock hör väl dit, men sen får man börja kika bland toppförarna i superbike för att se fler förare som tillhör toppen.
Finne fler klasser än de två där Sveriges elit kör. Alla kommer aldrig att samlas i samma klass oavsett reglemente.
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
har det gjorts unndersökningar som visar att publiken vill ha 1000cc istället för 600cc? Mer än de som läser på SH men aldrig åker på racen. ;) Nudge skrev:
En sådan undersöknings skulle nog inte ge så mycket. De undersökningar som gjort är hur publiken upplevt sin racehelg och vilka klasser som attraherat mest etc...

Gemene man skulle nog inte se skillnaden mellan 600/1000cc på racen men det det handlar om är att få in sponsorer till klassen och att generalagenterna och tex däcksimportörerna skall ställa sig bakom till 110%. I förlängningen gör ju detta också att klassen blir mer intressant för arrangören att ha kvar!!
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Goodstuff skrev:
Alla ni som hoppar på Sköld verkar veta hur han resonerar. Please enlighten me!

Han har väl så vitt jag vet aldrig själv gått ut officiellt och förklarat hur han resonerar. Dock har jag från flera källor hört flera goda argument från Sköld så jag "hoppar inte på honom". Jag tycker bara att när jag ställer frågan om 1000cc är förhandlingsbart och får tillbaka svaret "Blankt Nej!" att han verkligen borde förklara sig...
 

AI

Tack och adjö, på återseende... kanske..
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Ducati 748s, Suzuki LT50, Yamaha PW50
Hur många och vilka blir kvar i SO etc. om STCC kör 1000cc...!!?? bara undrar lite...
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
AI skrev:
Hur många och vilka blir kvar i SO etc. om STCC kör 1000cc...!!?? bara undrar lite...

Alla andra + 600cc-förare antar jag, samt vad spelar det för roll?
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Goodstuff skrev:
Alla ni som hoppar på Sköld verkar veta hur han resonerar. Please enlighten me!

Sköld resonerar inte! Punkt!

På en del inlägg verkar det som om bara det blev 1000cc hojar i STCC så kommer manna regna från himlen över roadracingen i Sverige. EXAKT vad får er att resonera så? Säger inte att ni har fel men har svårt att helt greppa fixeringen vid kubiken.

Just nu känns det som klassens existens i STCC är hotad och är 1000cc lösningen så är väl det anledning nog!!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Don Quixote skrev:
Han har väl så vitt jag vet aldrig själv gått ut officiellt och förklarat hur han resonerar. Dock har jag från flera källor hört flera goda argument från Sköld så jag "hoppar inte på honom". Jag tycker bara att när jag ställer frågan om 1000cc är förhandlingsbart och får tillbaka svaret "Blankt Nej!" att han verkligen borde förklara sig...
Dumt svar som fördummar honom.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är väl ingen som vet vad publiken vill ha!? Har det gjorts några vettiga mätningar på den saken? Dessutom är värdet av STCC-publikens preferenser tveksamt. Om man frågar en person som är ointresserad av RR vad han föredrar, 100 eller 600 cc, och denne svarar 100 cc; vilket värde har då det svaret?

Frågar man istället den MC-intresserade publiken i allmänhet om de skulle gå och kolla om det blev 1000 cc är det mycket möjligt att en övervägande majoritet skulle svara "Ja". Men det betyder inte alls att de faktiskt gör det den dagen det blir 1000 cc. Riktigt så enkelt är det inte. 1000 cc är inte den Kristus Frälsaren som många förefaller tro.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Goodstuff skrev:
Finne fler klasser än de två där Sveriges elit kör. Alla kommer aldrig att samlas i samma klass oavsett reglemente.
Ja precis, nu tänkte jag visserligen på fyrtakt och sverige, men visst finns det fler, och det var precis det jag försökte säga... AI sa att det som skulle dra mest publik var att samla eliten i en klass, jag yttrade mig då om att det blir svårt eftersom eliten kör olika klasser och alla de bästa vill inte bara köra t ex 600 eller bara 1000. Sen missförstod Axxess mig och trodde att jag menade att de flesta i superstock skulle vilja köra 1000 när det i verkligeheten är så att majoriteten vill köra 600.
Då försökte jag än en gång förklara att eliten finns inte endast i superstock 600.
Och nu verkar du missförstått mig också då ja inte nämnde at eliten även finns i 250, 125 och standard 600.... :tomten
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
oFFkeFF skrev:
Att folk fortfarande tror att det är sköld som har mest mot 1000cc i stcc är det som förvånar mig mest...

Så du menar att det finns folk som är ännu mer emot 1000cc än vad Sköld är.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Don Quixote skrev:
Att sedan det kommer en kille som Pålsson som har möjlighet att göra någonting riktigt stort och bra...
Vet vi verkligen vad han vill? Att han uttalat sig som han gjort i privata sammanhang ser jag mest som ett sätt för honom att sätta press på SVEMO. Till intet förpliktigande löften är lätta att ge, ju mer svävande desto lättare. Vad exakt för bra saker är det han kan lova att göra om det blir 1000cc?

Snubbar som pålsson kommer och går. SVEMO arbetar för sportens utveckling ur ett lite annat,längre och vidare perspektiv. Betyder inte alls att SVEMO alltid eller i enna specifika fråga har rätt och att alla andra alltid har fel, men kan dock vara bra att ha i åtanke. Pålsson är inte den Kristus Frälsaren som många verkar tro.

Edit: "snubbar som Pålsson..." skall inte tolkas som negativt för denne säkerligen hedervärde man (jag känner honom inte). Vill bara sätta saker i lite perspektiv. Han är varken den förste eller den siste storsponsorn.
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Bingo skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. 1000 cc är inte den Kristus Frälsaren som många förefaller tro.

Helt rätt..... de kommer nog inte bli ngn super reform bara för att man tar in 1000cc. Däremot kan det bli en pytteliten intresseökning, och förmodligen ingen minskning...

1000cc är största klassen, det spelar ingen roll om man varvtidsmässigt kör snabbare på en 250, 1000cc är störst och går värst och det lockar mest, därmed inte = att det kommer bli ett jättelyft för sporten. :tummenupp

Bingo skrev:
Snubbar som pålsson kommer och går. SVEMO arbetar för sportens utveckling ur ett lite annat,längre och vidare perspektiv.
Visst att pålsson kan snacka mkt utan att ha belägg för det.... men SVEMO, host, jobbar för sporten ur ett lite längre vidare perspektiv. Verkar va ett väääldigt långt segdraget perspektiv tycker jag. Jag erkänner, de gör mkt för oss, visst.... men de skulle kunna göras typ liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite mer.
Hur mkt publik har vi på ett SM?
Hur proffsigt är arrangemanget ? (ok stavningen där va svår)
Hur fort går utvecklingen framåt för att det ska bli en ändring ?
:va
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top