Hojar i STCC eller inte 2006?

Status
Ej öppen för fler svar.

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Har någon koll på de diskussioner som förs?

Läser man på STCC.se och lyssnade till den radiointervjuen som gick på P4 så känns den framtiden väldigt oviss.

Förra året hoppade ju Rickard Pålsson och VEIDEC av huvudsponsorskapet pga av att SVEMO/läs Peter Sköld/ sa NEJ till 1000 cc.

I år äger ju Pålsson STCC och bestämmer därmed vad som skall vara med i cirkusen eller ej. Om SVEMO/Sköld/ står på sig lika hårt i år är ju risken ganska uppenbar att hojarna står helt utan exponering nästa år.

Det lär ju finnas en hel del andra t.ex. bilklasser som säkerligen betalar bra mycket bättre och inte "krånglar" utan ser till den egna sportens bästa.

Som det sett ut hittills inför nästa säsong finns ju inget utrymme för ens en diskussion från Skölds sida.

Har någon lite uppysningar i ämnet så är man ju intresserad av att höra. Eller finns det kanske en annan tråd som jag missat?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Vi som körde i år är med på en maillista där det diskuteras en hel del. Förhandlingar ska pågå nu i oktober och förhoppningsvis är allt klart lite tidigare i år än förra året!

Svemo säger blankt nej till 1000cc men ja till en 600-klass. STCC/Pålsson skulle ju kunna köra över Svemo fullständigt och köra 1000cc ändå men det tror jag inte.

Vi får se helt enkelt. Själv ser jag gärna att man kör med samma reglemente som i år även 2006 då det har varit en jäkligt bra klass!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Don Quixote skrev:
Vi får se helt enkelt. Själv ser jag gärna att man kör med samma reglemente som i år även 2006 då det har varit en jäkligt bra klass!
Det var väl vad ni förare ville också?
Kör man Superstock 600 blir det en SM klass vilket det tydligen inte blir om man väljer en 1000 klass.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Goodstuff skrev:
Det var väl vad ni förare ville också?
Kör man Superstock 600 blir det en SM klass vilket det tydligen inte blir om man väljer en 1000 klass.


Förmodligen.

Men SM statusen är inte så viktig i STCC - blir det 1000cc kommer den klassen räknas som "den bästa klassen i sverige" i publikens ögon. Kom ihåg att de som är på STCC och tittar inte verkar känna till att det finns ett SM i RR.


Edit: detta gäller även media....
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Webspy skrev:
Kom ihåg att de som är på STCC och tittar inte verkar känna till att det finns ett SM i RR.


Edit: detta gäller även media....

...dvs samma personer som hoppar och jublar när de till slut, efter en hel del bulor i plåten och en jävla massa gräskörning, får se ett lyckat omkörningsförsök under "huvudracet"! Pinsamt!
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
oscar skrev:
...dvs samma personer som hoppar och jublar när de till slut, efter en hel del bulor i plåten och en jävla massa gräskörning, får se ett lyckat omkörningsförsök under "huvudracet"! Pinsamt!

Det är väl sen gammalt att folk i allmänhet är dummare än man tror...
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Som jag har förstått det, så verkar det som om det blir 600 i STCC precis som i år och att det får SM-status och 600-klassserna i SM slopas helt. Vad det gäller SO vet jag inte. Hoppas att det blir en Superstock 600 klass där...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Om det önskas en MC-klass i STCC borde vi alla börja bearbeta för att få det. Verkar just nu dåligt med intresse från Svemos sida att låta STCC få sin MC-klass.

flykay76 skrev:
Som jag har förstått det, så verkar det som om det blir 600 i STCC precis som i år och att det får SM-status och 600-klassserna i SM slopas helt. Vad det gäller SO vet jag inte. Hoppas att det blir en Superstock 600 klass där...

Det vore idiotiskt. Så dumma får de inte vara.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Swedie skrev:
Om det önskas en MC-klass i STCC borde vi alla börja bearbeta för att få det. Verkar just nu dåligt med intresse från Svemos sida att låta STCC få sin MC-klass.

Så är det inte. Svemo har inget alls emot att man kör 600 i STCC, till o med med valfritt reglemente. Så där är det fritt fram.

I SO kommer man köra SuperStock600 enligt det europeiska reglementet...
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Enligt undersökningar som gjorts på banorna under året så har intresset för hojarna minskat. Jag tror inte att det räcker med att det är bra race och så många förare som möjligt. Tror att oinvigda mer går på känslan av vad som är häftigt. En av anledningarna till 1000cc är förmodligen att det skall vara lättare att sälja in till en större klasssponsor som ser till att det finns pengar att framhäva hojarna på alla sätt det går. Kommer förmodligen också att generera mer TV-tid då det är en gigantpost i räkenskaperna.

Detta borde ju underlätta för förarna att skaffa större sponsorer också. Snyggare lineup i depån ett bättre helhetsintryck som lyfter klassen över STCC som (tyvärr) de flesta faktiskt är där för att se. Att körningen inte skall hålla hög klass är det nog ingen som oroar sig för.

När det blev billigare i år så tycker jag nog inte att för många av förarna satsade sitt "insparade" kapital på att verkligen synsas på ett bra sätt.

Det är ju alltid en ekonomisk fråga så klart men detta skall väl egentligen inte vara en klass för gemene man. Detta skalll väl vara målet för en roadracingutövare som satsar profesionellt (och gillar 4-takt vill säga :)

Rätt eller fel??? Men man måste ju satsa framåt och uppåt!!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har inte sett några undersökningar men mitt i säsongen så sades det att mc var väldigt populärt bland publiken. Men så kan vem som helst säga bara för att göra dom glada som kör på två hjul..

Det blir vad man gör det till!! Nu i år så drog STCC ner på statusen på mc! Man degraderades från huvudklass till supportklass, ingen gridshow mm. Inte konstigt att publiken tror att JTCC är en häftigare klass för att STCC satsar sina pengar på att föra fram den klassen och dom förarna då?

Hade man som tidigare sagt att "det här är nordens häftigaste serie med dom bästa förarna, som hade gjort bra ifrån sig om dom hade kört i VM" mm mm så hade publiken sagt "wow!!" Lite mer sån anda så som man har det i AMA och Brittish Superbike tack! Vi är bäst, snyggast och störts i världen! Sånt gillar publiken! Dom ser inte skillnad på om det är en 600cc eller 1000cc som kör ute på banan.
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Det är ingen jävel som vet hur många kubik en F1:a har heller men folk utanför den inre kretsen vet att det är det värsta som finns. Känslan!

Med en stor huvudsponsor så hade inte hojarna degraderats i år heller. Vi vill ju ha tillbaka hojarna på den plats de hör hemma. Som publikfavorit. Skulle vi ha 1000cc så skulle det vara betydligt lättare att ställa sig bakom det givna budskapet. "Störst, bäst och vackrast"

Vad är de största argumenten för 600 kubik om man bortser från det ekonomiska. (Lite dyrare hojar) men ända hästlängder billigare än de tidigare Supersport600-maskinerna. Då man inte sett vad som dryftats på förarnas "privata" lista så får man väl efterlysa lite info här ;-)
 

sandstream

Guest
TriggerTrash skrev:
Enligt undersökningar som gjorts på banorna under året så har intresset för hojarna minskat. Jag tror inte att det räcker med att det är bra race och så många förare som möjligt. Tror att oinvigda mer går på känslan av vad som är häftigt.
Precis så TROR jag också att det är!
Håller också med Axxexs om att marknadsföring är A och O.
Tyvärr så verkar en del av dem som håller på med RR mer vara intresserade av sig själva och fnyser åt alla typer av jippon (som tex Cralle fixade förra året med kändisar).

Håller tummarna för en 1000-klass nästa år :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
Precis så TROR jag också att det är!
Håller också med Axxexs om att marknadsföring är A och O.
Tyvärr så verkar en del av dem som håller på med RR mer vara intresserade av sig själva och fnyser åt alla typer av jippon (som tex Cralle fixade förra året med kändisar).

Håller tummarna för en 1000-klass nästa år :)

Profilering av förarna är det viktigaste! Publiken måste veta vilka dom de ser på och ha någon som dom håller på! Det behövs en Cralle vs Jimmy och en Crazy Mike vs Papunen.

När många av dom "stora" förarna försvann från serien till i år så försvann också en del av dom personerna som publiken kände till. Det gick ett par tävlingar i år innan publik och media fick sina nya favoriter.

Tror att dom flesta förarna gillar spex och att synas inför en stor publik mm. Att det inte varit jippon i Cralle-stil i år beror till största delen på att förarna har inte den budgeten som Cralle hade! Det kostar 15.000:-/dag att hyra in en Amber, Kurt Olsson eller annan "kändis". Sen var Cralle en expert på sånt och det var hans grej.
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Skulle det förresten inte vara åtminstone lite roligare att kunna komma ut till en tilltänkt ny storsponsor och kunna slå sig för sitt håriga bröst och berätta att det minsann är det häftigast, värsta och absolut tuffaste inom svensk Mc-racing som man försöker få ihop pengar till. Här finns TV,här finns publiken,här finns intresset, fighterna så mycket hästar att Svensson inte för sitt liv kan förstå hur det överhuvudtaget går att köra på dessa maskiner. Jo då!! Här ser ni en som kan och tror på sig själv och sin ultimata sport.

Ett annat scenario är ju att med mössan i hand fråga om det eventuellt kanske skulle finnas något litet intresse att bidra med en slant till vår lilla serie som körs lite i skymundan och inte riktigt blivit accepterad för vad den är. Men vi har fått ner kostnaderna så in i det omöjliga att vi nu faktiskt klarar oss med en uppsättning däck, halt att köra, jovars men man får ju se till alla pengar man sparar och att precis alla har råd att få vara med. Vad vi kör? Jo det är maskiner som inte får överstiga 600 kubik och med lite medvind i bromsbänken hamnar på dryga 100 hästkrafter. Ja lite drygt 10 mer än du har i din golf, det stämmer det!! Vi är ca 60 st som skall profilera oss och nå ut till den stora massan. TV? ja det tror jag väl. Har du bara parabol och ett par extrakort så finns ju alla möjligheter att få en glimt. Ja kanske inte från just vår klass men du kan ju kanske bilda dig en uppfattning i vart fall.... två hjul?.. ja, just det....
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
TriggerTrash skrev:
Skulle det förresten inte vara åtminstone lite roligare att kunna komma ut till en tilltänkt ny storsponsor och kunna slå sig för sitt håriga bröst och berätta att det minsann är det häftigast, värsta och absolut tuffaste inom svensk Mc-racing som man försöker få ihop pengar till. Här finns TV,här finns publiken,här finns intresset, fighterna så mycket hästar att Svensson inte för sitt liv kan förstå hur det överhuvudtaget går att köra på dessa maskiner. Jo då!! Här ser ni en som kan och tror på sig själv och sin ultimata sport.

Ett annat scenario är ju att med mössan i hand fråga om det eventuellt kanske skulle finnas något litet intresse att bidra med en slant till vår lilla serie som körs lite i skymundan och inte riktigt blivit accepterad för vad den är. Men vi har fått ner kostnaderna så in i det omöjliga att vi nu faktiskt klarar oss med en uppsättning däck, halt att köra, jovars men man får ju se till alla pengar man sparar och att precis alla har råd att få vara med. Vad vi kör? Jo det är maskiner som inte får överstiga 600 kubik och med lite medvind i bromsbänken hamnar på dryga 100 hästkrafter. Ja lite drygt 10 mer än du har i din golf, det stämmer det!! Vi är ca 60 st som skall profilera oss och nå ut till den stora massan. TV? ja det tror jag väl. Har du bara parabol och ett par extrakort så finns ju alla möjligheter att få en glimt. Ja kanske inte från just vår klass men du kan ju kanske bilda dig en uppfattning i vart fall.... två hjul?.. ja, just det....

Nu försvann logiken med ditt föra utalande: "Det är ingen jävel som vet hur många kubik en F1:a har heller men folk utanför den inre kretsen vet att det är det värsta som finns. Känslan!" :va
 

TriggerTrash

TriggerTrash
Gick med
15 Apr 2005
Ort
UDDEVALLA
Hoj
Grannens Flamesdakota
Axxexs skrev:
Nu försvann logiken med ditt föra utalande: "Det är ingen jävel som vet hur många kubik en F1:a har heller men folk utanför den inre kretsen vet att det är det värsta som finns. Känslan!" :va

Klargörande:

Scenario 1: 1000 cc och kvar i STCC
Scenario 2: 600 cc och eventuellt nte kvar i STCC

Klarnade det lite ;-)

Helt enkelt är det ju inte själva kubken i säg som gör allting mycket fränare. Det är mer känslan man kan bygga upp runt vetskapen om att det faktiskt är det värsta och vassaste man kan köpa och köra på gatan. Man är ju lite impad av MotoGP för att det är så helvetes extremt.... eller.....
 
Last edited:

AI

Tack och adjö, på återseende... kanske..
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Ducati 748s, Suzuki LT50, Yamaha PW50
Eftersom STCC är Sveriges största motorevenemang så vore det ju trevligt med MC också. Jag tror dock att Richard Pålsson vill ha en MC klass där de bästa förarna i Sverige finns representerade, då finns det mycket PR/kommersiellt värde i klassen!

För mig känns en klass utan Sveriges bästa förare ganska tråkig. Vill man göra något stort och bli ett huvudnummer måste det ju finnas stjärnor som Flash, Cralle, Jimmy etc.
Egentligen skiter jag nog i om det blir 600 eller 1000, det viktigaste är nog skapa en klass där Sveriges BÄSTA vill delta… då blir det en helt annan exponering...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top