Honda nsr- lite strul med avgasröret

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Tappade mitt avgasrör i går kväll på väg hem från flickvännen.
Hojjen hade under kvällen börjat låta mer o mer o jag trodde att det var det som man satt fast avgasröret i cyllen som hade lossnat. För jag fann inget hål eller liknande (det var på ovansidan av den stora burken :huvet ) Men jag kom kankse 2km innan det sa klonk och jag hörde hur det var metall som skrapade, jag stannade direkt o körde upp på trotoaren och trodde inte mina ögon när jag fick se att det var halva avgasröret som hade lossnat! :3freak Just nu är jag lycklig över att det inte fastnade i bakhulet på hojjen.

Det blev att sätta fasr avgasröret provosoriskt o åka till närmaste mack o köra två skiftnycklar och sedan dra loss skiten o lägga det i väskan. Köpte även ett hörselskydd :) sen var det bara att tuffa försöktigt genom det centrala örebro o hoppas att inte polisen skulle få syn på mig :4skrika Har sett polisen varenda gång jag åkt hem från örebro men igår kväll såg jag inga :banana

Ska man skratta eller gråta? Är det lönt att försöka laga detta eller ska man försöka få tag i nått annat avgasystem?
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
!ante skrev:
Tappade mitt avgasrör.......

Jag kappade upp mitt rör på min NSR. Fick hjälp med att svetsa igen det. Det blev tätt och fungerade bra sen.

Dock så är ju inte den där skarven så där jätte rak. Men ta det på skolan så kanske någon lärare kan hjälpa dig att svetsa det eller kompis på industri/fordon?

Om det inte blir jämnt på insidan så kan du förlora effekt ( vet ej hur mycket,troligtvis icke märkbart...). Det är väl det som händer.

OT:
Ljudet med halvaröret? var det mer eller mindre än med hela?

Rolig story iaf :tummenupp


Edit:
Kolla om det saknas några större bitar först.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
tror som tidigare sagt här att det går att svetsa. Du kanske förlorar som sagt lite effekt men jag tror inte det blir märkbart. Håller inte svetsningen så kan du alltid köpa nytt system men det är värt ett försök.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Avgasrör

!ante skrev:
Tappade mitt avgasrör i går kväll på väg hem från flickvännen.
Hojjen hade under kvällen börjat låta mer o mer o jag trodde att det var det som man satt fast avgasröret i cyllen som hade lossnat. För jag fann inget hål eller liknande (det var på ovansidan av den stora burken :huvet ) Men jag kom kankse 2km innan det sa klonk och jag hörde hur det var metall som skrapade, jag stannade direkt o körde upp på trotoaren och trodde inte mina ögon när jag fick se att det var halva avgasröret som hade lossnat! :3freak Just nu är jag lycklig över att det inte fastnade i bakhulet på hojjen.

Det blev att sätta fasr avgasröret provosoriskt o åka till närmaste mack o köra två skiftnycklar och sedan dra loss skiten o lägga det i väskan. Köpte även ett hörselskydd :) sen var det bara att tuffa försöktigt genom det centrala örebro o hoppas att inte polisen skulle få syn på mig :4skrika Har sett polisen varenda gång jag åkt hem från örebro men igår kväll såg jag inga :banana


Det där är bara att svetsa...
sen är det bara att tuta och köra.
Du kommer inte att märka någon effektskillnad.
Materialutmattning är orsaken till det där brottet..
Lycka till
MVH
Roffe :tummenupp
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Tack för alla svar. Ska ut o mecka imorgon o dra loss resterande del av avgasröret sedan blir det till och ragga upp någon som har svets!

den lät högre med halvt avgasrör! Mycket högre, hade jag inte köpt några hörselproppar hade jag varit döv just nu!

edit: Fick mig en tankeställare nyss, jag ska nog vara glad över att avgasröret inte lossnade på vägen till örebro. För vad hade hänt om avgasröret hade åkt in i bakhjulet och låst det :3freak Den möjlightene fanns faktist! (provade för skojj skull hör löst det satt på macken) :huvet
Så ska jag vara ärlig så hade jag lite tur i oturen! :rolleyes:
 
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
!ante skrev:
Tack för alla svar. Ska ut o mecka imorgon o dra loss resterande del av avgasröret sedan blir det till och ragga upp någon som har svets!

den lät högre med halvt avgasrör! Mycket högre, hade jag inte köpt några hörselproppar hade jag varit döv just nu!

edit: Fick mig en tankeställare nyss, jag ska nog vara glad över att avgasröret inte lossnade på vägen till örebro. För vad hade hänt om avgasröret hade åkt in i bakhjulet och låst det :3freak Den möjlightene fanns faktist! (provade för skojj skull hör löst det satt på macken) :huvet
Så ska jag vara ärlig så hade jag lite tur i oturen! :rolleyes:


du tänker för mycket...
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Görs de bra kommer du inte märka skilnad är de en klåpare som svetsar märker du garanterat det...

E de skönt å gå i flipflop i otober föresten? se bild 2...
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
prulle skrev:
Görs de bra kommer du inte märka skilnad är de en klåpare som svetsar märker du garanterat det...

E de skönt å gå i flipflop i otober föresten? se bild 2...

Haha var ute en snabbis för att ta kort på det max 15min! :) Så då tog jag nått som det gick fort att ta på sig!
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Har nu bucklat ut dom bucklor som blev :) Och så lånade jag min farbror och hans svets och det reslulterade i att jag har ett helt avgasrör nu! ska slipa ner lite på det och sedan måla det :tummenupp
Ska bli spännande o se om den går bättre, fick ur en hel del med sot ur avgasröret! eftesom att jag fick bort några bucklor som tidigare ägare hade skapat!
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
!ante skrev:
Har nu bucklat ut dom bucklor som blev :) Och så lånade jag min farbror och hans svets och det reslulterade i att jag har ett helt avgasrör nu! ska slipa ner lite på det och sedan måla det :tummenupp
Ska bli spännande o se om den går bättre, fick ur en hel del med sot ur avgasröret! eftesom att jag fick bort några bucklor som tidigare ägare hade skapat!


Kan ju alltid hoppas! :tummenupp
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
!ante skrev:
Har nu bucklat ut dom bucklor som blev :) Och så lånade jag min farbror och hans svets och det reslulterade i att jag har ett helt avgasrör nu! ska slipa ner lite på det och sedan måla det :tummenupp
Ska bli spännande o se om den går bättre, fick ur en hel del med sot ur avgasröret! eftesom att jag fick bort några bucklor som tidigare ägare hade skapat!


Vad använde du för svets?
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
NSR_Eskil skrev:
Vad använde du för svets?

nån med gas o 3fas.... (kan ingenting om sådant, det var min farbror som hjälpte mig med att laga det)

Kan iaf säga att hojjen låter mycket mindre nu och drar bättre på höga varv! Sedan hade tyskarna dragit fast brickan till avgasröret så den hade blivit skev= den tättade aldrig ordentligt. (brickan som håller fast det mot cylindern). Passade även på att slipa ner mycket av avgasröret och målade det, det e ju lika bra o passa på när man endå hade det av!
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
!ante skrev:
nån med gas o 3fas.... (kan ingenting om sådant, det var min farbror som hjälpte mig med att laga det)

Kan iaf säga att hojjen låter mycket mindre nu och drar bättre på höga varv! Sedan hade tyskarna dragit fast brickan till avgasröret så den hade blivit skev= den tättade aldrig ordentligt. (brickan som håller fast det mot cylindern). Passade även på att slipa ner mycket av avgasröret och målade det, det e ju lika bra o passa på när man endå hade det av!


Ja om det läckte både vid myningen och mitt på har du många fler vilda hästarn nu :D :yoparty
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
!ante skrev:
nån med gas o 3fas.... (kan ingenting om sådant, det var min farbror som hjälpte mig med att laga det)

Kan iaf säga att hojjen låter mycket mindre nu och drar bättre på höga varv! Sedan hade tyskarna dragit fast brickan till avgasröret så den hade blivit skev= den tättade aldrig ordentligt. (brickan som håller fast det mot cylindern). Passade även på att slipa ner mycket av avgasröret och målade det, det e ju lika bra o passa på när man endå hade det av!

bra att det fixade sig så du kanske hinner med att ta en tur till örebro någon gång i år :banana
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
!ante skrev:
nån med gas o 3fas.... (kan ingenting om sådant, det var min farbror som hjälpte mig med att laga det)

Kan iaf säga att hojjen låter mycket mindre nu och drar bättre på höga varv! Sedan hade tyskarna dragit fast brickan till avgasröret så den hade blivit skev= den tättade aldrig ordentligt. (brickan som håller fast det mot cylindern). Passade även på att slipa ner mycket av avgasröret och målade det, det e ju lika bra o passa på när man endå hade det av!

då är det en mig-svets :tummenupp
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
YoMatic skrev:
bra att det fixade sig så du kanske hinner med att ta en tur till örebro någon gång i år :banana

nån gång ehm har vart inne i örebro varje helg nu i 4veckor :p tror jag såg dej förra helgen om du körde på ehm buss väg lr vad fan det hette :3freak Ska kanske in imrogon om flicka har tid :)

Har noll koll på det där med svetsar så!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top