Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

MC Doktorn

Guest
Gottis skrev:
Blir inte så mycket att göra med cykeln i vinter ska kanske montera en PC 3:a och ett helsystem om jag kommer över ett,sen dekal trimma den lite med Team logon och alt sponsorer

Laga upp det andra Krach kåpe kitet
för övrigt är ju allt klart med Samma fotpinne sats som du styrdämpare ala Ölins plus 92 kg fjädrar i gafflarna också ölins funderar också lite på en ölinbakdämpare med det är lite overkill nästan men det som lockar mest är väl en ISR bromspump :rolleyes:

Har funderat lite löst att Lacka det grå rött iställe men sånt kostar ju en massa pengar men håller på att snacka med en lack firma om spons :)

skickar med lite skit bilder tagna precis

Apropå dekaltrimning har jag mycket sponsorplats på mina kåpor och man är tacksam om man får dekalerna gratis :rolleyes:
Hur som helst återstår lackeringen för mig men vad sannolikt mattsvart.

E de inte BB gamla 05:a du har , känner igen fronten. :)
 
Last edited:

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Hmmm Det är ju märkligt att det ska vara så dyrt med allt som har med motorcyklar att göra. Ringde och kollade upp ett laser slip-on. Det var ett extreme som kostade 6300 kr. Kollade på nätet och från USA kostar det bara ca 3000 på nått ställe jag tittade förbi. Jag hittade inget ÖVER 4000. Jävla märkligt!!! Vad gör man? Ska man vara ärlig och en riktig svensk och betala skiten här hemma och låtsas vara glad eller ska man beställa hem det från staterna? Be dom skriva ner värdet och betala halva (ja nästan i alla fall) för samma grej? Man blir ju deprimerad när man sitter och jämför priser! Får väl hoppas att pengarna går till något gott för allt extra som man betalar här hemma...
Ska kanske åka till Asien till våren och får väl kolla om det finns där med :hihi
Då lär det väl gå på en tusing... :banana

Nej nu ska jag inte gnälla mer! Vill bara ge min älskling det bästa... Även fast det kostar.....
 

MC Doktorn

Guest
arnoldsson skrev:
Man blir ju deprimerad när man sitter och jämför priser! Får väl hoppas att pengarna går till något gott för allt extra som man betalar här hemma...

Nej nu ska jag inte gnälla mer! Vill bara ge min älskling det bästa... Även fast det kostar.....


Va e de för fel på detta Arrow ljuddämpare titan! 3500:-
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=21766

Lite olika modeller samlade här
http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=1

Annars är eBAy ett ökänt ställe som många hittat grejer till sina hojar, jag har handlat en manual för 60 kr och dekaler för 100 :tomten
 
Last edited:

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
2ono skrev:
Va e de för fel på detta Arrow ljuddämpare titan! 3500:-
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=21766

Lite olika modeller samlade här
http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=1

Annars är eBAy ett ökänt ställe som många hittat grejer till sina hojar, jag har handlat en manual för 60 kr och dekaler för 100 :tomten


Ja ebay ja... det är där jag varit och rotat! Hittar ju massor i usa men då kommer ju tull och att det kanske är en förklädd tegelsten man får på posten!
Hmm... men Arrow:et såg bra ut! ska PM:a om en bild...
Men tack för hjälpen!
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema

MC Doktorn

Guest
Gottis skrev:
Jimmy körde den gamla modellen i veidic så den lär inet passa våra RR
Oooopsi men han skriver cbr600rr men 01-03 så va e rätt?

arnoldsson skrev:
Ja ebay ja... det är där jag varit och rotat! Hittar ju massor i usa men då kommer ju tull och att det kanske är en förklädd tegelsten man får på posten!
Hmm... men Arrow:et såg bra ut! ska PM:a om en bild...
Men tack för hjälpen!

Tyvärr är konstruktionen lite dyrare men om man inte vill ha Akra så finns flera slip on runt 3 , håller med dig att 6000 för ett slip on som ger 2-3 hk och 3-4kg lägre vikt är tveksamt :3freak
http://www.carpimoto.com/channel/Lang_EN/Chan_316/Brand_3/Bike_708.htm
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Tack för all hjälp! Man blir vekligen glad att så många försöker hjälpa till! Kanske får hejda mig lite och åka på mässan i Gtb sen i vinter och kolla runt med de olika märkena och se vad dom säger. Det finns ju tusen varianter av allt också.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
arnoldsson skrev:
Tack för all hjälp! Man blir vekligen glad att så många försöker hjälpa till! Kanske får hejda mig lite och åka på mässan i Gtb sen i vinter och kolla runt med de olika märkena och se vad dom säger. Det finns ju tusen varianter av allt också.


Vill du ha ett grymt och brutalt ljud så testa Devil magnum det hade jag på min R6:a låt som bara fan men på bandagarna så satte man i insatsen
 

MC Doktorn

Guest
Jaha nu har man börjat vinterförvaringen hälde i 2,5 l biltema helsyntet racingolja som ska tömmas till våren.

Krashkåpor har anlänt och ska även dom ska monteras.

Står och lurar om jag ska köpa en Öhlinare bak om det trots allt är en god investering om däcken håller längre och blir väghållningen så mycket bättre? någon med erfarenhet.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
2ono skrev:
Jaha nu har man börjat vinterförvaringen hälde i 2,5 l biltema helsyntet racingolja som ska tömmas till våren.

Krashkåpor har anlänt och ska även dom ska monteras.

Står och lurar om jag ska köpa en Öhlinare bak om det trots allt är en god investering om däcken håller längre och blir väghållningen så mycket bättre? någon med erfarenhet.


Dagens Bakdämpare är så pass bra så jag tvivlar på att du tjänar nått på det kostar väl ändå 13000 kr för en bakdämpare lägg det på däck och bandagar iställe går att kör grymt snabbt med std grejerna kolla Pappunen ända han hade gjort är att sätta i 92 kilos fjädrar i sina gafflar det har jag med gjort så :)
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
2ono skrev:
Jaha nu har man börjat vinterförvaringen hälde i 2,5 l biltema helsyntet racingolja som ska tömmas till våren.

Krashkåpor har anlänt och ska även dom ska monteras.

Står och lurar om jag ska köpa en Öhlinare bak om det trots allt är en god investering om däcken håller längre och blir väghållningen så mycket bättre? någon med erfarenhet.

Skall du köpa sådana grejer så gör det av raceteamen, kan hitta grejer riktigt billigt hos dem :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
2ono skrev:
Står och lurar om jag ska köpa en Öhlinare bak om det trots allt är en god investering om däcken håller längre och blir väghållningen så mycket bättre? någon med erfarenhet.

Att få köra en sporthoj med liggunderlagssadel och väl uppsatta Öhlinsstötdämpare är ohyggligt coolt, man får en oerhörd feedback från däcken och det går att bromsa in absurdum, alla borde få prova det någon gång :tummenupp

Men jag håller med Gottis, det är inte värt det ekonomiskt. Dels så kostar grejerna mycket pengar sen är det definitivt ingen barnlek att sätta upp dom. Man behöver i regel mycket hjälp av någon som vet vad han/hon pratar om. Öhlinare är bara grundsatta, ofta behöver man labba med olja, fjäder, ride high och justeringsskruvarna innan det blir bra. En originaldämpare har kanske 10-14 lägen på allt, där åtminstone 70% av dom funkar hyggligt. En Öhlinare har kanske 30 olika klick som ger helt olika egenskaper som dessutom många gånger är sämre för dej än original. Det finns många som säjer att dom fick suverän väghållning med en ny dämpare men det är ofta så att man "tycker det" för att man vill det för att man har pröjsat en väldans massa pengar för det. Kör original tills du lärt dej dina grejer utan och innan, det finns massor att göra på originalgrejerna utan att det kostar skjortan och det är betydligt enklare att komma något sånär rätt :tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Inskickat av Niklasinorr
Att få köra en sporthoj med liggunderlagssadel och väl uppsatta Öhlinsstötdämpare är ohyggligt coolt, man får en oerhörd feedback från däcken och det går att bromsa in absurdum, alla borde få prova det någon gång

Men jag håller med Gottis, det är inte värt det ekonomiskt. Öhlinare är bara grundsatta, ofta behöver man labba med olja, fjäder, ride high och justeringsskruvarna innan det blir bra. En originaldämpare har kanske 10-14 lägen på allt, där åtminstone 70% av dom funkar hyggligt. En Öhlinare har kanske 30 olika klick som ger helt olika egenskaper som dessutom många gånger är sämre för dej än original. Det finns många som säjer att dom fick suverän väghållning med en ny dämpare
Som vanligt ett vettigt filosofiskt resonemang kring dina inlägg :tummenupp

För mig handlar det om känslan att optimera det som är bra till ännu bättre.
Medveten om det du säger men håller inte med om att det skulle vara sämre för mig.
Men för mig med en matchvikt över 75kg framkommer det att man kan justera original dämparen med ny fjäder passande min vikt och ändra dämpnings egenskaperna med nya shims mot en kostnad runt 3-4000 steget upp till en öhlinare är då inte så stort, noterade i somras en kille som hade en öhlinare monterad på en R6 och hans däckslitage och varvtider vittnade om perfekt justerad fjädring :) .

maxximus Citat:
Skall du köpa sådana grejer så gör det av raceteamen, kan hitta grejer riktigt billigt hos dem

Söker nu efter detta. :tummenupp

Gottis Citat:
Dagens Bakdämpare är så pass bra så jag tvivlar på att du tjänar nått på det kostar väl ändå 13000 kr för en bakdämpare lägg det på däck och bandagar iställe går att kör grymt snabbt med std grejerna kolla Pappunen ända han hade gjort är att sätta i 92 kilos fjädrar i sina gafflar det har jag med gjort så

Sannolikt har du rätt men som i mitt svar ovan har jag alternativet att modda orginal eller hitta en bra tillbehörsdämpare och kostnaden att modda orginal ligger runt 2-4000 beroende vad du tänker göra, idealet vore att hitta nån som har en beg för runt 6000 :tummenupp
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
2ono skrev:
Sannolikt har du rätt men som i mitt svar ovan har jag alternativet att modda orginal eller hitta en bra tillbehörsdämpare och kostnaden att modda orginal ligger runt 2-4000 beroende vad du tänker göra, idealet vore att hitta nån som har en beg för runt 6000 :tummenupp


Vi får hoppas det ger utdelning då på varvtiderna :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
2ono skrev:
Som vanligt ett vettigt filosofiskt resonemang kring dina inlägg :tummenupp

Thanx :)

Det finns ju alltid två sidor, hjärta och hjärna... och under dom snart 24år som jag kört hoj så har jag alltid kört med hjärtat, dvs jag har trimmat 600, jag har lagt en massa pengar på Öhlinare och jag har gjort en massa dåliga hojaffärer :rolleyes:

Vissa saker har jag givetvis ångrat men samtidigt så vill jag ju inte vara utan erfarenheten så mitt råd måste ju givetvis vara att du skall köra vad du vill, köp vilka grejer du vill, trimma som f-n eller kör på dom värsta rejsdäcken som håller 50 mil...huvudsaken är ju att man njuter av sitt hojåkande och har skoj.
Det mesta man gör gör iallafall ingen skillnad på hur fort eller långsamt man kör utan hjälper en bara till att förhoppningsvis bli gammal och klok...nåja, gammal iallafall :tummenupp
 

jessejames

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
Fotpinnar

2ono skrev:
Har nu monterat fotpinnarna Valtermoto ...

Hej 2ono
Jag har oxå fotpinnar från Valtermoto (TYP 2) men har ej monterat dem ännu.
Några frågor:
-Vad gjorde du av kontakten som kopplar bromspedalen till bakljuset? Lät du den bara ligga?
-Den sladdriga plasskyddet för avgasröret, kunde det sitta kvar? (Jag vill avveckla bakre fotpinnarna helt)
 

MC Doktorn

Guest
jessejames skrev:
Hej 2ono
Jag har oxå fotpinnar från Valtermoto (TYP 2) men har ej monterat dem ännu.
Några frågor:
-Vad gjorde du av kontakten som kopplar bromspedalen till bakljuset? Lät du den bara ligga?
-Den sladdriga plasskyddet för avgasröret, kunde det sitta kvar? (Jag vill avveckla bakre fotpinnarna helt)

Som sagt allt onödigt krafs åker bort.
Nää broms-ljuskontakten blir en besiktnings fråga 2008 :hihi använder aldrig bakbromsen i varje fall aldrig utan frambroms så de får va.

Men plastskyddet som nu endast sitter i det övre fästet får sitta kvar

Niklasinorr Citat:
jag har lagt en massa pengar på Öhlinare och jag har gjort en massa dåliga hojaffärer

Som sagt det här är inga investeringar men lånar lite av din filosofiska inställning till hojägandet.
Vissa slänger ut pengar på semesterresor för 70 papp eller en BR på 2,8milj, för mig är det en hobby som iof kostar men är värt varenda öre om jag ser till det jag får ut av det :tummenupp

Gottis Citat:
Vi får hoppas det ger utdelning då på varvtiderna

Sannolikt inte men då har jag inget att skylla på :rofl
Men din 92kilo fjäder vad sitter orginal ? har du någon modd i framgaffeln?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top