Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Vilka drev och kedja kör ni för endast bana på en 07:a 600RR?

Bra med en/rätt uppsättning drev för respektive bana absolut, men om man ska börja, vilken setup är bra som en "mellanväg"?
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
CBR 600RR tail tidy-alternativ

Jag har sökt i forumet och inte riktigt hittat nåt som hjälper mig...:rodnar Iaf, har tänkt att rensa upp där bak på hojen och undrar lite över alternativen som finns. Det mest uppenbara är väl detta från R&G; https://www.rg-racing.com/browsetype/Tail_Tidies/Honda/CBR600RR/LP0139BK/

Jag monterade motsvarande på min förra hoj (MT-07) i våras och det fungerade bra så jag skulle gärna beställa från dem igen. Tänkte bara kolla om nån här med mer erfarenhet känner till några andra varianter? Har sett bilder där nummerplåten sitter längre in under ljuddämparen o likn (tror det var ett kit från TST). Fast det ska ju gärna vara lagligt att köra med på väg här, det är liksom grundförutsättningen... :fakta Och blinkers måste ju sitta nånstans också isf? Tacksam för alla tips!
 

petjo46

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2017
Ort
Kinna
Hoj
2000 VFR808
Hej
Någon här på forumet som har ett sidostöd till övers för en CBR1000 04-07?
Kanske någon som vill lägga ner hojen lite extra utan att riskera skrap :yoparty

Meddela mig gärna ASAP då jag finner det lite besvärligt att köra runt med depåstödet i ryggsäcken :tungan

/Peter
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Nån som behöver en sving eller 2st bromsok fram till en Cbr1000rr 04-06?
Allt i bra skick. Med oken följer även väldigt bra bromsbelägg.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Orkar inte söka igenom 4709 svar i tråden efter svar på en fråga.:gråta
Har ett troligt fel att bränslepumpen inte går på en CBR600RR -07.
Det sitter ju två kontakter på pumpen. Förmodligen en till pumpen och en till bränslemätaren.
På den svarta mäter jag 11V och på den bruna ingenting.
Nån som vet eller har ett elschema till eländet?
Var hitta en servicemanual?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Eftersom ingen svarade, så svarar jag själv.
Finns gratismanual i Pdf-format på nätet.
Honda har lyckats göra en riktigt bra sevicemanual.
Tog inte så lång stund att felsöka.
Lite 5-56 i dödarknappen.
Löst.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Eftersom ingen svarade, så svarar jag själv.
Finns gratismanual i Pdf-format på nätet.
Honda har lyckats göra en riktigt bra sevicemanual.
Tog inte så lång stund att felsöka.
Lite 5-56 i dödarknappen.
Löst.

Intressant - kan du utveckla lite för oss som inte är mekaniskt bevandrade?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ok. Grunden till allt MC-mekande är att leta rätt på servicemanualen. När man lärt sig hitta i den kan man börja skruva. I det här fallet togs hojen fram efter vintervilan och vägrade starta. När man slog på tändningen hördes inte bränslepumpen, den ska höras cirka 3 sekunder. Startmotorn gick. Då kan det antingen vara fel på bränslepumpen eller så får den inte ström. Leta rätt på elschemat för bränslesystemet (sidan 6-8 i manualen). Kollade att alla säkringar var hela och fick ström.Ok, ta loss bränslepumpreläet och mät med en voltmeter om det kommer spänning till det. Icke. Ta loss stopprelät och mät. Ingen spänning till spolen. Då finns bara ledningarna till och från dödarkappen och själva dödarknappen kvar. Ta loss dödarknappen slå av och på den ett antal gånger. Lite 5-56 och sen finns det spänning till reläet. Tillbaks med reläerna och prova. Pumpen jobbar. Skruva tillbaks dödarknappen och sadeln.
Klart att åka.
Så enkelt om man gör enligt manualen.:tummenupp
I verkligheten rev jag av alla kåpor och plockade bort tanken. Sen letade jag rätt på manualen och läste på. Sen gjorde jag enligt ovan. Sen tillbax med all plasten. Tog några timmar. :huvet
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Ok. Grunden till allt MC-mekande är att leta rätt på servicemanualen. När man lärt sig hitta i den kan man börja skruva. I det här fallet togs hojen fram efter vintervilan och vägrade starta. När man slog på tändningen hördes inte bränslepumpen, den ska höras cirka 3 sekunder. Startmotorn gick. Då kan det antingen vara fel på bränslepumpen eller så får den inte ström. Leta rätt på elschemat för bränslesystemet (sidan 6-8 i manualen). Kollade att alla säkringar var hela och fick ström.Ok, ta loss bränslepumpreläet och mät med en voltmeter om det kommer spänning till det. Icke. Ta loss stopprelät och mät. Ingen spänning till spolen. Då finns bara ledningarna till och från dödarkappen och själva dödarknappen kvar. Ta loss dödarknappen slå av och på den ett antal gånger. Lite 5-56 och sen finns det spänning till reläet. Tillbaks med reläerna och prova. Pumpen jobbar. Skruva tillbaks dödarknappen och sadeln.
Klart att åka.
Så enkelt om man gör enligt manualen.:tummenupp
I verkligheten rev jag av alla kåpor och plockade bort tanken. Sen letade jag rätt på manualen och läste på. Sen gjorde jag enligt ovan. Sen tillbax med all plasten. Tog några timmar. :huvet

Alldeles, alldeles utmärkt! Stort tack för att du tog dig tiden att beskriva och förklara - det uppskattas! :banana
 

Lottis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2018
Ort
Halland
Hoj
Honda CBR600RR -08
Hej på er! Skulle vilja kunna ändra förspänningen på dämparen bak på min cbr600rr och har ingen haknyckel...är det någon som vet vilken som passar, verkar som om det är trångt och de flesta inte kommer åt? Funderar på original från https://www.partssweden.se men det kanske finns bättre alternativ, en ställbar t ex..?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hej på er! Skulle vilja kunna ändra förspänningen på dämparen bak på min cbr600rr och har ingen haknyckel...är det någon som vet vilken som passar, verkar som om det är trångt och de flesta inte kommer åt? Funderar på original från https://www.partssweden.se men det kanske finns bättre alternativ, en ställbar t ex..?

Sent svar så problemet kanske redan är löst...

På en 07-08 är mitt tips att köpa original haknyckel då hålen den ska greppa i på själva dämparen är väldigt dåligt utformade. (-09 och framåt blev det en ny dämpare med bättre utformning på justeringsringen).

Ett tips är, om möjlighet finns, att lyfta hojen i bakramen så att fjädern inte belastas så hårt. Då blir det enklare att vrida på ringen och det ger lite mer möjlighet att komma åt med andra verktyg.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Hej på er alla, slänger ut en förfrågan här:

Någon som har ett sidostöd till cbr1000 04-07 att sälja? Den passar tydligen rakt av till en Aprilia Rsv1000, som har problem med att stödet är något för kort, så det är med nervositet man parkerar hojen varje gång :näsblod
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Hej! Någon som har koll på vad som gömmer sig i ECU:n på en Honda CBR600RR 2008?
Det jag är ute efter är launch control & ev. pitlimiter. Men då kanske en Race-ECU krävs? Det ska vara en gathoj med skylt, blinkers etc. men kommer rastas på bana ibland.

Såg att Woolich Racing sålde mjukvaror & hårdvara för att koppla upp sig, men kollade inte mer utan testar att fråga här. Har vart inne i Triumph:s ECU & även SAAB 9-5, så är inte helt obevandrad i den världen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej! Någon som har koll på vad som gömmer sig i ECU:n på en Honda CBR600RR 2008?
Det jag är ute efter är launch control & ev. pitlimiter. Men då kanske en Race-ECU krävs? Det ska vara en gathoj med skylt, blinkers etc. men kommer rastas på bana ibland.

Såg att Woolich Racing sålde mjukvaror & hårdvara för att koppla upp sig, men kollade inte mer utan testar att fråga här. Har vart inne i Triumph:s ECU & även SAAB 9-5, så är inte helt obevandrad i den världen.
Där gömmer sig en massa siffror.....


Billig programvara och en billig kabel från Lonelec så är du med i matchen. Sen editerar man i TunerPro som är freeware. För att kunna förstå sig på siffrorna så köper du dig en XDF fil med de funktioner du vill ha från tex dessa https://www.facebook.com/FileDeveloperTeam
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top