Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har en -10:a och tror det är dags för byte av bromsvätskan... nån som gjort det själv och vet hur det skall göras eller är det bara lämna in?
Har kommit över servicemanualen och har en fabläs för verktyg men känner mig osäker då jag aldrig bytt bromsvätske på något fordon och denna med ABS och kombibromsar gör det ju lite mer komplicerat.
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Har en -10:a och tror det är dags för byte av bromsvätskan... nån som gjort det själv och vet hur det skall göras eller är det bara lämna in?
Har kommit över servicemanualen och har en fabläs för verktyg men känner mig osäker då jag aldrig bytt bromsvätske på något fordon och denna med ABS och kombibromsar gör det ju lite mer komplicerat.

Är det bara ett byte så är det inge krånglit på dessa. Värre om man ska byta slangar eller liknande då luft är ett helsike att få ut.

Sug ut den gamla vätskan i behållarna. Lämpligt med en liten spruta för medecin. fyll på med nySen "luftar" du som vanligt vid varje nippel tills det kommer ren och fin vätska där. Håll samtidigt koll i behållarna så det inte blir för lite vätska. Glöm inte att det finns extra nipplar på oket bak iom kombibromsen.

Allt detta bör stå utförörligt i manualen då det rekomenderas att det görs varje år åtminstånde på min 600:a

//S
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Funkar lite annorlunda med ABS-systemet... enligt servicemanualen skall man bygla och hålla på också.
Får se hur jag gör.
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Tjena en fråga! Vilket år kom ABS på hojen? Samt, den heldigitala varvräknaren? !
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Varvräknaren kom iaf med 2012 års modell. 2014 tror jag det är med abs.
 

wenazen

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Mariehamn
Hoj
2013, Kawasaki Z1000sx
Hej!
Går i tankarna att köpa en cbr1000rr 2012->
Har idag en kawasaki z1000sx. Någon här som provkört båda cyklarna? Bara fördelar med Hondan om man bortser ifrån ergonomin?
Mvh.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tjena en fråga! Vilket år kom ABS på hojen? Samt, den heldigitala varvräknaren? !

2009 kom Fireblade med ABS men handlarna har fortsatt ta in med både ABS och utan.
Tror det är sedan -13 som de enbart tagit en ABS men det kan du lätt fråga handlarna om.

-12 kom den digitala mätaren.

-14 kom SP med öhlinsfjädring, brembobromsar samt ett gäng uppdateringar i motor och elektronik... bland annat individuellt portat insug osv.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Bara ena lampan lyser vid halvljus och det ser fördjävligt ut. Skulle vilja ha bägge tända vid halvljus.
Nån som vet hur man åtgärdar detta?
Går det att byta ut reflektorn till helljuset på något sätt och byta lampa. Då tappar man ju i och för sig hel-lyset.
Finns det något ombyggnadskit och köpa så det bli godkänt på besiktningen?
Hittar bara massa angeleyes-trams på ebay.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tjena, någon som har, eller kan peka mig någonstans där man kan få tag på, de exakta måtten på den övre styrkronan till 1000RR 04-05 respektive 06-07?
Behöver veta:

*hur mycket "step" det är, dvs från övre kanten på gaffelinfästningen till planet där centrummuttern ligger an mot kronan.

*avståndet mellan gaffelbenen, centrum till centrum.

*avstånd/offset centrum fäste till centrum gaffelben.

Tack på förhand. :bugar
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Tjenare alla hondaägare!

Ska köpa ny 1000cc sporthoj och från att vägra honda har jag börjat snegla o kan tänka mig en honda typ 07-10.
Hade en omdrevad o trimmad gsxr1000 05a innan o gillade dedär att lätt få upp den på bakhjulet i 200utan att slira koppling o ha sig.
Kör bara gata o vill ha en hoj som går riktigt bra!
De är väl ingen större skillnad mellan modellerna eller?
Acc o toppfart
Finns de några barnsjukdommar man ska tänka på?
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Tjenare alla hondaägare!

Ska köpa ny 1000cc sporthoj och från att vägra honda har jag börjat snegla o kan tänka mig en honda typ 07-10.
Hade en omdrevad o trimmad gsxr1000 05a innan o gillade dedär att lätt få upp den på bakhjulet i 200utan att slira koppling o ha sig.
Kör bara gata o vill ha en hoj som går riktigt bra!
De är väl ingen större skillnad mellan modellerna eller?
Acc o toppfart
Finns de några barnsjukdommar man ska tänka på?

08an är nya modelen och den hade strul med kolvringar.

och 07an är den sista utav den föregånde modelen, helt okej, inga direkta barnsjukdommar (kanske nått generator fel, men kan ha fel)
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
08an är nya modelen och den hade strul med kolvringar.

och 07an är den sista utav den föregånde modelen, helt okej, inga direkta barnsjukdommar (kanske nått generator fel, men kan ha fel)

Hmm kolvringar alltså? E de nåt som gått på garanti så det är bytt eller kan man räkna me o få skruva? Vad händer me dem? Tätar dåligt så de drar olja o ryker?
Känns som de kan va lite pill me o de vill ja inte hålla på med mitt i säsongen..
Har en bil me för mkt effekt som brukar gå för egen maskin till race men åka kärra hem med trasiga drivaxlar/låda. Hojen vill ja att de ska funka nåtsåndär
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Hmm kolvringar alltså? E de nåt som gått på garanti så det är bytt eller kan man räkna me o få skruva? Vad händer me dem? Tätar dåligt så de drar olja o ryker?
Känns som de kan va lite pill me o de vill ja inte hålla på med mitt i säsongen..
Har en bil me för mkt effekt som brukar gå för egen maskin till race men åka kärra hem med trasiga drivaxlar/låda. Hojen vill ja att de ska funka nåtsåndär

Garantijobb, vad jag vet, men 08orna är rätt gamla nu ju
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Är ringarna bättre på 09an så det åtgärdades där eller?

Vad jag vet så ska i princip alla Blades från -08 samt en del från -09 ha fått det garantijobbet utfört. Det var även något mer än kolvringarna de gjorde men minns inte vad.

Funderar du på att köpa en begagnad och funderar på om garantijobbet är utfört? Ta regnr och ring en Honda-handlade. De ska kunna se historiken på den hojen.

Det kan ju däremot vara så att någon bytt motorn till den som hör till regnumret, har för mig det ska finnas ett motornummer också men är osäker på det här området.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Slänger in en bild på min cbr1000rr som fått full service nya kåpor och lite till. Men funderar på att sälja r1 och cbr för en bmw s1000rr 2016 eller en h2. cbr4.JPG en före bild.
FullSizeRender(1).jpg

vilken är snyggare ?
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top