Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Biltemas helsyntet 10w40 eller sbk racing från statoil (blir billigare än tom biltema om man köper på 25l dunk)
Du kan blanda oljor av samma typ i stort sett hur somhels, så vad dom använt tidigare spelar i cen större roll, läs oljetråden här på sporthoj vetja...

Hmm.....Biltemas, skojar du? Sen säger ju Honda själva att delsyntet är att rekommendera till sporthojarna. Köpt en motul delsyntet, mer fundersam över viskositeten. 10-w30 vill jag minnas det var jag köpte. Ett såkallat honda kit. Saken är ju den att jag vill helst använda samma olja de haft när jag servat hojen......
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Hmm.....Biltemas, skojar du? Sen säger ju Honda själva att delsyntet är att rekommendera till sporthojarna. Köpt en motul delsyntet, mer fundersam över viskositeten. 10-w30 vill jag minnas det var jag köpte. Ett såkallat honda kit. Saken är ju den att jag vill helst använda samma olja de haft när jag servat hojen......

Nej, skojar inte, biltemas olja har ju alla nödvändiga klasificeringar, så varför skulle inte den duga?
Ser ingen större anledning till att använda halvsyntet heller sanningen o säga, min cbr har gjort nästan 8000 mil till dags dato utan något mankemang...
Har du läst oljetråden här på sporthoj?
Jag hade oljeparanoia en gång i tiden också, sen insåg jag att livet var för kort för det... ;)
Kör KTMen på biltemas också, och den har gått över 100h nu utan problem...
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Omdrevning ?
Tänkte dreva om blejden en aning för att få den lite ilsknare på bana, sitter idag original 16/42.

Ni som har drevat om, hur & hur mkt gjorde ni? & vad tyckte ni?
Först tänkte jag bara gå upp 3 kugg bak men vill även kompensera för det ngt större bakdäcket (200/55)
& bör då kanske ta i lite till då orginaldrevningen är anpassat för 190/50 däck.

Några ideer & kommentarer på detta?

2014-03-17
Det händer inte mkt i den här tråden...
Hursom, efter lite forskande har jag fått fram att de vanligaste drevningarna för cbr1000rr i superbike sammanhang i Sverige är 15/42 15/44 & 15/45 & jag kommer testa 15/44.
 
Last edited:

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Hej! Skulle behöva en verkstads manual till en 1000rr 05'a. Någon som har en liggande eller vet vart man kan tanka hem?

Edit* Hittade manual.
 
Last edited:

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Oljetråden har jag inte läst, men behöver tydligen göra :) gällande att halvsyntet skulle vara sämre vet jag inte om det stämmer.....den är väl mer trögflytande? Enligt honda är det i alla fall bättre & använda del än helsyntet på deras sporthojar.....på tal om annat. Inte sådär jättesugen att lägga 5laxar på en ventilkoll så tänkte höra om nån vet hur pass vanligt det är att behöva göra ventiljustering vid 2400mil? Vagt minne jag läst att det på Hondas motorer sällan behöver göras innan 4800mila servicen.....funderar även på att dreva hojen då den är litr klen i mellan-botten registret. Kan de räcka med ett kugg lägre bak eller vad tror ni?
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Någon som vet hur man kodar nyckel till cbr1000rr 2007? Vet att folk har gjort innan själva, men hittar ingen, någon här som har koll?
Hej
Löste du det, det är jävligt enkelt att göra själv. Kan hjälpa dig om du inte har fixat det. Alla honda nycklar med h.i.s.s går att koda själv. Obs endast om du har en original nyckel kvar.
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Hej! Nej har inte löste det! Har båda orginal nycklarna kvar men den ena är knäckt så tänkte skaffa en nu istället. Måste nyckeln köpas hos Honda för att kodas?



Hej
Löste du det, det är jävligt enkelt att göra själv. Kan hjälpa dig om du inte har fixat det. Alla honda nycklar med h.i.s.s går att koda själv. Obs endast om du har en original nyckel kvar.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Hej! Nej har inte löste det! Har båda orginal nycklarna kvar men den ena är knäckt så tänkte skaffa en nu istället. Måste nyckeln köpas hos Honda för att kodas?

Hej
Har haft mycket att göra sorry. Om nyckeln bara är knäckt kan du ju köpa en ny nyckel från honda utan chipp och lägga in det gamla chippet i den nya nyckeln. Men om du ska koda behöver du en kabel som man själv kan göra.

1111.jpg.

2 x 1m lengths of light to medium cable (also known as hookup wire). choose 2 different colours so it’s clear what is positive and what is negative.
2 x battery connector clips
1 x 1W 100R Carbon Film 5% Resistor
2 x small female spade electrical connectors. Detta behöver du för att göra kabeln.

Så ska du göra för att koda.
1. Remove the right hand fairing side panel
2. Disconnect the 2-pin wiring connector on your CKP sensor.
3. Shove your DIY special tool into the connector and connect the positive and negative battery connectors to their respective battery terminals.
4. Turn the ignition key to ON using your original key. The immobilizer indicator light should come on and stay on (if it starts flashing after 10 seconds there is a fault in your system).
5. Now disconnect the positive battery connector for 5 seconds before reattaching it to the battery terminal. The indicator should now come on for 2 seconds then begin to flash repeatedly four times. This indicates the system is now in registration mode. At this point all previous keys except the one in the ignition have cleared/cancelled from the ECM memory, so if you have any extra spares they will need to be re-registered.
6. Turn the ignition to OFF and remove the original key. Put it a couple of meters away from the bike so it doesn't interfere with the transponder in the new key.
7. Insert the new key and the ignition to ON. The immobilizer indicator light should come on for 4 seconds then begin to flash repeatedly four times. This indicates the system has registered the new key. Success!
8. If you have any extra keys you want to register, repeat step 7. Don't put the original key you started the process with in as it’s already registered.
9. Once you have registered your spare key/s, turn the ignition to OFF, remove the DIY special tool and reconnect your CKP sensor.
10. Now check all your keys start your bike.

222.jpg

Så ser CKP sensorn ut på en honda cbr1000rr 2005, tror den är lika dan på nyare modeller också.
 
Last edited:

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Tack för beskrivningen! Köpte mig en ny nykel nu utan chip. Öppnade den gamla och där är ju chipet fast/ingjutet i nykeln är det bara till att skära ut det så försiktigt som möjligt eller är det risk att man förstör det?

/Rikard

Hej
Har haft mycket att göra sorry. Om nyckeln bara är knäckt kan du ju köpa en ny nyckel från honda utan chipp och lägga in det gamla chippet i den nya nyckeln. Men om du ska koda behöver du en kabel som man själv kan göra.

View attachment 402364.

2 x 1m lengths of light to medium cable (also known as hookup wire). choose 2 different colours so it’s clear what is positive and what is negative.
2 x battery connector clips
1 x 1W 100R Carbon Film 5% Resistor
2 x small female spade electrical connectors. Detta behöver du för att göra kabeln.

Så ska du göra för att koda.
1. Remove the right hand fairing side panel
2. Disconnect the 2-pin wiring connector on your CKP sensor.
3. Shove your DIY special tool into the connector and connect the positive and negative battery connectors to their respective battery terminals.
4. Turn the ignition key to ON using your original key. The immobilizer indicator light should come on and stay on (if it starts flashing after 10 seconds there is a fault in your system).
5. Now disconnect the positive battery connector for 5 seconds before reattaching it to the battery terminal. The indicator should now come on for 2 seconds then begin to flash repeatedly four times. This indicates the system is now in registration mode. At this point all previous keys except the one in the ignition have cleared/cancelled from the ECM memory, so if you have any extra spares they will need to be re-registered.
6. Turn the ignition to OFF and remove the original key. Put it a couple of meters away from the bike so it doesn't interfere with the transponder in the new key.
7. Insert the new key and the ignition to ON. The immobilizer indicator light should come on for 4 seconds then begin to flash repeatedly four times. This indicates the system has registered the new key. Success!
8. If you have any extra keys you want to register, repeat step 7. Don't put the original key you started the process with in as it’s already registered.
9. Once you have registered your spare key/s, turn the ignition to OFF, remove the DIY special tool and reconnect your CKP sensor.
10. Now check all your keys start your bike.

View attachment 402365

Så ser CKP sensorn ut på en honda cbr1000rr 2005, tror den är lika dan på nyare modeller också.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Tack för beskrivningen! Köpte mig en ny nykel nu utan chip. Öppnade den gamla och där är ju chipet fast/ingjutet i nykeln är det bara till att skära ut det så försiktigt som möjligt eller är det risk att man förstör det?

/Rikard

Tjena

Ta det bara försiktigt så ska det gå bra. Du behöver ju inte ens chippet i nyckeln för att starta den, du kan ju tejpa fast den trasiga nyckeln på den blanka så ska det gå att starta och köra. Men är ju snyggare om chippet sitter där det ska sitta :fyllisar
 
Last edited:

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Tjenare, precis blivit med en 2004 cbr 1000, riktigt nöjd med den, förutom att jag har lite problem med laddningen vad är mest troligt att det är, generator eller regulator? Eller kanske nåt helt annat?
// Christian
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Tjenare, precis blivit med en 2004 cbr 1000, riktigt nöjd med den, förutom att jag har lite problem med laddningen vad är mest troligt att det är, generator eller regulator? Eller kanske nåt helt annat?
// Christian

Hej

Grattis till en underbar hoj. Om du har testa om mät Volten på batteriet så att det är ok, så tror jag till 90% att det är http://www.everythingtwowheels.com.au/?p=810 denna du måste köpa och byta i och med att honda cbr1000rr 04/05 brukar ha problem med dom.
 

TigerSWE

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBR 600RR, tidigare #KTM 660SMC -05#
Funderar på att köpa en Honda cbr600 rr -03 gått 2870mil, 39 000kr är detta rimligt?vad bör jag tänka på?bra årsmodell eller välja annan? Är ny i honda världen så tackar för all hjälp och tips angående den modellen:)
 

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Japp var stator som var fel :), nu en annan fråga, vad har ni som kör cbr 1000 04-07 för tankväska??
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Funderar på att fixa stålombundna slangar fram till min cbr1000rr -04
Är det nån som vet vilka kopplingar och dimension/längd på slangarna som behövs?
 

TigerSWE

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBR 600RR, tidigare #KTM 660SMC -05#
Har ett litet problem med kopplingen då den sista biten låter som den slirar på kuggen, ngt känt fel? Lameller?
 

simont

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
östergötland
Hoj
triumph speed triple
Funderar på att köpa en Honda cbr600 rr -03 gått 2870mil, 39 000kr är detta rimligt?vad bör jag tänka på?bra årsmodell eller välja annan? Är ny i honda världen så tackar för all hjälp och tips angående den modellen:)

Det är väl ett OK pris, borde dock gå att få ner den till 35k i alla fall kan man tycka. Har själv en -03 som gått ca. 2900 mil och den går kanon, rolig och pigg hoj som ändå är förhållandevis "bekväm" att åka på för att vara i 600rr-klassen om man jämför med r6, zx6r m.fl. 600rr ser ju likadan ut fram till-06, det är väl i princip bara lacken som skiljer årsmodellerna åt.
Det enda problemet jag har haft med min var nu för någon månad sen när jag skulle starta den efter vintern. Det visade sig till slut att det var så enkelt att kontakten på reläet till soppapumpen hade ärgat igen, vilket gjorde att bränslepump och tändning inte fick någon ström, vilket i sin tur ledde till att hojen inte startade..
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Och crashpucken höll ju bra........DSC_0035.jpg

Antar att man kan lägga i lite färg där det bara är upprepat... fotpinnen har det blivit en spricka i.... så den ska jag leta fram en som TIGar ihop, men däremot så är ju övre kåpan helt slut. DÅ jag vägrar köpa en från honda för det låga priset på 5000SEK, samt inte vill köpa ett helt nytt kåpset från kina, så får jag leta begagnat. Hittar varken på e-bay, blocket eller bikes mc-skrot. Någon som har idé om var man hittar?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top