Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag ska nog köra med IF av/på, Blir billigast för mig.

Tänkte bara på fordonsskatten, års skatten är 180kr och varje gång man ställer på den så ska man betala den igen? Och sen när jag ställer av den så får jag tillbaka 75 kronor. Så det kommer kosta mig 105kr som jag tappar varjegång man ställer på & av?

Precis som Harmon Rabb säger, ring och kolla vad som gäller med skatten. Den har jag inte riktigt koll på eftersom jag har året runt försäkring. Hoppas du hittar det bästa alternativet som passar dej :)
 

kozmos

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2017
Ort
Olofström
Hoj
KTM 890 DUKE R -22
Hur fan gör man om man vill köpa en tuono 2015-2016 årsmodell och är 26år ung, försäkringspremierna är ju helt sinnessjuka :crash

Är det på och av som gäller, det känns lite tråkigt då jag pendlar större delen av halvåret till jobbet med hojjen.
Vill inte köra Honda hornet resten av livet...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur fan gör man om man vill köpa en tuono 2015-2016 årsmodell och är 26år ung, försäkringspremierna är ju helt sinnessjuka :crash

Är det på och av som gäller, det känns lite tråkigt då jag pendlar större delen av halvåret till jobbet med hojjen.
Vill inte köra Honda hornet resten av livet...

Fortsätt pendla med din Hairnet och bara köra bana med den roliga? :va

Sen finns det roligare hojar att pendla med som inte är så dyra heller. Äldre SportHojar är väldans bra tills man kommer ut på bana där utvecklingen märks. :)

Att skenförsäkra för att få ner premien fungerar tills du behöver använda försäkringen. Då riskerar du att bli utan eller få kraftigt nedsatt ersättning. Det enda du betalar för är premie för att inte köra oförsäkrat i en poliskontroll.
 

kozmos

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2017
Ort
Olofström
Hoj
KTM 890 DUKE R -22
Jag pendlar inte enbart med min motorcykel men har tyvärr inte platsen att äga två för tillfället annars hade jag inte tvekat, jag är van att pendla med fordon som inte är optimala för pendling så den biten oroar inte mig ;)

Hur fungerar det vid eventuell olycka om jag har den ställd på min far då, såg att swedea hade som tillval att andra fick bruka fordonet till en lite högre premieavgift, någon som vet om försäkringsbolagen brukar strula vid olycka även om man tecknat den typen av försäkring?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Jag pendlar inte enbart med min motorcykel men har tyvärr inte platsen att äga två för tillfället annars hade jag inte tvekat, jag är van att pendla med fordon som inte är optimala för pendling så den biten oroar inte mig ;)

Hur fungerar det vid eventuell olycka om jag har den ställd på min far då, såg att swedea hade som tillval att andra fick bruka fordonet till en lite högre premieavgift, någon som vet om försäkringsbolagen brukar strula vid olycka även om man tecknat den typen av försäkring?
Den som står på försäkringen ska vara den huvudsakliga brukaren, i detta fallet hade det varit du.
Huruvida Svedea kan bevisa att det inte är din far som är det kan man bara spekulera löst i, mest troligt hade ersättning för hojen inte varit några problem men det är ju tråkigt att riskera att den uteblir.
Finns alternativ som är jäkligt roliga och billiga att försäkra, jag hade en SL1000 Falco nu i början av året som jag helförsäkrade för strax över 5', jag är 25.
Hade en TL1000S ombyggd till fighter när jag var 20-21, den helförsäkrade jag också för runt 5', spännande hoj med många kalsongbyten :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Falck MC-Assist upphör, vad välja istället ?

Fick brev imorse # om att Falck slutar som försäkringsbolag och mina försäkringar därför upphör när de går ut i mars 2019.

Jag har trafikförsäkring på hojarna efter upplevt vad helförsäkring innebär i praktiken.
Det får ta har lång tid som helst att fixa hojen. Sju (7) månader under lågsäsong !
Oktober till maj......:D
Folksam och Bike Göteborg efter vält i stillastående med GSX1300R.

Så Falck MC-Assist har varit bra att ha. Om jag blir stående.
Utnyttjat 2 gånger under 14 hojår.

Vad välja nu när Falck slutar som försäkringsbolag ?

# Postoperatör: Mailword 12608 Stockholm,
delar tydligen ut med hjälp av Tidningsbärarna.
 
Last edited:

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej!
Hos vilket bolag kan jag hitta bästa pris på en helförsäkring av en 2008 års Hayabusa? Jag är 50år och har haft kortet sen jag var 20år.
Bor i södra Sthlm.

Tacksam för svar
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej!
Hos vilket bolag kan jag hitta bästa pris på en helförsäkring av en 2008 års Hayabusa? Jag är 50år och har haft kortet sen jag var 20år.
Bor i södra Sthlm.

Tacksam för svar

Google sök mc försäkring... Får du massera me bolag å kolla me... Tar max en timme för att få fram bästa pris..
Jag gör de varje år på alla mina fordon när förfallodagen inträffar...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Kanske inte rätt tråd men...är det nån som vet ungefär vad det kostar att försäkra en EU-scooter. Tänkte skaffa en sån att ha på landet, men inte om det kostar som en sporthoj. Jag betalar ca 400kr/ år i trafikförs för min 400cc -82, men har hört att moppar är betydligt dyrare. Det går inte utan vidare att kolla med försäkringsbolagen eftersom de kräver ett reg.nummer för att kunna ge en uppgift.
Eftersom det handlar om begagnat duger det med trafikförsäkring, men det kanske blir dyrt ändå?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Kanske inte rätt tråd men...är det nån som vet ungefär vad det kostar att försäkra en EU-scooter. Tänkte skaffa en sån att ha på landet, men inte om det kostar som en sporthoj. Jag betalar ca 400kr/ år i trafikförs för min 400cc -82, men har hört att moppar är betydligt dyrare. Det går inte utan vidare att kolla med försäkringsbolagen eftersom de kräver ett reg.nummer för att kunna ge en uppgift.
Eftersom det handlar om begagnat duger det med trafikförsäkring, men det kanske blir dyrt ändå?

Vet inte, men MC-skoter är i alla fall relativt dyra att försäkra. Och moppar, etter värre! Min 300-kubikare, 2017 Honda SH300i, kostar 3500/år. Visserligen då hel och stationerad mitt i hufvudbonaden, motsvarande för moppe brukar gå på nästan det dubbla. Tumregeln är väl att de försäkringsbolag som säljer märkesförsäkring också brukar ta ut en redig slant för enbart trafik? Men försäkringspremier är en hel jäkla djungel. Är rädd att du nog trots allt får leta upp ett regnummer och kolla runt...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vet inte, men MC-skoter är i alla fall relativt dyra att försäkra. Och moppar, etter värre! Min 300-kubikare, 2017 Honda SH300i, kostar 3500/år. Visserligen då hel och stationerad mitt i hufvudbonaden, motsvarande för moppe brukar gå på nästan det dubbla. Tumregeln är väl att de försäkringsbolag som säljer märkesförsäkring också brukar ta ut en redig slant för enbart trafik? Men försäkringspremier är en hel jäkla djungel. Är rädd att du nog trots allt får leta upp ett regnummer och kolla runt...
Ok, tack. Det var dyrare än jag trodde. Har även funderat på just mc-scooter, hade budat på en Yamaha Majesty 250 nyligen men den blev såld innan. Man skulle annars tro att sådana inte var så dyra att försäkra, de körs väl rätt lugnt och oftast av äldre som bruksfordon till och från jobbet.
Men jag får väl kolla direkt med försäkringsbolaget, har Bilsport& MC nu men de försäkrar nog inte EU-moppar.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ok, tack. Det var dyrare än jag trodde. Har även funderat på just mc-scooter, hade budat på en Yamaha Majesty 250 nyligen men den blev såld innan. Man skulle annars tro att sådana inte var så dyra att försäkra, de körs väl rätt lugnt och oftast av äldre som bruksfordon till och från jobbet.
Men jag får väl kolla direkt med försäkringsbolaget, har Bilsport& MC nu men de försäkrar nog inte EU-moppar.

I början av min mc-karriär ägde jag även ett batteri med små mc-skotrar (100-125 cc): Honda Lead, Yamaha Cygnus, Honda Innova, o s v. Sådana, i åtminstone hyggligt bruksskick, från tidigt 2000-tal lär inte kosta många kronor att försäkra. Och är nog ändå i alla hänseenden bättre köp än valfri kinesmoppe... *tips från coachen*
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top