Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Kan nämna att jag idag ägnade ca 1 timme effektiv tid åt detta. Jag kontaktade ett flertal FK och nedanstående är de offert/förslag jag fick

-Moderna/Bilsport och MC
Erbjöd enbart trafikförsäkring på 30 000:-/ år och erkände att de inte ville ha sådana här hojar hos sig

-Gjensidige
40900:-/år för helförsäkring och avställningsbart
Gick dock att få ner ytterligare om man testade med Insplanet (för övrigt också den enda som gav prisexempel direkt på nätet)

-Svedea
Erbjöd enbart trafikförsäkring för 26500:- / år, ville heller inte ha sådana här hojar

-Länsförsäkringar
Vägrade försäkra hojen

Trygg Hansa
14300:- /år helförsäkring men ej avställningsbart alternativt
1633:-/månad helförsäkring när den är påstålld och 260:-/månad vid avställning
Självrisk 5000:-

-Suzuki Märkesförsäkring (via länsförsäkringar)
16 390:-/ år helförsäkring
25000:- i självrisk vid stöld, brand eller där motorcykeln blir demolerad...

-Folksam
4700:-/månad påställd och 450:-/månad avställd


Där har vi alltså priserna för en Suzuki GSXR 1000 K8 med 3500mil och 34årig förare i Västerås

Valet kommer hamna på Trygg Hansa då de kom med bäst offert.
 
Last edited:

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Hej,

Jag har ännu inte bestämt vilken hoj jag kommer att köpa men tänkte redan nu kolla vad försäkringen kan tänkas landa på för de olika modellerna. Problemet är att samtliga försäkringsbolag kräver registreringsnummer vilket jag saknar då jag inte har någon hoj. Kan man kolla upp detta på något sätt ändå?
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Hej,

Jag har ännu inte bestämt vilken hoj jag kommer att köpa men tänkte redan nu kolla vad försäkringen kan tänkas landa på för de olika modellerna. Problemet är att samtliga försäkringsbolag kräver registreringsnummer vilket jag saknar då jag inte har någon hoj. Kan man kolla upp detta på något sätt ändå?

Om jag inte missminner mig så är deras system kopplade mot Bilregistret och hämtar all fordonsdata därifrån. Därav behovet av regnummer för att kunna få ett svar via nätet. Enklast är väl att grunna på vilken typ av hojar du är intresserad av sedan ställa dig vid torget i Västerås och skriva ner några passande reggnummer :banana.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hej,

Jag har ännu inte bestämt vilken hoj jag kommer att köpa men tänkte redan nu kolla vad försäkringen kan tänkas landa på för de olika modellerna. Problemet är att samtliga försäkringsbolag kräver registreringsnummer vilket jag saknar då jag inte har någon hoj. Kan man kolla upp detta på något sätt ändå?
Kolla blocket efter regnummer du kan använda. Har jag gjort många gånger

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
tyvärr så lägger alla inte ut bilder med reggnummer :(
Ja men det är ju bara att maila och fråga och säga som det är, än så länge har inge undhållit den informationen när jag sagt att det är till för att kolla försäkringspremien.
 

DanneJS

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2017
Ort
Solna
Hoj
-
Kan nämna att jag idag ägnade ca 1 timme effektiv tid åt detta. Jag kontaktade ett flertal FK och nedanstående är de offert/förslag jag fick

-Moderna/Bilsport och MC
Erbjöd enbart trafikförsäkring på 30 000:-/ år och erkände att de inte ville ha sådana här hojar hos sig

-Gjensidige
40900:-/år för helförsäkring och avställningsbart
Gick dock att få ner ytterligare om man testade med Insplanet (för övrigt också den enda som gav prisexempel direkt på nätet)

-Svedea
Erbjöd enbart trafikförsäkring för 26500:- / år, ville heller inte ha sådana här hojar

-Länsförsäkringar
Vägrade försäkra hojen

Trygg Hansa
14300:- /år helförsäkring men ej avställningsbart alternativt
1633:-/månad helförsäkring när den är påstålld och 260:-/månad vid avställning
Självrisk 5000:-

-Suzuki Märkesförsäkring (via länsförsäkringar)
16 390:-/ år helförsäkring
25000:- i självrisk vid stöld, brand eller där motorcykeln blir demolerad...

-Folksam
4700:-/månad påställd och 450:-/månad avställd


Där har vi alltså priserna för en Suzuki GSXR 1000 K8 med 3500mil och 34årig förare i Västerås

Valet kommer hamna på Trygg Hansa då de kom med bäst offert.

Tja, vilken årsmodell på MCn?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Har själv kollat runt då jag ska försäkra min första hoj nu om någon vecka och Suzuki Märkesförsäkring har alltid varit klart billigast även om det är svinmycket att betala, men självrisken på 25000:- känns sådär, speciellt vid stöld.

Men nu kollade jag runt en gång till för säkerhets skull och då var trygghansa 7400:- billigare per år med deras avställningsbara om jag kör 5 månader och avställt 7. Samt att självrisken ligger på 5000:-
 
Last edited:

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Till stor del pga detta som mitt val föll på en RSV som jag köpte i dagarna. Trygg Hansa erbjöd avställningsbar för 11k om året, avställd 60:- / månad.
Årsmodell 2004, 31 årig förare 1 mil utanför Jönköping.
I förlängningen innebär detta för mig ca 4-5kkr om året i försäkringskostnad.
Hörde på omvägar att TH har tappat mycket kunder på bilsidan, samtidigt som de skitit fullständigt i mc-åkare och gör nu en satsning på mc-sidan med bra priser för att försöka ta mark igen.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Jag har hojen försäkrad hos Folksam och nu har dem i två år i rad höjt premien med 1000:-/år när jag ställt på hojen, någon mer som har upplever detta?
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Tjenare,

Ska köpa en sporthoj nu i dagarna och där har jag fått billigaste premie 13k hel/hel, tycker det är lite dyrt med tanke på att säsongen typ är slut.

Hur kan jag göra för att komma undan billigare, Typ skriva över den på bror om någon månad och köra garageförsäkring eller ska man skaffa en av o påställning direkt?

Hur fungerar det med av och påställnings försäkring? Summan som man får upp när man slår på deras sida antar jag är när den är påställd?

Jag som normalt sett bara kör på helgerna borde då kanske gynnas av en av/på och bara ha på den dom helgerna jag kör?

Hur funkar det med skatten osv?
 

Qrenoz

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2017
Ort
V
Hoj
Ingen
Är helt ny på det här.

Någon som vet hur mycket jag behöver betala för försäkring oå en Yamaha MT 07 som är reggad för att köras med A2 kort?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Tjenare,

Ska köpa en sporthoj nu i dagarna och där har jag fått billigaste premie 13k hel/hel, tycker det är lite dyrt med tanke på att säsongen typ är slut.

Hur kan jag göra för att komma undan billigare, Typ skriva över den på bror om någon månad och köra garageförsäkring eller ska man skaffa en av o påställning direkt?

Hur fungerar det med av och påställnings försäkring? Summan som man får upp när man slår på deras sida antar jag är när den är påställd?

Jag som normalt sett bara kör på helgerna borde då kanske gynnas av en av/på och bara ha på den dom helgerna jag kör?

Hur funkar det med skatten osv?

Många bolag vill inte ha av/påställningar längre. Dom kör året runt försäkring men priset följer säsongen. Som min, jag betalar 9500:-/år men månadsvis så min dyraste månad är 1300:- medans min billigaste under vinter är 400:-. Men då har jag som fördel samma fulla skydd året om hela tiden. Skatten på min är 200:- har jg för mej så även om jag skulle ställa av den är de inga pengar att prata om.
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Många bolag vill inte ha av/påställningar längre. Dom kör året runt försäkring men priset följer säsongen. Som min, jag betalar 9500:-/år men månadsvis så min dyraste månad är 1300:- medans min billigaste under vinter är 400:-. Men då har jag som fördel samma fulla skydd året om hela tiden. Skatten på min är 200:- har jg för mej så även om jag skulle ställa av den är de inga pengar att prata om.

Jag ska nog köra med IF av/på, Blir billigast för mig.

Tänkte bara på fordonsskatten, års skatten är 180kr och varje gång man ställer på den så ska man betala den igen? Och sen när jag ställer av den så får jag tillbaka 75 kronor. Så det kommer kosta mig 105kr som jag tappar varjegång man ställer på & av?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag ska nog köra med IF av/på, Blir billigast för mig.

Tänkte bara på fordonsskatten, års skatten är 180kr och varje gång man ställer på den så ska man betala den igen? Och sen när jag ställer av den så får jag tillbaka 75 kronor. Så det kommer kosta mig 105kr som jag tappar varjegång man ställer på & av?

Teckna en av och påställningsbar försäkring t ex IF. Väl hel eller halv för att få stöldförsäking. Sedan har du den avställd och garageförsäkrad över vintern. Till våren rannsakar du dig själv hur mycket du kör och väljer om du vill fortsätta med en av och påställningsbar försäkring eller gå över till en helårsförsäkring (jmf olika bolag) varje säsong. Ta det för vana.

Ring transportstyrelsen och hör exakt hur det fungerar med skatten så får du exakt besked. Ett tips är att ha återbetalningen på ett autogiro så att du får tillbaka pengar för skatt på alla dina fordon (bil & mc) direkt på ditt konto. Då slipper du postutbetalningarna. Sätt även autogiro på din försäkring om du väljer av och påställningsbar försäkring av samma anledning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top