Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

froggy_80

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Moheda
Hoj
saknas just nu
Ring trygghansa... den har ju 14 klasser numera..så att nå 13 är idag inga problem =)


Wiseguy skrev:
Bra hjälp. :tummenupp

Gillade även förslaget angående nya försäkringsklasser. Även om jag personligen skulle hamna i klass 11. :eek:

Mitt nya mål kommer att vara att bli den förste som uppnår försäkringsklass 13 på sin hoj.
 

Swells

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Falun
Hoj
fz6 n
Försäkring på en zx6r-01

Hej är det någon som har något tips på försäkring på en kawasaki zx6r 01:a, bor i Göteborg och är 28 år. snälla ge mig något tips!! :confused:
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Swells skrev:
Hej är det någon som har något tips på försäkring på en kawasaki zx6r 01:a, bor i Göteborg och är 28 år. snälla ge mig något tips!! :confused:
Tipset är att ringa till ALLA bolag, flera gånger och kolla premier. Tipset är även att försäkra på sig själv, gå ner en försäkringsgrad om man tycker priset blir för högt, halv- eller trafikförsäkring kan alltid vara ett alternativ.

Lycka till. Hojägande är dyrt.
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
arnoldsson skrev:
2528 kr per år, 220 kr i månaden har haft kortet i 6 månader och är 20 år, den står på mig.... Folksam

Men du, då har du den väl den reggad strypt till 25kw? :tungan
 

claes

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
hammarö
Hoj
blackbird
JohanFÖK skrev:
SMC (jag ;-) har gjort en försäkringsundersökning som är till för att underlätta när man skall teckna försäkring. Den är gjord både för nybörjaren och för den som redan har en mc försäkrad.

Prova och hör gärna av dig om du tyckte den var bra eller skitbra! ;-)

http://www.freespeed.nu/smc

Svar;
Claes - bra.
Finns det någon samlingssite för bolagen i din sammanställning?
Det skulle underlätta premiesökning.
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Försäkring

JohanFÖK skrev:
SMC (jag ;-) har gjort en försäkringsundersökning som är till för att underlätta när man skall teckna försäkring. Den är gjord både för nybörjaren och för den som redan har en mc försäkrad.

Prova och hör gärna av dig om du tyckte den var bra eller skitbra! ;-)

http://www.nu/smc

Tja!
Ska skaffa hoj till våren, men är rädd för försäkringen, tänkt försäkra på farsan som är 57 (jag e 18) kmr regga en 25 kw r6 förmodligen men folk är inte ense om det spelar roll eller ej när det gäller strypning av hojen och billigare försäkring pga det. Hur fungerar det, va bör jag välja, och ska man ta halvförsäkring lr hel??
Tacksam för svar!!! R1onboard@hotmail.com
Mvh
Jonathan
 

C.K

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6RR -05
Pluto skrev:
Fick pris på min hoj. 3.800:- helår helförsäkring. Inklusive assistans om jag blir stående på vägen och för assistans är det ingetn självrisk. Grymt bra.

De hade tydligen precis gjort om sin mc försäkring och ska sattsa på det och därför är de numera billigare. Helt klart värt att kolla upp!


Pratade med Folksam idag och jag skulle få ge 46.342 kr för helförsäkring :mad:
Det är för fan mer än vad min cykel kostar...... :huvet
 
Last edited:

andromeda

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki 750 GSX
Hej. Jag fattar inte hur Folksam kan vara det billigaste, det var det dyraste för mig när jag kollade, jag kollar varje år för premierna ändras hela tiden. Jag har Bil & Mc specialförsäkringar i Växjö, det var iaf klart billigast för mig. Jag ger 3200:- helår/halvförsäkringför en Suzuki GSX 750.Bor i zon 2 i Örebro.

Pluto skrev:
Det var folksam. Men det visade sig att det inte var så bra...trotts allt. Till att börja med avsåg det min tidigare hoj. GSX600F-99. Alltså inte ninjan. Sedan räknade de fel då de räkna på den strypta effekten. De skulle dock stå för de priset första året. Men det faktiska priset var typ 9-10papp. Men så sålde jag ju den och köpte mig en Ninja. Men det blev folksam ändå då de ändå var billigast. Så nu betalar jag drygt 11.000 helår för halvförsäkring. Sjukt mycket pengar men trotts allt det billigaste alternativet och förhållandevis låg självrisk.

/Pluto
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hej

Kollade vilka bolag som vill försäkra min GSXR 1000 -02

Trygghansa 28300kr hel, helår

Folksam helförsäkring 25282kr helår

If helförsäkring 23124kr helår

Länsförsäkringar 18816 hel, helår

Bilsport MC försäkrar ej riktiga MC..

Finns rätt många kronor att spara om man jämför..

Till saken hör att jag är 37år, bor i glesbyggd, har eget hus och garage, haft MC kort i 21år och 13år försäkring utan skador, dvs aldrigt haft skador..

Slutsatsen måste bli att jag byter från mitt nuvarande bolag Folksam som förövrigt är 33% dyrare på ena bilens försäkring till Länsförsäkringar som gör att jag sparar en inte helt obetydlig summa pengar :)

Nu skall jag sätta ihop en kalkyl för mina försäkringar så jag kan optimera fördelar/nackdelar på ett bra sätt innan jag bestämmer mig

Edit:
Det blev billigast med en kombination av TryggHansa för bilarna och hemmet samt en halvförsäkring för Gixxern hos Länsförsäkringar, sparar 5600kr utan några försämringar :hihi
 
Last edited:

JBL16

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Kronobergshed
Hoj
FZ1-N -08
Tänker byta hoj till en yamaha FZ6-N -06
28 år haft körkort i 3 år.

Folksam ca 26000 kr helförsäkring
Länsförsäkringar ca 21000 kr helförsäkring
Bilsport & mc ca 10000 kr helförsäkring

Varför ska dom andra bolagen ha så jävla
mycket mer för sina försäkringar? :mad: :kocko
 

Kimmse

Noll Koll
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Bara
Hoj
CBR929RR FireBlade -00
Försäkring

Jag snackade med If först men de villa ha 9.000:- för trafikförsäkring för min cbr 600f 99. ringde folksam och snackade med dem har den nu halvförsäkrad i folksam för 9.100:- och möjlighet att ställa av den när jag vill. är 19 år haft körkortet sen aug 05 :yoparty . tyckte att det var helt ok. mc & bilsport var dyrast de ville endast trafik försäkra den för 25.200:- om året med möjlighet att ställa av :3freak . HOJEN STÅR PÅ MIG, för er som undrar.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Kimmse skrev:
Jag snackade med If först men de villa ha 9.000:- för trafikförsäkring för min cbr 600f 99. ringde folksam och snackade med dem har den nu halvförsäkrad i folksam för 9.100:- och möjlighet att ställa av den när jag vill. är 19 år haft körkortet sen aug 05 :yoparty . tyckte att det var helt ok. mc & bilsport var dyrast de ville endast trafik försäkra den för 25.200:- om året med möjlighet att ställa av :3freak . HOJEN STÅR PÅ MIG, för er som undrar.

jag fick liknande siffror, 19 år centralt gbg.
 

zaya

Speed of life
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf R6
Hej kära läsare...

Hej!
Jag är en kille som är 19 år. Jag tog körkortet förra året i september. Allting är nytt för mej tom hemsidan :huvet
Jag har en R6:a år 99 som har gått 3800 mil.
Jag VET inte vad jag ska göra när det gäller försäkringen...
Ska jag föräkra den på mitt namn eller min mamma???
Jag har försökt läsa försäkring vilkor eller förskningen. men jag fattar ingenting för jag har aldrig haft ett fordon... :lol
Jag behöver de bästa rådet ni kan komma på...
Jag vill nämnligen ha en aning vad priserna ligger på och vilken försäkrings bolag är bäst
Snälla hjälp mig...

Vi syns...
 

Kimmse

Noll Koll
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Bara
Hoj
CBR929RR FireBlade -00
Försäkring

zaya skrev:
Hej!
Jag är en kille som är 19 år. Jag tog körkortet förra året i september. Allting är nytt för mej tom hemsidan :huvet
Jag har en R6:a år 99 som har gått 3800 mil.
Jag VET inte vad jag ska göra när det gäller försäkringen...
Ska jag föräkra den på mitt namn eller min mamma???
Jag har försökt läsa försäkring vilkor eller förskningen. men jag fattar ingenting för jag har aldrig haft ett fordon... :lol
Jag behöver de bästa rådet ni kan komma på...
Jag vill nämnligen ha en aning vad priserna ligger på och vilken försäkrings bolag är bäst
Snälla hjälp mig...

Vi syns...

enligt mig tycker jag att folksam är de bästa försäkringarna när det gäller ungdomar. försäkrar du den på någon av dina föräldrar kommer försäkringsbolaget kolla upp ifall någon annan anhörig i familjen har tagit körkort iaf för hojen du köpt är inte direkt en "mammahoj" :hihi .
och då kan det bli mycket klydd senare bästa är att föräkra den på sig själv så du får ställa av den när du vill. Kommer även bli problem om du blir inblandad i en olycka och ni fyller i papperna då du måste komma överens med de inblandade att det var din mamma som körde hojen. jag betalar 9.100:- om året för min cbr600f 99- och det är relativt centralt jag bor. då har jag även möjlighet att ställa av den när jag vill och känner för. ring runt lite och hör med försäkringbolag. LYCKA TILL!!! :pannkyss
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
zaya skrev:
Hej!
Jag är en kille som är 19 år. Jag tog körkortet förra året i september. Allting är nytt för mej tom hemsidan :huvet
Jag har en R6:a år 99 som har gått 3800 mil.
Jag VET inte vad jag ska göra när det gäller försäkringen...
Ska jag föräkra den på mitt namn eller min mamma???
Jag har försökt läsa försäkring vilkor eller förskningen. men jag fattar ingenting för jag har aldrig haft ett fordon... :lol
Jag behöver de bästa rådet ni kan komma på...
Jag vill nämnligen ha en aning vad priserna ligger på och vilken försäkrings bolag är bäst
Snälla hjälp mig...

Vi syns...

Försäkra på din mormor, har man inte råf skall man inte köpa heller :3freak

vad tänker folk med idag?
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
WOhoo!

trygg hansa skickade hem en lapp att de skulle försämnra försäkrningen samtidigt som de skulle höjja priset...
så jag gick över till konkurenten o tjänar 300 spänn i månaden! =)
underbart
 

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Jag: 22år, övningskör, tar lappen nu i sommar hoppas jag :)
Hoj: VFR750F '92
Försäkring: Halvförsäkring hela året 5000kr (Trygg-Hansa)
inte så jäkla illa va?
 

Manos_R1

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha YZF R1 - 98
Jag pröjsar 1749 kr/mån i försäkring till TH, jag är 22 bast!

Dyrt tycker vissa, jag tycker det är värt det alla gånger, hade nog kunnat pröjsa 2500:- och ändå haft ett leende på läpparna när jag tänker på rettan och framförallt när jag sitter på den!

:yoparty

Och ja, ställ försäkringen på er själva för guds skull... har ni inte råd, köp en billigare hoj...

//E
 

Woofer

För feg för Wheelies
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Svart Fireblade 92a, haft en Aprilia AF1 Sport 90a
...

Har en Blade -92a, haft körkort i snart 16år. Skadefri sedan jag
köpte Bladen 98. Bor i Karlskrona centrum och Trygg-Hansa
tar 4000kr hel/helår (Dem har höjt 200kr inför detta året).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top