Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja jag har haft turen att inte behövt använda försäkringsbolaget än, jag har bara betalat premierna och sett glad ut, men dom har höjt undan för undan så nu tyckte jag måttet var rågat (efter 6 år hos Folksam)
Men det skulle vara intressant att höra hur andra har upplevt Trygg Hansa vid ett skadetillfälle.
Men det kanske är som Ozzian skriver
Man vet inte.
Försäkringar är luriga då du vet dess verkliga värde/utfall först när du behöver utnyttja den.

I mitt fall visade skadehanteraren en blocketannons på billigaste R1 -05 han hittat just då.
Det var inte samma färg, en (1) bild där hojen stod lutad mot en vägg, inget miltal, det var omöjligt att avgöra något, dessutom fanns hojen 50mil bort (enkel resa).

Påtalade att jag är extremt noggrann med mina saker och att cyklarnas verkliga värde kanske inte var samma. Hans kommentar var -"Ingen som har en mc missköter väl den?" -så that's it.

Hade just servat hojen med delar för 8500kr.
-"Det får du inget för".
-"Nä men då monterar jag tillbaka det gamla drivpaketet, tändstift, däck mm" som fortfarande var i ok skick.

-"N, näe, det är vår mc nu" (den stod fortfarande på mej i trafikregistret).
-"Du får inte röra MCn...... okej, du får 1000kr till men det är allt".

Verkstan värderade rep + delar till 75000kr så jag ville ha den renoverad ist...
-"Jaaa du, då lär du inte få tillbaka någon hoj denna säsongen".

Verkstan säger det inte kommer ta så lång tid.
-"Nej du vet, då måste vi börja leta begagnade delar, omlack av en djupt skrapad sving osv".
Ville gå vidare men han menade att "det kommer du inte ha något för".

Var trött på hela skiten och ville absolut inte riskera få tillbaka en hoj reparerad till lägsta kostnad så jag accepterade inlösen.

Tror inte det alltid går till så här men det vet du inte förens något hänt, fram tills dess kan du hunnit betala hojen flera ggr om.
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Hur fasen har ni råd att försäkra sporthojar? Kostar ju skjortan överallt om man vill ha Hel. Är ändå 30år och bor i en stad med 50k invånare.

Kollade på en MV F3 800 men örk.
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Nää så är det kanske men jag vill ha en hojfan med ABS :) Min Buell 1125CR med 149hp kostar ju 5000 om året Hel så varför ska en klenare sporthoj med ABS vara så mycket dyrare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nää så är det kanske men jag vill ha en hojfan med ABS :) Min Buell 1125CR med 149hp kostar ju 5000 om året Hel så varför ska en klenare sporthoj med ABS vara så mycket dyrare.

Försäkringspremier sätts inte efter en logik som vanliga dödliga kan förstå... :fakta


För min del har jag ABS i högerhanden. Inte lika bra som de senaste naturligtvis men i 35 år och cirkus 70 000 mil har det fungerat...:)
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Hur fasen har ni råd att försäkra sporthojar? Kostar ju skjortan överallt om man vill ha Hel. Är ändå 30år och bor i en stad med 50k invånare.

Kollade på en MV F3 800 men örk.

Mest gamla gubbar från landet som hänger här på sporthoj vet du:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur fasen har ni råd att försäkra sporthojar? Kostar ju skjortan överallt om man vill ha Hel. Är ändå 30år och bor i en stad med 50k invånare.

Kollade på en MV F3 800 men örk.

Tja, man bor ute på landet? En polare i samma ålder (han är 3 veckor äldre) som mig får betala 3-4 ggr så mycket för alla försäkringar inne i sthlm som jag får betala ute på landet (riktiga landet, inte ens en by.)

En flång ny literklubba är mer än vad jag vill betala i försäkring, men det är inte skitdyrt. Alla andra hojar kostar mindre än min bil att försäkra. Även lite äldre sporthojar.
 

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
RSV4 R
Klart att det är dyrt. Fast sporthoj köper man ju inte med hjärnan utan med hjärtat :)
Hade jag använt hjärnan så hade jag haft en Tuono istället för en RSV4.
Den kostade 6000 om året istället för 18000 att försäkra.

Men det känns ändå som att försäkringarna har ökat markant mot när jag hade
sporthoj senast. Dom enda försäkringsbolagen som inte hittade på absurda premier var
Trygg Hansa och Länsförsäkringar. Alla andra bolag var dubbelt så dyra eller erbjöd enbart
trafikförsäkring. Får väl bosätta mig utanför stan framöver :gnissla
 

Cerwinboy

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2017
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha YZF R1 2009
med dom nya reglerna verkar försäkringen skuta i höjden. har en YZF R1 2009. den pratade försäkringsbolagen om att den till hör EV klass 37 ??? den var dyr. kollade på en GSX1000R 2012 som hamnade i EV klass 38 med 44 000:- hos länsförsäkringar som lägst.

var och vilka ska man teckna bra försäkringar hos. har ju inte råd att pynta sådana summor för min R1 i daxläget heller.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
På min zx6r 1999 betalar jag halv + assistans - helår, runt 3900 :-. tycker det känns onödigt dyrt för bara en gammal hoj, är förövrigt 24 år.
 

nikish

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2017
Ort
Sliema
Hoj
hoyonsung 250
med dom nya reglerna verkar försäkringen skuta i höjden. har en YZF R1 2009. den pratade försäkringsbolagen om att den till hör EV klass 37 ??? den var dyr. kollade på en GSX1000R 2012 som hamnade i EV klass 38 med 44 000:- hos länsförsäkringar som lägst.

var och vilka ska man teckna bra försäkringar hos. har ju inte råd att pynta sådana summor för min R1 i daxläget heller.


asså helt sjukt. Hur ska man ha råd?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
med dom nya reglerna verkar försäkringen skuta i höjden. har en YZF R1 2009. den pratade försäkringsbolagen om att den till hör EV klass 37 ??? den var dyr. kollade på en GSX1000R 2012 som hamnade i EV klass 38 med 44 000:- hos länsförsäkringar som lägst.

var och vilka ska man teckna bra försäkringar hos. har ju inte råd att pynta sådana summor för min R1 i daxläget heller.

DEt är ju i princip billigare att bara köra med TFFs "försäkring" då...
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
med dom nya reglerna verkar försäkringen skuta i höjden. har en YZF R1 2009. den pratade försäkringsbolagen om att den till hör EV klass 37 ??? den var dyr. kollade på en GSX1000R 2012 som hamnade i EV klass 38 med 44 000:- hos länsförsäkringar som lägst.

var och vilka ska man teckna bra försäkringar hos. har ju inte råd att pynta sådana summor för min R1 i daxläget heller.

Vad är en "EV klass"?
 

Cerwinboy

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2017
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha YZF R1 2009
jag vet inte. men det blurrades något om ett förhållande mellan HK / vikt . har för mig det står i mitt regbevis om någon E* för kortning. tror det står EG 134kw som dom har någon uträkning på. tyckte han sa EV . pratade med Honda/BMW i Kalmar om en BMW S1000RR som skulle kosta strax över 3000:- i månaden på mig. då är jag 33år och har allt hos Folksam som bil, hem , pensionsparande etc... 36 000:- i hel års preemie :confused: saknar mi gammla R1 som stod 55kw i pappret.

i dax läget ger jag 4000:- om året för enbart trafik på min yzf R1 2009.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
jag vet inte. men det blurrades något om ett förhållande mellan HK / vikt . har för mig det står i mitt regbevis om någon E* för kortning. tror det står EG 134kw som dom har någon uträkning på. tyckte han sa EV . pratade med Honda/BMW i Kalmar om en BMW S1000RR som skulle kosta strax över 3000:- i månaden på mig. då är jag 33år och har allt hos Folksam som bil, hem , pensionsparande etc... 36 000:- i hel års preemie :confused: saknar mi gammla R1 som stod 55kw i pappret.

i dax läget ger jag 4000:- om året för enbart trafik på min yzf R1 2009.

Folksam vill inte försäkra motorcyklar och struntar i att du är helkund...

Vi var nöjda som helkund hos Folksam men har tagit bort motorcyklarna och bilarna. Tyvärr för Folksam som hade vår försäkringshistoria sedan länge och kunde se att vi inte använde varken motorcykel- eller bilförsäkring. Liten risk från deras sidan alltså men eftersom de tydligen har som "policy" att inte försäkra motorcyklar till vettiga premier så blev de av med ett hushåll som nöjd helkund...

Gjensidige tar samma som Folksam innan höjningarna. Höjde visserligen med 7 kr/mån i år men det är godtagbart...
 

Cerwinboy

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2017
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha YZF R1 2009
men visst är det skrämmande att dom försöker krama ut varenda krona ur konsumenten. och allt dom svarar med är att det är svåra olyckor på mc och att det är därför det är dyrt. jag vände på frågan till han jag pratade med och sa att om du skulle ge 30 000 i helårspreemie så vill du ha valuta för pengarna. så dom som kör helförsäkrat och laggt ut hela semmester pengarna på en försäkring kommer ju köra så in i helvete för att få valuta och givet vis utan reg skylt.

jag tror dom bluffar ganska hårt.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Ja ingen vet hur försäkrningsbolagen funkar, inte ens jag och då är jag ändå gift med en kvinna i försäkringsbranschen :7peta. Gick och köpte en Apriia 1000cc på ålderns höst och klarade mig med 1300 för sommarsäsongen och 2000 helåret, halvförsäkrad. Nu står den visserligen i garage men dom har definitivt inte sett mig köra :fyllisar - vilket kanske är min smala lycka... ;):
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Slänger ut en fråga här

Blev precis Daddy till en K8, tänkte kolla vilka summor folket hamnar på på sin FK och med vilket bolag?
Har tänkte ringa runt under veckan givetvis, men nyfiken ändå...
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Slänger ut en fråga här

Blev precis Daddy till en K8, tänkte kolla vilka summor folket hamnar på på sin FK och med vilket bolag?
Har tänkte ringa runt under veckan givetvis, men nyfiken ändå...
Nästa omöjligt att svara på. Försäkringsbolagen har och använder enorma mängder data när dom sätter sina avgifter. Äldre, boende, kön, historik, familjesituatiion, typ av hoj osv. Det gör att jag och min granne med samma höj kan se ganska lika ut (vid en normal titt men hos ett och samma bolag kan bedömas väldigt olika. Ring runt, kolla och kan du tänka dig att vara otrogen och flytta flera försäkringar kan du få helt andra priser. Det är ett j-vla jobb men kan i slutändan spara tusenlapp.

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top