Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Tja..

Hur fan försäkrar man en mc när man är man och 24 år (fyller om 1 månad)...

Min KTM 625 SMC höjer dem avgiften för varje år nu...... Dessutom är jag sugen på att byta till någon mer streetfighter hoj, typ MT-07/09 Duke 690 eller liknande..

Jag bor i Gbg vilket mest troligt är det största problemet...... Men skall eventuellt flytta och bosätta mig i en mindre håla utanför Gbg där jag även då har ett låst garage..

Men hur gör ni som nyligen har tagit MC kort och köper en nyare hoj som har mer än 35kW???
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
KTM sm 990 08 helförsäkring i bilsport mc med rel billig självrisk kostar mig 4400kr helår "44år" så det är en typ av +40 försäkring.
Bilsport mc var absolut billigast med råge. De andra bolagen ansåg at de här var en högrisk hulliganmaskin fast med lite finare ord ,,,44år och kör hulliganmaskin är inte dåligt :lol
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Tja..

Hur fan försäkrar man en mc när man är man och 24 år (fyller om 1 månad)...

Min KTM 625 SMC höjer dem avgiften för varje år nu...... Dessutom är jag sugen på att byta till någon mer streetfighter hoj, typ MT-07/09 Duke 690 eller liknande..

Jag bor i Gbg vilket mest troligt är det största problemet...... Men skall eventuellt flytta och bosätta mig i en mindre håla utanför Gbg där jag även då har ett låst garage..

Men hur gör ni som nyligen har tagit MC kort och köper en nyare hoj som har mer än 35kW???


man får helt enkelt välja hoj efter vilken försäkring man har råd med, inte mycket att göra :(

min Mt-07 försäkrade jag i augusti förra året hos svedea för 5900 halv/helår, 10k för hel/hel.
27 år, körkort i 2-3 månader och bor centralt i örebro.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja..

Hur fan försäkrar man en mc när man är man och 24 år (fyller om 1 månad)...

Min KTM 625 SMC höjer dem avgiften för varje år nu...... Dessutom är jag sugen på att byta till någon mer streetfighter hoj, typ MT-07/09 Duke 690 eller liknande..

Jag bor i Gbg vilket mest troligt är det största problemet...... Men skall eventuellt flytta och bosätta mig i en mindre håla utanför Gbg där jag även då har ett låst garage..

Men hur gör ni som nyligen har tagit MC kort och köper en nyare hoj som har mer än 35kW???

Jag var förvisso 30 och hade haft hoj ett år då, men jag hade turen att den hojen jag absolut helst ville ha var en sporttourer. :kär Låg försäkring som fasen. :hihi
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Tyvärr finns det väll bara två alternativ, välja hoj efter försäkring eller bita i de sura äpplet och betala vad dom vill ha.
Jag hade samma tur som Ulvhanne den hojen jag ville ha då (zzr600) var riktigt billig att försäkra :)
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
man får helt enkelt välja hoj efter vilken försäkring man har råd med, inte mycket att göra :(

min Mt-07 försäkrade jag i augusti förra året hos svedea för 5900 halv/helår, 10k för hel/hel.
27 år, körkort i 2-3 månader och bor centralt i örebro.

Jo det är nog den tragiska sanningen. Nu är det ju dock inte så att har tänkt att skaffa mig en R1 direkt...

Jag har kollat på MT-07/MT-09 och även några liknande..

Idag har jag min KTM försäkrad hos trygghansa där den kostar 980kr/mån helförsäkrad. 180kr/månad avställd så priset blir bra utslaget på ett år...

Jag kollade med bilsport och MC

KTM 625 = ca 14500kr/år hel
MT-07 = ca 17500kr/år hel

Där är skillnaden inte så stor men då är det inte återställningsbara och tycker det är surt att betala dryga 1200kr/mån för något man inte kan nyttja...

Bara för skoj skull så kollade jag vad försäkringarna skulle vara på min mor..

Kvinna 55+

Svedea

KTM 625 = 3800kr hel/år
MT-09 = 3400kr hel/år

Och då räknade dem med att hon tar MC kort idag.... Jag förstår beräkningssättet men gillar det inte. Har haft bil körkort sedan jag var 18år och nu MC kort i 2 år. Jag har 6 skadefria år, inte varit inblandad eller i närheten av olyckor. Men jag tillhör gruppen som statistik inte gillar och råkar bo på fel ort dessutom....
 

Von Tratt

Kööör bara!
Gick med
21 May 2008
Ort
Färgelanda
Hoj
2000, Honda, Fireblade
Det är ju fan att man skall behöva ha mc:n reggad på farsan när man är 33 år..
Men priset talar ju sitt tydliga språk.

Honda CBR 929rr -00

Helförsäkring på mig: 11130kr/år
Halvförsäkring på mig: 9078kr/år

Helförsäkring farsan: 5502kr/år
Halvförsäkring farsan: 3849kr/år

Detta gäller för Trygg Hansa.
Bor på mindre ort i Västsverige.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Jo det är nog den tragiska sanningen. Nu är det ju dock inte så att har tänkt att skaffa mig en R1 direkt...

Jag har kollat på MT-07/MT-09 och även några liknande..

Idag har jag min KTM försäkrad hos trygghansa där den kostar 980kr/mån helförsäkrad. 180kr/månad avställd så priset blir bra utslaget på ett år...

Jag kollade med bilsport och MC

KTM 625 = ca 14500kr/år hel
MT-07 = ca 17500kr/år hel

Där är skillnaden inte så stor men då är det inte återställningsbara och tycker det är surt att betala dryga 1200kr/mån för något man inte kan nyttja...

Bara för skoj skull så kollade jag vad försäkringarna skulle vara på min mor..

Kvinna 55+

Svedea

KTM 625 = 3800kr hel/år
MT-09 = 3400kr hel/år

Och då räknade dem med att hon tar MC kort idag.... Jag förstår beräkningssättet men gillar det inte. Har haft bil körkort sedan jag var 18år och nu MC kort i 2 år. Jag har 6 skadefria år, inte varit inblandad eller i närheten av olyckor. Men jag tillhör gruppen som statistik inte gillar och råkar bo på fel ort dessutom....


min erfarenhet är att bilsport och mc är sinnessjukt dyra om man inte är 30 år och haft mc körkort i 5 år.
jag har kollat upp en hel del cyklar där och fick ofta ett pris på 25k när vissa andra låg på 10k tex.

min ktm 530 var billigast med avställningsbar hos folksam, men folksam var även dyrare än svedea när ja bytte hoj. så det är alltid värt att kolla alla f-bolag när man köper ny hoj.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Allt är relativt....
Dyrt ?
Var för du för valuta för dina pengar ? "om olyckan skulle vara ett faktum"

Man kan räkna på många sätt....
Här är mitt exempel.

Jag har en vän som inte har råd med mc , säger han.
Han säger även att det är dyr med försäkring trots att han arbetar.
Som personliga laster så är han rökare & tar ett par öl då & då när han är ledig på helger &
semestrar en del.

Han röker en paket varje dag i snitt.
Han lägger alltså ca 55 kronor varje dag på något som skadar hälsan
& dessutom bara går upp i rök.....

Jag gjorde en kalkyl på detta.

365dagar gånger 55 kronor = 20075 kronor

Han betalar även hans tjejs cigaretter väldigt ofta.
han sa att hon röker inte så mycket , ca en tredjedel av vad han röker.
Så jag plussade på detta.

26766 kronor. som går upp i rök.

De reser en gång varje år till soliga länder för ca 20 000:-

Helt plötsligt insåg han vad som var fel.

hör och häpna ....

De har i dag sedan ett år tillbaka slutat att röka.
De har nu skrivit in sig i trafikskolan & köpt sin första MC.

De har till och med råd att betala av på en relativt ny MC 2013 årsmodell.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Hejsan!

Tänkte försäkra min nyinskaffade 2003 KTM 640 Enduro. Bor i innerstaden Uppsala och är 29 år, haft körkort för hoj sen 2004 (2006 övergick det till tungt kort, tog ju mellan först då..).

Har kollat runt en massa (alla försäkringsbolag). Hel/hel.

Fått priser från över 20-25 tusen om året ner till vilka jag tror är bäst (bilsport mc) som tar ca 6200 (5600 ca med SMC-rabatt så det eju värt det bara där att vara medlem).

När jag googlar verkar folk få otroligt mkt bättre priser, är det jag som är dum eller är Uppsala verkligen så jättedyrt?

Inga verkar ha offroadsförsäkringar längre, rätta mig om jag har fel?

Länsförsäkringar där jag har hemförsäkring mm ger 4700 kr/år om jag har garage (vilket jag inte har då jag bor i lägenhetshus och är rätt säker att jag inte kommer ner i cykelrummet..). Annars över 7k. Med min futtiga 5% rabatt (20% rabatt om man lägger om bolån mm men det ger ju ändå inte just nått bättre än Bilsport MC så varför bry sig?).

Är 6k rimligt för hel/hel för mig och denna MC? Hade trott att en sån här hoj skulle vara lite billigare i försäkr., men tji fick man eller? :D Tacksam för kommentarer då jag måste fixa försäkringen typ igår :p

Edit: Äh, det fick bli BSMC, inget annat försäkringsbolag är i närheten av dem, är ganska uppenbart..
 
Last edited:

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
Hej tänkte kolla hur man kan trixa om försäkringen, väljer jag en ny hoj T.ex bmw 1000rr är försäkringen 6000 helår med avställning (på min pappa såklart) men så fort jag går ner i åren till gixxer k3, 924, kawa osv i samma klass så blir dem uppåt 30 tusen utan avställning för bara trafik?

Bor i centrala GBG så påverkar ju...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hej tänkte kolla hur man kan trixa om försäkringen, väljer jag en ny hoj T.ex bmw 1000rr är försäkringen 6000 helår med avställning (på min pappa såklart) men så fort jag går ner i åren till gixxer k3, 924, kawa osv i samma klass så blir dem uppåt 30 tusen utan avställning för bara trafik?

Bor i centrala GBG så påverkar ju...

Ska din farsa köra rejshoj? Ballt.
 

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
Hur får du fram siffrorna? Är det när du skriver alla hojar på din farsa som premierna är de du skriver.


yes enbart med pappas nummer, med mitt personummer uppgår dem ju över 100 tusen om året... ska ringa runt lite brukar ju gå att få ner, men att det skiljer så mycket mellan ny/gammal hoj
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej tänkte kolla hur man kan trixa om försäkringen, väljer jag en ny hoj T.ex bmw 1000rr är försäkringen 6000 helår med avställning (på min pappa såklart) men så fort jag går ner i åren till gixxer k3, 924, kawa osv i samma klass så blir dem uppåt 30 tusen utan avställning för bara trafik? Bor i centrala GBG så påverkar ju...

Kraschstatistik för Suzuki K3, Honda 924, kawa samt reservdelspriser
att jämföra med
Kraschstatistik för BMW och reservdelspriser

Köper du en äldre hoj är det ingen idé att ha nått annat än trafikförsäkring,
För det ända som händer vid krasch är att hojen blir inlöst.
Medan du själv
(om lite händig mekare kan fixa den för några 1000-lappar + eget arbete)
Och om du har ett bra garage med tjuvlarm som få har tillgång till att förvara hojen i.

Men försäkringsbolagen brukar ibland inte presentera trafikförsäkring på sina sidor.
De vill ju tjäna pengar.
Ju högre premie (=halv- eller helförsäkring), desto mer högre vinsten i kronor för försäkringsbolaget !
 

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
Kraschstatistik för Suzuki K3, Honda 924, kawa samt reservdelspriser
att jämföra med
Kraschstatistik för BMW och reservdelspriser

Köper du en äldre hoj är det ingen idé att ha nått annat än trafikförsäkring,
För det ända som händer vid krasch är att hojen blir inlöst.
Medan du själv
(om lite händig mekare kan fixa den för några 1000-lappar + eget arbete)
Och om du har ett bra garage med tjuvlarm som få har tillgång till att förvara hojen i.

Men försäkringsbolagen brukar ibland inte presentera trafikförsäkring på sina sidor.
De vill ju tjäna pengar.
Ju högre premie (=halv- eller helförsäkring), desto mer högre vinsten i kronor för försäkringsbolaget !



just det här som är saken då.. det är trafikförsäkring vi pratar om med dem ovannämnde siffrorna... är fan billigare att köpa ett hus i kiruna och sen flytta sin bostadsort dit upp -.- vill enbart ha trafik då mek gör jag själv samt stöldrisken är minimal hos mig. så hur kan man trixa runt? eller ska man ringa och be på sina knän? vill enbart ha så den är laglig
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
och den är inte laglig för att den står på honom på grund av?...

blir bara högre självrisk med en annan förare om man inte valt till att man är ändå i försäkringen

Ja, hojen ska försäkras av den som är den huvudsakliga brukaren, som vanligen är den som har det ekonomiska intresset i hojen. Köper DU en hoj, och skriver den på din FARSA, och DU brukar den, då är det SKENFÖRSÄKRING.

Säg att du klotar hojen, som står på din farsa. Försäkringsbolaget begär att få se kvitto, och från vilket konto pengarna kom som betalade hojen.

Kom dom pengarna från din fars konto (som jag förutsätter har MC-kort), så är det ju inga problem. Han har det ekonomiska intresset i hojen.

Sen tycker jag att man göra saker på rätt sätt utan att luras, men alla har ju inte en fungerande moralisk kompass. MIG, MIG, MIG, JAG FÖRST, BILLIGT TILL MIG!

När du klotar den hojen (eller när någon av alla andra valpar som skenförsäkrar vurpar) så höjs försäkringspremierna i din fars åldersgrupp, där folk kanske vanligen kör lite mer sansat.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top