Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Hittade TryggHansa i förrgår - 1 1 0 0 kr / hel/hel. 300kr + för extra skydd vid krash

Ibalnd e det bra att vara 40+...........

Trygg-Hansa är fan ta mig the bomb när man kommer över en viss ålder. När jag kollade vad min ZX6R skulle kosta för min far hade de en ytterst förmånlig halvförsäkring för 2 400 per år. På mig? 27 lax bara för trafik... Jaja, man vet vart man ska vända sig när man passerar 30 i alla fall. :D
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Håller med, helt grymt

Ska byta när min nuvarande försäkring på Bilsport o Mc har uppsägningsdag. För min åldrande CB 500 tar den sista firman drygt 2500 med vagnskada o rubbet. Trygg Hansa ligger på hälften o knappt det 1193:-

Ja, jag är gammal pensionär så det hjälper nog upp saken..

Funderar på att köpa en Kawa er-5 från 2001- Något motorsvagare än Hondan men ungefär samma typ av hoj. Kawan kostade i stället 2100 per år för helförsäkring, vilket kändes ganska konstigt....
 
Last edited:

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Jag är 34 och har min försäkrad hel/helår genom Suzuki märkesförsäkring/länsförsäkringar. Betalar 3434 kr/år. Kollade precis Trygg-Hansa och dom vill ha 15800 för liknande försäkring. Så dom är inte bäst bara för att man fyllt 30. :fakta
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
bah vem orkar vara mogen? mogen e för tråkmånsar :p

Hur hade du reagerat om nån försöker hindra dig från att göra det du älskar att göra? ställer du dig i ledet igen å håller tyst?
Jag tror du precis besvarade din fråga om varför du får så hög premie...
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag 41, Gixxer 1000 K6 18 487 kr/år hos Trygg Hansa och det finns billigare alternativ hos andra så jag är inte kund hos dom om ni förstår :)
 

Kawasaki_87

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n
Hej,
Är lite sugen på att köpa en Yamha Xj6 -12 och låta den stå över vintern tills det är dags för säsong igen MEN, försäkringen är svindyr tycker jag.

Har haft min förra MC försäkrad på farsan men tycker att det är dags att börja försäkra mina fordon på mig men skillnaden är enorm.

Jag är 28 år, kille, mc kort i 1 år, bilkort i 10 år. Bor vid globen. Pris helförsäkring 15.000/år via Svedea.
Pappa, 55 år har inte ens MC-kort, bor i en förort till stockholm. Pris helförsäkring 2900/år via Svedea.

13.000kr i skillnad för en MC som kostar ca 40.000, känns som att det inte ens lönar sig att försäkra på mig då?

Kan lika gärna föräkra den med en halvförsäkring på farsan för 2100kr och hoppas på det bästa?

Vad tycker ni veteraner?? Ologiskt att försäkra för 15.000kr år för en MC som som är värd 40.000.

Kan lika gärna köra med trafikförsäkring och köpa en ny MC varannat år med en försäkring på 15k:(:(
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Var försäkrar man en Ducati 999, 1098, 1199 eller liknande ?
(är +50 och har haft hoj-kort jättelänge )
 

Raderad medlem 61114

Guest
Länsförsäkringar mc-smart skulle ta ca 13.000kr i hel/hel för mig på en 899. 34 år i en håla utanför gbg!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
värt att veta är att länet kräver hemförsäkring hos dom om ni vill teckna sport-mc hos dom. I alla fall i jkpg trakten !
 

bjornus

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2014
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Tiger 800XCx - 15
Folksam eller LF och kanske några andra...men det kostar skjortan. :huvet
Varken Svedea eller Bilsport Utan MC verkar ta i någon Ducati med kåpa och ~100 pållar eller mer.

Kunde teckna hos Bilsport MC min Ducce 748R men krav över 30 och körkort i 5 år (det sista sprack jag på) så det blev länsförsäkringar istället.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kunde teckna hos Bilsport MC min Ducce 748R men krav över 30 och körkort i 5 år (det sista sprack jag på) så det blev länsförsäkringar istället.
Det var som...när jag ringde och frågade Bilsport & MC, efter att inte hittat någon av hojarna i deras online-system så fick jag beskedet att det bara var trafik som kunde bli aktuellt och då dyrt. Jag ett liknande svar även från Svedea. Så varken 748:an eller 848:an ville de teckna ett vettig försäkring på.
Jag kvalar ändå in-med marginal-både m.a.p. ålder och körkortsinnehav.

Det verkar tyvärr som om det svar man får är väldigt handläggarberoende, vilket flera vittnar om i andra trådar om försäkringar....mc, bilar eller hus eller vad det nu kan vara, verkar inte spela någon roll.
 

bjornus

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2014
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Tiger 800XCx - 15
Det var som...när jag ringde och frågade Bilsport & MC, efter att inte hittat någon av hojarna i deras online-system så fick jag beskedet att det bara var trafik som kunde bli aktuellt och då dyrt. Jag ett liknande svar även från Svedea. Så varken 748:an eller 848:an ville de teckna ett vettig försäkring på.
Jag kvalar ändå in-med marginal-både m.a.p. ålder och körkortsinnehav.

Det verkar tyvärr som om det svar man får är väldigt handläggarberoende, vilket flera vittnar om i andra trådar om försäkringar....mc, bilar eller hus eller vad det nu kan vara, verkar inte spela någon roll.

Anledningen att jag fick teckna var nog att det är en speciell hoj i en lite upplaga, en vanlig 748 hade nog blivit blankt nej. Sedan har jag också hört om man har rätt kontakt in på FB så kan man teckna hojar som normalt inte går. Lite vilda västen men FB bestämmer ju helt själva är ju vinstdrivande företag...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Konstigt att det skall vara så märkligt med motorcyklar :confused:

Jag är den ideala FB-kunden, betalar en jäkla massa dyra premier på hem, bilar, båtar , motorcyklar mm
Dessutom har jag inte behövt nyttja någon försäkring ( hittills i alla fall).

Köper man en sportigthoj är man antagligen tokig och helt oberäklig :crash
 

Raderad medlem 61114

Guest
Min bil kostar samma eller lite mer än gixxern! Det är ändå en gubbil :/ Kia ceed -09..
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
De borde införa personlig premie som de hade förr.
Dvs din försäkring speglade ditt utnyttjande av den.
Visserligen var det dyrt i början (första 5 år) men det är ju det nu också.
Skillnaden mellan nu och då är att de fortsätter ha allt för hög premier, även för de som inte utnyttjar försäkringen. :confused:
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
De borde införa personlig premie som de hade förr.
Dvs din försäkring speglade ditt utnyttjande av den.
Visserligen var det dyrt i början (första 5 år) men det är ju det nu också.
Skillnaden mellan nu och då är att de fortsätter ha allt för hög premier, även för de som inte utnyttjar försäkringen. :confused:

Jag hade gjensidige på min gamla trajja. Den kostade straxt över 4000 per år helförs.

Det var för att jag hade haft den länge, över åtta år. De resonerade såsom att om man har samma hoj länge tyder det på att man tar hand om den och är förnuftig. Kollade hos dem med samma hoj efter ägarbyte, då hamnade premien på över tre gånger så mycket som innan.

Värt att nämnas är att premien sjönk efter en klotning med dyrt verkstadsärende till följd. :va Märkligt...
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Yamaha R1 -05 Halvförs, helår 6300:- Trygg Hansa. Honda Nx650 halvförs, helår 1600:- Bilsport o mc. Skönt o vara gammal ibland
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
VFR800-13 hel/hel, 40+: Genside 19 000 kr, Svedea 5 600..... Ja, det är skönt att vara i gubbålder, inte för att det spelar nån roll hos skojarna på Genside.....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top