Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Svedea verkar inte vilja ha folk under 30. En ny Z1000 gick på dryga 5000 i hel/hel för min bror som fyllde 30 förra året och för mig som är 27 kosta de 16000 någonstanns. Om han tog försäkringen som tillät vem som helst att köra den så skulle premien ändå vara billigare än den premien jag fick. Låter sjukt!

Svedea är billigare på typ allt för mig utom suzuki
 

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
någon som har tips på försäkringsbolag? hojen ska sta på min pappa som ej har körkort jag kommer bruka den med körkort är en
KTM 450 exc 04, står i garage samt 2 godkända lås (kedja+skivbromslås) trygghansa gav 271kr i månaden var halv men 16 tusen i självrisk...
tips på andra bra? kollat på bilsport oxå
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
någon som har tips på försäkringsbolag? hojen ska sta på min pappa som ej har körkort jag kommer bruka den med körkort är en
KTM 450 exc 04, står i garage samt 2 godkända lås (kedja+skivbromslås) trygghansa gav 271kr i månaden var halv men 16 tusen i självrisk...
tips på andra bra? kollat på bilsport oxå

Försäkra den på dig själv.
Edit: Cykeln är väl värd runt 15k?
Allt över trafik är väl vansinne med de villkoren?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
någon som har tips på försäkringsbolag? hojen ska sta på min pappa som ej har körkort jag kommer bruka den med körkort är en
KTM 450 exc 04, står i garage samt 2 godkända lås (kedja+skivbromslås) trygghansa gav 271kr i månaden var halv men 16 tusen i självrisk...
tips på andra bra? kollat på bilsport oxå

Nej, din far ska inte stå som försäkringstagare, punkt slut. Speciellt då han inte själv har körkort, då är stört omöjligt för dig att hävda att det inte är en skenförsäkring.

Som diskussionen precis flödar i en annan tråd, håll dig borta från skenförsäkring. Skenförsäkring (att försäkra på någon annan) är försäkringsbolagens allra bästa anledning att slippa betala ut ersättning. M.a.o. orsakar du en olycka kan försärkingsbolaget tvärt neka dig ersättning.

Det dyra är inte om du kvaddar din egen hoj, det kan man leva med. Det dyra är om du orsakar skador på någon annan person. Då försäkringsbolaget vägrar bekosta dennes sjukvård kommer du få göra det ur egen ficka, och du anar inte hur dyrt sjukvård är.

Nej, som nämnt ovan, trafikförsäkra den på dig själv istället, så är du säker. Mer än trafikförsäkring kommer kosta mer än vad du får ut av det.
 
Last edited:

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
Nej, din far ska inte stå som försäkringstagare, punkt slut. Speciellt då han inte själv har körkort, då är stört omöjligt för dig att hävda att det inte är en skenförsäkring.

Som diskussionen precis flödar i en annan tråd, håll dig borta från skenförsäkring. Skenförsäkring (att försäkra på någon annan) är försäkringsbolagens allra bästa anledning att slippa betala ut ersättning. M.a.o. orsakar du en olycka kan försärkingsbolaget tvärt neka dig ersättning.

Det dyra är inte om du kvaddar din egen hoj, det kan man leva med. Det dyra är om du orsakar skador på någon annan person. Då försäkringsbolaget vägrar bekosta dennes sjukvård kommer du få göra det ur egen ficka, och du anar inte hur dyrt sjukvård är.

Nej, som nämnt ovan, trafikförsäkra den på dig själv istället, så är du säker. Mer än trafikförsäkring kommer kosta mer än vad du får ut av det.


på mig var det 1274 i månaden för halv, så nej tack och vi pratade med dem och sa det var 2 brukar jag och han och dem godkände det och sa att det gick bra. den är motardkittad osv så vill helst ha försäkring på den
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
fan blir så less. kollat på en del nakna hojar som monster, trumph bonneville typ sådana som har max 80hk å e luftkylda från 1996-nya å försäkringen för mig ligger på ca 25+ hel å 17 halv... va fan... känner mig äckligt kränkt. börjar undra om det e för att jag e invandrare, man å bor "da ghetto" i gbg.... 3e året jag har mckortet men inte varit me om nån olycka eller nått å min vän som varit med om en del vurpor men bor utanför en mindre stad och har haft kortet ett längre tag, 9 år typ pröjsade 4k/år för min gamla hoj när jag pröjsade 1500/mån för den.. fan känner mig äckligt kränkt...
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
fan blir så less. kollat på en del nakna hojar som monster, trumph bonneville typ sådana som har max 80hk å e luftkylda från 1996-nya å försäkringen för mig ligger på ca 25+ hel å 17 halv... va fan... känner mig äckligt kränkt. börjar undra om det e för att jag e invandrare, man å bor "da ghetto" i gbg.... 3e året jag har mckortet men inte varit me om nån olycka eller nått å min vän som varit med om en del vurpor men bor utanför en mindre stad och har haft kortet ett längre tag, 9 år typ pröjsade 4k/år för min gamla hoj när jag pröjsade 1500/mån för den.. fan känner mig äckligt kränkt...

Har väldigt svårt att tro att det har något med din invandrarbakgrund att göra. Jag har själv råkat ut för dessa hutlösa premierna också, det har nog mer med kön, ålder, var du bor och hur populär mc-modellen är. Det som enklast går att påverka är väl just de sistnämda tyvärr...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Betalade också några tusen mer i försäkring när jag bodde i hammarkullen så släpp det där med svennerabatt!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
fan kan verkligen inte släppa det. har aldrig gjort nått eller så men får betala som om jag redan dummat mig. tänk er när den dan e kommen, får la köra utan då å leka renegade eller nått för att vara laglydig lär jag inte ha råd med... aja... va tuvungen att skriva av mig för detta e hel sanslöst.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
fan kan verkligen inte släppa det. har aldrig gjort nått eller så men får betala som om jag redan dummat mig. tänk er när den dan e kommen, får la köra utan då å leka renegade eller nått för att vara laglydig lär jag inte ha råd med... aja... va tuvungen att skriva av mig för detta e hel sanslöst.

Moget du
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
bah vem orkar vara mogen? mogen e för tråkmånsar :p

Hur hade du reagerat om nån försöker hindra dig från att göra det du älskar att göra? ställer du dig i ledet igen å håller tyst?
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag har min FZ1 försäkrad i Svedea, Hel utan krav på skyddskläder. Ca 5500;-/år. En kompis har börjat jobba på IF och ville kolla igenom mina försäkringar, och var väl mer eller mindre övertygad om att kunna matcha eller göra bättre priser på allt jag hade. När vi kom till hojjen, så började han gapflabba, och sade att det var det värsta han sett. Dock bara någon månad in i anställningen, men ändå.

Han ville inte avslöja premien förrän jag sagt vad jag betalade idag. Jag sade att jag hade en bra premie, och avslöjade beloppet. -Ja, sade han, det var jävligt bra, hos oss får du betala 31000:- Den klickar jag bort redan nu. =)

Det slutade med att han inte matchade något av det jag var intresserad av. :)
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Tjena nån som har tips på billig försäkring på en street triple 2007-2014 24 år gammal bor i Uppsala.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
bah vem orkar vara mogen? mogen e för tråkmånsar :p

Hur hade du reagerat om nån försöker hindra dig från att göra det du älskar att göra? ställer du dig i ledet igen å håller tyst?


Stå still och hålla tyst eller lätta på lädret. Är inte billigt om man är ung och bor i rikemansförort heller.
Sen försvinner ju många hojar i Gbg till Tynnered,biskop,Lövgärdet och dylikt.
 

markonik

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 2009
Hej
Vet inte om detta är rätt tråd att posta min fråga i men jag undrar följande:
Jag har en Honda Hornet 2009 som inte blev uttagen föräns 2011 så därför har jag fabriksgaranti fram till 2015.
Jag köpte hojen förra året och då betalade jag för en helförsäkring eftersom jag inte hade tänkt på detta fram till nu. Skulle det räcka för mig att ha halvförsäkring eftersom jag har fabriksgaranti fram till 2015? Om man har fabriksgaranti betyder det automatiskt att det är vagnskadegaranti också? Eller är det två olika saker?

Mvh Marko
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Hej
Vet inte om detta är rätt tråd att posta min fråga i men jag undrar följande:
Jag har en Honda Hornet 2009 som inte blev uttagen föräns 2011 så därför har jag fabriksgaranti fram till 2015.
Jag köpte hojen förra året och då betalade jag för en helförsäkring eftersom jag inte hade tänkt på detta fram till nu. Skulle det räcka för mig att ha halvförsäkring eftersom jag har fabriksgaranti fram till 2015? Om man har fabriksgaranti betyder det automatiskt att det är vagnskadegaranti också? Eller är det två olika saker?

Mvh Marko

Detta borde försäkringsbolaget själva kunna reda ut med hjälp av hojens regnr, så har det varit med bil åtminstone.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hej
Vet inte om detta är rätt tråd att posta min fråga i men jag undrar följande:
Jag har en Honda Hornet 2009 som inte blev uttagen föräns 2011 så därför har jag fabriksgaranti fram till 2015.
Jag köpte hojen förra året och då betalade jag för en helförsäkring eftersom jag inte hade tänkt på detta fram till nu. Skulle det räcka för mig att ha halvförsäkring eftersom jag har fabriksgaranti fram till 2015? Om man har fabriksgaranti betyder det automatiskt att det är vagnskadegaranti också? Eller är det två olika saker?

Mvh Marko

Det är två helt olika saker. Köper man en ny bil så brukar (eller brukade) det ingå tre års vagnskadeförsäkring. På hojar har jag aldrig sett det. Så du har gjort helt rätt, helförsäkrat....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Några tips för en ny CBR600RR?

TH: Mer än 60k
Svedea: Endast trafik
Bilsport: Endast trafik
Insplanet: Inget att erbjuda, typ
Länsf.: 24000 ej avställningsbar

Ska strax ringa IF o Folkskam men har inte så stora förhoppningar, ngt. annat exotiskt bolag som kan vara värt ett försök?

IF: 50764:- ej avställningsbar
Folkskam - Alla handläggare upptagna, återkom senare
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top