Hur blir det med 600-klasserna nästa år?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
R1Lillen skrev:
kan de inte köra superstock i sm också å de som kör stcc får inte köra i sm..
Det är ju ganska många klasser redan som det är....
SM klasser
NSBK
125cc
250cc
Supermotard 450
Supermotard Open

Supportklasser
125 JR
Rookie 600
Rookie 1000
250 SP
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strider skrev:
Ja och vad gör Svemo?

Behåller utdöende tvåtaktsklasser och inför Motard i SM...

När resten av Europa går mot mer och mer fyrtaktsracing baserat på produktionsmaskiner.

Jag håller med flykay, det suger.

Byt ut minst en tredjedel av Svemos RR sektion.
Med tanke på deltagarantalet i STD600 de två säsonger det har körts är det inte alls underligt att den tas bort. STK600 är ju enligt er den finaste serien i Sverige och har SM-status.
Vilka fler fyrtaktsklasser ska in tycker du då?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Istället för att ta bort en klass utan att fråga... så gå ut med en enkät till alla förare och fråga vad de tänkt köra 2006. Så får de iaf lite MER underlag för det hela. Detta nämndes till Fredrik i Svemo-montern på mässan. Fick inget direkt svar om detta då.

Jag tror på att det blir extra mycket folk i SO's SuperStock 600 det här året, då Supersport försvinner och Standard 600 försvinner där... och kvar blir en bättre anpassad klass där simpla trimningar tillåts. Det blir ju nästan som att slå ihop två klasser, och dit kommer även nya uppklassade förare från Rookieserierna.

Tycker iaf det är trist som attan att SM inte har någon 600-klass längre. Jag kommer troligen gå över till SO helt och hållet, efter SM på Anderstorp då såklart som måste köras.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strider skrev:
Frågan är vid 1:a anblicken lätt att besvara det finns i princip bara 600 o 1000 att köra i fyrtakt. Tittar man djupare så blir det betydligt mer komplext och svårare att svara på. Och alla klasser ju sammanlänkade på något vis.

Att man tar bort standard 600, bla pga av det låga deltagar antalet tycker jag är ok o rimligt men Superstock 600 o Standard 600 var alltför lika ifjol vilket säkert bidrog till det svaga intresset för Std600.

Superstock 600 i år innebär en merkostnad i storleksordningen 35-50k i maskinmtrl jämfört m ifjol.

Men om man är nybliven A förare och/eller A förare med begränsade ekonomiska resurser och vill köra fyrtakt vad skall man köra då?

Har SO kunnat köra SS600 tidigare om åren parallellt m STCC så skulle väl en Superstock 600 cup få plats i SM bredvid "riktiga" Superstock 600 SM i STCC. De förare som till i år valt att köra Superstock 600 i SO m bara 5 deltävlingar skulle kunna fått ytterligare tre tävlingtillfällen i Sverige.
Det är inte enkelt att tillgodose allas behov och önskemål, vilket ju visar sig här ganska ofta.
Förstår hur du menar men frågan är om en STK600 klass i SM skulle få så oerhört många fler deltagare än STD600 hade? Antagligen men det vet man ju inte, ambitionen finns säkert hos många men man ser ju hur startfälten blir tunnare och tunnare ju närmare finalenra i september man kommer.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag personligen tycker att det är tråkigt att vi inte har en 600 A i Sm. Men som det var så var väl valet att kasta ut en eller två R-klass (er) eller en 600-A klass. Då deltagandet har varit så litet så blev valet kanske inte så svårt för dom flesta klubbar. Jag har aldrig varit mycket för tvåtakt så jag hade hellre sett en sådan klass försvinna och 600 vara kvar. Jag tror många R-förare ink jag själv skulle ha svårt att dra runt en NSB satsning (och jag tror inte att många vill börja köra tvitakt) så där av skull jag heller se att en 600 klass vara kvar. Jag tror att den skulle få fler och fler deltagare imo att fler och fler R-förare klassar upp sig.

600 björn
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Visst skulle man kanske kunna ha en supportklass med 600 kvar. Men icke på bekostnad av sm-klasser. Bytt det med sp250, r600 eller r1000.
125jr anser jag har en solklar plats med tanke på hur bra det främjar återväxten.
125r,250r eller NSBK är absolut inga döende klasser. Den klass som jag ser tyvärr har "sämst" framtid nu är 250sp i det långa loppet eftersom cyklarna börjar ta slut..
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
flykay76 skrev:
Någon mer här som tycker det suger att det inte finns någon 600 A-klass på SM-serien i år... :gnissla

Jag hade tänkt att köra SM och SO med eventuellt några inhopp i STCC.
Tyckte det kunde vara bra att börja så samt att jag inte får ihop stålar nog för att köra STCC hela säsongen. Inte för att jag tror det skulle göra mig en bättre förare heller.

Så detta SUUUGER. Istället för typ 10-12 tävlingar blir det nu bara hälften...
:mad:
Svemo böhöver reformeras...helt sjukt att dom kommer med ett sådant beslut så här sent. :kocko

:(


Ahh, va säger du... Blir det inge 600 i SM??? Det var som attan... Mycket konstigt!! Men, det gör kanske att STCC blir lite mera välfyllt med Rookies? Det verkar som det blir stora avhopp från 2005, så det finns garanterat massa plats för Rookies... Jaja, det blir kanske bra i alla fall.

/E
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Lite alternativ finns det dock för den med A licens som vill köra 600

Maj

14 STCC Knutstorp ERF Anderstorp

21 SO Falkenberg

28 STCC Karlskoga

Juni

4 SO Jylland

11 STCC Våler

18 ERF Falkenberg

Juli

2 STCC Knutstorp

9 SO Alastaro

16 STCC Falkenberg

23 ERF Karlskoga

30 EM karlskoga

Augusti

13 STCC Anderstorp

20 SO Våler

27 STCC Karlskoga

September

2 ERF Mantorp

10 SO Karlskoga STCC Mantorp

30 ERF Anderstorp
 
Last edited:

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Moto GG, självklart men jag, som jag skrev, hade inte tänkt att köra vidare många STCC då jag inte tycker mig ha råd med det i år. Samt att jag tror jag kunde utvecklas nog så bra i SO samt någon annan serie. ERF? :lol HallÅ?Inte som satsning/ersättning för vanlig racing i alla fall...
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Jag ber om ursäkt för att jag föreslog ERF men jag fick uppfattningen att du ville köra billig racing utan press och prestationskrav mm.
Men hur många förare tror du skulle ställa upp i stk 600 i Linköping och knutstorp "sm" nu när båda korckar med stcc?
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
moto-gg skrev:
Men hur många förare tror du skulle ställa upp i stk 600 i Linköping och knutstorp "sm" nu när båda korckar med stcc?



Sant... jag kan till viss del förstå.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top