Hur blir det med 600-klasserna nästa år?

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
WASP skrev:
Är inte själva vitsen med uppdelat A och B-klasser att man inte ska blanda de snabbaste i sverige med de som kör sin första tävling?


absolut har du rätt,men då får du börja klassa upp mer då och just std 600 som är en ekonomisk klass att köra efter som inga moddar behövs på hojarna.jag skulle lätt kunna tänka mig att köra std 600 just på grund av att det känns som en rättviss klass lägg ett kval lopp till det då :näsblod
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
maxximus skrev:
Vad är det som skiljer det svenska från det europeiska superstock regl.??
Vad mer får man byta??

Det svenska STK600 är ett europeiskt framtaget reglemente det med. Det togs fram då Flamini (WSBK-promotorn) ägde rättigheterna till namnet och klassen Superstock.

Var/är meningen att man ska ersätta Supersport-EM med Superstock600 men när Flamini inte ville släppa klassen utan själv köra den som en junior-cup ihop med deras erupeiska WSBK-race så gjordes Stocksport-reglementet.

Dom flesta här i Sverige tyckte dock att namnet Stocksport lät för mesigt så därför kallar man klassen för Superstock..

Hur det kommer bli i EM och med vilket reglemente nästa år har jag inte hört nått om än.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strider skrev:
Efter att ha följt Superstock 600 i år på mycket nära håll kan jag konstatera att det har varit en mycket bra klass och. klassen har alla förutsättningar att bli ännu bättre nästa år.
---edit---

Är man rookie i år och lurar på vad man vill köra nästa år så skulle jag vilja säja så här. Har man viljan och ambitionen att utvecklas och komma någonstans så skall man satsa på 600cc i Stcc. Har man lite mindre ambition men vill ändå fortsätta som A förare, kör 600cc i SM/SO eller varför inte 250racer i SM. Har man fyllt 30 och har en begynnande ölmage, då är det bara att satsa på Superbike.

Håller med om det du skriver angående klasserna och hur en bra fördelning borde se ut. En sådan fördelning ger dessutom färre klasser vid SO vilket kanske kan uppskattas av förarna.
Dock tycker jag inte att en STK600 klass ska vara öppen för b-förare utan att de snabba ska klassa upp under säsongen oftare än vad som är fallet nu.

Håller inte med om avslutningen om vad man ska satsa på om man vill bli något. Räknar man bort 125cc och 250cc som en väg ut i Europa och slutligen VM för en ung, duktig och ambitiös förare så är man ordentligt på bärtur.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
En nackdel med 1000cc i STCC är också att man tyvärr blir av med ungdomarna under 18 år. Superstock/superbike har 18-års gräns i alla serier även utanför sverige.
Vad gäller snacket om att det bara är Peter sköld som inte vill släppa 1000cc till STCC är det fel. Det finns fler intressen som helst ser att SM/NM-serien kör vidare med NSBK.

Jag ser helst att STCC kör vidare med det europeiska 600 superstock-reglementet, i den "vanliga" sm-serien kan man köra en cup med 600'or som det inte är sm-status, std, superstock, men icke supersport600.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Nu ska jag inte slänga in någon brandfackla här men sen när brydde sig Sköld, Lodnert eller vilka det nu är som bestämmer, om vad publiken tycker.

Jag anser mig vara lite mer insatt än svensson men alla dessa klasser kan ju sätta myror i vilket huvud som helst.
Hehe, jag hade med mig mindre bevandrade vänner till Knudan och det var inte helt lätta att förklara hur det hängde ihop. Till exempel blir det svårt att förklara att de standard 600 man tittar på inte ingår i SM utan det är andra standard 600 som kör tillsammans med bilarna. På följdfrågan om det är där han den där Cralle kör så får man svara att det är en annan 600-klass som inte finns längre, undantaget i SO där han den där Backlund (som de hört talas om och frågar efter) körde Supersport med sin Superstock-hoj eftersom den inte får köras i 600STD. Under tiden man förklarar detta så har 600STD-hojarna tränat färdigt och ersatts av....en flock andra 600-hojar (Rookie) varpå man får börja om att förklara från början... :3freak
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Strider skrev:
Det finns ju flera olika vägar att nå sina mål på.

Man kan ju fråga sig varför tex Daniel Kubberöd o Filip Backlund har valt Stcc i år och inte 125/250R i SM/SO stället. De kanske har valt fel, vad vet jag? Jag känner inte till deras personliga målsättningar med sin roadracing.

Emellertid tror att både Daniel o Filip har utvecklats snabbare i år än om de kört 125/250R istället och det har ju att göra med konkurrensen i klasserna.

Att Håkan Olsson kan vinna 125R år efter år säger ju inte så mycket om Håkans prestationer utan mer om avsaknaden av unga talangers prestationer i klassen.

Ja du, det gäller ju att sticka ner huvudet långt ner i sanden.
Från 125 har de senaste åren kommit några stycken som tittat ut i vida världen, som Mika Kallio som just nu slåss om ledningen i 125GP-vm. Eller Robbin Harms som just nu slåss om topp-placeringar i 600-vm.
Rebien, Nikola, Gull, Sturla är tre små raketer som iofs fightats lite om sm-titeln, men istället för att köra SM inriktat sig på att köra internationellt istället.
Från 250 har vi Fredde Watz, Cajback och Mårtensson som alla tre kört VM i år.
För att ställa frågan "raketkarriär" från 600stk, hur många har ens tittat ut och kört en internationell tävling i år? Mig veterligen var det nu Alexander Lundh som gjorde det. Jag hoppas att även Filip gör det..
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Goodstuff skrev:
...

Håller inte med om avslutningen om vad man ska satsa på om man vill bli något. Räknar man bort 125cc och 250cc som en väg ut i Europa och slutligen VM för en ung, duktig och ambitiös förare så är man ordentligt på bärtur.


Det är väl exponeringen som är den stora grejjen? Exponering=spons=stålar. Stålar=bättre grejjor=mer exponering=>kontrakt i Europa.

2-taktsklasserna kan vara hur mycket rejs de vill, kör man i sverige syns man (hjälpligt) om man kör STCC, inte mycket annat.
 

sandstream

Guest
Strider skrev:
Ingen fara, den här elden brinner redan aldeles utmärkt... ...
Men att kunna göra något riktigt bra tillsammans med Svensk bilracing det tror jag på. Men då får första falangen finna sig att låna ut de 30 bästa förarna varje år till Stcc.
Tack för svaret :tummenupp
RedBaron skrev:
Hehe, jag hade med mig mindre bevandrade vänner till Knudan och det var inte helt lätta att förklara hur det hängde ihop. Till exempel blir det svårt att förklara att de standard 600 man tittar på inte ingår i SM utan det är andra standard 600 som kör tillsammans med bilarna. På följdfrågan om det är där han den där Cralle kör så får man svara att det är en annan 600-klass som inte finns längre, undantaget i SO där han den där Backlund (som de hört talas om och frågar efter) körde Supersport med sin Superstock-hoj eftersom den inte får köras i 600STD. Under tiden man förklarar detta så har 600STD-hojarna tränat färdigt och ersatts av....en flock andra 600-hojar (Rookie) varpå man får börja om att förklara från början... :3freak
Precis, och du var nog inte ensam om att fösöka få ihop det för bekanta :hihi
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
t-rex skrev:
Det är väl exponeringen som är den stora grejjen? Exponering=spons=stålar. Stålar=bättre grejjor=mer exponering=>kontrakt i Europa.

2-taktsklasserna kan vara hur mycket rejs de vill, kör man i sverige syns man (hjälpligt) om man kör STCC, inte mycket annat.
Kom att tänka på att pappa Backlund sa att Filip aldrig ska få testa en 250 racer, då kommer han ju inte att vilja köra något annat! :hihi Ska man få ihop svenska sponsorer som förhoppningsvis följer en i karriären så är det nog så att man ska in i STCC och allra helst köra spektakulärt som Jimmy Lindström.
För övrigt så saknar jag 600 junior i sörjan av 600-klasser... :tungan
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strider skrev:
Det finns ju flera olika vägar att nå sina mål på.

Man kan ju fråga sig varför tex Daniel Kubberöd o Filip Backlund har valt Stcc i år och inte 125/250R i SM/SO stället. De kanske har valt fel, vad vet jag? Jag känner inte till deras personliga målsättningar med sin roadracing.

Emellertid tror att både Daniel o Filip har utvecklats snabbare i år än om de kört 125/250R istället och det har ju att göra med konkurrensen i klasserna.

Att Håkan Olsson kan vinna 125R år efter år säger ju inte så mycket om Håkans prestationer utan mer om avsaknaden av unga talangers prestationer i klassen.
Det jag påpekade var att det inte enbart är STCC-klassen som är vägen att gå för en ambitiös och duktig förare, vilket det framstod som om du tyckte.
Vill man köra VM så måste man spöa de snabbste förarna som inte kör i VM och det gör man mig veterligen inte i STCC.
Det är skitbra med en seriös satsning på STCC men att påstå att det är den bästa vägen för en ambitiös förare att gå om man vill nå ut är ju snömos.

t-rex skrev:
Det är väl exponeringen som är den stora grejjen? Exponering=spons=stålar. Stålar=bättre grejjor=mer exponering=>kontrakt i Europa.

2-taktsklasserna kan vara hur mycket rejs de vill, kör man i sverige syns man (hjälpligt) om man kör STCC, inte mycket annat.
Förvisso men det beror på vart man siktar. Supersport och SBK-VM i all ära men det är nog inte den bästa vägen att gå om man vill köra MotoGP, speciellt inte när de inför de nya 800 cc reglerna.
Så här tror inte jag bara för att jag är en insnöad tvåtaktsidiot utan för att det är så det ser ut. Vill du köra MotoGP ska du göra bra resultat i VM och för att hamna i ett 125 eller 250 VM-team måste du köra i någon av de klasserna och göra det bra internationellt vilket i vårat fall är EM eller i spanska mästerskapen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Om det blir färre klasser på tävlingarna är jag rädd för att de som organiserar tävlingen inte vågar chansa på att publik kommer, utan höjer istället kostnaden för förarna. Vilket då även innebär att färre deltar.

Jag tror STCC's MC-klass vore bätter med 1000cc. Men jag vill samtidigt inte det, då det skulle sno för mycket förare från 1000cc-förare i SM/SO. Blir det dock 1000cc i STCC signar jag upp mig för det nästa år. Lätt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strider skrev:
Bärstigar och snömos, se frågan ur trådstartarens perspektiv så förstår du mitt svar bättre!

Och du har på snömosstigen samtidigt förklarat för Kubberröd o Backlund Snr att de valt fel väg för sina söner. :) De skall jag hälsa dem när jag träffar dem i morgon.

Ps. Kommer du ner på söndag?
De får gärna bevisa att jag har fel men ska de ta sig till MotoGP har de valt en som jag tror svårare väg att gå men det betyder ju inte att de valt fel för det är bara de som kan svara på det.
Angående mina bärstigar och snömos så riktar det sig inte till trådstartaren utan till en passus i ditt inlägg.

Jag kommer inte på söndag för jag har viktigare åtaganden. Barnteatern "Bu och Bä på Kalashumör" med grabben. Ha det gött.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Strider skrev:
Bärstigar och snömos, se frågan ur trådstartarens perspektiv så förstår du mitt svar bättre!

Och du har på snömosstigen samtidigt förklarat för Kubberröd o Backlund Snr att de valt fel väg för sina söner. :) De skall jag hälsa dem när jag träffar dem i morgon.

Ps. Kommer du ner på söndag?

Backlunds har inte valt fel väg, de valde den vägen som fungerade för dem.
Köra STCC med bra backning är ju inget dåligt val för en 15-åring. 125 eller 250-em ska man offra mycket för om man inte har riktigt bra sponsorer.
Hoppas verkligen de får ihop pengar till EM, och att stiggy kanske kan hjälpa dem en bit på vägen.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Strider skrev:
Tack för att du talar om sånt som jag redan vet. :)

Nu vet jag det dubbelt så bra. :banana

Varför yrar du då om frånvaron av unga talanger som presterar i 125?

Håkan Olsson är ingen dussinförare(om du inte räknar gubbar som Watz dit också), han vinner inte 125 för att de andra är dåliga, vilket var fallet för några säsonger sen, utan för att han är ruggigt giftig. Han körde tex jämnt med bröderna Kallio och Robbin Harms när de körde här hemma och han har kommit 2:a i EM i en kubbning med Pierfranscensco Chili och tagit flera topp 10-placeringar i 125 GP-VM.....

Jag tycker det är skitkul med unga talanger i alla klasser, men tycker det är lite hån att framställa Backlund som nån slags ensam presterande talang, enligt mig finns det ännu bättre tonåringar som kör roadracing i Sverige.....
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Jag tycker som Strider (och säkert fler);

STCC: kör 600cc Superstock enligt UEMs reglemente

SO: kör 600cc Superstock enligt UEMs reglemente, skrotar 600 Supersport, skrotar 600 standard. Kör NSB med nuvarande reglemente.

SM: kör 600cc Superstock enligt UEMs reglemente, skrotar 600 standard. Kör NSB med nuvarande reglemente.

För att inte förare som kommer från STCC och kör några enstaka race i t.ex. SO så serieanmäler sig inte dessa och kan då inte räknas in i "totalen".
På detta vis drabbas inte förare som bara kör SO.

Jag tycker även att 600 klassen ska vara endast för A-förare.
Rookie 600 förblir vad den är. Förare som är överlägsna kan klassa upp sig under säsongen. (Rookie 600 kör som i år, dvs. med SM/SO)

Snyft.. sen är jag en av förhoppningsvis många andra Rookies som kommer ha en jobbig vinter där man försöker pussla ihop en A-säsong i 600 2005.
(har SS hoj, måste då byta)
Jag hoppas att åtmistånde 10-12 förare går upp i en 600 A-klass.
Detta är enligt mig ett måste både för sporten, klassernas tillväxt och även för förarnas personliga utveckling.

:tummenupp

Kristoffer Persson #76,
Total 8a Rookie 600/ Scandinavan Open med 1.10.9 som bästa varvtid på KGA :hihi
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Strider skrev:
Ja, det tycker vi ju allihopa att det är kul med olika unga talanger..
Du har säkert kanske rätt i att det finns talanger som är bättre än Backlund. Men titta vad som har hänt. Backlunds har valt en klass som har exponerats medialt. Många människor har under denna sommar blivit medvetna om Filip och Roadracing och det är ju bra. Hade det blivit samma genomslag om Filip valt 125R istället? Svaret på den frågan tål att tänkas på.

Javisst, det är jättebra med mediaexponering. Både för Backlund själv och för sporten inte tu tal om annat. Jag vände mig bara mot din beskrivning av 125 R, den klassen är inte den första man tänker på om någon säger "frånvaro av unga talanger som presterar".

Det allra bästa vore om vi kunde få ett ordentligt 125-team med lite pengar i ryggen som kunde plocka in de bästa ungdomarna och köra EM,det är den bästa vägen om man har ambitioner att bli GP-förare. Det finns sånt bland annat i Storbritannien (Motorcycle Racer skriver en del intressant om dem just nu), Tyskland och Spanien.

Sen är ju iden med att tex Stiggy Motorsports kör en tredje hoj i Superstock 600 EM också spännande. Eller varför inte något annat team?
Alexander Lundh körde ju en del i 125-EM förr om åren, men han hade svårt att kvala in pga den mördande konkurrensen, i 600 kan man få lite exponering på stora tävlingar utan att vara sjukligt snabb, och kanske arbeta sig upp till VM i nån standardklass så småningom. Klart är i alla fall att fyrtaktsfolket också måste ut och åka ute i Europa.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
Om det blir färre klasser på tävlingarna är jag rädd för att de som organiserar tävlingen inte vågar chansa på att publik kommer, utan höjer istället kostnaden för förarna. Vilket då även innebär att färre deltar.

Jag tror STCC's MC-klass vore bätter med 1000cc. Men jag vill samtidigt inte det, då det skulle sno för mycket förare från 1000cc-förare i SM/SO. Blir det dock 1000cc i STCC signar jag upp mig för det nästa år. Lätt.
Det är ju bara i SO som det i så fall skulle bli en klass mindre eftersom SS600 försvinner. OM STD600 försvinner i SM kommer det säkert att köras en STK600 istället.
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Någon mer här som tycker det suger att det inte finns någon 600 A-klass på SM-serien i år... :gnissla

Jag hade tänkt att köra SM och SO med eventuellt några inhopp i STCC.
Tyckte det kunde vara bra att börja så samt att jag inte får ihop stålar nog för att köra STCC hela säsongen. Inte för att jag tror det skulle göra mig en bättre förare heller.

Så detta SUUUGER. Istället för typ 10-12 tävlingar blir det nu bara hälften...
:mad:
Svemo böhöver reformeras...helt sjukt att dom kommer med ett sådant beslut så här sent. :kocko

:(
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
kan de inte köra superstock i sm också å de som kör stcc får inte köra i sm..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top