Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kawwa skrev:
Hmmm, har fått erfara att bateriet inte är helt friskt!!! :näsblod Visst snurrade inte startmotorn helt kvickt sisst men detta är ju löjligt! :4skrika Efter att fyllt på vatten, låg på lower level innan, så laddade jag batteriet. Sen fick det vila i 12 timmar, efter det så visade min syaraviktsmätare följande:
Cell1: 25% kvar
Cell2: 25%
Cell3: 25
Cell4: 0% eller DÖD!!!
Cell5: 0%
Cell6: 0%
:brynad

Kan detta ge upphov till surad motor? Jag menar, Även om batteriet orkar rotera motorn så kanske det inte finns spänning kvar till tändspolarna? Eller skall det finnas kräm kvar till tändningen så länge startmotorn orkar dra runt? Och då menar jag inte så lite så att startmotorn precis orkar övervinna kompet, utan så pass att det " bara" låter segt.

Sådär ja, efter ett par dagars laddning och underhållsladdning så visar alla celler 25% funktion. Säg att jag hade 30-35% funktion i alla celler när jag surade ner motorn. Kan det bero på dåligt batteri?
Eftersom det var dåligt med svar (kanske pga att denna tråden egentligen inte handlar om detta?) så får väl jag svara.

Bra batteri smakar alltid gott. Och har du laddat men ändå inte får vettiga värden på syravikten så är batteriet, laddaren eller syramätaren kass. Välj själv vilket.

Följande faktorer är några exempel på vad som kan orsaka igenslaggade stift:
*Överfet blandning (ex vis pga fel tomgångsmunstycken, hög flottörnivå etc).
*Dåligt skick på tändsystemet (ex vis kassa tändkablar, slitna stift (runda elektroder?) eller slut spolar) eftersom detta kan göra att tändspänningen "läcker" så att gnistan uteblir.
*Dåligt ös i batteriet (vet ej hur känslig gixxer är på detta).
*Misslyckade startförsök på i övrigt dugliga grejor. Ex vis ett par startförsök som avbryts för fikapaus. Stiften ska upp i rätt temperatur (se även nästa punkt) så att dom bränner rent.
*Garagegasande, dvs detta evinnerliga "starta en gång i veckan på vintern och varmköra". Rena döden för stiften. "Jamen, jag kör ju alltid tills tempmätaren är uppe i temp". Det skiter jag i. Det som gäller för stiftens del är att elektroderna ska upp i temp och de kommer inte upp i temp ens efter en timmes obelastat malande. Motorn ska _köras_ för att stiften ska nå rätt temp och bränna rent. Det här har jag fått skit för gång på gång i "startproblemstrådar" av mindre kunniga men jag står fast, stiften ska upp i rätt temperatur för att undvika igenslaggning.

Det finns säkert fler orsaker till igenslaggning av stiften men det var några exempel, du får själv avgöra vad som är ditt problem.

Sorry om nån tyckte det var OT men frågan ställdes så....


Färnbo, har du övergivit Kaw-idealet?



Anders:
Du skrev i början av tråden om squish på 1,2-1,3 mm. Själv har jag ända sen jag insåg vikten av squish (och att det finns annat här i livet än enbart toppeffekt:)) hållt rätt snäva squish. Ex vis den första motor som jag byggde och aktivt gjorde nåt åt squishet var motorn i min Renault där squish ligger på 0,8 mm efter toppdeckning.
Frågan är då vad som är motivet till "så mycket" (om det ens är mycket) som 1,2-1,3 mm?
Låt mig gissa: Kombinationen av vek bottendel och högt varvtal motiverar så stort squish? Dvs att den reella squishen kanske är betydligt tightare vid låt säga 10 krpm pga felx i vev, vevhus?

För den nyfikne: Om man jämför bottendelen (vev, vevhus, stakar, kolvar etc) på en hojmotor (ex vis GSX eller GSXR1100) med bilmotorn här ovan så har alltså bilmotorn stabbigt vevhus av gjutjärn, rätt stabbig vev och lägre max varvtal (ingen varvräknare men antagligen 7-8 krpm när Carlsson lägger höger Graningekänga i durken :D )
Därav menar jag att större squish skulle vara motiverat i en knarrpuffra. Rätt eller fel?



RoosRacing:
Bra initiativ med denna tråden. Är lite less på att läsa om vilken som är värst av klipp nya sporthojar och vilket slipon som ger 2 hk extra på en 600:a. :hihi


God jul på er alla! :tummenupp :tomten
 
Last edited:

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Sen finns ju den brutala metoden. Att ta ett överfall (ett lite avfräst eller ett "lite för litet") som nyper fast lite på kamaxeln och använder sen ventilslippasta och kör tills man fått rätt spel. Alla sätt är bra utom... :tummenupp


Fast den därna avbrutna "gängtappen", dvs ventilkåpans infästning, Låt någon svetsa/löda dit den lösa delen.

Var brukar ni Gsxr motor åkare göra med kass gänga på lagerbocken som håller ventilkåpan? (m7) Inga m7 Helicoil på jobbet iaf :mad:

Några ideer:
Annan kamlagerbock? (har ett gäng liggandes)
M8 gänga i bocken och göra om skruven?
Kemisk metall och omgängning?
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
B-400 skrev:
Var brukar ni Gsxr motor åkare göra med kass gänga på lagerbocken som håller ventilkåpan? (m7) Inga m7 Helicoil på jobbet iaf :mad:

Några ideer:
Annan kamlagerbock? (har ett gäng liggandes)
M8 gänga i bocken och göra om skruven?
Kemisk metall och omgängning?

Hehe,,, standardfelet...

M7 helicoil blir ju bäst men det går väl med annan/omgjord skruv också.
Överfallet hänger väl ihop med toppen så det kan man väl inte byta bara sådär eller? :confused:
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
B-400 skrev:
Var brukar ni Gsxr motor åkare göra med kass gänga på lagerbocken som håller ventilkåpan? (m7) Inga m7 Helicoil på jobbet iaf :mad:

Några ideer:
Annan kamlagerbock? (har ett gäng liggandes)
M8 gänga i bocken och göra om skruven?
Kemisk metall och omgängning?

Det FINNS M7 Helicoil i välsorterade smultronställen, det blir väl ändå bäst ??
/ J.J
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du inte bråttom är helicoil bäst. Har du snor-bråttom, typ ska åka om 3 timmar, stor svart silikonblaffa externt över skruven. Gänga om till M8 funkar det med...

Kemiskt metall, nej.
Annat lageröverfall, nej (de är arborrade och unika för varje enskilt topp).

B-400 skrev:
Var brukar ni Gsxr motor åkare göra med kass gänga på lagerbocken som håller ventilkåpan? (m7) Inga m7 Helicoil på jobbet iaf :mad:

Några ideer:
Annan kamlagerbock? (har ett gäng liggandes)
M8 gänga i bocken och göra om skruven?
Kemisk metall och omgängning?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Överfallen hör som Anders skrev ihop med toppen men till nöds kan man ta en binge överfall från en skrotad topp och prova ut om nåt av överfallen stämmer tillräckligt bra i hålbilden. Därefter får man finjustera genom att putsa ur överfallet manuellt om det behövs. Använd märkfärg, tunnt lager fett eller bara rotera torr kam (för hand) mot torrt överfall för att se var du behöver putsa.
OBS, överfallet måste passa rätt bra innan man börjar putsa, annars blir det knas med de övriga lagerlägena och kanske till och med med oljetrycket (pga för mycket läck förbi lagret)!
Jag har iofs gjort det på en kpl uppsättning överfall till en Alfa Romeo Alfetta. Köpte en topp utan överfall och tog från en "ventilsalladad" topp, några passade bra och några kronilla men det är skillnad på vad man gör själv och vad man rekommenderar. :)

Skulle dock föredra Helicoil (eller att sätta i en annan bult men det är ju onekligen rätt behagligt att ha samma dimension på verktyget som till de andra bultarna).

Eller kan man tillverka en egen gänginsats av stål med M7 inv och låt säga M10x1,25 (som ju då får innerdiameter 8,75 mm) eller något liknande utv? Nu vet inte jag om överfallet rymmer en sån insatsgänga men den som har behovet mäter antar jag. Alltså för att få tillräckligt med gods mellan gängorna. Monteras med nån form av urstark lagerlåsning typ Loctite 638 eller liknande i överfallet.
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Been there... då jag har ett gäng helicoil hemma (utom M7...)
stoppade jag i en M6-insats och gängade om skruven till M6 :tungan
Ta en annan skruv om du inte vill kastrera originalbulten.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Biker66 skrev:
Ta en annan skruv om du inte vill kastrera originalbulten.

Som har samma höjd på sig, samt lika tjock distans(ja vad heter det?). Risken med en annan skruv är att det blir ett stort hål i ventilkåpan när man drar åt, vet några som verkligen lyckats.
Anders visade mej hur man fullagar och själv så har jag en liten blandning mellan M8a och M7.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Hett

Blev mycket prat om en liten skruv...Kul!

Har färdiga adapter insatser på jobbet, M10-M7, men tror det blir lite tunt med gods då..Ska mäta ikväll.

Men det lutar åt helicoil M7 ,
SKulle någon behöva färdigsvarvade adapter ´M10-M7 så pm (vi hade rätt många)

Tack för all hjälp!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Robban_C skrev:
Färnbo, har du övergivit Kaw-idealet?

Nej då, bara utökat med en ren racerhoj.
Som jag uppdaterar nu, räknar med att testa på Lunda så fort vädret tillåter. :D

Kawan är klar, väntar bara på våren.

Just nu får "Catten" tjänstgöra.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Halloj vänner !

Vet nån hur man ser skillnad om det sitter en 750R topp på en 1100R motor?
Finns det någon märkning att kolla på toppen ?
Kan man räkna kylflänsar ?
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
RPM lover skrev:
Halloj vänner !

Vet nån hur man ser skillnad om det sitter en 750R topp på en 1100R motor?
Finns det någon märkning att kolla på toppen ?
Kan man räkna kylflänsar ?

Snackade med Matte som sa att det generellt är mindre förbränningsrum på 750:an, iövrigt kan dom vara ganska identiska. Den gamla 750 toppen lär också ha en annan utformning av hålet till kamkedjan.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
RPM lover skrev:
Halloj vänner !

Vet nån hur man ser skillnad om det sitter en 750R topp på en 1100R motor?
Finns det någon märkning att kolla på toppen ?
Kan man räkna kylflänsar ?

Är den portad? På en 750 topp kan du enkelt se ventiltallriken genom insuget, det går inte på en 1100 topp.


...jag har förövrigt ett mycket fint ämne för trimning, en 750 F toppfrån '00 tror jag, komplett utan vipparmar till salu..pris? Bud...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
750-toppen har två cirkulära gjutmarkeringar, ca 12 mm i diameter, på kortsidorna på kylflänsarna, det har inte 1100-topparna. För att 750-toppen ska vara nåt att ha ska det helst stå "S2" under ett av insugen. Står det "S1" är den mer benägen att spricka runt tändstiftet i förbränningsutrymmet.

RPM lover skrev:
Halloj vänner !

Vet nån hur man ser skillnad om det sitter en 750R topp på en 1100R motor?
Finns det någon märkning att kolla på toppen ?
Kan man räkna kylflänsar ?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Tackar för svaren.

Kan se talrikarna men så är den portad också och jag har inget S2 utan bara ett E2 på ett av insugen.
Anledningen till att jag frågade var att när jag mätte upp kompet till förra året så hade jag väldigt lågt cc i förbränningsrummen.
Så jag tänkte att jag kanske hade en 750 topp men man har tydligen varit och planat den ganska ordentligt.
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
RPM lover skrev:
Tackar för svaren.

Kan se talrikarna men så är den portad också och jag har inget S2 utan bara ett E2 på ett av insugen.
Anledningen till att jag frågade var att när jag mätte upp kompet till förra året så hade jag väldigt lågt cc i förbränningsrummen.
Så jag tänkte att jag kanske hade en 750 topp men man har tydligen varit och planat den ganska ordentligt.



Vilket cc hade du ??

Jag mätte upp min nya 1277 snurra nu....25cc........blev 12,7:1.....slipade ur förbr. rum....25,8 cc......12,3:1. Blir nog ganska ok på denna snurra.
Arias kolvar, 31/26 ventiler, G21 kammar, Keihin 41:eek:r, Yoshi titan duplex rör, dyna 2000.Hmmmmmmmmm borde bli ca 170 på hjulet. :banana se upp moderna plastraketer............

/H
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
Tackar för svaren.

Kan se talrikarna men så är den portad också och jag har inget S2 utan bara ett E2 på ett av insugen.
Anledningen till att jag frågade var att när jag mätte upp kompet till förra året så hade jag väldigt lågt cc i förbränningsrummen.
Så jag tänkte att jag kanske hade en 750 topp men man har tydligen varit och planat den ganska ordentligt.

Det kan även vara en GSX750/Katana. E2 brukar annars vara 1100 86-88.
Säkra sättet att veta om det är en 750 topp eller 1110 är att mäta avståndet från toppens tätningsyta upp till insugets underkant. 750 insuget är ca 7 mm högre upp än 1100'ans samt har andra insugsgummin.

Fick trevliga besked idag, fixade upp en 1216 med RS36 29.5(yep, inte 28.5)/25 topp som gav 123 innan jag plastade den och bytte till 30/26. 141.5 hk på bakhjulet med överspänd kedja och fett bildäck (sidvagn). Vridtoppen redan vid 6500 (mot normala 7200) iom sidvagn och tung vikt. Tillvridna kammar fixar nog ungefär 10 hästar till. Ingen speciellt matierialborttagning, bara plastning. Kul med mycket result för relativt lite jobb.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
-Roos
Har 24,5 cc efter 30/26 ventilsjobbet, har lagt mig på 1,25 i squish hamnade då med kompet på 12,5 vilket inte är några som helst problem att åka med.

-Brink
Tack för hjälpen men det är orginal toppen som man hyvlat av ganska ordentligt en gång i tiden, allt pekar på det i alla fall.
Vi får se hur det går med min Rundportning...*s*..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top