Trimning av oljekylda GSXR-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Insuget skall ha det komplexa större fjädersätet och avgas den stora brickan och det lilla fjädersätet. Längd på fjäder och fjädertryck min/max gränser står i servicemanualen. Jag brukar köra med 45 lbs med originallyft på kammarna och 60 lbs för .370" och över. Dvs olika fjäderhårdhet för olika lyft på kammarna. Vad det blir i antal brickor/shims ger sig då automagiskt. Se till att du inte får coil-bind vid maxlyft.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
De jag har liknar https://www.competitionproducts.com/Spring-Shim-Kit-1250-OD-875-ID/productinfo/201HPK/#.Xd6ona9wGo9

I mitt fall har jag lagt dem underst på insug. Över hålplåten på avgas. Stämmer "this side up", när de sitter i botten? Verkar som föregående monterat omvänt.
Att ha dem i överst känns fel, rörlig vikt inte bra.

Varför behövs de med org kam? Kan det vara för att minska risken att den "spottar shims"? Shimstopp med trimmkam ser jag som osanoligt, och den gick för jämt på extremt låga varv.
 

Supermono

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Garaget
Hoj
Grym
Vad bör klämspalten vara?

Har 1216cc tillsammans med en grottistopp, med en 1mm tjock (hoptryckt) begagnad packning så blir squishen 1.135
Bygger ihop motorn och skall skaffa ny toppackning, vad rekommenderas?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Utöver att verkligen verifiera kolv/ventil-spel (2,0 mm för avgas och 1,5 mm för insug) vid överlappet +/- 10 grader kring övre dödcenter bör du ha ca 1,25 mm klämspalt för att undvika brustna kolvbultar vid gasavslag på höga varvtal. Brusten kolvbult = skrotade motorhalvor, stakar, kolvar, cylle och topp. Vet att många säger att 1.00 mm räcker - men det räckte iaf inte för mig som har rev.limitern på 10,900.

Om du har 1,135 klämspalt idag är det inte så mycket du kan göra annat än försöka splitta en gammal toppackning och använda ett av de tre packningselementen som spacer - eller att montera dubbla fotpackningar - som bygger 0,5 mm per packning. Se till att o-ringarna med inbyggd alu-bricka runt dragstängerna är fräscha och inte kläms vid monteringen.
 
Last edited:

krigus

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1168E-81
20200703_111620.jpg
Har äntligen fått ihop mitt gsxr 1100 88 projekt.
Mycket trevlig att köra. För närvarande har den original motor, RS36 samt VoH grenrör med Laser duotech dämpare.
Funderar på vad jag skall göra för att få lite bättre fart i motorn för användning på gata och någon bandag.

Kommer att gå igenom motorn till vintern och montera stakar från vattenkyld gsxr1100.
Behöver jag köpa nya bultar till vevstaksöverfallen eller kan jag använda de gamla igen?

Har två huvudalternativ rörande trimningen:

1) Har 1127 cylinder med kolvar samt 750 dot topp liggandes som jag funderar på att montera över vintern.
Får förgasarna plats i ramen om jag använder DOT toppen? (RS36 med trattar och foamfilter)

2) 1127 topp med 30/26 ventiler samt 1196 eller 1255 cc. Några säger att man kan köra med rotfria ventiler på gata medan några säger att det inte går bra. Några erfarenheter?
Kanske någon har några begagnade delar att sälja?

Några synpunkter på om trim setup 1 eller 2 är lämpligast?

Hälsningar Kristian
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att byta till lägre sopparkran är inte hela världen men jag skulle kört med 1127 30/26. Rostfria ventiler är inte helt "rostfria", både kantarellen och skaftänden är av annat hårdare material. Byta stakar behöver du bara göra om du ska varva mer än originalets varvstopp på 11,000. Med 1255 kolvar vill du nog inte köra med den lilla DOT-toppen där volymen bara är 22cc jämfört med 1127-toppens 26.5cc - då lär kompet bli något i hästväg. Försök hålla kompet 12:1 eller lägre, allt blir så mycket enklare med soppa och utan överhettning. En bigblock-cylinder saknar kylkanal mellan 1-2 och 3-4 så den överhettar efter 4 mil när jag ska in och besikta, trots låga 9:1 i komp. RS36 fixar att föda drygt 160 bakhjulshästar. Hittar du .350" kammar från en gsxr750 är lyckan fullständig!
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
View attachment 455348
Har äntligen fått ihop mitt gsxr 1100 88 projekt.
Mycket trevlig att köra. För närvarande har den original motor, RS36 samt VoH grenrör med Laser duotech dämpare.
Funderar på vad jag skall göra för att få lite bättre fart i motorn för användning på gata och någon bandag.

Kommer att gå igenom motorn till vintern och montera stakar från vattenkyld gsxr1100.
Behöver jag köpa nya bultar till vevstaksöverfallen eller kan jag använda de gamla igen?

Har två huvudalternativ rörande trimningen:

1) Har 1127 cylinder med kolvar samt 750 dot topp liggandes som jag funderar på att montera över vintern.
Får förgasarna plats i ramen om jag använder DOT toppen? (RS36 med trattar och foamfilter)

2) 1127 topp med 30/26 ventiler samt 1196 eller 1255 cc. Några säger att man kan köra med rotfria ventiler på gata medan några säger att det inte går bra. Några erfarenheter?
Kanske någon har några begagnade delar att sälja?

Några synpunkter på om trim setup 1 eller 2 är lämpligast?

Hälsningar Kristian
Mycket fin maskin.
Gillar din stil

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

krigus

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1168E-81
Tackar för svar Anders,
då vet jag att rostfria ventiler är okej på gatan och att jag skall hålla kompet till 12:1 eller lägre.
Har uppfatta det som att .350" kammar från en gsxr750 och Kent cams SUZ6 (8,9 mm, 244 Deg) är mycket lika, så jag tror det får bli SUZ6 kammar då de går att få tag på.
Några tips på vem som lämpligen masserar toppen? Marklund?

Nyström, tackar för din kommentar.
Har lagt lite tid på att få till ett utseende jag gillar.
Tycker bakänden blev bättre med Airtech Yoshimura superbike tail. :)
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Ja det syns!
Lägg gärna upp mer bilder

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det vore intressant att veta om profilen på Kent Cams är asymetrisk eller inte. Om lob-profilen är som originalet symetrisk håller både kammar och lyftare många gånger längre är de med asymetriskt lyft. Utväxlingen på lyftarna är ju 1.5 gånger så 8,9 mm inkluderar utväxlingen. Deras SUZ12 med .360" lyft blir lite för mycket för original ventilfjädrar. Ventilstuds dödar kantarellerna i förtid.

Det är Matte Bohlin som gäller för portning om man vill vara riktigt seriös. https://mattebusa.se/wp/
Det finns ju även andra som kan det där, inklusive Marklund. Jag har slutat porta åt andra. Det är lätt hänt att det drar iväg kostnadsmässigt, begär offert. Stirra dig inte blind på hästkrafterna. Ett bra jämnt vrid är det som gör det roligt att köra hoj.

Min 1371-motor med 9:1 i komp och WebCam #236 och små insugskanaler (mindre än originaltoppens, kanske lite för små) med 30/26 ventiler gav det här utseendet.

dyno-2004-05-26.jpg
 

krigus

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1168E-81
Skriver ett mail till Kent cams och frågar rörande profilen, svar enligt nedan:
The GSXR 750 – SUZ6 camshaft lobes have an asymmetric shape due to the valve train mechanism actuating with a radius rocker arm.

Japp, en fin vridmomentskurva är viktigt, speciellt då jag i bästa fall är en medioker förare.
Byter vevstakar bara för att jag aldrig gjort det innan och vill lära mig det momentet.

Lite fler bilder.:)
20200630_184412.jpg
20200701_204943.jpg
20200728_111033.jpg

Är lite skillnad på kåpan bak, jämfört med orginal.
Har gsxr 1000 baksving samt bandit 1200 gaffel.
 
Last edited:

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Snyggt

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skriver ett mail till Kent cams och frågar rörande profilen, svar enligt nedan:
The GSXR 750 – SUZ6 camshaft lobes have an asymmetric shape due to the valve train mechanism actuating with a radius rocker arm.

Grävde lite och fann, citat: "The short stroke 88-89 750 motors came with the hotest OEM cams. They are in the .350 lift range. The intake lists the same part # for 88 and 89, but the exhaust lists two different part # for each year. I did some digging when I bought mine, the 89 exhaust offers slightly more lift."

Om du monterar asymetriska SUZ6 rekommendar jag hårdsvetsade vippor och top-end-oil-kit om du ska köra på gatan med den i mer än ett par hundra mil. Mina asymetriska CamMotion GX21 .380" räckte en säsong (på strippen) "over there" trots hårdsvetsade vippor och olje-kit. Mina nuvarande WebCamInc #236 symetriska .370" (60 lbs fjädrar) och hårdsvetsade vippor håller fortfarande efter ca 500 mil gatkörda. Kollade spelet och skicket i våras.
 

krigus

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1168E-81
Är på gång att köpa en lös topp och undrar hur jag kan se om det är en 1052 eller 1127 -89 topp?
Någon som vet?
 

Supermono

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Garaget
Hoj
Grym
Behöver tips från expertisen.

Jag har en 1216cc spis med grottis-topp (portad, större ventiler), Dyna 2000 tändning, Yoshimura helsystem samt RS40 förgasare.

Min fråga gäller bestyckning av RS40 bryggan, vad säger er erfarenhet gällande storlek på munstycke och nålplacering mm? Bryggan är just nu bara tagen ur kartongen.
Så tips på bra utgångsläge.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RS40 kommer med #140 på huvudmunstyckena. För bänkkörning och dragracing funkar 142.5 bäst men ska den köras på gata, #140. Ställ in flotthöjden till 17 mm - de ställer den väldigt illa från fabrik. Likaså luftskruven för tomgången kan behöva justeras. Någonstans runt 1/2 till 2 varv ut från LÄTT bottnad. Det beror på kamaxlarna hur den reagerar på den inställningen.

Vafandå, google slänger upp min websida som första resultat när man söker efter sånt här. Kan fanken inte ha allt i minnet.

<edit>Jag brukar inaktivera ax-pumpen det första jag gör för att slippa att någon torrgasar den full med bensin parkerad, dvs lär dig köra utan ax-pump.</edit>
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Är det någon som har 2st 27mm avgasventiler och 2st 30mm insugsventiler liggande? Det hade varit guldvärt =)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top