Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Inga Öhlinprylar är till salu, bara nya och gamla original gaffelben, en bra original bakdämpare och en styrdämpare.
Hade tänkt vänta till våren med försäljningen då nya originalben sitter på hojen medan jag mekar med annat - men PM:a bud vid intresse.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Någon som vet vad man får betala för en komplett sats med orginal lameller och skivor till en GSXR1100 koppling?
Någon rekomendation på vägen då jag har köpt en komplett kopplingskorg från en -92 till min B12? :)
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Nordman, om du vill komma billigt undan så har jag skivor och lameller i fint skick. Kommer ifrån en bandit 1200 ifrån 2003.

Annars rekommenderar jag http://www.cmsnl.com/

Tack för det, men är det verkligen samma kopplingslameller och plattor på Bandit 2003 som GSXR1100 -92? I så fall är det intressant.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
jag ska nog plöja ner rätt mycket flis på att få den skottsäker igen, och trimmad ;)
Hör om andersbrink här i tråden har lust att ta sig an din topp, han portade min med mycket vackert och väl fungerande resultat!

PS Svampigheterna kring ventilstyrningarna är montagefett...

P1030491M.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag åker Classic RR med min , ska man öka några grader eller bör jag köra 104/103 ändå ?

Det beror alldeles på vilket varvtalsområdet du nyttjar mest. Att flytta från 104 till 107 på insug höjer maxvrids-puckeln ca 50 - 100 rpm. Inte värt besväret - annat än om du tajt mellan kolv och ventil.
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Det beror alldeles på vilket varvtalsområdet du nyttjar mest. Att flytta från 104 till 107 på insug höjer maxvrids-puckeln ca 50 - 100 rpm. Inte värt besväret - annat än om du tajt mellan kolv och ventil.

Då blir det 104/103
Tack för svar / Håkan
 

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Originalförgasarna klarar ca 150 hästar. RS36 ca 155 hästar. RS38'or eller FCR37'or vore lämpligt för en hottad 1216 motor. Min 1371cc med ynka 8:1 i komp (förstadiet till turbomotorn) gav 173 hästar med RS40. Tyvärr, har inga toppar liggandes. Checka spannet på vridmomentet! View attachment 388217

Intressant. Jag böt i somras från CV36or (125,5hk) till RS36or och utan justering fick jag 12hk till på bakhjulet. Kör fortfarande med originalkran men har tagit bort vakummembranet och satt 2st separata ventiler, en på varje slang. Så originalkranen står öppen hela tiden. Prövade på 402m och körde 10,58 och bästa slutfart 211.

Har efter det rengjort förgasarna noggrant och bytt insugsgummi (de var torrsprickor), och tyckte hojen gick bättre, men har ej bänkat om den. Använder originalbestyckning på gasarna (dumt?) Sen hade det varit kul att veta när originalkranen sätter stopp, de flesta sa redan före jag böt gasare att jag skulle behöva en pingelkran för att den skulle palla 402m.. Setup just nu är 1216cc 30/26 ventiler + toppen ska vara portad, helsystem och RS36or. Borde väl kunna justeras in för att lämna mer slangponnys?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Original är RS36'orn väldigt fett bestyckade så de bör passa rätt bra till din borrade motor och svensk sommar dvs 20 grader. Får du bättre sluthastighet med sval motor är nog bestyckningen lite väl fet. Upp och bänka med lambda så slipper du tro. RS36'or motsvarar ca CV38'or men jag tror att dina CV36'or var rejält felbestyckade då de skall klara av uppemot 150 bakhjulshästar (det är iaf vad Dale Walker lyckades pressa dem till) med dual-pod K&N filter monterade.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
I väntan på 1216cc och portning...

1525026_10151919946005889_144196339_n.jpg
 

Barrkis

reparatör
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gsx 1100 EF, Suzuki GT 750
Hej andersbrink ser du skriver lite om rs 36 or har köpt ett par rs 34 till min Gsx 1100 F 95 har även köpt ett kit med 1216 som jag tänkte montera. Jag köpte lite mindre förgasare endast för att jag vill ha mycket vrid från låga varv. har även några funderingar kring motorn de är ju gamla gsxr motor något nertrimmad ser att du skrivit lite kring kambyten duration lyft mm är toppen annorlunda på F motorn eller är det andra kammar en del säger det är en Annan portning på toppen vad kan jag göra med dom grejer jag har är bara ute efter lite budjet trimm Mvh//Björn
 

Barrkis

reparatör
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gsx 1100 EF, Suzuki GT 750
Hej andersbrink ser du skriver lite om rs 36 or har köpt ett par rs 34 till min Gsx 1100 F 95 har även köpt ett kit med 1216 som jag tänkte montera. Jag köpte lite mindre förgasare endast för att jag vill ha mycket vrid från låga varv. har även några funderingar kring motorn de är ju gamla gsxr motor något nertrimmad ser att du skrivit lite kring kambyten duration lyft mm är toppen annorlunda på F motorn eller är det andra kammar en del säger det är en Annan portning på toppen vad kan jag göra med dom grejer jag har är bara ute efter lite budjet trimm Mvh//Björn
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Intressant. Jag böt i somras från CV36or (125,5hk) till RS36or och utan justering fick jag 12hk till på bakhjulet. Kör fortfarande med originalkran men har tagit bort vakummembranet och satt 2st separata ventiler, en på varje slang. Så originalkranen står öppen hela tiden. Prövade på 402m och körde 10,58 och bästa slutfart 211.

Har efter det rengjort förgasarna noggrant och bytt insugsgummi (de var torrsprickor), och tyckte hojen gick bättre, men har ej bänkat om den. Använder originalbestyckning på gasarna (dumt?) Sen hade det varit kul att veta när originalkranen sätter stopp, de flesta sa redan före jag böt gasare att jag skulle behöva en pingelkran för att den skulle palla 402m.. Setup just nu är 1216cc 30/26 ventiler + toppen ska vara portad, helsystem och RS36or. Borde väl kunna justeras in för att lämna mer slangponnys?

Angående bensinkran.
testa å koppla in en vaccum-mätare (undertryckmätare) på en av de anslutningarna med svarta gummihattar som är till för å synka knasara.
dra igång hojen... gasa lite, där har du svaret... så fort du lyfter trottlarna är undertrycket borta å kranen levererar inte den rätta mängden sås till knasarna.
Jag kör med orginalkran och backventil, å vid start har man bra undertryck som öppnar kranen och när man gasar å tappar trycket så håller backventilen kranen öppen. De sitter även ett t-rör som går till vaccum-mätaren så jag vet att de fungerar å en pysventil som stänger när man inte kör.
En billig lösning jmf med pingelkranen som jag inte fattar att den är så fetdyr i Svedala, och på många gixxer är de ett rent h-lvete att komma åt å öppna å stänga en pingel.
De gjordes för gammel gsx:en och någon större produktuveckling har jänkarna inte lyckats åstadkomma med kranen.
Som sagt de e bara tips å trix för intresserade...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Fråga om inkörning:
Jag har nyborrad cyl och nya wiseco kolvar 1216cc i min bandit. samtidigt är toppen portad och har fått större insugsventiler. Har nya krökar med större innerdiameter än standard och jag har ett set BST40SS fuggar som ska dit, ihop med luftburken helst som har ett extra 2" hål.

Så det är massor med nya parametrar på en gång och jag funderar nu på hur man bäst går tillväga för inkörningen av cyl/kolvar. Det känns lite moment 22 när jag inte ens vet om den kommer gå någorlunda med de fuggarna och den bestyckningen. Jag kan ju inte köra in utan att veta att den går skapligt och jag kan ju inte bestycka om utan att motorn blir körd ordentligt....

Hur skulle ni gjort? Ta cykeln raka spåret till en dyno innan man ens provstartat och låta bänkning/bestyckning bli inkörningen? Jag skulle ju jävligt gärna vilja provstarta när man skruvat ihop allt men då kanske man sabbar möjligheten till en bra inkörning?

Tack för hjälp. :glömdet
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Mitt tips är att du plingar Erik marklund på MC-express eller anyone på MotoSpeed och frågar.
det finns många olika varianter av inkörningar vilka jag skulle undvika.
Vissa är anpassade efter kolvringar som skaver mot grafithaltigt gjutjärnsblock eller motsvarande foder eller mot stålfoder eller mot nikasilyta...

Tips när jag körde in Gammel GSX med 1230 wiseco var att hälla i billigaste biloljan å ut å köra ca 50 mil å känna efter utan att tokvarva eller belasta hårt på växlarna.
Sedan tömma ur, byta filter å olja samt ta ur kopplingspaketet å tvätta stålskivorna å sätta i nya lameller (körde med gamla under inkörning).
Ekvationen var ganska enkel, Inkörnimgen är att slita in kolvringar och cylinderväggar.
Med för bra olja tar proceduren längre tid eftersom den smörjer FÖR bra, därav pissolja just vid inkörningen.
Det fungerade bra för mig iaf...
Denna variant kanske INTE fungerar med nikasilcyllar, men de övriga varianterna är beprövade.

Får väll se vad andra har för erfarenheter...
 

Barrkis

reparatör
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gsx 1100 EF, Suzuki GT 750
Skulle i dag sätta dit mina APE toppbultar och till min förvåning va de olika längd på dom. Jag min dumskalle kolla aldrig när jag skruva dän dom gamla hur dom satt ....... Har någon vetskap hur dom sitter på blocket ? Mycket tacksam för svar Mvh//Björn
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hur avgör jag om mina BST40SS fuggar har någon typ av jet-kit i? Köpt dem beggade och de har tydligen suttit på en 1216cc tidigare så jag antar att de är jettade men hur kan jag se det med säkerhet?:va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top