En inte så normal lördag

Scirocco

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda VFR800
Trött skrev:
:7peta mupp, det är inte så lagen fungerar, (man är polare ,,åka dit på att ha ljugit???)Hallå :kocko

Hört talas om försvårande av polismans arbete eller skyddande av brottsling?

Och för den delen, nästa gång så finns ju risken att någon av de andra 5 följer med killen som smiter för att slippa ljuga för polisen.

Att få sitt eget körtkort indraget är kanske inte så troligt i just detta fall, men polisen har på senare tid dragit in folks körkort för brott som begåtts när de inte kört bil/mc.

Men gör ni som ni vill, jag skulle iaf inte umgås med någon som tar så lätt på lagen eller andra som tycker det är smart/coolt att köra utan körkort. :kocko
 

Trött

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
sthlm
Hoj
R1
:va Väldigt många verkar anse att det är kompisarnas ansvar att se till att killen tar kk, jag tror att många av er själva har bekanta utan kk, men ber ni få se det varje gång det är samåkning/eller det är skjuts på gång?ohhh jävla förbrytare :D
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
såna där grejer är jävligt onödiga att göra.

hade jag varit polis i det läget så hade jag förutsatt att killen som smet hade något mer att dölja än avsaknad av körkort, och sedan vidtagit steg och mått utefter den slutsatsen.

...men nu är ju inte jag polis...
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Trött skrev:
:va Väldigt många verkar anse att det är kompisarnas ansvar att se till att killen tar kk, jag tror att många av er själva har bekanta utan kk, men ber ni få se det varje gång det är samåkning/eller det är skjuts på gång?ohhh jävla förbrytare :D
Snubben utan kort gör väl som han vill, men hade det varit i mitt kompisgäng så hade han inte fått fortsätta köra med oss iaf...
//Tobbe
 

Trött

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
sthlm
Hoj
R1
Scirocco skrev:
Hört talas om försvårande av polismans arbete eller skyddande av brottsling?

Och för den delen, nästa gång så finns ju risken att någon av de andra 5 följer med killen som smiter för att slippa ljuga för polisen.

Att få sitt eget körtkort indraget är kanske inte så troligt i just detta fall, men polisen har på senare tid dragit in folks körkort för brott som begåtts när de inte kört bil/mc.

Men gör ni som ni vill, jag skulle iaf inte umgås med någon som tar så lätt på lagen eller andra som tycker det är smart/coolt att köra utan körkort. :kocko
Om dom tar beslutet att följa sin kompis,, upp till dom eller?(vaddå risken?)
Att slippa ljuga? om man nu behöver ens nämna detta är också ett personligt val!
Hmmm ser vad jag svarar på, sorry, :tummenupp :D
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
dsoders2 skrev:
jag förstår honom det är inte hojåkarens fel det är staten å kapitalet!!!!!!
alla borde skita i att ta kortet tills dom sänkte priserna och såg till att vänte tiden sänktes!!!!!!!!!!!!
:mad:


Sluta gnäll. Har du inte råd och tålamod, så åk buss eller spårvagn eller nåt. Eller spara ihop pengarna.
 

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Ort
MeadowsCottage - Street of the Hawk
Hoj
Sjösala Rotterdam
Killen är ju inte klipsk. Varför har han inte skaffat ett lämp? Och med er kompisar som handledare. Då kan han ju förnya det vart 4:e år, och det kostar ju bara typ 300 inklusive optiker. Då åker han ju lagligt iallafall.
 

Trött

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
sthlm
Hoj
R1
tobbeviking skrev:
Snubben utan kort gör väl som han vill, men hade det varit i mitt kompisgäng så hade han inte fått fortsätta köra med oss iaf...
//Tobbe
Men hur vet duuuuu?, om han är utan :va :D
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Trött skrev:
Men hur vet duuuuu?, om han är utan :va :D
I detta fallet var det väl rätt uppenbart eller?
Vet att det förekommit snack i vårt kompisgäng om när man tog kortet och vad det kostade osv.
Skulle det då visa sig att en kille hittat på en go liten lögn om hur det gick till när han tog kortet så är det ju bara ännu tristare, förmodligen är inte kk det enda han ljuger om då.
Men som vanligt så är det vi som inte tycker detta är ball som är "töntarna".
//Tobbe
 

El Phantasmo

Snygg. Sexig. Singel.
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Innan hårnålen på kullen , V-ås.
Hoj
inte ens en sparkcykel
Scirocco skrev:
Ptja, genom att de nu sade att de inte kände honom så blev de medbrottslingar. Och med tanke på att de börjar dra körkort även när man själv inte bryter mot trafikregler (utan för tex grov fylla bara o liknande) så skulle jag inte bli förvånad om de drar ens körkort för att man skyddat någon som kört i 10år utan körkort.

Jag skulle definitivt sluta åka MC med en polare som inte har MC-kort och kör runt utan körkort. Nästa gång fångar de hans nummerplåtar och kommer det då fram att man är polare så kan man åka dit själv för att ha ljugit. Jävligt onödig risk, särskilt då killen borde kunna bara ta en uppskrivning och en uppkörning (alltså inga lektioner ska ju behövas) i dagsläget.


Snack.

Du kan ljuga så klockorna stannar inför polisen utan att riskera straff.
Ljuger du däremot i domstol har du skitit i det blå skåpet. :4skrika
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Varför måste allt vara så jävla uppstyrt i sverige....kan vi inte få ha lite "vardagsedge" ibland?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hehe, kul kille.

Dne här frågan om körkortet dök upp här i forumet för nån månad sen och en massa moralkärringar gnällde över hur hemskt det skulle vara om nån körde utan körkort.

Det dom flesta missar är att bara för att man har en lapp man betalat dyrt för, som säger att man får köra det ena eller det andra fordonet, betyder inte automatiskt att man verkligen KAN köra detta fordonet.
Hur många idioter ha rman inte stött på i trafiken som verkligen inte kan köra bil eller motorcykel? De flesta av dem har körkort iallafall.

Så racka inte ner på nån bara för att de kör utan körkort. Racka ner på dom om de inte kan köra.
 

Scirocco

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda VFR800
Killawife skrev:
Hehe, kul kille.

Dne här frågan om körkortet dök upp här i forumet för nån månad sen och en massa moralkärringar gnällde över hur hemskt det skulle vara om nån körde utan körkort.

Det dom flesta missar är att bara för att man har en lapp man betalat dyrt för, som säger att man får köra det ena eller det andra fordonet, betyder inte automatiskt att man verkligen KAN köra detta fordonet.
Hur många idioter ha rman inte stött på i trafiken som verkligen inte kan köra bil eller motorcykel? De flesta av dem har körkort iallafall.

Så racka inte ner på nån bara för att de kör utan körkort. Racka ner på dom om de inte kan köra.

Självklart, bara för man har körkort betyder det inte man kan köra bra. Jag yrkar för återkommande körprov med jämna intervall, oftare för folk som har misskött sig grovt.

Köra en gång eller ett par är väl inte så mycket att härja om, men att köra i 10 säsonger är jävligt vårdslöst tycker jag. Så jag rackar ner på de som kör utan körkort, samt de som trots de har körkort kör dåligt.

Men nu skiter jag i den här tråden tror jag. Tycker folk det är coolt att köra utan körkort så låt dem, för eller senare blåser de förbi en poliskontroll där det finns en MC-polis redo och då lär de hinna med att se plåtarna iaf. Jag bara hoppas jag inte är i närheten när någon, som själv bestämt sig för att de är bra nog MC-förare för att köra i trafiken, måste fly från polisen för att de under flera år inte kunnat spara ihop till några tusenlappar för körkort (fast ändå hittat många tusenlappar för att köpa hoj, på något vänster).

Lär väl bli lagom roligt om man skulle råka skada/döda någon och det framkommer man inte har körkort, då kan det nog bli rätt tråkigt i slutändan kan jag tänka mig (mer så än om man haft det alltså).

Fan, man ska inte skriva sådana här svar vid denna tidpunkten, blir så långt då... :3freak
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
UrbanTiger skrev:
Att neka inför polisen att man känner föraren av ett visst fordon kan leda till ansvar för försvårande av polisarbete.
Jag skulle ta ett mycket hårdare straff än så för att inte gola på en kompis. Jag kommer heller inte att utesluta honom i gruppen. Däremot kommer jag följa tipset att betala en skrivning/uppkörning åt honom som födelsedagspresent. Om han sedan vill ha den presenten får han själv avgöra. Vem vet, han kanske gillar spänningen att kunna torska för olovlig körning. Det skulle inte förvåna mig om man säger så...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top