Honda NTV 650 Revere

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Är det nån som vet nåt om ovanstående hojmodell? Jag har aldrig sett eller hört talas om den.
En polare till mig vill ta MC-kort och är spekulant på en sådan, hon har noll erfarenhet av åkning.

Om det är nån som har nåt att komma med, så håll det inte för er själva!
 

Herneteg

Mer RR, mindre väg...
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Ekerö
Hoj
RS250 -00
Den användes mycket som trafikskolehoj runt -94. Lättunderhållen med kardandrift. Körde själv upp på en dylik. Knappast någon månraket.

duckie skrev:
Är det nån som vet nåt om ovanstående hojmodell? Jag har aldrig sett eller hört talas om den.
En polare till mig vill ta MC-kort och är spekulant på en sådan, hon har noll erfarenhet av åkning.

Om det är nån som har nåt att komma med, så håll det inte för er själva!
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Har ägt en sådan ett tag och saknar den faktiskt lite :(
Som sagt, det var ingen supersporthoj, men den gick alldeles utmärkt att köra undan ganska bra med på krokiga vägar. Faktiskt jämförbar med min RD350YPVS :)
Nästan outslitlig motor sägs det, och inga direkta hisseffekter från kardanen.
Däremot var min ganska känslig för vilken motorolja som användes, funkade bäst på QS mineral.
Med en liten toppkåpa (streetfighterkåpa) funkade den även för hyfsat långa turer.
Det roliga var att många äldre herrar verkade gilla hojen :tummenupp På torsdagsträffarna på Norsholmscafét var det många som kollade på Reveren och fullständigt ignorerade alla HD och japsglidare :rolleyes:
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Samma motor som Transalp. Robust och kanske lite tråkig.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
duckie skrev:
Är det nån som vet nåt om ovanstående hojmodell? Jag har aldrig sett eller hört talas om den.
En polare till mig vill ta MC-kort och är spekulant på en sådan, hon har noll erfarenhet av åkning.

Om det är nån som har nåt att komma med, så håll det inte för er själva!


Som en del säger så är det ingen raket och kanske tråkig... MEN.. om hon inte har någon erfarenhet av hojåkning så kommer hon knappast tycka den är tråkig, räcker garanterat för henne ett tag, körde själv upp på en sådan för...oj oj.. många år sedan är det.. Är den fin och fräsch och går bra osv så är det bara köpa :)
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Tack för info! Det verkar vara en vettig instegshoj för en nyinvigd. :) Ska åka och kolla på den då.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
En tio år gammal XT är nog bättre, modernare och roligare att köra. För att inte tala om snabbare.
Så tråkig är den nog.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Neutral skrev:
Det här är väl en Revere?
Nej, det är en VFR400 lr 250. Står t.o.m VFR på tanken. Nåra problem med manöverbanan har han dock inte :rolleyes:

En Revere är väl ungefär som en tidig SV650 minus 10 hkr och utan kåpa men med kardan. En modernare variant heter Deauville och har touringkåpa och packväskor som original. En liten mini-Pan European...
 
Last edited:

H-son

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Solkusten
Hoj
07 ER6-n (BMX hojjen)
Jåke skrev:
Nej, det är en VFR400 lr 250. Står t.o.m VFR på tanken. Nåra problem med manöverbanan har han dock inte :rolleyes:

En Revere är väl ungefär som en tidig SV650 minus 10 hkr och utan kåpa men med kardan. En modernare variant heter Deauville och har touringkåpa och packväskor som original. En liten mini-Pan European...

Körde upp på en Revere, mycket bra hoj att köra, om man inte har sport ambitioner, Vtvinn 650, går och går och ... ja ni fattar, mycket trygg motor, ingen topp men går jämt och fint. Har själv lagt 1200 mil i efterföljaren Deuville, (rekommenderas om man vill ha en praktisk billig hoj, väskor och små fack 0,45 l/mil 1800 hel/hel) lung och fin, passar bra i stan och på mindre vägar, om man inte har för bråttom. Revere är nog ett sansat köp, men var noga med vilke exemplar, de börjar väl få några år på nacken, så service och skötsel börjar spela stor roll...

Lycka till! :tummenupp

/K
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
duckie skrev:
Är det nån som vet nåt om ovanstående hojmodell? Jag har aldrig sett eller hört talas om den.
En polare till mig vill ta MC-kort och är spekulant på en sådan, hon har noll erfarenhet av åkning.

Om det är nån som har nåt att komma med, så håll det inte för er själva!

Jag har väl inte nån direkt erfarenhet av dem, men jag funderade på att köpa en i våras. Nu fick det bli en Suzuki VX i stället, eftersom NTV'n är för liten för att köra upp för obegränsad behörighet på.
Om hon skall köra upp på den så måste den vara strypt till begränsad behörighet (om det behövs?).
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Tjejen som ska ha den är skvatt galen, varför jag inte tillåter henne att skaffa en sporthoj. Hon för nöja sig med den tråkiga Reveren, därmed basta!

Köra upp får hon göra på en tung hoj som körskolan tillhandahåller, denna hoj ska vara till privat övningskörning. (vill inte slita på min)
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
När jag skulle provköra en riktig mc för första gången så var det just en ntv 650 jag gränslade!

Den var lätt och smidig att manuvrera.. och så gick den lite fortare än min gamla trimmade Push Dakota..................... hehe!!

Säkert en bra första/övnings hoj!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Ja, så nu har vi varit och köpt en röd och fin av 97 års modell.
Gud nåde er om det visar sig vara en skithoj nu!
 

Finnberg

lagom häftig
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
xt660x
Jag har en av just den anledningen att den är bra att börja med och snäll mot plånboken. trött men pålitlig, tröttheten spelar mindre roll om man inte har ruta för i högre hastigheter är vinden ganska kämpig. biligaste försäkringen e i trygg hansa.
 

Fist Woman

Guest
Fanns i ett utförande som kallades för hawk i USA som såg mycket bättre ut.
Kanske läge att bygga om lite?

Hojen som sådan är inte alls så tråkig som en del som troligen inte provat försöker hävda. Den är väl ungefär så rolig som en kardandriven tvåcylindrig 650:a på 60 kusar och som väger 210kg kan vara.

Slaktar lätt en gammal XT på en kurvig landsväg förresten.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Nu måste vi ha ett bakdäck till den här besten. Vad köper man för däck tro? Nåt billigt och bra - vi övningskör på den ännu så den går inte så fort och så hårt.

tips!!?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top