Vad är preskiberingstiden för fortkörning?

sidy

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
sthlm
Hoj
R1
Det är lite så jag känner också.

Hade det varit 1år vi pratat om så hade jag skickat in det. Nu är det ca 2månader till ärendet läggs ner så känns som att det är värt ett försök iaf. :) tack för alla svar!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Känns som detta är rätt tråd att be om lite hjälp i. Efter en långhelg med Snowboard i Sveriges Matterhorn (Branäs...) skulle champagne och kaviar (folköl och smågodis) bytas ut mot herrgården hemmvid. Chauffören (jag) och polisen hade dock lite olika åsikter om hur det skulle ske och det kostade 2800:-

Jag orkade inte bråka utan skrev på. Idag fick jag ett brev att de använt fel kod på boten. De har använt 170c som är fortkörning på vägar över 60 Km/h och vill nu ha mitt godkännande till att rätta koden (rätt kod är 150c). Har jag någon chans att få boten ogiltigförklarad p.g.a felaktigt formulerat krav? Jag förnekar inte att jag gjort fel så moralpoliserna kan återgå till stickningen och Paradise Hotel. Man kan ju se det som ett oskyldigt slarvfel av polisen, men det är ungefär så jag ser på mina 16 Km/h i fortkörning.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Känns som detta är rätt tråd att be om lite hjälp i. Efter en långhelg med Snowboard i Sveriges Matterhorn (Branäs...) skulle champagne och kaviar (folköl och smågodis) bytas ut mot herrgården hemmvid. Chauffören (jag) och polisen hade dock lite olika åsikter om hur det skulle ske och det kostade 2800:-

Jag orkade inte bråka utan skrev på. Idag fick jag ett brev att de använt fel kod på boten. De har använt 170c som är fortkörning på vägar över 60 Km/h och vill nu ha mitt godkännande till att rätta koden (rätt kod är 150c). Har jag någon chans att få boten ogiltigförklarad p.g.a felaktigt formulerat krav? Jag förnekar inte att jag gjort fel så moralpoliserna kan återgå till stickningen och Paradise Hotel. Man kan ju se det som ett oskyldigt slarvfel av polisen, men det är ungefär så jag ser på mina 16 Km/h i fortkörning.

Skit i det, svara inte och vänta, med lite tur så hamnar det i en hög där tiden går och det blir preskriberat, det "värsta" som kan hända är att de får tag på dig på telen, då får du väl godkänna och betala dina böter när det händer men tills dess kan du ju investera pengarna eller nåt.

Aldrig fel att vänta tills det är absolut nödvändigt att betala skatter och böter, det är ens rättighet Och skyldighet.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
tyvärr var jag lat och skrev på. Enligt brevet så rättar de boten om jag inte svarar inom 8 dagar. Jag måste alltså "bestrida" deras felaktighet som ett skäl till att boten är ogiltig. Eftersom jag skrivit under med kod 170C kan jag hävda att de gett mig en ogiltig bot men jag tror att oddsen för min del är dåliga. Undrade mest om någon testat?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skit i det, svara inte och vänta, med lite tur så hamnar det i en hög där tiden går och det blir preskriberat, det "värsta" som kan hända är att de får tag på dig på telen, då får du väl godkänna och betala dina böter när det händer men tills dess kan du ju investera pengarna eller nåt.

Aldrig fel att vänta tills det är absolut nödvändigt att betala skatter och böter, det är ens rättighet Och skyldighet.

Håller med, men jag skulle ju inte snacka med dom på telefon. Jag skulle vänta tills delgivningsmannen får tag på mig och delgivningsmännen är ganska upptagna i dagens samhälle.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Detta kan du möjligen applicera dig av.

"Den ordningsboten som du har erhållit är felaktig och därmed ogiltig." http://lawline.se/answers/6214

Så det verkar ju som att om du ids, att du kan klaga på den första boten som ju är felaktig, och vägra skriva på den andra. Så jag tycker det verkar som att du kanske kan krångla dig ur allting genom att svara med att du inte godkänner att de skriver om boten, sedan överklaga den med att den är felaktig. Jag tror de försöker dra en rövare.

Tack för bra tips, skall kolla detta :tummenupp

Ang. att inte svara så är det som om jag skrev ovan. Svarar jag inte inom åtta dagar gör de en ändring i sina system och anser att påskriven bot gäller.
 

sidy

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
sthlm
Hoj
R1
Vill bara uppdatera hur det gick med detta!

Jag fick flertalet delgivningsbrev, ett samtal (svarade ej) och 2st besök av delgivningsman varav den ena gången var jag inte hemma men det låg ett brev i brevlådan. Delgivningsmannen kom dom 2 sista dagarna innan det blev preskiberat.

För typ 2 veckor sedan fick jag ett brev att "fallet" är nedlagt pga preskibering. :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Att heja på lagbrott känns verkligen inte "sport"hoj. Är det okey att hålla sig undan rättsväsendet även om man kör 20-30 km/h för fort genom samhälle med skolor och småbarn i vägkanten, bara för att testa systemet?
 

Bullen3000

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Klart som fan man ska bråka och ifrågasätta staten, myndigheterna och alla andra löjliga jävla paragrafryttare. Annars hade vi haft ett jävligt stift samhälle.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Att heja på lagbrott känns verkligen inte "sport"hoj. Är det okey att hålla sig undan rättsväsendet även om man kör 20-30 km/h för fort genom samhälle med skolor och småbarn i vägkanten, bara för att testa systemet?
Avståndet mellan allmänt rättsmedvetande och faktisk lagstiftning inom trafikområdet har en tendens att öka.
10 km/h sänkning från t.ex 90 till 80 skapar ett helt gäng nya fortkörare då hastigheten i praktiken bara sänks med mycket mindre än så. Mer klirr i kassan. Vad som var lagligt igår är helt plötsligt olagligt idag utan att förutsättningarna ändrats.

De flesta har väl en mer eller mindre välfungerande moralisk kompass även om nålen kan vingla lite hit eller dit emellanåt. Att nu någon/några på Samfundet för religiöst fundamendalistiskt tolkad statistik i Borlänge fått för sig att hastighetssänkningar är lösningen på alla trafikens problem betyder inte att jag tycker detsamma. Kejsaren av Trafikverket är naken och har varit det rätt länge. Det sitter en cyklop på tronen och denne tittar dessutom på världen genom en strut. Sök på strutfotboll på nätet för att se hur det kan se ut och hur bra det går.

Vilken institution som helst som jobbar, inte för att få bort idioterna [och på flertalet andra sätt olämpliga] ur trafiken utan för att i stället trafiken skall anpassas till dem, idioterna alltså, är värd mest bara [en mass otryckbara saker].

Så nej, jag har inga större moraliska problem i alla fall, med att kreativt ignorera hastighetsbegränsningarna där jag tycker det är lämpligt och görbart.

[EDIT] Och lämpligt är det givetvis inte där småbarn eller åldringar uppehåller sig. Om man kör för fort hur ska man då hinna med att vinka till barnen?[/EDIT]
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Amen sluta tramsa, vem fan vill åka fast för ett brott utan offer? Det finns inget ärofullt i att ange sig själv i ett sånt fall.

- I just det här fallet fanns det ingen offer, men det är idiotiskt att uppmuntra till att hålla sig undan "systemet" generellt eftersom det är till för att skydda folk.

Det här är off-topic, så jag lämnar över till de fräna grabbarna ; )
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
- I just det här fallet fanns det ingen offer, men det är idiotiskt att uppmuntra till att hålla sig undan "systemet" generellt eftersom det är till för att skydda folk.

"För diin eegeeen skuuuull"?

RymdBörje slår huvudet på spiken, och jag skulle vilja hänga på lite:

Det är inte bra när det uppstår klyftor mellan allmänhetens rättsuppfattning och verklig lag samt rättspraxis.

Att jämka samman dessa två storheter är en politisk uppgift, men när ingen bryr sig om att ta den debatten utan bara slabbar på med lagar och påföljder som allmänheten vaken förstår eller accepterar så bäddar man för framtida problem.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hmmmmm, ska man anmäla sig själv för varje gång man råkar dra på lite extra eller väntar med att bromsa så att högen med ouppklarade brott ökar kraftigt, jag kommer självfallet inte att erkänna att det är jag som kört ;)
 

sweanders

Medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Malmö
Hoj
2001 Honda CBR1100XX Blackbird
Jag körde lite fort förra helgen, låg med 250-275 mätarfart i lite över två mil innan jag stannade och tankade. Precis när jag kommit fram till pumpen och stannat så susar två polisbilar förbi med ljud och ljus på. Jag undrar om de var på utryckning eller om de försökte köra ikapp någon på hoj.. Lär väl aldrig få reda på det och det är nog tur...
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top