Vad är preskiberingstiden för fortkörning?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"BESLUT
Eftersom _____ inte har delgetts stämningsansökan inom två år från den dag
brottet begicks, skriver tingsrätten av målet från vidare handläggning.

HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 402)
Överklagande senast den 29 maj 2009 ställs till Hovrätten över Skåne och Blekinge
men ges in till tingsrätten. Prövningstillstånd krävs."


Vad synd, nu missade du din chans att överklaga målets avskrivning. :D :p :yoparty

Ja, det är ju tyvärr för sent nu... :D

Kanske även därför som det jag gjorde det officiellt nu. :D
 

KÅTM

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
mkt imponerad av at du lyckades hålla dig undan :tummenupp
delgivningsmannen är väll ungefär lika välkommen hem som tv pejjlaren.....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var inte så stort problem. Jag fick mest bara en massa brev. Endast en gång fick jag brev att delgivningsmannen varit hemma hos mig och sökt mig.

Det är normalt sett aldrig någon som besöker mig utan att först ha hört av sig så jag öppnar inte dörren ifall det ringer på den.

Och i höstas ringde det frenetiskt på dörren men jag öppnade ju naturligtvis inte. Så dröjer det 5 minuter och så hör jag genom fönstret att någon ropar mitt namn. Så jag tittar ut och ser min sötaste granne stå där ute och ville in för hon hade låst ut sig.... :näsblod Så jag blev tvungen förklara varför jag inte öppnade dörren...

Och sen här i februari-mars nån gång så ringer det en kvinna och samtalet lyder ungefär

Kvinnan: -Är det TSM jag pratar med?
TSM: - Vem är det som frågar?
Kvinnan: - Jag är XX från K. Tingsrätt, vi har sökt dig. Vart har du flyttat?

TSM fipplar nervöst på några telefonknappar innan han hittar avstängningsknappen.

Sen ska ju tilläggas att det tyngsta straffet blev jag dömd till utan rättegång, nämligen två månader utan körkort.
 
Last edited:

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Var inte så stort problem. Jag fick mest bara en massa brev. Endast en gång fick jag brev att delgivningsmannen varit hemma hos mig och sökt mig.

Det är normalt sett aldrig någon som besöker mig utan att först ha hört av sig så jag öppnar inte dörren ifall det ringer på den.

Och i höstas ringde det frenetiskt på dörren men jag öppnade ju naturligtvis inte. Så dröjer det 5 minuter och så hör jag genom fönstret att någon ropar mitt namn. Så jag tittar ut och ser min sötaste granne stå där ute och ville in för hon hade låst ut sig.... :näsblod Så jag blev tvungen förklara varför jag inte öppnade dörren...

Och sen här i februari-mars nån gång så ringer det en kvinna och samtalet lyder ungefär

Kvinnan: -Är det TSM jag pratar med?
TSM: - Vem är det som frågar?
Kvinnan: - Jag är XX från K. Tingsrätt, vi har sökt dig. Vart har du flyttat?

TSM fipplar nervöst på några telefonknappar innan han hittar avstängningsknappen.

Sen ska ju tilläggas att det tyngsta straffet blev jag dömd till utan rättegång, nämligen två månader utan körkort.

:tummenupp
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Haha underbar tråd, borde finnas fler som dig som påvisar bristerna i systemet så att staten får en chans att korrigera sina misstag.
Inte kan vi låta dem snurra i ovishet och låta dem tro att deras system fungerar.
 

sidy

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
sthlm
Hoj
R1
Edit: råkade radera mitt förata inlägg. Suck..

Nu lyfter jag en gammal tråd..:)

Jag åkte dit för fortkörning 3april 2015. Jag nekade pga otydlig mätning från civilbil. Under dessa snart 2år har jag fått ett samtal från polisen där dom frågade om jag ville erkänna. Jag svarade nej.

Jag fick nu i mitten på februari ett delgivningsbrev där det står att jag måste skicka in detta inom 2veckor. Om jag skiter i det och bara väntar till 3 april, läggs alltså ärendet ner då? Känns lättare att hålla sig undan i månader än som trådskaparen 2år :). Skickar jag in delgivandet är det kört med preskiberingen då? Tacksam för svar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Edit: råkade radera mitt förata inlägg. Suck..

Nu lyfter jag en gammal tråd..:)

Jag åkte dit för fortkörning 3april 2015. Jag nekade pga otydlig mätning från civilbil. Under dessa snart 2år har jag fått ett samtal från polisen där dom frågade om jag ville erkänna. Jag svarade nej.

Jag fick nu i mitten på februari ett delgivningsbrev där det står att jag måste skicka in detta inom 2veckor. Om jag skiter i det och bara väntar till 3 april, läggs alltså ärendet ner då? Känns lättare att hålla sig undan i månader än som trådskaparen 2år :). Skickar jag in delgivandet är det kört med preskiberingen då? Tacksam för svar

Ja det verkar så.
I Tyskland har man ett enklare system. Du kallas till rättegång. Du har rätt att deltaga men du har också rätt att stanna hemma. Då körs rättegången med enbart åklagaren som lägger fram sina argument. Och domstolen dömer efter vad som lagts fram av åklagaren. Inga inställda rättegångar i Tyskland. I Sverige är det väl 1 av 3 inställd.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja det verkar så.
I Tyskland har man ett enklare system. Du kallas till rättegång. Du har rätt att deltaga men du har också rätt att stanna hemma. Då körs rättegången med enbart åklagaren som lägger fram sina argument. Och domstolen dömer efter vad som lagts fram av åklagaren. Inga inställda rättegångar i Tyskland. I Sverige är det väl 1 av 3 inställd.

Nej, vad gäller trafikbrott där böter kan bli resultatet använder Sverige samma förfarande som Tyskland:


ur Rättegångsbalken skrev:
15 a § Kan saken utredas tillfredsställande, får målet avgöras trots att den tilltalade har inställt sig endast genom ombud eller har uteblivit, om

1. det inte finns anledning att döma till annan påföljd än böter, fängelse i högst sex månader, villkorlig dom eller skyddstillsyn eller sådana påföljder i förening,
2. den tilltalade, sedan han eller hon har delgetts stämning, har avvikit eller håller sig undan på ett sådant sätt att han eller hon inte kan hämtas till huvudförhandlingen eller
3. den tilltalade lider av en allvarlig psykisk störning och hans eller hennes närvaro därför inte är nödvändig.

https://lagen.nu/1942:740#K46P15a


Skriver man inte under på plats så åtalas man i de allra flesta fall.
Dyker man inte upp på förhandlingen så kör åklagaren på enligt de underlag man fått från polisen, och domen faller oftast som åklagaren hävdat - eftersom ingen är där för att föra den åtalades talan. Ingen kostnad eller vite utgår för den som i dessa fall uteblir som tilltalad, men dömd blir man och överklaga blir i praktiken omöjligt.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nej, vad gäller trafikbrott där böter kan bli resultatet använder Sverige samma förfarande som Tyskland:




https://lagen.nu/1942:740#K46P15a


Skriver man inte under på plats så åtalas man i de allra flesta fall.
Dyker man inte upp på förhandlingen så kör åklagaren på enligt de underlag man fått från polisen, och domen faller oftast som åklagaren hävdat - eftersom ingen är där för att föra den åtalades talan. Ingen kostnad eller vite utgår för den som i dessa fall uteblir som tilltalad, men dömd blir man och överklaga blir i praktiken omöjligt.

Nimissar dock en poäng. För att en dom skall vinna laga kraft så måste jag vara medveten om att jag är åtalad och förberedas rätten att försvara mig. Det är där delgivningen kommer in i bilden. Om jag inte acccepterar delgivningen (skriftligt eller via att en delgivningsman får tag i mig) så "vet" jag inte om att jag är åtalad och då kan ingen domstolsförhandling ske.

I övrigt är det precis samma sak i Tyskland såväl som i Sverige. Det roliga sker alltså innan domstolen. Själv vara jag för lat i helgen och ville inte vara dåligt föredöme för min son, det kostade 2800:-
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, klart - jag bara högg på just det med "1 av 3 rättegångar inställda". Det stämmer inte när det gäller simpla trafikbrott.

Däremot har rättsväsendet grymma problem med att få in vittnen till andra typer av brottmål.
I höstas iakttog jag ett inbrott, larmade och stannade kvar för att vara delaktig i gripandet.
2 månader senare var det dags för rättegång, och jag kallades som vittne.
Brevledes med mottagningskvitto, och påmind på telefon 2 dagar innan av Tingsrätten, samt dessutom av utredande Polisman dagen innan.
1 timma innan rättegången så ringde Tingsrätten igen för att säkerställa att jag skulle komma. "I annat fall kan vi kanske ordna så du får vittna per telefon".

...ändå var det en behärskad "vågen" i rättssalen när jag kom in för att ta plats.
Första snubben på hela dagen som bekvämat sig med att komma och vittna.



En sak kan nämnas om detta att hålla sig undan delgivningsmän, eftersom man hör att sagan lever kvar ibland:

För ca 20 år sedan kunde man bli av med sitt körkort, men tiden började räknas redan från beslutet
Man blev informerad om beslutet genom rekommenderat brev, men om man inte löste ut det så var det "okay" att köra vidare tills

A: Delgivningsman fick tag på dig.

B: Du upptäckes med ett ogiltigt körkort i rutinkontroll*

Då tog det förstås stopp direkt, men hade du tur var det bara några veckor kvar på indragningen.
Inget extra straff - eftersom man "inte var informerad".

Var man lite slipad så trixade man med adresser, eller bodde på camping den tid som behövdes tills man "fick tillbaka" sitt kort.

Those were the days. Självklart så ändrades reglerna till att indragningen började rulla först när man vart delgiven.


edit:
Sista gäller körkortsingripande.
Det är fortfarande så att man i steget innan kan kan undvika ett kommande körkortsingripande genom att inte godkänna bötesföreläggande på plats - och sedan hålla sig undan i 2 år för att slippa bli delgiven.
Värt det...? Det vet bara man själv.
Det är förvisso spännande att känna hur man "fuckar systemet".
Problemet är att dock just det - man fuckar systemet.

Jag tror inte att jag blivit gammal i det avseendet, men däremot upplever jag att Sverige och rättsstaten är satt under så hårt tryck just nu att det inte känns rätt att spela allan längre.
Man känner sig liksom inte som en hjälte längre när man letar, och kanske hittar ett larvigt kryphål.

"Värt"? Eller ovärdigt?
 
Last edited:

sidy

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
sthlm
Hoj
R1
Nimissar dock en poäng. För att en dom skall vinna laga kraft så måste jag vara medveten om att jag är åtalad och förberedas rätten att försvara mig. Det är där delgivningen kommer in i bilden. Om jag inte acccepterar delgivningen (skriftligt eller via att en delgivningsman får tag i mig) så "vet" jag inte om att jag är åtalad och då kan ingen domstolsförhandling ske.

I övrigt är det precis samma sak i Tyskland såväl som i Sverige. Det roliga sker alltså innan domstolen. Själv vara jag för lat i helgen och ville inte vara dåligt föredöme för min son, det kostade 2800:-

Så om jag inte skickar in delgivningen och "håller mig undan" tills i april så borde mitt fall läggas ner? Det har då gått 2år sedan fortkörningen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, så tolkar jag det.
Förmodligen har ärendet lyfts upp eftersom att preskriptionstiden närmar sig.
Om du inte skickar in delgivningen kan du räkna med att delgivningsman kommer att söka dig på minst din mantalsskrivningsadress.

Är dom angelägna så vidgar man cirklarna: arbetsplats (känd via skattemyndigheten), eventuell sommarbostad, föräldrahem osv.

Frågan är hur angelägna dom är, och frågan är också varför dom såsat så länge fram tills nu.
Jag skulle inte skicka in delgivningskvittot nu i detta läget - hur redig jag än må framstå som annars.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top