Mätning av cdi-box?

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Vet någon hur man går till väga för att mäta upp om en cdi-box fungerar eller ej. Har efter div felsökning kommit fram till att boxen på min cbr -93:a troligen är trasig.

Men går man till väga för att kontrollera om det går ström i den eller ej?

Tacksam för all hjälp!

//Johan W
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man brukar kontrollera en del interna resistenser och utspänning mellan en del olika kablar. Hur det görs exakt på din cykel står i en verkstadshandbok vilken ofta går att ladda hem. googla eller använd sporthojshubben på dc
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Du kan inte öppna den antar jag, men en grej att kolla är ju om det kommer några pulser från den till tändspolarna när du vevar på startmotorn. Det kan man t.ex. göra med ett oscilloskop eller en sån där enkel bilvoltmeter med en lysdiod som indikerar om det finns 12 Volt. En vanlig digital voltmeter är nog lite för långsam tror jag.
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Det lät inte alltför enkelt, för en lekman iaf.

Torde en elektriker vara säker på det? Jag har en heynes, vet du om dessa innehåller nog info?
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
PacMan skrev:
Du kan inte öppna den antar jag, men en grej att kolla är ju om det kommer några pulser från den till tändspolarna när du vevar på startmotorn. Det kan man t.ex. göra med ett oscilloskop eller en sån där enkel bilvoltmeter med en lysdiod som indikerar om det finns 12 Volt. En vanlig digital voltmeter är nog lite för långsam tror jag.


Det kommer ingen kräm alls till spolarna iaf enl mentometern (heter så va?).
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
OLDEN skrev:
Det lät inte alltför enkelt, för en lekman iaf.

Torde en elektriker vara säker på det? Jag har en heynes, vet du om dessa innehåller nog info?

I en Haynes står allt du behöver veta, leta up ignition troubleshooting eller CDI check
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Borsiin JR skrev:
I en Haynes står allt du behöver veta, leta up ignition troubleshooting eller CDI check

Det skall jag göra, tack för tipset. Hoppas jag kan sätta mig in i det själv bara. Annars blir det till att terrorisera ngn kamrat som är elektriker.

//Johan W
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
OLDEN skrev:
Det kommer ingen kräm alls till spolarna iaf enl mentometern (heter så va?).

Nää, jag tror du menar multimeter..? :)

Det är inte alls säkert att du kan avgöra det med en vanlig multimeter, eftersom det kommer pulser från tändstyrenheten, inte likspänning. Tror föresten inte att det är ett CDI-system (Capacitive Discharge Ignition) faktiskt, utan ett transistorbaserat, men jag är inte säker.

Lycka till med feksökningen! :tummenupp
 

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
ja 4 stycken!!!
rätta mej om jag har fel, men jag tror inte det går att mäta upp en cdi-box. :confused: Däremot kan man använda sej av uteslutningsmetoden. dvs kolla att övriga tändsystemet funkar ok och på så vis komma fram till att det verkligen är cdi-boxen som är väck. skaffa haynes servicemanualen och en multimeter...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
jojon80 skrev:
rätta mej om jag har fel, men jag tror inte det går att mäta upp en cdi-box. :confused: Däremot kan man använda sej av uteslutningsmetoden. dvs kolla att övriga tändsystemet funkar ok och på så vis komma fram till att det verkligen är cdi-boxen som är väck. skaffa haynes servicemanualen och en multimeter...

Som sagt så går det alldeles utmärkt att kolla vad som kommer från boxen till tändspolarna. För att en spole ska ge en gnista krävs det att spänningen hoppar mellan 0 och 12. Det kan man åstadkomma med en kabel som man "duttar" med till jord, eller så kan man låta en tändstyrenhet generera dessa pulser i lagom takt.
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Tjena.

Är du verkligen säker på att det är CDI-boxen? Vari ligger felet?

Annars är ett hett tips när det gäller elproblem och Honda att kolla Likriktaren/regulatorn.......

Hade
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
rike skrev:
Tjena.

Är du verkligen säker på att det är CDI-boxen? Vari ligger felet?

Annars är ett hett tips när det gäller elproblem och Honda att kolla Likriktaren/regulatorn.......

Hade

Jag är inte helt hundra. Är själv rätt tattig på el och har fått hjälp av en kamrat som är lite mera hemma på det.

Saken är den att det kommer ingen ström varken till pumpen eller till tändspolarna.
Pumpen smattrar inte igång för att bygga upp trycket när jag slår på tändningen.
Vad vi kunde komma fram till med multimetermätning iaf var att det antingen torde vara boxen alt ett startrelä som jag inte kommer på vad det heter som det felade i.
Ska höra med min kompanjon vad han tror om likriktaren

//Johan W
 
Last edited:

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
PacMan skrev:
Nää, jag tror du menar multimeter..? :)

Det är inte alls säkert att du kan avgöra det med en vanlig multimeter, eftersom det kommer pulser från tändstyrenheten, inte likspänning. Tror föresten inte att det är ett CDI-system (Capacitive Discharge Ignition) faktiskt, utan ett transistorbaserat, men jag är inte säker.

Lycka till med feksökningen! :tummenupp

Hehe, jo så var det ja. :rolleyes:
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Tjena igen. Har du mätt spänningen från generatorn? Så alla lindningarna där funkar? Mät dels motståndet dem emellan när hojen inte går och sen spänningen med motorn igång. Spänningen ska öka med motorvarven. Efter du konstaterat att generatorn ev. fungerar mäter du enkelt spänningen från regulatorn. Det kan du göra direkt på batteriet. Börja utan förbrukare osv. Har du för låg spänning kan de mest märkliga fel dyka upp. Likriktaren ser bara till att ändra växel- till likström.
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
rike skrev:
Tjena igen. Har du mätt spänningen från generatorn? Så alla lindningarna där funkar? Mät dels motståndet dem emellan när hojen inte går och sen spänningen med motorn igång. Spänningen ska öka med motorvarven. Efter du konstaterat att generatorn ev. fungerar mäter du enkelt spänningen från regulatorn. Det kan du göra direkt på batteriet. Börja utan förbrukare osv. Har du för låg spänning kan de mest märkliga fel dyka upp. Likriktaren ser bara till att ändra växel- till likström.

Kruxet är ju att jag inte får ngt liv i liket.

Hela historien började i slutet av förras sommaren, då den helt plötsligt blev trögstartad som satan. Jag fick igång den med starthjälp första gången. När jag skullr starta den dagen efter nötte jag bara slut på batteriet, sedan lät jag skiten stå till i år.
Den tänder helt enkelt inte, sedan ger den ingen ström till bensinpumpen heller.


//Johan W
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Dåliga anslutningspunkter. :huvet Ser faktiskt ut som ström inte kommer fram till dit den ska. :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top