Så var hojsäsongen slut för mig.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
En av de stora förmånerna med att jobba på det fartyget jag jobbar på nu är ställena vi går till. Exotiska platser, öde platser och platser man normalt sett inte tar sig till.

De senaste dagarna har vi varit I Grönland, ett ställe jag aldrig tidigare kommit till. Nuuk som huvudstaden heter är väldens till invånareantal minsta huvudstad med sina 17,000 invånare. Det är dessutom världens nordligaste huvudstad. En liten eftermiddagspromenad I downtown Nuuk med kameran gjordes.
Grönland ligger inte så förtvivlat långt norrut men golfströmmen har bestämmt sig för att svänga österut innan Grönland så klimatet är arktiskt. Högsommar nu men sjövattentemperaturen är icke badvänlig, 4 grader...

Lite bilder;

1. Prins Kristiansundet på södra Grönland.
2. Kajaker på rad, Nuuk.
3. Downtown, Nuuk. Tydligen ligger Grönlands högsta hus här. Undrar vilket det är?
4. I kontrast till det karga landskapet målar de husen väldigt färgglatt.
5. Qaqortoq. Outtalbart...
6. Isbergen var både många och stora.
7. Längst ner av bergssidan ligger det en liten by med 24 hus. I övrigt inget spår av civilization.

View attachment 439017

View attachment 439018

View attachment 439019

View attachment 439020

View attachment 439021

View attachment 439022

View attachment 439023


Woot? Har du byt tillbaka till kryssningsfartyg??

:hej
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Så, då har jag åter kommit tillbaka ombord och varit så i drygt 2 veckor.
En av fördelarna med mitt jobb bortsett från de uppenbara är att jag får ha med familjen som passagerare ett par veckor per år.
Så, i lördags för drygt 2 veckor sedan åkte vi alla fyra till Miami och lekte turister i två dagar.
På måndagen mönstrade jag på och familjen embarkerade som passagerare.
Efter nästan två veckor var vi tillbaka i Miami och familjen åkte hem. Vi ahde då hunnit med ställen som St Kitts, St Lucia, Barbador, Grenada, Martinique, Antigua och St Barts.

St Barts är nog för svenskar mest känd som den enda kolonin vi någonsinn haft. 1784 till 1877 var ön svensk. Huvudstaden heter Gustavia och St Barts vapen har bland annat tre kronor i sig.


Bilder, naturligtvis;

1. Spår från Sverige.
2. Utsikten från den lilla kyrkan vid hamnplan i St Barts är svårslagen...
3. Lustjaktshamnen i St Barts.
4. Korsningen Nygatan - Östra Strandgatan.
5. St Kitts.
6-7. Köra båt är ju en baggis...




resize of P1040108.jpg

resize of P1040006.jpg

resize of P1030996.jpg

resize of P1030979.jpg

resize of P1030812.jpg

DSC_0034 - Copy.JPG

DSC_0033 - Copy.JPG
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Så, då har jag åter kommit tillbaka ombord och varit så i drygt 2 veckor.
En av fördelarna med mitt jobb bortsett från de uppenbara är att jag får ha med familjen som passagerare ett par veckor per år.
Så, i lördags för drygt 2 veckor sedan åkte vi alla fyra till Miami och lekte turister i två dagar.
På måndagen mönstrade jag på och familjen embarkerade som passagerare.
Efter nästan två veckor var vi tillbaka i Miami och familjen åkte hem. Vi ahde då hunnit med ställen som St Kitts, St Lucia, Barbador, Grenada, Martinique, Antigua och St Barts.

St Barts är nog för svenskar mest känd som den enda kolonin vi någonsinn haft. 1784 till 1877 var ön svensk. Huvudstaden heter Gustavia och St Barts vapen har bland annat tre kronor i sig.


Bilder, naturligtvis;

1. Spår från Sverige.
2. Utsikten från den lilla kyrkan vid hamnplan i St Barts är svårslagen...
3. Lustjaktshamnen i St Barts.
4. Korsningen Nygatan - Östra Strandgatan.
5. St Kitts.
6-7. Köra båt är ju en baggis...




View attachment 440132

View attachment 440133

View attachment 440134

View attachment 440135

View attachment 440136

View attachment 440137

View attachment 440138

Ser trevligt ut, men ungarna har ju varken hjälm eller säkerhetsbälte på sig. Helt liffsfalit! :näsblod
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Alla har säkert någon gång fått den speciella känslan man får när något man gjort/upplevt/bott återupplevs efter flera år. Till exempel när man kommer in i ett hus man bott i länge och återvänder till efter flera år.
I förgår går vi tillsammans med en av mina gamla båtar. Den sista båten jag jobbade på innan mitt 5 års uppehåll. Lite märklig känsla att se henne igen, dessutom förtöjd vid samma kaj i Los Angeles som hon låg när jag lämnade för snart 7 år sedan...

Hon lämnade kaj en timme före oss så jag fick en fin bild av henne på väg mot solnedgången. Nästa gång hoppas jag att jag får tillfälle att gå över och besöka.
39d449f302a273849fd1951d75526803.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Den här vändan börjar så smått gå mot sitt slut. Vi har nu hunnit ta oss ner till Franska Polynesien och just idag ligger vi vid en atoll som heter Rangiroa.

Atoller är ganska roliga som företelse. De har uppstått genom att en undervattensvulcan har pressat upp lava och till slut formats som en ö. När vulcanen slutar att vara aktiv börjar toppen av vulcanen sjunka för att till slut försvinna och kvar är bara en ringformad ö med en stor och ibland ganska djup lagun i.

Utanför lagunen är det stora dyningar som formats någonstans på andra sidan Stilla Havet medan det inne i lagunen är helt stilla och underbart badvatten.

Jag tog mig en förlängd lunchrast och åkte iland för lite sol och bad.

Helt ok faktiskt. :)

1. Ganska mysigt hotell.
2. Rangiroas kommun tuffar runt i båt istället för med bil.
3. Knappast avsvalkande, men väldigt skönt.
4. Traditionella dansare mötte oss vid tenderkajen. Kokosnöts-BH:n är nog så närproducerad som det bara går...




P1040196.JPG

P1040175.JPG

GOPR0035.JPG

P1040153.JPG
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det har varit lite tunnsått med bilder från mig sedan jag kom ombord. Dags att ändra på det nu.

Efter en vända förbi Namibia hade vi 9 sjödagar då vi korsade sydatlanten och slutligen kom fram till Montevideo. Egentligen skulle vi stannat till på Tristan de Chuna mitt på sydatlanten men det var ett lågtryck från antarktis som satte stopp för det.

Efter Montevideo tog vi en vända förbi Buenos Aries innan vi satte kursen norrut och i morse kom fram Till Rio de Janerio.

Rio har jag aldrig varit i innan och inspektioner och sådant till trots lyckades jag ta mig iland några timmar för att titta på den för Rio så välkända kristusstatyn.

Eftern en lång och brant tågresa uppför berget kom vi till 700 meter över havet dör statyn står. Utsikten över staden var hänförande och statyn var mäktig.

Kuriosa; Fundamentet till statyn som restes 1931 är gjuten med skånsk cement från skånska cementgjuteriet.



Lite bilder;



1. Copacabana

2. Kristusstatyn syns från hela staden.

3. Ja, där är statyn.

4. Som sagt, hänförande utsikt.

5. Välbesökt.

6. I skuggan av kristus kan man få sig en sup...

7. Tåget uppför berget.

8. Copacabana.


resize of P1040241.jpg

resize of P1040284.jpg

resize of P1040311.jpg

resize of P1040313.jpg

resize of P1040317.jpg

resize of P1040337.jpg

resize of P1040344.jpg

resize of P1040345.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det har varit lite tunnsått med bilder från mig sedan jag kom ombord. Dags att ändra på det nu.

Efter en vända förbi Namibia hade vi 9 sjödagar då vi korsade sydatlanten och slutligen kom fram till Montevideo. Egentligen skulle vi stannat till på Tristan de Chuna mitt på sydatlanten men det var ett lågtryck från antarktis som satte stopp för det.

Efter Montevideo tog vi en vända förbi Buenos Aries innan vi satte kursen norrut och i morse kom fram Till Rio de Janerio.

Rio har jag aldrig varit i innan och inspektioner och sådant till trots lyckades jag ta mig iland några timmar för att titta på den för Rio så välkända kristusstatyn.

Eftern en lång och brant tågresa uppför berget kom vi till 700 meter över havet dör statyn står. Utsikten över staden var hänförande och statyn var mäktig.

Kuriosa; Fundamentet till statyn som restes 1931 är gjuten med skånsk cement från skånska cementgjuteriet.



Lite bilder;



1. Copacabana

2. Kristusstatyn syns från hela staden.

3. Ja, där är statyn.

4. Som sagt, hänförande utsikt.

5. Välbesökt.

6. I skuggan av kristus kan man få sig en sup...

7. Tåget uppför berget.

8. Copacabana.


View attachment 443353

View attachment 443352

View attachment 443351

View attachment 443350

View attachment 443349

View attachment 443348

View attachment 443347

View attachment 443346


Jag hatar dig!

:D:krama
 

- Sebbe -

Tidsoptimist...
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Österut
Hoj
Specialized 20 gear
Tycker det är dags att uppdatera oss med lite nya inspirerande bilder nu blacktriple :7peta
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jo, nog är det dags för en uppdatering.

Idag ligger vi i Montreal och byter passagerare. Det är riktigt kallt och det har varit några frostnätter. Matroserna har varit ute på pooldäck och hackat is vilket de inte är vana vid.*


Hursomhelst, jag gick iland en vända idag. En timmer promenad från kajen ligger formel 1 banan i Montreal. Tänkte att det skulle vara en lagom promenad. 15 kilometer senare har jag hunnit med att promenera dit, gå ett varv runt banan och komma tillbaka igen. När det inte är räcerbilstävling är banan öppen för allmänheten och avdelad på mitten med koner så att bilar och långsamma trafikanter kan avnjuta banan samtidigt.*


På väg till banan går man förbi Habitat 67, ett bostadskomplex uppfört för en utställning i Montreal 1967. Tydligen, då det gjordes började arkitekterna med att bygga en modell av huset i Lego. Väldigt säreget bygge.*


1. Habitat 67. Säreget. Coolt. Roligt.

2. Jag står i Pole Position.*

3. Bilar till höger, långsamma trafikanter till vänster.*

4. Close to the edge...

5. Udda trafikskyltar för att vara på en formel 1 bana.

6. Lönnarna har intagit sin höstskrud.

6f69945a61f7df168c5c9b702ecab972.jpg
7302b4f76f5a7ad18de0200a191f6520.jpg
35de1f2e74ffc46dcf0e3b6fd9e8402c.jpg
9aca6bf0c2b3595cad4df370348f21d0.jpg
1255651e08ccd3ce355e076905262e06.jpg
daa0a3b7fb9fb7e84a0c2ee3f32639e9.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Bor det folk i habitat 67 eller är det övergivet?

Habitat 67 är nog, baserat på de inredningsdetaljer som lägenheterna var utrustade med samt baserat på vad för bilar som stod parkerade utanför, ett av de mer fachonabla ställena man kan bo i Montreal.


Var tvungen att söka lite. Vid de få tillfällena en lägenhet bjuds ut till försäljning betingar köpeskillingen CAN $500.000 - $1.000.000 för en lägenhet där. Inte helt gratis.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fina bilder och intressanta berättelser.

Tummen upp!


Buy quality, cry once
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Idag bockade jag av ett nytt land på listan av besökta länder, nämnligen Cuba och dess fantastiska huvudstad Havanna.
Vi låg dockade väldigt centralt, helt inpå centrala delarna av gamla stan i Havanna så det var bara att gå iland och börja utforska.
Jag tog en tretimmarspromenad, tittadepå hus, tittade på bilar, tittade på människor och bara kännde på staden. Makalöst.

Lite bilder såklart;

1. Här behövs inga fula betonggrisar och det är ju kanon!
2. Regeringsbyggdnaden i Havanna.
3. Undrar om Cuba har någon motsvarighet till arbetsmiljöverket?
4. Hotell Perla. Verkar fortfarande vara i drift.
5. Cigarrmärket Partagas fabrik i cetrala Havanna, anno 1845.
6. Har man inget garage funkar det utmärkt att mecka med bilen på gatan.
7. Liv och rörelse överallt.
8. Får ju ta seden dit man kommer och i Havanna avnjuter man Cubanska cigarrer.




resize of IMG_0032.jpg

resize of IMG_0043.jpg

resize of IMG_0044.jpg

resize of IMG_0046.jpg

resize of IMG_0049.jpg

resize of IMG_0066.jpg

resize of IMG_0087.jpg

resize of IMG_0091.jpg
 

- Sebbe -

Tidsoptimist...
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Österut
Hoj
Specialized 20 gear
Tack för en intressant uppdatering! :)

När det gäller arbetsmiljöverk på Cuba är jag tveksam till att något sådant existerar, om det gör så är regelverket förlåtande minst sagt. Var där och jobbade för några år sedan och det gav onekligen minnen för livet.

Ett är när de skulle täta kabelgenomföringarna till elskåpen. Kände inte igen materialet de använt så jag frågade tolken och fick översättningen : asbestos. Rummet i fråga var luftkonditionerat så det användes flitigt till att sova middag i.

Onekligen ett spännande land...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vi har avverkat ganska många sjömil sedan sist och varit på en del intresanta ställen. Efter att ha gått in i Amazonflodens mynning gick vi närmare 1000 sjömil upp för floden innan vi vände i Manaus. Amazonfloden är världens mest vattenrika flod med upp mot 300.000 kubikmeter vatten per sekund. PÅ många ställen är floden lika bred som öresund.

Nu har vi sedan någon dag åter saltvatten under kölen och idag var vi uppanklade vid Djälvulsön, Franska Guiana. Jag tog mig iland en vända och gick ett varv runt den illa beryktade ön som var fängelse fram till 1950-talet. Starka strömmar och mycket hungriga hajar gjorde det svårt att fly, så fängelset uppfyllde sitt mål väl.
Sedan fänglset lades ner 1953 har naturen, i det här fallet djungeln tagit över de flesta byggdnaderna vilket gör hela upplevelsen än mer dramatisk. Spännande och intressant.

Bilder, såklart;

1. Huvudgatan från kajen till fängelset.
2. Apor fanns det gott om.
3. Del av fängelset med fyren bakom.
4. Naturen tar över
5. Fängelsecellerna.
6. Vackert men ack så mycket ström och dyning.
7. På promenad runt ön.
8. Leguaner fanns det också en del del av.

resize of P1080818.jpg

resize of P1080822.jpg

resize of P1080825.jpg

resize of P1080834.jpg

resize of P1080846.jpg

resize of P1080855.jpg

resize of P1080863.jpg

resize of P1080873.jpg
 

Kuazimudo

Medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GSXR1000'-K7'' Mv-Agusta RC'
Intresanta Platser du åker till
hade varit Qul och träffas Blacktriple när du är i HBG' snacka lite gamla tider över en Öl eller 2'
slå en pling om du vill ses Tel 0704461368 Pelle.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Några sjömil sedan förra uppdateringen nu...

I går morse hade vi ankomst Hong Kong. Hong Kong är nog den staden i världen jag har flest ankomster och avgångar till och från med ett uppskattat antal till runt 400. I ärlighetens namn har jag nog med segeljolle fler ankomster och avgångar till Vikens hamn men det känns som att det inte riktigt räknas likandat...

Nåväl, senast jag var i Hong Kong var 2004 och på 15 år har det hunnit hända mycket samtidgt som mycket är likadant. I går eftermiddag tog jag en ordentlig promenad i kvarteren på nedre Kowloon, runt stadsdelen som heter Tsim Sha Tsui som när det begav sig var där jag spenderade mest tid. Mycket var sig likt, dofterna från de för Hong Kong så typiska "hål i väggen" restauranger fanns kvar, myllret av människor och utbredningen av affärer samt inte minst variationen av affärer. Vägg i vägg kan det ligga en officiell rolexaffär och en gaturestaurang. Mellan de båda inrättningarna går det en mörk gränd in mellan husen där det ligger allt från krimskramsaffärer, skräddare och ställen som säljer kopior på klockor. Makalöst.

Nåväl, lite bilder;

1. Peninsula hotel. Utanför trängs Rolls Roycarna och för 15 år sedan hade de en fantastisk cigarraffär i lobbyn.
2. Hong Kong restaurngerna sprider en vldigt speciell doft till stadsbilden.
3. Tillfällig blomstermarknad står det på skylten. Den var tillfällig redan för 18 år sedan...
4. Byggställningarna är gjorda av bambu även om den sitter på ett 15-våningarshus.
5. Hål i väggenrestaurang på Hankow Road.
6. Hong Kongs skyline är imponerande. Star Pisces som jag en gång jobbade på har samma avgångstid som för 18 år sedan.

resize of P1080902.jpg

resize of P1080903.jpg

resize of P1080905.jpg

resize of P1080907.jpg

resize of P1080909.jpg

resize of P1080922.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top