Så var hojsäsongen slut för mig.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vilka trådar man får upp när man leker med inställningarna i tapatalk.
En sjöman älskar havets våg?
Vad är det för gradsystem i nöjesflottan?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vilka trådar man får upp när man leker med inställningarna i tapatalk.
En sjöman älskar havets våg?
Vad är det för gradsystem i nöjesflottan?
Klart en sjöman älskar havets våg. Sjön suger som bekant också...

Gradbeteckningarna är inte helt hugga i sten utan är lite upp till var och ett rederi. Dock brukar det baseras på att kapten och maskinchef har 4 streck, överstyrman och förste maskinist har 3 streck, andre styrman och andre maskinist har 2 streck.
Beroende på fartyg finns det sen mellanpositioner.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Klart en sjöman älskar havets våg. Sjön suger som bekant också...

Gradbeteckningarna är inte helt hugga i sten utan är lite upp till var och ett rederi. Dock brukar det baseras på att kapten och maskinchef har 4 streck, överstyrman och förste maskinist har 3 streck, andre styrman och andre maskinist har 2 streck.
Beroende på fartyg finns det sen mellanpositioner.

Vågor i håret och vatten i knäna, eller hur var det nu?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Klart en sjöman älskar havets våg. Sjön suger som bekant också...

Gradbeteckningarna är inte helt hugga i sten utan är lite upp till var och ett rederi. Dock brukar det baseras på att kapten och maskinchef har 4 streck, överstyrman och förste maskinist har 3 streck, andre styrman och andre maskinist har 2 streck.
Beroende på fartyg finns det sen mellanpositioner.

Aha. Bemannas maskin hela tiden eller förlitar man sig på övervakning?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Aha. Bemannas maskin hela tiden eller förlitar man sig på övervakning?
Maskinrummet, kontrollrummet för maskin och bryggan är bemannade 24/7. Processen som ett kryssningsfartyg är ur ett tekniskt och operativt synsätt är så pass komplex och intensiv att den kontinuerligt kräver övervakning.

Förresten, receptionen är också bemannad 24/7.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Maskinrummet, kontrollrummet för maskin och bryggan är bemannade 24/7. Processen som ett kryssningsfartyg är ur ett tekniskt och operativt synsätt är så pass komplex och intensiv att den kontinuerligt kräver övervakning.

Förresten, receptionen är också bemannad 24/7.

Och baren med kan tänkas?

Vad är det för maskineri och framdrivningssystem? Hur grejar ni elkraft, färskvatten och värme/kyla?

Tusen frågor nu men det är ju intressant sånt här fartygsfarande.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Alla fartyg har en historia. Vissa är byggda av diciplinerade tyskar efter löpandebandprincipen.

Båten jag är på nu är annorlunda.
I slutet av 80-talet kölsträcktes det två spionfartyg i dåvarande Leningrad. Det ena blev färdigt medan det andra var halvfärdigt då sovjet föll ihop och behovet för det halvbyggda fartyget inte längre fanns.
1999 köptes skrovet av ett italienskt varv och bogserade det till Genua där det byggdes om till kryssningsfartyg.
Fortfarande hittar man spår av sovjet här och var. Vissa ritningar är handritade med rysk text, fortfarande finns det någon slags kraftigt, förvisso ej operativt, magnetsystem i dubbelskrovet under vattenytan.

Kul och intressant.

fe3a455fc8a030e51b6bdbf4f8f2796e.jpg

anp06.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vi ligger I Kotor idag. Kotor ligger längst in I en fjord I Montenegro. En gammal stad med gamla anor. Bland annat finns det en stadsmur som dels löper runt hela staden och dels fortsätter upp längs fjällsidan med lite försvarsanläggningar. 400 meter upp ligger högsta punkten. Dit ville jag.




Jag började att gå, gå och gå. Svettitg men väl värt klättringen då utsikten verkligen var hänförande. Fartygen I fjorden såg ut som leksaksbåtar.

På vägen ner gick jag på baksidan av en bergskam och kom ner I en dal där det var helt tyst, gräs och inget folk. Så skönt I kontrast till det ständiga ljudet man hör när man är ombord. Eller, helt tyst var det inte. Jag stötte på en bergsget som förde liv. Bäää...


resize P1080261.jpg

resize P1080276.jpg

resize P1080315.jpg
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Vi ligger I Kotor idag. Kotor ligger längst in I en fjord I Montenegro. En gammal stad med gamla anor. Bland annat finns det en stadsmur som dels löper runt hela staden och dels fortsätter upp längs fjällsidan med lite försvarsanläggningar. 400 meter upp ligger högsta punkten. Dit ville jag.




Jag började att gå, gå och gå. Svettitg men väl värt klättringen då utsikten verkligen var hänförande. Fartygen I fjorden såg ut som leksaksbåtar.

På vägen ner gick jag på baksidan av en bergskam och kom ner I en dal där det var helt tyst, gräs och inget folk. Så skönt I kontrast till det ständiga ljudet man hör när man är ombord. Eller, helt tyst var det inte. Jag stötte på en bergsget som förde liv. Bäää...


View attachment 433628

View attachment 433629

View attachment 433630

Händer det något?
Läst hela tråden med ett stort intresse så du får gärna bjuda på en update snart :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Idag ligger vi I Porto Grande på Kap Verde.
Första gången jag är på Kap Verde så jag passade på att ta en liten promenade under lunchen.

Det sags ju att öbor är lite speciella, att saker och ting går lite långsammare när man bor på en ö och ju längre från övrig civilization ön befinner sig, desto långsammare går det.
Kap Verde är en ö mitt I Atlanten med 5000 meter djupt vatten omkring sig och två dagars sjöresa till närmsta fastland som råkar vara Senegal.

Ett sånt ställe. Riktigt nergånget och ingen som riktigt verkar vilja göra något åt det. Öriket har nog alla möjligheter till att vara ett riktigt paradis, men inte så som det är nu.

Nåväl, lite bilder;

1. Många Helsingborgare har nog bade turat en och två gånger på Betula. Nu ligger hon som ett rostigt vrak med slagsida I Kap Verde.
2. Kap Verdes kustbevakning har nog kommit lite efter med underhållet av sina fartyg...
3 & 4. Båtar och annat flytetyg finns det got om.
5. En arbetar, två håller verktyg och en är arbetsledare.
6. Kap Verde är en vulkanö.

resize of P1080356.jpg

resize of P1080354.jpg

resize of P1080343.jpg

resize of P1080340.jpg

resize of P1080336.jpg

resize of P1080328.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Idag ligger vi I Porto Grande på Kap Verde.
Första gången jag är på Kap Verde så jag passade på att ta en liten promenade under lunchen.

Det sags ju att öbor är lite speciella, att saker och ting går lite långsammare när man bor på en ö och ju längre från övrig civilization ön befinner sig, desto långsammare går det.
Kap Verde är en ö mitt I Atlanten med 5000 meter djupt vatten omkring sig och två dagars sjöresa till närmsta fastland som råkar vara Senegal.

Ett sånt ställe. Riktigt nergånget och ingen som riktigt verkar vilja göra något åt det. Öriket har nog alla möjligheter till att vara ett riktigt paradis, men inte så som det är nu.

Nåväl, lite bilder;

1. Många Helsingborgare har nog bade turat en och två gånger på Betula. Nu ligger hon som ett rostigt vrak med slagsida I Kap Verde

View attachment 434064

Denna bilden florerar ganska mycket på facebook just nu
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Igår var vi I Dakar. Idag är vi I Gambia. Två nya lander avbockade på listan.
Nya länder brukar göra mig nyfiken, jag brukar unna mig en liten promenad runt I staden, ta lite foton och känna lite av atmosfären.

Inte I går och inte idag. Säkerheten kan inte alls garanteras på dessa ställena så jag fick nöja mig med en liten vända på kajen och titta på allt jox som lokalbefolkningen sålde.
De hade sina små "affärer", en filt eller en pressening på marken där de ställde sina grejer. Försäljarna var på mig hela tiden och ville sälja allt. Halvskeptisk frågade jag vad någon speciell grej kostade och de började med $100. Jag kontrade med $10 och de klagade på att de inte hade ätit på flera dagar och att jag ville ruinera dem. I bakfickan hade de en iphone...
När jag sen gick tillbaka mot fartyget kom de med grejen jag frågat om I högsta hugg och sa att jag kunde få den för $10. Inte nog med det, jag kunde få en grej till, bara jag handlade något... :brynad
Jag fick till och med förslaget av någon att betala med mina skor.

1. Gambias ganska lustiga gränsdragning.
2-3. Gambia.
4. Välkommen till Banjul, finare kryssningsterminaler har man väl sett...
5. Skyddet till hamnområdet I Dakar är väl inte riktigt vad man är van vid.
6. Jox, krimskrams, och liknande.


Nåja, Gambia idag. Jag kikade lite på Gambias karta och såg att landet har en ganska lustig form. Som en liten tarm insprängd I Dakar längs floden en bit upp. Hur kan ett land få så konstig form?
Jo, Fransmännen ockuperade det som idag är Senegal. Britterna kom och ville ha land. De brittiska kanonfartygen tog sig upp längs floden och erövrade bit efter bit från Fransmännen.
Avståndet från flodkanten till gränsen är så långt kanonerna kunde skjuta och längden på landet är så långt kanonbåtarna kunde gå upp längs floden.


Ga-map.jpg

resize of P1080404.jpg

resize of P1080401.jpg

resize of P1080399.jpg

resize of P1080379.jpg

resize of P1080369.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Igår var vi I Dakar. Idag är vi I Gambia. Två nya lander avbockade på listan.
Nya länder brukar göra mig nyfiken, jag brukar unna mig en liten promenad runt I staden, ta lite foton och känna lite av atmosfären.

min mor var i gambia på sent 60 tal, ev tidigt 70 tal... alla gick mitt i gatorna, morsan frågade varför.. jo, för på trottoarerna fanns det träd & det fanns ormar som kunde trilla ner på de gående.. och dessa var visst inte så nyttiga för hälsan om jag säger så.

undrar vafan hon gjorde där... nu lever hon ju inte längre, så det blir svårt att fråga

inget land som ligger på min bucketlist direkt
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
I morse hade jag aldrig varit I Namibia. Nu har jag det.
Walvis Bay är den stora kuststaden I Namibia. Här är några hamnar, ett varv och lite kringliggande industry. Där staden tar slut börjar den mäktiga Namibiöknen. Tydligen världens äldsta öken, 80 miljoner år. För övrigt är Namibias kust ett av de ensligaste kustpartierna I världen.
För att vara ett ökenland är Namibia väldigt kallt. Strömmar från södra ishavet tar sig upp längs sydatlantens kust och gör att havet och även landet inte är allt för hett. Idag hade vi exempelvis runt 16 grader ute I öknen.
Nåväl, det kalla havet gör att det rullar in mycket dimma från havet vilket I sin tur gör öknen fuktig vilket I sin tur gör att det faktiskt är en öken full av liv.

1. White lady spider, tydligen släkt med svarta änkan och synnerligen giftig.
2. När man skall köra bil I öknen skall man inte ha mer än 1 bars ringrtyck.
3. Under sanden är öknen full av liv.
4. I Namibia ligger världens högsta sanddyn. Undrar vilken det är...
5. Skorpioner är ett annat av djuren man får passa sig för I öknen.
6. Där öknen tar slut börjar havet. På andra sidan havet ligger Sydamerika.


resize of P1080489.jpg

resize of P1080475.jpg

resize of P1080494.jpg

resize of P1080505.jpg

resize of P1080539.jpg

resize of P1080563.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top