Så var hojsäsongen slut för mig.

Skutte

Förvirrad !
Gick med
16 Sep 2003
Ort
.
Hoj
.
Vad snabbt 9 veckor kan gå ibland. Det var ju inte länge sedan man kom hem och nu står väskan packad och jag är fysiskt redo att åka. Mentalt är en helt annan femma. Så här svårt har det aldrig varit att lämna Sverige förr. Nåja, 10 veckor går snabbt och jag får glädja mig med att Oscar nog kan gå och möta mig i ankomsthallen på Kastrup när jag kommer hem.

Ledigheten var trevlig även om jag nog aldrig tidigare kört så lite hoj på en sommarledighet; en TT och några bankörningar varav de flesta regnade bort.

Nåja, det blir 10 veckor Alaska nu. Där är vacker natur och mycket fina fotoscener så ett och annat foto ska jag nog kunna bjuda på.

:hej
Wtf ?!? Inte en ända runda backgammon, ciggar med wiskey har det blivit heller :gnissla
Skärpning !
Du får ha det bra kommande veckor sen får vi allt ta tag i detta ! :fakta
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad snabbt 9 veckor kan gå ibland. Det var ju inte länge sedan man kom hem och nu står väskan packad och jag är fysiskt redo att åka. Mentalt är en helt annan femma. Så här svårt har det aldrig varit att lämna Sverige förr. Nåja, 10 veckor går snabbt och jag får glädja mig med att Oscar nog kan gå och möta mig i ankomsthallen på Kastrup när jag kommer hem.

Ledigheten var trevlig även om jag nog aldrig tidigare kört så lite hoj på en sommarledighet; en TT och några bankörningar varav de flesta regnade bort.

Nåja, det blir 10 veckor Alaska nu. Där är vacker natur och mycket fina fotoscener så ett och annat foto ska jag nog kunna bjuda på.

:hej


Tänker inte ens försöka att sätta mig in i hur jobbigt det måste vara:krama Och du har inte kört för lite hoj du har prioriterat helt rätt:yoparty

Ha det bra däröver och akta dig för björnarna.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
:hej

Det är jobbigt som fan att åka och vara borta ifrån sina älsklingar, tur att du får så mycket tid med dem mellan resorna.

Vi ses i Hbg snart igen ju. Ha det najs och krama familjen massor innan du åker. Och dig själv, från mig. *L*

:krama
 

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
Hoppas du får en trevlig tur och att det går fort.
Glöm inte att hålla oss uppdaterade........

:krama tills vi cs igen
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var tisdag avgår vi från Juneau som är Alaskas delstatshuvudstad redan strax efter lunch. Eftermiddagen tillbringas med att gå in i en djup fjord för att till slut titta på en glaciär som ligger 5 mil in i fjorden.

Tracy arm som fjorden heter ligger i Tongass national park och med tanke på att det är en nationalpark kan man misstänka att naturen är storslagen. Förra veckan hade vi under vårt besök där fantastiskt väder så mycket tid tillbringades uppe på däck. Storslaget är väl egentligen en underdrift. Makalösa naturscener! :)

En glaciär flyter fram like en flod. Skilldnaden är att den flyter fram ändlöst sakta. När glaciären når fram till fjorden bryts isklumpar loss. Det kallas att glaciären kalvar. Dessa isklumpar kan vara i storlek allt från resväskor till femvåningshus. Delar av glaciären flyter sedan ut längs med fjorden och gnager loss bitar av fjällsidan. Kan tänka mig hur lång tid det tar för is att skapa horisontella spår längsmed en hel bergssida. Eller nä, jag kan nog inte föreställa mig det.

Isbitarna som kalvas har lite olika färg. Ju blåare isen är desto renare är den, desto friare från luftbubblor. Riktigt ljust kristallblå kärnis är tiotusentals år gammal och helt fri från luftbubblor.


Så, lite bilder från förra veckans besök till Sawyer glacier;

1. Höga berg och djupa dalar.
2. Lång och djup fjord. På sina håll även ganska knixig.
3. Hur många år av isgnag krävs för att skapa sådana spår i berget?
4. Som sagt, höga berg och djupa dalar.
5. Sawyer glacier.
6. Riktigt gammal kärnis.
 

Bifogat

  • IMG_3200.JPG
    IMG_3200.JPG
    177.9 KB · Visningar: 121
  • IMG_3248.jpg
    IMG_3248.jpg
    65.3 KB · Visningar: 141
  • IMG_3241.jpg
    IMG_3241.jpg
    66.7 KB · Visningar: 134
  • IMG_3221.jpg
    IMG_3221.jpg
    56.3 KB · Visningar: 122
  • IMG_3219.jpg
    IMG_3219.jpg
    81.1 KB · Visningar: 124
  • IMG_3216.JPG
    IMG_3216.JPG
    234.2 KB · Visningar: 135

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Najsa bilder Per, nästan som fjordarna i Norge fast grymmare..
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
5 år...

I dag är det 5 år sedan den här tråden skapades. Det har varit fem år som faktiskt har gått väldigt snabbt. För några månader sedan var det 10 år sedan jag tog min sjöingenjörsexamen...
Jag har jobbat på kryssningsbåtar i mer än 9 år och fotograferat tusen och åter tusen bilder från många av världens hörn. Har grävt lite i arkivet och hittat en bild från vart år av de åren jag jobbat inom cruising;

2001. Jobbar på en båt som går in och ut från Hong Kong. Köper min första digitalkamera som är på hisnande 2,1 megapixlar. Första dagen i min ägo tar jag en promenad och fotograferar då djonken.

2002. Byter båt och får första gången se den fantastiska skärgården i Ha Long Bay, Vietnam.

2003. På grund av SARS i Hong Kong flyttar båten sig och får Sydney, Austarlien som turn aruond port. Därifrån gör vi kryssningar på dels Australiensiska kusten och dels på Stillahavsöarna Fiji, Vanuatu och Nya Kaledonien.
Det året mönstarde jag av i Hong Kong dagen innan alla fick panik av SARS och de kastade alla som snörvlade i karantän. Jag flög därifrån, dunderförkyld. Hade jag åkt en dag senare hade de garanterat satt mig på karantänsjukhus.
Bilden är tagen under en promenad i Sydney. Har precis passerat harbour bridge och får syn på måsen som sitter så fint framför operahuset. Samtidigt som jag hoppar jämnfota mot måsen trycker jag på avtryckaren och riktar kameran mot måsen. Att det skulle bli en sådan klockren bild anade jag inte.

2004. Båten jag jobbar på flyttas över till dotterrederiet och får USA som sin marknad. Jag kommer för första gången sedan 1996 med båt till US och får lära känna en ny storstad, Miami. Bilden är från utsegling från Miami.

2005. Jag köper min första digitala systemkamera och börjar på allvar ta foto. Komponerar bilder istället för att knäppa motiv. Bilden kommer från Wrangell, Alaska en solig sommardag.

2006. Byter båt och får bekanta mig med hemmavattnen runt Östersjön. På utseglingen från St Petersburg passeras den gamla marinbasen där åtskilliga ton båtar ligger och rostar. Imponerande att se. Kalla kriget var kostsamt...

2007. Köper en kamera med undervattenshus och börjar ta foto i det blöta. Kul. Bilden är tagen på 18 meters djup utanför Cozumel där bra mycket skräp spolades ut i vattnet när stormen Wilma drog fram. Fiskburgare någon?

2008. Sara följer med på 2 veckors kryssning runt sydamerika. Nya, intressanta platser besöks. Kap Horn, Falklandsöarna, Patagoniens skärgård.


Lever tråden fortfarande om 5 år tro? :va
 

Bifogat

  • 2008.JPG
    2008.JPG
    181.7 KB · Visningar: 126
  • 2007.JPG
    2007.JPG
    93.9 KB · Visningar: 832
  • 2006.JPG
    2006.JPG
    92.3 KB · Visningar: 157
  • 2005.JPG
    2005.JPG
    94.4 KB · Visningar: 135
  • 2004.JPG
    2004.JPG
    222.4 KB · Visningar: 140
  • 2003.JPG
    2003.JPG
    101.3 KB · Visningar: 145
  • 2002.jpg
    2002.jpg
    44 KB · Visningar: 613
  • 2001.JPG
    2001.JPG
    238 KB · Visningar: 313

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
attachment.php


Din signatur "Sist till McDonalds är en rutten sill" får en helt ny innebörd när man ser den bilden :D
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
I dag ligger vi åter i Skagway, guldgrävarstället som är vår vändplats för veckans kryssning. Har visat foton härifrån med höga berg och djupa dalar. Fast, hur höga är egentligen bergen? Och, hur högt kan man ta sig?
Tydligen finns det på det berget som ligger precis bredvid vår kaj en vandringsled till lower Dewey lake på knappa 200 meter ö.h. Leden fortsätter upp, upp och upp. På 950 meter ö. h. ligger sedan upper Dewey lake. Trädgränsen är belägen strax ovan för den övre sjön. Därifrån fortsätter sedan leden till Devils punch bowl som är på 1050 meter ö.h. Det kan väl vara en lagom dagspromenad?

Sagt och gjort, väskan packades med lite extrakläder, vatten, bananer, choklad, björnförsvarsspray och givetvis kameran. Jag och en kollega från båten träffade maskinchefen från systerfartyget som ligger inne samtidigt som oss på kajen vid halv åtta på morgonen och började att gå. Pust. Suck. Pust igen.
Knappa tre timmar senare stod vi på bergskammen som liger ovanför Devils punch bowl och tog foto på pölen. GPS:en på min telefon visade då 1100 meter över havet.
Väl där fick man beundra den häpnandsväckande utsikten och sen var det bara att knalla ner igen. Efter totalt 5 timmar var vi tillbaka ombord.

Träningsverken imorgon lär inte gå av för hackor... :gnissla

Lite foton då;

1. Björnförsvarssprayen är inte bara en kul grej, här är faktiskt en hel del ilsk björn.
2. Upper Dewey lake. Vackert så det nästan gör ont.
3. Så liten båten egentligen är. Som en leksaksbåt.
4. Systrarna Norwegian Star och Norwegian Pearl.
5. Devils punch bowl. Mycket jobb för en liten vattenpöl...
6. Röda pricken är 1100 meter upp. Som sagt, höga berg.
 

Bifogat

  • resize of IMG_3426.jpg
    resize of IMG_3426.jpg
    71.5 KB · Visningar: 142
  • resize of IMG_3417.JPG
    resize of IMG_3417.JPG
    200.6 KB · Visningar: 176
  • resize of IMG_3415.JPG
    resize of IMG_3415.JPG
    189.5 KB · Visningar: 154
  • resize of IMG_3409.jpg
    resize of IMG_3409.jpg
    66.3 KB · Visningar: 139
  • resize of IMG_3403.jpg
    resize of IMG_3403.jpg
    76.2 KB · Visningar: 174
  • resize of IMG_3448.JPG
    resize of IMG_3448.JPG
    70.8 KB · Visningar: 180

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu har vi precis ankommit Seattle. Om drygt sju timmar står det en Lufthansaflygmaskin med destination Frankfurt och väntar på bland annat mig.
10 veckors semester väntar. :banana
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu har vi precis ankommit Seattle. Om drygt sju timmar står det en Lufthansaflygmaskin med destination Frankfurt och väntar på bland annat mig.
10 veckors semester väntar. :banana
Välkommen hem päraskrabban!
"Semester"... inskolning av Oscar har jag hört ;)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
5 år!?!? wow, tiden går fort måste jag säga!!!

:hej
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu har jag suttit (efter inrådan från dig) och läst hela tråden. Jag uppskattade den nog mycket mer än min arbetsgivara :rolleyes:

Ditt jobb har defenitivt sina uppsidor och jag förstår att dom veckorna du är hemma verkligen blir fantastiska! Njut av det lilla hemma innan det är dags igen.

PS. Lycka till med penicillinet DS.

/ Jens
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top