Så var hojsäsongen slut för mig.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
blacktriple skrev:
Återigen har en vecka gått och vi är tillbaka i Vancouver för att byta passagerare och lite sånt. Vi ska bunkra också. Idag ska vi tanka 850 ton. Det är ungefär vad vi gör av med på en vecka. Maskinerna sörplar i sig ganska bra med soppa...

Vancouver är en riktigt trevlig stad. Ungefär samma klimat som södra sverige. Varmt och skönt på sommaren och runt noll på vintern. På bilden ser man inseglingen till Vancouver med Lions bridge och bergstopparna Lions peak. Namnen kommer från indianernas gamla mamn på bergstopparna som liknade betarna från ett sjölejon.

Just nu går jag 4-8vakten. Innebär att jag sitter i kontrollrummet och kör mellan 04-08 och 16-20. Typ inte alls kul på något sett att bli väckt 03.30 för att gå upp och jobba...


Ser ni den Esso skylten nere till vänster. på halvöen som är mitt i bilden (en stor park tillhör den). i riktning mot Esso skylten finns det en kanon som de laddar med lösa skött när det är något att fira.
Vid ett tillfälle var det några ungdommar som hade saboterad kanonen och det slutade med att hela Esso skylten sköts sönder av projektilen som hulligarnarna hade lagt in.

Där finns i närheten av skylden en bensinmack på vatten.
Håller med Blactriple att Vancouver är an kalas stad. finns hur mycket som helst att hitta på där.
åka skidor till slutet av juni och hojvägen som går upp till whistler skall vi inte snacka om. Tjhohoooo.. breda fina lååånga kurvor.
Kan även meddela att Heasting Street inte är en av de bättre gaterna att vara på.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kungen skrev:
Hahaha kubik meter?. fan hur coolt hade inte detta varit då?.

Ehh. hörru hur stor är denna spisen.
Assschhhh inget märkvärdigt. bara 14 kubik tunnland. :lol

De maskinerna som sitter här ombord är ganska små i sammanhanget. 3 stycken med 7 cylindrar och 3 med 6. Kolvdiamerern är 58 centimeter och slaglängden 64 centimeter. Men enkel mattematik får man snabbt fram att det inte är mycket mer än 170 liter per cylinder. Med 7 burkar drygt en kubikmeter i slagvolym.
Dock laddar vi på ganska friskt och har ett turbotryck på dryga 3 bar...

Eftersom maskinerna är kopplade med generatorer är varvtalet konstant på 400 rpm. Från en sådan maskin plockar vi ut runt 8,000 kW eller dryga 10,000 hästkrafter för den som inte gillar SI-enheter.


Jag nämnde att det i sammanhanget var ganska små maskiner. För en del år sedan jobbade jag på en så kallad supertanker. 330 meter lång och 58 meter bred. Fullastad hade hon ett djupgående på 20 meter. Stor som fan med andra ord. Maskinen som satt där var också 7-cylindrig. Dock var kolvdiametern 90 centimeter och slaglängden hela 3 meter!

Samma skolmattematik som tidigare gär att vi får fram en slagvolym på 13 kubikmeter! Det motsvarar 10,000 hayabusamotorer... :banana
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Henke skrev:
Har man sagt A för man säga B.
Låt höra :)

Var inte riktigt vad du trodde. men där finns Vancouvers värsta knarkare och kör man långsammare än 50 km där snor de fan däcken från bilen. eftersom prostitution är lagligt i Canada så erbjuds det en del tjänster på samma gata och där ligger priset på ca 5-10$ av en person som är så nerknarkad att han/hon inte vet vilket århundrade det är.
När vi var där och körde förbi på kvällen låg det 3 personer på gatan och var ett villt ståhej med poliser och springande folk hit och dit.
dagen efter i tidningen var det tydligen "bara" en person som hade gått vilse med en pistol och skötit 3 pers bara för han kunde.
en sjuk gata att vara på.

blacktriple skrev:
Samma skolmattematik som tidigare gär att vi får fram en slagvolym på 13 kubikmeter! Det motsvarar 10,000 hayabusamotorer... :banana
Shitponfritt. 13 kubik.
har en morbror ombord på Wallenius båtarna och deras snurra är något lågvarvig historia o jag tror de ligger på maxvarv på 85 varv i minuten.
Tycker det är hur coolt som helst med sånna motorer.
kanske vi skall se till de börjar producera Motorcykel motorer.
max varv är 50 i veckan.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vi har påbörjat vår repocruise nu vilket innebär att vi ska repositionera om oss från Alaska där det börjar bli kallt, regnigt och mörtk nu till soliga och varma Karibien! :banana

Vi har gått söderut, passetat Los Angeles och nu kommit till Puerto Vallarta i Mexico. Fy för den onde vad varmt här är... Jag tänkte att jag skulle ta en promenad tidigare idag. Svetten lackade och jag tror att jag brännde mig lite på näsan... :hihi

Hursomhelst, när vi väl fick mobilkontakt igen pep min telefon och gjorde klart för mig att ett nytt medelande väntade på mig i mobilsvaret. Det har varit lördagkväll i Sverige, jag har sett tråden om Zmurfans fest och jag vet hur vissa är när det är telefoner och sprit inblandat... "Du har ett nytt meddelande. Togs emot i går 04.36." Gissa vems röst det var... Saknar er också! :)


Tidigare i tråden fick ni se lite bilder från maskin ombord. Lite ventiler och kolvar. Bilderna ni ser nu är;

1. Ett turboaggregat. Jämnför med storleken på trappan eller lejdaren som det heter på sjöspråk.

2. Så ser en elmotor på 20,000 hästar ut.

3. Elmotorn driver propelleraxeln som det sitter en propeller i änden på.
 

Bifogat

  • Resize of IMGP3153.JPG
    Resize of IMGP3153.JPG
    76.1 KB · Visningar: 427
  • Resize of IMGP3154.JPG
    Resize of IMGP3154.JPG
    76.5 KB · Visningar: 362
  • Resize of IMGP3156.JPG
    Resize of IMGP3156.JPG
    81.3 KB · Visningar: 438
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Köpt
blacktriple skrev:
Hursomhelst, när vi väl fick mobilkontakt igen pep min telefon och gjorde klart för mig att ett nytt medelande väntade på mig i mobilsvaret. Det har varit lördagkväll i Sverige, jag har sett tråden om Zmurfans fest och jag vet hur vissa är när det är telefoner och sprit inblandat... "Du har ett nytt meddelande. Togs emot i går 04.36." Gissa vems röst det var... Saknar er också! :)


Då kan vi ju inte varit fulla om vi till och med kom ihåg dig. :rofl Klockan var ju bara barnet. Glenning var ute länge denna gång. Behövde inte ens autopilot trots ett gäng tequila. :)

Ja... jo.... det verkade som om jag ringt fler tydligen. :gnissla :hihi

Varför ändra ett vinnande koncept? :rofl
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
blacktriple skrev:
Just nu håller vi på med 12.000-timmars service på 5:ans dieselgenerator. Passade på att ta några foto på det. Det är lite större motorer än de spisarna som sitter i det som är vårt gemensamma intresse...

1. Kolvarna står snyggt på led och väntar på att bli stålborstade fria från sot, få nya ringar och lite sånt. Jämnför storleken med WD-40 burken som står där...

2. Ventilerna måste blr rena från sot och sån dynga. Den lille smörjaren gör det med ett leende på läpparna.

3. Första kolven hamnar på plats.

Herrejävlar :) Hur hårt dras topplocket? :D
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ljunghusen skrev:
Herrejävlar :) Hur hårt dras topplocket? :D

Vanligtvis till runt 800 Nm. Kommer inte ihåg exakt.


Var i Acapulco idag. Zihuatanejo (jag lovar att bjuda på en stor stark till den som kan uttala det... :hihi ) igår. Acapulco är mytomspunnet. Hit alla filmstjärnor åker. Här folket i Ankeborg åkte när de åkte på semester. Eller i alla fall till Ankapulco eller nått.

Hursomhelst, så var det i alla fall för 30-40 år sedan. I dag ser stan likadan ut fast med 40 år på nacken. Slitet som bara den med andra ord. Riktigt slitet och inte lika glamoröst längre. I vilket fall som helst är det kul att komma i land på ett sånt ställe.

I dag regnade det dock. Eller, jag kanske inte ska säga regna. Skyfall är ett ord som kommer närmare sanningen fast inte hela vägen. Engelskan har ett uttryck som heter "raining cats and dogs..." vilket betyder att det varkligen står som spön i backen. Så var det i dag, det regnade katter och hundar. När jag väl kommit tillbaka ombord och torkat lite var jag bara dyblöt... :tungan

Bilden nedan är jag i Acapulco fast från förra gången jag var här, i april. Då var det fint väder så det är den bilden ni får se...

Nu väntar två sjödagar sen kommer vi till Puentarenas i Costa Rica. :banana
 

Bifogat

  • Resize of IMGP1924.JPG
    Resize of IMGP1924.JPG
    65.8 KB · Visningar: 528

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
blacktriple skrev:
Bilden nedan är jag i Acapulco fast från förra gången jag var här, i april. Då var det fint väder så det är den bilden ni får se...

Nu väntar två sjödagar sen kommer vi till Puentarenas i Costa Rica. :banana
Ähhhhh..... du ljuger... den där bilden är Photoshoppad från SV!
Vi har ju sett vad du sysslar med när du har tråkigt.

(Acapulco, Costa Rica, going loco down in Acapulco... jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk, gahhhhh :huvet :huvet :huvet )
 
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Köpt
blacktriple skrev:
Vanligtvis till runt 800 Nm. Kommer inte ihåg exakt.


Var i Acapulco idag. Zihuatanejo (jag lovar att bjuda på en stor stark till den som kan uttala det... :hihi ) igår. Acapulco är mytomspunnet. Hit alla filmstjärnor åker. Här folket i Ankeborg åkte när de åkte på semester. Eller i alla fall till Ankapulco eller nått.

Hursomhelst, så var det i alla fall för 30-40 år sedan. I dag ser stan likadan ut fast med 40 år på nacken. Slitet som bara den med andra ord. Riktigt slitet och inte lika glamoröst längre. I vilket fall som helst är det kul att komma i land på ett sånt ställe.

I dag regnade det dock. Eller, jag kanske inte ska säga regna. Skyfall är ett ord som kommer närmare sanningen fast inte hela vägen. Engelskan har ett uttryck som heter "raining cats and dogs..." vilket betyder att det varkligen står som spön i backen. Så var det i dag, det regnade katter och hundar. När jag väl kommit tillbaka ombord och torkat lite var jag bara dyblöt... :tungan

Bilden nedan är jag i Acapulco fast från förra gången jag var här, i april. Då var det fint väder så det är den bilden ni får se...

Nu väntar två sjödagar sen kommer vi till Puentarenas i Costa Rica. :banana

Såg med en gång att det var ett gammalt kort. Du är inte lika ung och välbyggd längre. :tungan :rofl
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Igår flög jag. Som stålmannen!

Nej, jag har inte provat de centralamerikanska inhämska svamparna utan det var med vissa mekaniska hjälpmedel. En bra bit in i djungeln hade de spännt upp en 1100 meter lång vajer över trädtopparna. Påspännd en sele åkte man under vajern, ett tiotal meter över trädtopparna i ungefär 60 knyck! Helt fantastiskt! Helt underbart! Det var precis som att flyga! "...fly me to the moon and let me play among the stars..." :banana

Dagen avslutades med en ordentlig djungeltur där man fick se mycket av vad den Costa Ricanska djunglen har att husera. Trevligt!


I morgon (läs idag) är det dags för oss att ta oss genom Panamakanalen. Vi kommer att gå in i slussarna uppåt runt 7 på morgonen. Bör vara ungefär någon gång mitt på eftermiddagen i sverige. Vi kommer att ta oss upp till den enorma uppdämmda sjö som finns där. Det är för övrigt enbart regnvatten från den sjön som de driver all slussning genom hela kanalen med!
Någon gång på eftermiddagen (runt midnatt i sverige) kommer vi att slussa ner till karibiensidan.

Är ni sugna på att följa med genom kanalen kan ni se vad som finns framför båten genom att kolla in vår webbkamera. Uppdateras var 15:e minut.

http://www.ncl.com/fleet/09/webcam.htm
 

Bifogat

  • Resize of IMG_1815.JPG
    Resize of IMG_1815.JPG
    85.7 KB · Visningar: 396
  • Resize of IMG_1806.JPG
    Resize of IMG_1806.JPG
    67.3 KB · Visningar: 507

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
sitter oxå på båt o væntar på att komma hem..
Dock utanfør oslo.. :) inte lika långt..
7 dagar till sen ska moppen rastas!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Maverick_ou812 skrev:
Coooooolt Per!!!!

Fler såna rapporter och framförallt fler foto på brudar!

I morse var vi på stilla havet. Nu är vi på atlanten. Ungefär i alla fall. Vi har gått genom panamakanalen och ligger nu på karibiensidan och bunkrar.

Det är lite lustigt, när man går genom kanalen från stilla havssidan till atlantsidan som då ligger österut är inloppet öster om utloppet. man hamnar på östra sidan genom att gå västerut. Knepigt eller? :va Grejen är att centralamerika knorrar till sig precis vid kanalen och för att ta sig från norra amerika till södra vid kanalområdet måsta man ta sig norrut.

Hursomhelst var jag uppe med min kamera och tog lite foto. Någon som är förvånad? :hihi


1. Man går mitt i djungeln.
2. Slussarna ner till karibiensidan, hygglig fallhöjd!
3. Givetvis har jag utrustningen redo.
4. Italienskan fick testa min, eh, utrustning... :hihi
 

Bifogat

  • Resize of IMG_1957.JPG
    Resize of IMG_1957.JPG
    66.6 KB · Visningar: 358
  • Resize of IMG_2154.JPG
    Resize of IMG_2154.JPG
    48.8 KB · Visningar: 426
  • Resize of IMGP3239.JPG
    Resize of IMGP3239.JPG
    69.4 KB · Visningar: 359
  • Resize of IMGP3247.JPG
    Resize of IMGP3247.JPG
    78.6 KB · Visningar: 488

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Nä nu...

Nä nu räcker det ! :)

Gissa om du ger en längta bort längtan dit.

Regnskogar,djungler osv....ja man kan erkänna att man lyser lite av avis,
det är liksom "mina" miljöer man stormtrivs i.
Ger ett lugn och mystik med all dess växtlighet,djur och ljud.

Nästa gång åker jag med vet ja :)
En rundresa i Sydamerika vore inte alls fel.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top