Så var hojsäsongen slut för mig.

Gick med
22 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Köpt
blacktriple skrev:
Jaha, ni har sett lite bilder på hur båten ser ut och hur det ser ut på vissa av ställena vi går på. Men hur ser det ut inne i båten? Hur ser min arbetsplats ut? Hur ser hjärtat av båten ut?

Bilderna här är tagna i kontrollrummet där jag sitter 8 timmar per dag och kör. Framför mig är det två skärmar och ett specialtangentbord. Därifrån kontrollerar jag det mesta tekniska ombord. Det är lite som ett stort videospel, att trycka på en massa knappar, ta till sig synintryck och hörselintryck och göra ibland blixtsnabba bedömningar efter detta.

Kaffemaskinen i bakrunden på en av bilderna gör pissigt amerikanskt kaffe men är flitigt använd. Dock har jag med mig ett par kilo zoegas och en presskanna så att jag kan få lite ordentligt kaffe emellanåt. :banana


Vad stressigt du har på ditt jobb. :tungan :rofl

Kom hem och drick öl istället. :tummenupp
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hmmmm... tycker verkligen synd om dig...
Ska vi byta? Skall T o R Göteborg 1 - 2 dagar i veckan de närmsta 3 veckorna.
60 mil om dagen, fem timmar bakom ratten.
Hur kul är det på en skala mellan 1 - 10? :död
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Ibland får man upp bilder över hur något är.. även om man vet att det inte är så, stannar bilden lik fan!


Nått sånt här fick jag för mig att du hade det, satt o kolla på mätarna :hihi
HM-Horace%20E.Mitchell%20BT2%20in%20%20boiler%20room.JPG
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Maverick_ou812 skrev:
Hmmmm... tycker verkligen synd om dig...
Ska vi byta? Skall T o R Göteborg 1 - 2 dagar i veckan de närmsta 3 veckorna.
60 mil om dagen, fem timmar bakom ratten.
Hur kul är det på en skala mellan 1 - 10? :död

Ahhh det är väl inget :rolleyes:
Det är mer synd om mig, jag är nere i Malmö några dagar den här veckan...
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
BT: Du verkar ju kunna styra allt därifrån, har du provat att "maxa" båten, och hur bra tar den kurvor?? :rofl
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Boffen skrev:
BT: Du verkar ju kunna styra allt därifrån, har du provat att "maxa" båten, och hur bra tar den kurvor?? :rofl

Just denna båten har jag inte maxat. Förra båten dock, som i många avseende är lik den jag jobbar på nu gick vi tomma med (=utan passagerare) över norra stilla havet. Det var kallt ute så vi behövde inte några A/C-kompressorer, där var som sagt inga passagreare så hotelldelen bohövde inte så mycket ström utan allt vi hade kunde gå till framdrift. Det innebar nästan 30.000 hästar per propeller. 2 propellrar ger ungefär 60.000 hästar i framdrivning. Vi loggade drygt 25 knop och det är väl ganska okej med nästan 100.000 ton järn...

I ett systerfartyg var det en styrman som satt och lekte med autopiloten och råkade lägga nästa waypoint 180 grader från aktuell kurs. Autopiloten tyckte att "okej, jag lägger fullt roder" och svängde. Detta i runt 20 knop...
Där var runt 200 passagerare som stod i kö till sjukstugan för att bli ompysslade... :3freak
 

Bifogat

  • Resize of IMGP0933.JPG
    Resize of IMGP0933.JPG
    77.3 KB · Visningar: 454
Last edited:

spirre

Riders of Helsingborg
Gick med
16 May 2003
Ort
Vejbystrand
Hoj
Ducati 750 Sport -01 | KN Filter,Ducati Performance Kolfiberbössor - R.I.P. 2008-09-01
blacktriple skrev:
Autopiloten tyckte att "okej, jag lägger fullt roder" och svängde. Detta i runt 20 knop.

coooolt!!!

Faen.. blev det knäskrap då ?
eller va faen heter det.. styrbord & barbord skrap ?
hmm :va



Tänkte på en sak, om man lägger om kursen med 180 grader... åt vilket håll svänger autopiloten då ? :va
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
spirre skrev:
coooolt!!!
Faen.. blev det knäskrap då ?
eller va faen heter det.. styrbord & barbord skrap ?
hmm :va

Bryggvingeskrap! :tummenupp

spirre skrev:
Tänkte på en sak, om man lägger om kursen med 180 grader... åt vilket håll svänger autopiloten då ? :va

Tja, nä men, ehh, kanske ett roder på vart håll.

Eller nått... :va
 

spirre

Riders of Helsingborg
Gick med
16 May 2003
Ort
Vejbystrand
Hoj
Ducati 750 Sport -01 | KN Filter,Ducati Performance Kolfiberbössor - R.I.P. 2008-09-01
blacktriple skrev:
Tja, nä men, ehh, kanske ett roder på vart håll.

Eller nått... :va
För fasen... Sånt ska du veta juh :7peta
Nu vill jag veta.. Så kolla upp detta =)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Alaskasäsongen börjar nu gå mot sitt slut. I morgon kommer vi återigen till Vancouver för att byta passagerare och sen göra vår sista vecka i Alaska för säsongen. Söndag om en vecka lämnar vi Vancouver för att gå söderöver.

Igår var vi i en liten håla som heter Wrangell. Där bor det i stort sett bara rednecks med stora, rostiga pickups och truckerkeps. Naturen runt stan är i alla fall fin och jag hade ett par timmar ledigt mitt på dagen så jag tog en promenad med kameran på ryggen.

På gångavstånd från där båten lägger till ligger petroglyph beach. (petro=sten, klippa och glyph=ristning på något språk jag inte känner till) Det handlar således om det vi i sverige skulle kalla hällristningar. De gjordes av något folk som bodde här för 3-5000 år sedan. (Förstår inte hur man kunde bo här innan gore-texen var uppfunnen, men det är en annan historia...) Det som idag känns som ödemark måste varit helt öde för 3000 år sen. Hursomhelst, kul att se.

En liten bit iväg ligger utloppet från Sitkine river. En flod som föds på regnvatten och glaciärsmält. Med sig drar floden ganska mycket träd. Ett sådant träd hade flutit iland vid petroglyph beach. Tar nog sin lilla tid för ett träd att få den diametern...

Bilderna som bjuds är;
1. Bevis på att det är rednecks som bor här.
2. Bevis på att det fanns folk här för lääänge sedan.
3. bevis på att jag var där.
 

Bifogat

  • Resize of IMG_1434.JPG
    Resize of IMG_1434.JPG
    59.9 KB · Visningar: 660
  • Resize of IMG_1442.JPG
    Resize of IMG_1442.JPG
    75.6 KB · Visningar: 532
  • Resize of IMG_1477.JPG
    Resize of IMG_1477.JPG
    97.9 KB · Visningar: 573

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Vad heter båten?
Sitter och funderar på om inte min svärfar jobbar där med :va ..om inte så på samma rederi iaf
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Boffen skrev:
Kan du inte lägga upp lite bevis på den där italienskan :hihi

Hon tvingade mig att radera de bilderna... :rolleyes:

LiNiC skrev:
Vad heter båten?
Sitter och funderar på om inte min svärfar jobbar där med :va ..om inte så på samma rederi iaf

Båten heter Norwegian Sun.
Rederiet heter Norwegian Cruise Line.

Och ja, här är mycket norrmän... :gnissla
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Just nu håller vi på med 12.000-timmars service på 5:ans dieselgenerator. Passade på att ta några foto på det. Det är lite större motorer än de spisarna som sitter i det som är vårt gemensamma intresse...

1. Kolvarna står snyggt på led och väntar på att bli stålborstade fria från sot, få nya ringar och lite sånt. Jämnför storleken med WD-40 burken som står där...

2. Ventilerna måste blr rena från sot och sån dynga. Den lille smörjaren gör det med ett leende på läpparna.

3. Första kolven hamnar på plats.
 

Bifogat

  • Resize of IMGP3146.JPG
    Resize of IMGP3146.JPG
    83.6 KB · Visningar: 613
  • Resize of IMGP3148.JPG
    Resize of IMGP3148.JPG
    90.5 KB · Visningar: 618
  • Resize of IMGP3149.JPG
    Resize of IMGP3149.JPG
    102 KB · Visningar: 601

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Jävlar!!! nästan skrattretande stora. Hur många kubik(meter?) är den maskinen på? effekt/vrid/varv?

p.s. kan du inte sno med en cylinder hem? hade vart ball o ha hemma :hihi
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Som planeringen var för oss från början skulle vi gå ner till New Orleans och köra veckokryssningar i västra karibien därifrån. Vi var planerade att komma dit och börja vintersäsongen om 3 veckor. Katrina satte effektivt stopp för alla mäjligheter att ha New Orleans som bashamn, även om det hade vait ballt att som första kryssningsbåt gå hela vägen upp till Borbourn Street... :rolleyes:

Hursomhelst, New Orleans var ju otänkbart så en ny hamn måste hittas. Så, sen 2 veckor tillbaka har planen varit att vi ska gå till Houston och köra samma runda fast därifrån. Och vad händer nu? Det kommer en "Rita" med full styrka rakt mot Galveston/Houston... :mad:

Vi får väl se imorgon vid den här tiden om det finns något Houston att gå till.

Ha det bra där hemma och akta er för stormar!
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
blacktriple skrev:
Just nu håller vi på med 12.000-timmars service på 5:ans dieselgenerator. Passade på att ta några foto på det. Det är lite större motorer än de spisarna som sitter i det som är vårt gemensamma intresse...

QUOTE]

Det ser ut att vara kolvar och dyligt till en Suzuki GSXR 75000.
Shitponfritt. det är inga små prytlar. nu vill vi ha information om maxvarv och komp och dylligt. :va

kajlyl skrev:
Jävlar!!! nästan skrattretande stora. Hur många kubik(meter?) är den maskinen på? effekt/vrid/varv?

p.s. kan du inte sno med en cylinder hem? hade vart ball o ha hemma :hihi


Hahaha kubik meter?. fan hur coolt hade inte detta varit då?.

Ehh. hörru hur stor är denna spisen.
Assschhhh inget märkvärdigt. bara 14 kubik tunnland. :lol
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top