Så var hojsäsongen slut för mig.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jaha, som rubriken lyder är det slutkört för mig nu. Som vissa av er vet jobbar jag till sjöss och är ute en längre tid och är ledig en lika lång tid. Nu är det dags för mig att åka.

Båten jag jobbar på är en kryssningsbåt modell stor. 270 meter lång och 30 meter bred. Just nu går båten på Alasktrafiken från Vancouver men vi kommer att flytta ner till Karibien för vintersäsongen i slutet på september. Det är båten som ligger till höger på bilden som är den jag jobbar på.

Jag vill tacka alla som genom utomordentligt trevliga TT:s och eminenta ölrundor hjälpt mig att göra detta till en kanonsommar! :tummenupp

Jag kommer hem i november med en torr strupe... :fyllisar


Återigen, tack alla för denna säsongen! :)

/Per
 

Bifogat

  • Resize of IMGP1911.JPG
    Resize of IMGP1911.JPG
    85.4 KB · Visningar: 2,034

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Liiiiiten båt!
Men det är väl en vecka innan du åker?

om inte, Ha de gött... birarunda när du kommer hem :hej
 
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Köpt
blacktriple skrev:
Jaha, som rubriken lyder är det slutkört för mig nu. Som vissa av er vet jobbar jag till sjöss och är ute en längre tid och är ledig en lika lång tid. Nu är det dags för mig att åka.

Båten jag jobbar på är en kryssningsbåt modell stor. 270 meter lång och 30 meter bred. Just nu går båten på Alasktrafiken från Vancouver men vi kommer att flytta ner till Karibien för vintersäsongen i slutet på september. Det är båten som ligger till höger på bilden som är den jag jobbar på.

Jag vill tacka alla som genom utomordentligt trevliga TT:s och eminenta ölrundor hjälpt mig att göra detta till en kanonsommar! :tummenupp

Jag kommer hem i november med en torr strupe... :fyllisar


Återigen, tack alla för denna säsongen! :)

/Per


Och flickvännerna ligger på stranden ser jag. Jo, jag tror ju också du kommer att sakna oss. Vad skall du med blondiner till. :rofl

Jävligt trevligt att få lära känna dig lite närmare så här i slutet på din ledighet. Ser fram emot lite pilsner tillsammans med dig och grabbarna. Vi har ju tid att träna. Nästa gång skall det inte bli "Nu fyller vi Glenning" utan nu är det någon annans tur. :D

Ha dé gött gubben. :krama Vi hörs :tummenupp Saknar dig redan. :(

Glenning
 

Lissita

Inte helt hundra...
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda Hornet 600 som heter Ceasar
blacktriple skrev:
Jag vill tacka alla som genom utomordentligt trevliga TT:s och eminenta ölrundor hjälpt mig att göra detta till en kanonsommar! :tummenupp

Jag kommer hem i november med en torr strupe... :fyllisar


Återigen, tack alla för denna säsongen! :)

/Per

tack själv... ja kommer sakna dig :pannkyss :)
inte alla mc-gäng som har en alldeles egen fotograf :tungan
Ha det fint och trilla inte av båten
Kram Lisa
 

Skutte

Förvirrad !
Gick med
16 Sep 2003
Ort
.
Hoj
.
Goo gubbe !!
Se nu till o hitta några nya justa kaffe muggar o ta med hem :tummenupp
Vi hörs igen o segla lugnt. .. .. . .
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Vi ska försöka komma ihåg att berätta här hur roligt vi haft när vi
varit ute på hoj eller krogen. :)
Ser fram emot lite reserapporter oxå.
Synes i november!
 

Weloz

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Ja...
Hoj
GSX-R 750
Tack själv för en trevlig säsong, både på hojen och på puben :tummenupp
Ha det riktigt bra på sjön o fastna inte i Karibien.
Passa på att fota lite när du är iväg :tuttar

Vi ses i november

/Weloz
 

YappE

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Sundets Pärla
Hoj
Såld!
Ha det bäst o sköt om dig.....
Sen när du kommer hem ska vi ju fira dig att du ska fylla GUBBE *ASG*

Men vi hörs väl av på msn'n denna rundan med när du e iväg :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Håller med Mange H. Vilken jä-la båt?!

Fan vet om man ska tycka sådär jättesynd om dig...
Men hemma igen i november då förutsätter vi favorit i repris?

Ha det gött och "kör" försiktigt...
 

Bifogat

  • BT WW lucia.JPG
    BT WW lucia.JPG
    39 KB · Visningar: 509

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Ha så kul, är väl inte helt fel att åka iväg så? Förresten va jobbar du med på båten?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag kommer att titta till er här fortlöpande. Kommer dessutom hålla den här tråden vid liv med anekdoter och bilder så länge det finns intresse av det.

Det jag gör på båten är att 8 timmar av dygnet är jag tekniskt ansvarig för båten. Sitter i kontrollrummet och trycker på en massa knappar. Ser till att allt fungerar som det ska. A/C, elproduktion, framdrivning, styrning, toasystem, vatten och tusen andra saker. Ser även till att starta upp båten när det ska till att gå från kaj.

Fartyget är av så kallat dieselelektriskt snitt vilket innebär att vi har 6 stora dieselmotorer kopplade till generatorer på runt 10.000 hästar styck. Elkraften från dessa generatorer driver sen båten, både till vanliga elnätet i båten och till framdrivning. För framdrivningen står två elmotorer på 15.000 kw styck kopplade till propellrar.

Ombord är det ungefär 2000 passagerere och 1000 mans besättning från ett 50-tal länder.

De som sen fortfarande tror att jag bara glider; titta på bilden. Det är minsann inte lätt att hålla in magen i 12 veckor... :hihi
 

Bifogat

  • Resize of IMGP0985.JPG
    Resize of IMGP0985.JPG
    63.3 KB · Visningar: 1,280

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
blacktriple skrev:
De som sen fortfarande tror att jag bara glider; titta på bilden. Det är minsann inte lätt att hålla in magen i 12 veckor... :hihi


ja, det syns verkligen att du lider på bilden :rofl


Jag kommer iaf att följa tråden & vill se bilder. Ha det så bra på jobbet, så syns vi när du kommer hem i November, över en öl & kollandes på fotografier :tummenupp

ha de // Henke
 

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Ålesund I Norge
Hoj
Nada at the moment
blacktriple skrev:
Jaha, som rubriken lyder är det slutkört för mig nu. Som vissa av er vet jobbar jag till sjöss och är ute en längre tid och är ledig en lika lång tid. Nu är det dags för mig att åka.

Båten jag jobbar på är en kryssningsbåt modell stor. 270 meter lång och 30 meter bred. Just nu går båten på Alasktrafiken från Vancouver men vi kommer att flytta ner till Karibien för vintersäsongen i slutet på september. Det är båten som ligger till höger på bilden som är den jag jobbar på.

Jag vill tacka alla som genom utomordentligt trevliga TT:s och eminenta ölrundor hjälpt mig att göra detta till en kanonsommar! :tummenupp

Jag kommer hem i november med en torr strupe... :fyllisar


Återigen, tack alla för denna säsongen! :)

/Per

Nice båt!! Annat än HMS Carlskrona som jag var på i lumpen det hehe.
Passar på att skicka en hälsning från Ålesund i Norge där jag ska plugga till sjökapten nu:) När det blir dags för praktik kanske du kan ordna plats åt mig hehe?? vore nice:) Mycket möjligt att jag tar ett så kallat praktik år också mellan 1:a och 2:a året är man är på praktik. :banana
I vilket fall som helst önskar jag dig lycka till!
HA DE SOM MAN SÄGER HÄR I NORGE HEHE :hihi
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Så har man varit ombord i en hel vecka. Tiden har verkligen flugit fram och nu är det bara 11 veckor kvar...

Är tillbaka i Vancouver nu för att byta passagerare. Innebar också att jag fick kontakt med min mobiltelefon och vilket trevligt mobilsvar som låg och väntade på mig! Jag saknar er också! Ni vet vilka ni är! :)

I onsdags var vi och tittade på en glaciär. Vi snirklade oss in i en ganska trång och kniksig fjord för att titta på en isklump i änden. Bifogar en bild på det. Mäktigt när man är ombord och upplever det, inte fullt lika häftigt på bild men det ger i alla fall en ide om hur det ser ut.

Måste förbereda mig för jobb nu, ha det gott så länge!

/Per
 

Bifogat

  • Resize of IMG_1111.JPG
    Resize of IMG_1111.JPG
    60.6 KB · Visningar: 842

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Återigen har en vecka gått och vi är tillbaka i Vancouver för att byta passagerare och lite sånt. Vi ska bunkra också. Idag ska vi tanka 850 ton. Det är ungefär vad vi gör av med på en vecka. Maskinerna sörplar i sig ganska bra med soppa...

Vancouver är en riktigt trevlig stad. Ungefär samma klimat som södra sverige. Varmt och skönt på sommaren och runt noll på vintern. På bilden ser man inseglingen till Vancouver med Lions bridge och bergstopparna Lions peak. Namnen kommer från indianernas gamla mamn på bergstopparna som liknade betarna från ett sjölejon.

Just nu går jag 4-8vakten. Innebär att jag sitter i kontrollrummet och kör mellan 04-08 och 16-20. Typ inte alls kul på något sett att bli väckt 03.30 för att gå upp och jobba...
 

Bifogat

  • Resize of IMG_1031.JPG
    Resize of IMG_1031.JPG
    53.9 KB · Visningar: 631

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jaha, ni har sett lite bilder på hur båten ser ut och hur det ser ut på vissa av ställena vi går på. Men hur ser det ut inne i båten? Hur ser min arbetsplats ut? Hur ser hjärtat av båten ut?

Bilderna här är tagna i kontrollrummet där jag sitter 8 timmar per dag och kör. Framför mig är det två skärmar och ett specialtangentbord. Därifrån kontrollerar jag det mesta tekniska ombord. Det är lite som ett stort videospel, att trycka på en massa knappar, ta till sig synintryck och hörselintryck och göra ibland blixtsnabba bedömningar efter detta.

Kaffemaskinen i bakrunden på en av bilderna gör pissigt amerikanskt kaffe men är flitigt använd. Dock har jag med mig ett par kilo zoegas och en presskanna så att jag kan få lite ordentligt kaffe emellanåt. :banana
 

Bifogat

  • Resize of IMGP1764.JPG
    Resize of IMGP1764.JPG
    89.2 KB · Visningar: 1,047
  • Resize of IMGP1765.JPG
    Resize of IMGP1765.JPG
    83.4 KB · Visningar: 847
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top