Vad tycker ni raceputtar om Daytona-stövlar?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om jag inte minns helt galet så går dom att beställa ner på halvstorlekar men det är kanske inga hyllvärmare så..

I.a.f, även jag har normalt 43 vilket även stämde på dessa och hade då möjlighet att även prova 42. Jag har inte särskilt breda fötter men långa tår och tål inte om dom tar i framtill vilket det gjorde med 42.

Är tyvärr inte i närheten av dom nu men kan i bästa fall snubbla över dom om någon dag, tror även det ligger ett par storlek 41 o skräpar någonstans.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har 43 på alla mina skor av olika märken och även 43 på mina Daytona.
Event MC säljer i Sverige, men jag vet inte hur hans priser står sig mot FC-Moto.

Okej. Det är nästan otroligt att du har lyckats med det, men men. :p

Det ser ut att vara samma prisnivå, så jag får ta och kontakta honom och ser om jag kan komma fram till något.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Är tyvärr inte i närheten av dom nu men kan i bästa fall snubbla över dom om någon dag, tror även det ligger ett par storlek 41 o skräpar någonstans.

Om de skräpar så mycket att du vill avyttra dem så kan du skicka bilder, mått och skrotavgift i ett pm så kan vi kanske lösa den biten. :fakta
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Mina är 45or och känns ganska exakt som ett par Nike Air Force One om du har några såna

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Mina Stan Smith är 1.5 storlekar större än mina Daytonastövlar.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mina 43'or stod inte där jag trodde men jag hade vägarna förbi dom andra men.. hrm de är nog i storlek 42. Både ytter och innersko har en sedvanlig märklapp, på den yttre står det 42 0473 1 och den inre 42 0513 1 i den uppställningen så jag gissar att 42 är storleken för annars vette tusan.

Hur ska man mäta för att det ska bli begripligt, fylla dom med gips?

Om de skräpar så mycket att du vill avyttra dem så kan du skicka bilder, mått och skrotavgift i ett pm så kan vi kanske lösa den biten. :fakta

Är du miljöpartist eller vadå? :7peta

Nä men fyrtioettvåorna är inte mina, annars kunde jag ha sms'at dom :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hur ska man mäta för att det ska bli begripligt, fylla dom med gips?

Haha, nä, det finns speciella måttband för att mäta skor. Vilket man gissningsvis inte hittar hos gemene man. Tänkte inte på det... Det kanske funkar med ett sådant där stålmåttband i och för sig.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mina 43'or stod inte där jag trodde men jag hade vägarna förbi dom andra men.. hrm de är nog i storlek 42. Både ytter och innersko har en sedvanlig märklapp, på den yttre står det 42 0473 1 och den inre 42 0513 1 i den uppställningen så jag gissar att 42 är storleken för annars vette tusan.

Hur ska man mäta för att det ska bli begripligt, fylla dom med gips?



Är du miljöpartist eller vadå? :7peta

Nä men fyrtioettvåorna är inte mina, annars kunde jag ha sms'at dom :)

Svär inte i kyrkan! :smasha

Jag slant, jag menade såklart att du skulle berätta hur mycket du ville ha för att jag skulle ta över dem.

När det gäller att mäta skor så kan man, som Alikzus skriver, endera låna en mätmoj på en skoaffär, eller trycka ner ett måttband, eller helt enkelt få ett grovt mått genom att mäta på utsidan av innerskon. Daytona är väl inte de mest fodrade stövlarna i världen av vad jag har förstått, så det ger en bra fingervisning.

Förstår jag dig rätt att du inte hade några till salu? :gråta
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Du förstår precis rätt, jag har tyvärr inga för avyttring. Såg ämnet av en slump igår och mindes vilket straff jag tyckte det var att klura ut storleken på distans. För mig slutade det hela med en road trip på 65 mil för att kunna prova ut rätt storlek i butik.

Jag måttar lite och jämför med mina egna men det blir först till onsdag eftermiddag/kväll om det fortfarande är aktuellt då.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
När det gäller att mäta skor så kan man, som Alikzus skriver, endera låna en mätmoj på en skoaffär, eller trycka ner ett måttband, eller helt enkelt få ett grovt mått genom att mäta på utsidan av innerskon. Daytona är väl inte de mest fodrade stövlarna i världen av vad jag har förstått, så det ger en bra fingervisning.


https://www.clasohlson.com/se/Mätsticka-Kiddy-Springyard/34-9438

Har man småbarn är en sån här suverän. Eller om man bara gillar grodor...
Går upp till 30cm har jag för mig, så funkar för de flesta vuxna också. =)
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Bestilte fra Event-MC,han sendte de direkte til meg fra Tyskland.
Testet to par,ingen av de satt som jeg ønsket,så det ble ikke kjøp,men handler gjerne fra Event -MC igjen da jeg syns det var bra service.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
And so it begins..

20180418-164331.jpg

..men tar en stund, måste genomlida en friskvårdsmassage strax så bara jag överlever den.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
This is what you get

20180418-195401.jpg


20180418-195209.jpg

Jag mätte även på

20180418-195143.jpg

Storlek 42

42ma-t1.jpg

Uppskatta bäst du kan

42ma-t2.jpg

Måttbandet framtill

42ta-1.jpg


42ta-2.jpg

Yttermått storlek 42 innersko

42ut1.jpg


42ut2.jpg

Nu blir det film


Storlek 43

43ma-t1.jpg


43ma-t2.jpg

Måttbandet framtill

43ta-1.jpg


43ta-2.jpg

Yttermått storlek 43 innersko

43ut1.jpg


43ut2.jpg

Nu har jag inte provsmällt med dom men det var någon annan som gjort på forumet med strålande resultat och en stor anledning att jag slog till. Någon hade även hårdtestat någon protoyp till ett par high tech med tuft namn som jag tittade på som alt. för att tillgängligheten minst sagt är svår för Daytona. Hur det nu var hade han smashat foten ordentligt och gav inte många ören för dom, trots den övertygande marknadsföringen...

Daytona, Security Evo, är ruskigt bekväma och jag har bokstavligen sprungit med dom när jag varit flaggvakt eller haft dålig tidsuppfattning när min grupp skulle ut utan att tappa fötterna. Helt klart grymma! Käft håller dom också, inget gnäll som plastpjäxorna från kina.

Men, jag blev rekommenderad denna modell för att sulan är stryktåligare än någon räjsigare version och den har hållt ihop bra. Dragkedja har jag dock fått byta på båda och nitningen för innerskona ramla isär i samma veva, inga problem för skomakaren att fixa endera men så att du vet. Gör inte samma miss som jag bara, lämnade in ena stöveln först för ny dragkedja och en vecka efter jag fått tillbaka den slog jag näsblod på mig själv med den andra, typ = byt båda den dagen det blir aktuellt.

Haft mina sen 2009 fast då var det snö så säg 2010 då och dragkedjorna sa upp sig efter välanvända 5-6 år, jag tror inget bättre för några andra.

Originalkedja

dragoriginal.jpg

Ej original, skomakaren tyckte original var flott men kunde inte få tag på felvänd som den vilket är för att hålla vatten ute om jag kommer ihåg rätt. Kört i ur o skur med båda, visst gore tex är det inte men inget problem för mig.

drag-bytt.jpg


Nitningen, två per innersko som skomakaren panga dit igen för 0 pengar

nit.jpg

Hoppas du får nytta av detta :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kom på två saker man kan tänka på och det är att dessa är rätt slimmade (aerodynamik für den Sieg!!1) och då framförallt låga/platta framtill. Vissa hojar, ex. motard har i regel en grundinställning för växelföraren anpassad efter moon boots vilket blir ett jefla vevande med dessa. Naturligtvis ingen raketforskning att justera men återigen så att man vet, kanske har flera hjulingar o.s.v..

Sen sitter det ett slitskydd för just växling på vänster stövel, kör man Norton eller annat bakvänt så får man hitta på något :smasha
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top