Vad tycker ni raceputtar om Daytona-stövlar?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Daytonastöveln står ju inte med i Mitongas sortiment längre. Fast de kanske säljer dem ändå? Får ta och ringa dem.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Goodstuff skrev:
Daytonastöveln står ju inte med i Mitongas sortiment längre. Fast de kanske säljer dem ändå? Får ta och ringa dem.

De säljer!

Efter flygturen på Knudan så har jag lite ont i högerfoten, men jag är övertygad om att det hade varit värre utan Daytonastövlarna!

Köp!!!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har köpt Metallis gamla men han har ju släpat sina fötter i backen så tåpuckarna ä rutslitna. :mad: ;)
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Jag är inne på mitt andra par Daytona Security Evo och jag kommer inte köpa några andra stövlar, bäst helt enkelt.

Jag har modellen med extra förstärkt kolfiber/kevlar-häl. och nackdelen med dem är iofs att man efter ett tag går sönder hälen. Stöveln är byggd för att skydda maximalt och ändå vara ruskigt skön och smidig när man sitter på hojen.

Men, med en så pass stel/styv häl så blir det spänningar i materialet när man går runt i dem på asfalt. När du gått någon kilometer (lägg ihop alla gånger du går typ till från hojen under en säsong) så kommer själva ytterskalet att spricka.

Nu tror jag iofs inte att det påverkar skyddsnivån nämnvärt på dessa stövlar, för det är alltså den extra yttre förstärkta hälen som spräcks, inte det hårda inre skyddet.

Efter någon vurpa i dessa stövlar så har det på mitt äldre par blivit ett lite större glapp i leden på den inre skon. Jag antar att det finns risk för sprickbildningar i den inre skon efter att ha vurpat i dem några gånger.

Men, jag är fullkomligt övertygad om att även ett par manglade och vurpskadade Daytona Security Evo håller en bra mycket högre skyddsnivå än de flesta andra (nya) stövlar.

Min erfarenhet är att man inte märker av "stelheten" i innerskon när man har dem på sig, utan jag upplever bara att man får rätt sorts stöd av stövlarna.

Tår och ovansidan av foten känns lite utsatta i denna stövel, men det är nog bara för att resten känns kassaskåpssäkert... Jag förmodar att tå och "över-foten" är ungefär lika bra/dåligt skyddade som på andra hojstövlar. Häl, fotled och "smalben" är dock överlägset bäst skyddade i Evon.

/T

.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Låter bra. Då blire ett par Sec. Evo nästa säsong då! :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Efter att ha inhandlat ett par beggade Daytona så måste jag säga att jag är grymt nöjd. Smidig trots sin storlek och extremt förtroendeingivande, speciellt om man jämför med de tygbitar jag hade på fötterna förut....

En fråga för mig var dock hur man gör med skinnstället. Mitt skinnställ är så tight att jag inte kan ha det utanpå innerskon, dragkedjan gick inte att dra ner helt, men att ha det innanför innerskon kändes också lite konstigt ur säkerhestsynpunkt då man ju vill ha den så tight och stadigt som möjligt runt benet. Hur gör ni andra? :va

Extra plus får stöveln dessutom för den gubbiga touringstövel-looken. :D
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Goodstuff skrev:
...extremt förtroendeingivande...
Extremt förtroendeingivande, sa Bull. Jag kännde, klämde och stack ner foten i Goodstuffs nygamla Daytonastövel och jag har aldrig sett någon motsvarighet bland alla stövlar jag provat och klämt på och det är ett gäng. I och för sig har jag inte provat Daineses senaste top-of-the-line-stövel som enligt dem själva är det värsta man kan få tag på, men jag undrar verkligen om de är lika förtoendeingivande som Daytonstöveln som enligt min uppfattning står i en klass för sig. Ett sånt par vill jag ha!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Finns det någonstans man kan kolla på dem live? Det är nog enda sättet jag kan komma förbi 70-tals-looken.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Goodstuff skrev:
Efter att ha inhandlat ett par beggade Daytona så måste jag säga att jag är grymt nöjd. Smidig trots sin storlek och extremt förtroendeingivande, speciellt om man jämför med de tygbitar jag hade på fötterna förut....

En fråga för mig var dock hur man gör med skinnstället. Mitt skinnställ är så tight att jag inte kan ha det utanpå innerskon, dragkedjan gick inte att dra ner helt, men att ha det innanför innerskon kändes också lite konstigt ur säkerhestsynpunkt då man ju vill ha den så tight och stadigt som möjligt runt benet. Hur gör ni andra? :va

Extra plus får stöveln dessutom för den gubbiga touringstövel-looken. :D

Sydde om skinnställen en gnutta så det sitter hyfsat tajt runt nedre smalbenet och sedan innanför innerskon. Bra när någon kompis har riktig symaskin!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rolle Rotax skrev:
Sydde om skinnställen en gnutta så det sitter hyfsat tajt runt nedre smalbenet och sedan innanför innerskon. Bra när någon kompis har riktig symaskin!
Mitt ställ sitter tight mot benet så jag ska prova att ha det innanför innerskon nästa gång.
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Jag och Talpai drar ej ner hela dragkedjan drar den en bit över skyddet bara.

skulle inte vilja ha den i innerskon. försämrar väll skyddet lite då misstänker jag.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
På mina nya skinnställ så har jag stället innanför innerskon. Känns helt ok!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har också mina stövlar utanpå stället kan inte påminna mig att jag har sett någon som har det annorlunda såvida de inte har de hopkopplingsbara dainese.

Dessutom så rinner regnvattnet ner mycket snabbare om man har stället innanför :banana
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Borsiin JR skrev:
Jag har också mina stövlar utanpå stället kan inte påminna mig att jag har sett någon som har det annorlunda såvida de inte har de hopkopplingsbara dainese.

Dessutom så rinner regnvattnet ner mycket snabbare om man har stället innanför :banana

Det gällde i samband med Daytonastövlar...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Borsiin JR skrev:
Ja har jag svarat på något annat? :confused:

Det verkade som om du hade missuppfattat eftersom man på Daytona kan ha stället utanför innerskon men innanför ytterskon, vilket kan vara ganska svårt att se om någon har!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
*trådlyft*

Lyfter tråden för mer info..

Vilka säljer Daytona Sec. Evo 2 förutom Mitonga i Malmö?

Ngn som har begagnat o sälja i storlek ~43?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top