Vad tycker ni raceputtar om Daytona-stövlar?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Åsa #96 skrev:
Vad har du för storlek :confused:

Åsa.


42-43.

varför undrar du det? Haru ett par begagnade till salu? PM:a med preis o beskr isf.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
R2 skrev:
Kevlar kan beskrivas som mjukt, sanningen är att det är ett mycket starkt och segt material. Kolfiber är ännu starkare men inte lika segt.
Ämnet är för stort för att gå igenom här, men till det syfte man vill uppnå är kevlar helrätt.

Spelar ingen större roll i sammanhanget, men rätt ska var rätt. Jag säljer ex antal 1000 meter per till industrin av både Kevlar(Dupont)/aramid fiber och Kolfiber.

Kevlar är 5ggr starkare än rostfritt stål per/vikt i obehandlad form ( råmaterial )
Kolfiber är 3 ggr starkare än rostfritt stål per/vikt ( råmaterial )

Starkaste "Väv/tyg" på marknaden är Dynema 8 ggr starkare än rostfritt per/vikt ( råmaterial ) Klarar 3000 Bar vattenpelare!!!

Bara lite info.

Kevlar används sällan till bygge av karosser tex, detta är p.g.a att väv sättet inte kan göras i "Satin weave style", så det blir enkelt att forma efter gjutformar.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zilversurfer skrev:
Kevlar är 5ggr starkare än rostfritt stål per/vikt i obehandlad form ( råmaterial )
Kolfiber är 3 ggr starkare än rostfritt stål per/vikt ( råmaterial )

Starkaste "Väv/tyg" på marknaden är Dynema 8 ggr starkare än rostfritt per/vikt ( råmaterial ) Klarar 3000 Bar vattenpelare!!!

Ahh, ett fiberinlägg!!!

Vad menar du med "starkare"? Styvhet? Draghållfasthet? Böjhållfasthet? Tryckhållfasthet?

Dessutom brukar rena kolfibrer ha högre E-modul och draghållfasthet än rena aramidfibrer. Vad de rena fibrerna (som jag antar du menar med "råmaterial" annars förtydliga)ger för värden är dessutom inte det samma som det färdiga laminatet då det beror på en mängd olika saker tex vidhäftningen fiber-matris.

//Chris Ash-som för tillfället studerar fiberförstärkningar i cementbaserade kompositer
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Zee skrev:
Att bryta benen inne i fotleden är ju inte lätt att laga och tar flera år att fixa. Det kan dessutom leda till 15% handikapp, tydligen.

Tjaba!

Bröt just min högerfot i fotleden på ett ställe + Det långa smala benet fick en fraktur!
Körde med vanliga Oxtar stövlar Så som du sa, Så ska man ha ordentliga skydd
köp ej dem : (

Dock så blir jag iaf 100% återställd enligt doktorn! (får se hur det blir)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
ReDan skrev:
Bröt just min högerfot i fotleden på ett ställe + Det långa smala benet fick en fraktur!
Körde med vanliga Oxtar stövlar Så som du sa, Så ska man ha ordentliga skydd
köp ej dem : (
Det går ju inte att jämföra en olycka med en annan, alla är unika och därför går det inte att vara säker på att det var den specifika utrustningen vid tillfället som räddade en alternativt ställde till det ytterligare.

Vilken Oxtar-stövel har du då? Toppmodellen eller någon enklare?
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Neutral skrev:
Det går ju inte att jämföra en olycka med en annan, alla är unika och därför går det inte att vara säker på att det var den specifika utrustningen vid tillfället som räddade en alternativt ställde till det ytterligare.
Vilken Oxtar-stövel har du då? Toppmodellen eller någon enklare?

Dessa Oxtar skor kostade 1600:- på lelles på någon rea där!
(vet ej vilken modell det är)
Men Spelar väll ingen roll vilken modell det är juh. Är det Oxtar som jag
gjorde illa mig i så är alla modeller skit :rolleyes:



:hihi

Så sant så sant, klart att man måste gämför med vad man lägger ut på sina skor!


Ha det gött.
:kryckor
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Vad är ni villiga att pröjsa för en Evo security stövel som kostar 5500:-
Helt nya. Storlek 44.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Har diskuterat med chefen om att ta hen sådana stövla till butiken, han sponsrar några speedway killar i Masarna med daytonastövlar så han har bra kontakter på dom.
Nu kommer nackdelen, kommer att kosta ca 6700:- ut till kund och då kan det bli lite svårt att sälja trots att du får designa ditt egna mönster/färgsättning i det priset.
det går även att form sy dom lite om man har grov vad!
Men det finns ett par andra daytona som det är "plast" innersko i som är betydligt billigar, går även att få med GORE-TEX®.
Det är fortfarande en mycket bättre stövel än typ a-star/oxstar som inte ens har skinn i sina stövlar...
Men är det någon som är intresserad så kan ska ta upp det med bossen igen!!!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vegas skrev:
Men det finns ett par andra daytona som det är "plast" innersko i som är betydligt billigar, går även att få med GORE-TEX®.
Du menar Evo Sports GTX va? Vad kostar de? Vore coolt med bra skydd och Gore-tex.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Zilversurfer skrev:
Starkaste "Väv/tyg" på marknaden är Dynema 8 ggr starkare än rostfritt per/vikt ( råmaterial ) Klarar 3000 Bar vattenpelare!!!

kan du förklara de så att man (jag) fattar?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
oscar skrev:
På Mitonga kostar de 6000:-, så 6700:- kanske är onödigt att pröjsa...

det står CA 6700:-, det beror ju på vad det är för kurs på Euron...
mitonga har säkert köpt in dom för ett tag sedan, euron har gått upp lite nu....
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Neutral skrev:
Du menar Evo Sports GTX va? Vad kostar de? Vore coolt med bra skydd och Gore-tex.

jo, det är dom jag menar.
jag ska beställa ett par, så jag återkommer med exakt pris men jag tror det var 3-4k någonstans!
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Chris Ash skrev:
Ahh, ett fiberinlägg!!!

Vad menar du med "starkare"? Styvhet? Draghållfasthet? Böjhållfasthet? Tryckhållfasthet?

Dessutom brukar rena kolfibrer ha högre E-modul och draghållfasthet än rena aramidfibrer. Vad de rena fibrerna (som jag antar du menar med "råmaterial" annars förtydliga)ger för värden är dessutom inte det samma som det färdiga laminatet då det beror på en mängd olika saker tex vidhäftningen fiber-matris.

//Chris Ash-som för tillfället studerar fiberförstärkningar i cementbaserade kompositer

Draghålsfasthet i Warp/Weft i Nm..Ge mig din email, så skickar jag över datablad från tillverkarna ( Dupont, Chemtech & CS Interglas )

Mvh//ZS
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Vegas skrev:
det står CA 6700:-, det beror ju på vad det är för kurs på Euron...
mitonga har säkert köpt in dom för ett tag sedan, euron har gått upp lite nu....

Nej de tar in vid beställning, annars hade jag nog inte behövt vänta på dem! :)
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goffe skrev:
kan du förklara de så att man (jag) fattar?
Dynema pallar 8 gånger högre dragkraft per viktenhet än rostfritt stål i ett dragprov.

Dessutom tror jag sannolikt att han menar att tryckbeständigheten är motsvarande 3000 meter vattenpelare.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top