Vad tycker ni raceputtar om Daytona-stövlar?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vad tycker vi om Daytonas stövlar, dewdz?
Daytonas hemsida

Jag har pratat med en kille som drivit ett 600-stall förra året och han säger att Daytonas racing boots ska vara überklass i säkerhet. Sidi, Oxtar, osv, osv skulle vara skit i jämnförelse. De vanliga skorna bygger på att man har mindre skydd placerade på olika ställen på utsidan av stöveln, medans Daytona har en stenhård kevlar-rustningen runt hela foten på insidan av skon. Fula? Ja. Men överlägset bäst, enligt utsago. Framförallt vid klämskador när man får in foten under hojen vid t.ex. lowsiders (ett par hundra kilos tryck på foten då ju..).

Att bryta benen inne i fotleden är ju inte lätt att laga och tar flera år att fixa. Det kan dessutom leda till 15% handikapp, tydligen.

Dojorna kostar ca 5500-6000 kr (de med kevlar-rustning runt hela skon + stålplatta i bottenplattan). Det kan det ju vara värt, om man vet att det är top of the line grejer..

evo_innen.jpg


Ngn som testat dessa skor? Erfarenheter? Kanske t.o.m. klotat med dem?'

Wadda ya say?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har fått för mig att kevlar är mjukt...? Finns det alltså en hård variant också, eller är det nåt slags laminat då?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har inte använt dom men dom är ju fett coola. Mycket credd som normala "gatknuttar" inte begriper sig på. Och dom är inte fula, dom markerar bara funktion.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
har bara provat dom, men vill verkligen ha ett par nästa sommar
tycker dessutom att dom är riktigt snygga.

har ett par prototyp Alpinestars GP-Tech nu, men innersko i kolfiber, börjar dock bli lite slitna så daytona hägrar...

Sorpa åker i daytona och han har bara gott att säga.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
PacMan skrev:
Jag har fått för mig att kevlar är mjukt...? Finns det alltså en hård variant också, eller är det nåt slags laminat då?


Hmmm. Kanske inte kevlar då. Kolfiberväv, kanske? Nått i den stilen iaf. Jag har testat dem o kollat på skalet, och skalet är ultra-hårt. Helt stelt.

Konstruktionen verkar rätt smart, som jag ser det. Men man undrar ju hur den funkar ute "i fält"... :)
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Zee skrev:
Hmmm. Kanske inte kevlar då. Kolfiberväv, kanske? Nått i den stilen iaf. Jag har testat dem o kollat på skalet, och skalet är ultra-hårt. Helt stelt.

Konstruktionen verkar rätt smart, som jag ser det. Men man undrar ju hur den funkar ute "i fält"... :)


Nej det stämmer med kevlar. Innerskon är vad jag vet av kevlarförstärkt laminat eller helt av kevlarlaminat. De sägs att de är de bästa säkerhetsmässigt men det finns ju andra stövlar som inte är så dåliga och som har motsvarande konstruktion men billigare material.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jo det är kevlar, men inte bara duken utan nog även lite epoxy inblandat... ;)

Jag har klotat flera gånger i dem utan problem. Det man kan behöva göra är att sy ihop ytterskon om den har tagit skada vid en vurpa!

Till en början kan de kännas lite stela, men efter ett par pass så är de hur smidiga som helst!

Nackdelen är att Machowoman kallade mina svarta Daytona för "touringstövlar"! :mad:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
PacMan skrev:
Jag har fått för mig att kevlar är mjukt...? Finns det alltså en hård variant också, eller är det nåt slags laminat då?

Hur hårt eller flexibelt fiberlaminat blir bestämms dels av materialet, bindemedlet, objektets utformning och ev laminat med andra material.
Daytona skons innerskyddssko är mig veterligen enbart i kevlar i ex antal lager.
Stenhårt är inte heller rätt beskrivning, det finns ett visst flex i innerskon, den är inte styv som en plåtbit.
Kevlar kan beskrivas som mjukt, sanningen är att det är ett mycket starkt och segt material. Kolfiber är ännu starkare men inte lika segt.
Ämnet är för stort för att gå igenom här, men till det syfte man vill uppnå är kevlar helrätt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hur är de att ha på då? Det låter ju väldigt stelt i alla fall på beskrivningen. Klämmer de och är obekväma att gå i eller är det inget problem. Säkerheten är förstås viktigast men ändå.

Vem säljer dem så man kan kolla priser och så. Är det bara toppmodellen för 5-6' som är bra eller finns det fler modeller som är acceptabla?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Neutral skrev:
Hur är de att ha på då? Det låter ju väldigt stelt i alla fall på beskrivningen. Klämmer de och är obekväma att gå i eller är det inget problem. Säkerheten är förstås viktigast men ändå.

Vem säljer dem så man kan kolla priser och så. Är det bara toppmodellen för 5-6' som är bra eller finns det fler modeller som är acceptabla?

De är sköna at ha på och de är smidiga! Inga problem att gå i, men det är ju förhoppningsvis inte det man ska ha dem till.

Kolla återförsäljare på deras hemsida.

De anda modellerna funkar säker tbra de med, men de har tex inte innerskon i kevlar!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Neutral skrev:
Vem säljer dem så man kan kolla priser och så. Är det bara toppmodellen för 5-6' som är bra eller finns det fler modeller som är acceptabla?


Mitonga i Malmö säljer dem. Dock finns de inte med på deras hemsida. ..men ring o snacka med Babbis (chefen där..), han kan fixa vilken doja som helst fr Daytona. Mitonga är alltid bra att ha o göra med dessutom. De levererar när de säger att de ska leverera!

Kevlardojan kostar strax under 6000 om jag kommer ihåg rätt. Daytona har även en annan liknande sko med ngn typ av plastlegering eller ngt för 3000 typ.

Men det känns som att om man ska ha, så ska man ha kevlar föffan. :tummenupp

Eftersom man e hojlös just nu blire till o spara till ett par Daytona kevlar till nästa år.

Dessutom gillar jag att dojorna inte gör att man ser ut som om man klivit av ett rymdskepp från Saturnus. Fast sen är jag inte typen som är mycket för o vara kung vid korvmojen heller..]
 
Last edited:

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
oscar skrev:
Jag har precis dem och kommer aldrig sätta något annat på fötterna!

Jag kan inte annat än hålla med till 200%.
Och sen är dom ju grymt sköna dessutom! :)
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
euromange skrev:
Jag kan inte annat än hålla med till 200%.
Och sen är dom ju grymt sköna dessutom! :)
Jag kan inte annat än hålla med....

Är inne på mitt andra par nu.. sätter nog inga andra racestövlar på boten.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fixx skrev:
Jag kan inte annat än hålla med....

Är inne på mitt andra par nu.. sätter nog inga andra racestövlar på boten.


Jaha, då verkar det inte vara mycket o snacka om då.. bara o pynta o va gla´. :)

Men det känns ju bra samtidigt att de verkar vara skitbra! Säkerheten framför allt... Tänk Volvo föffan! :)


Tack för alla synpunkter.
 

DrZeto

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z500
Är det Daytona Security Evo II som ni alla pratar om eller? Alltså den Daytona modellen som skall vara bäst ur säkerhetssynpunkt?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top